alapallonivelet?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

dealer kirjoitti:Normaalivarustuksella ohjeiden mukaan puoli tuntia ? :roll:
Sehän on mennyt jo uuden pallonivelen lisä Rasvaamiseen. :oops:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niin.
Tuskin tiilerin pajallakaan sitä tehdään 10€:llä.... tai 8:lla :?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Välillä tuntuu, että on korjaamoita jotka myyvät osaamistaan alennuksella.

Jos autosta on alapallo väljä ja se pitää vaihtaa, 60€ kuulostaa, noh, ei nyt ainakaan ryöstöltä, olipa sen vaihto miten pieni homma tahansa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En minä ollenkaan tosissani tuossa aiemmin Akille päätäni aukonut. :roll:

Meneehän siinä alapallon vaihdossa oma aikansa, auto kun pitää ajaa halliin, asettaa nosturille, vaihtaa se nuppi, auto alas, ulos ... ehkä 15 minuuttia ?

Meillä on tällä hetkellä 54 euron tuntiveloitus ja alapallon vaihdosta veloitetaan tehdyn ajan mukaan.
En muista mitä on minimiveloitus, olikohan 15 euroa ?
Vähintään senverran.
Minimiveloitus koskee lähinnä pikkuhommia joissa autoa käytetään nosturilla, ei esim. ajovalopolttimon vaihtoa.

Kerran olen saanut perusteelliset haukut asiakkaalta kun veloitin valojen tarkastuksesta ja parkkipolttimon vaihdosta 1 euro 40 senttiä, mutta se on toinen juttu... :lol:
tiilerin pajallakaan
Muistutan niitä jotka eivät tunne; minulla ei ole omaa pajaa vaan olen vieraalla töissä. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kerran olen saanut perusteelliset haukut asiakkaalta kun veloitin valojen tarkastuksesta ja parkkipolttimon vaihdosta 1 euro 40 senttiä, mutta se on toinen juttu... Laughing

Lainaus:
tiilerin pajallakaan


Muistutan niitä jotka eivät tunne; minulla ei ole omaa pajaa vaan olen Huoltokeskus R.Lintosella töissä. Very Happy

Ja aivan perustellusti. Jos asiakas tunsi linttosen pajan omistus suhteet. :lol:

Linttonen on aika hyvä työnantaja kun maksaa palkan ja "saa" vielä laskuttaakin. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Täällä on nyt alan ammattilaisia,niin kaet työ jonninlaesen ohjeen kirjotatta mulle,eli pitääkö olla joku tehokas "prässi" vae lekalla hakkoomista hullun kiilto silimissä ihan mihin leka sattuu osottammaan.
Niin koska minoon sen verran töhömä,että en ymmärrä ohjetta,jossa sanotaan:sopiva holkki ja leka. :nocando:
Nimim.leka löötyy omasta takkoo :help: :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täällä on nyt alan ammattilaisia,niin kaet työ jonninlaesen ohjeen kirjotatta mulle
Daerok, minä en kirjoita kahdesta syystä:

1) Hommassa ollaan tekemisissä etujousen varastoimien voimien kanssa, en halua että Sinä tai joku muu loukkaa itsensä minun "neuvoillani". :idea: Kyseessä on sen hintaluokan homma korjaamolla tehtynä että suosittelen viemään ammattilaisten käsiin.

2) En ole koskaan vaihtanut alapalloja ilman tarkoitukseen olevaa erikoistyökalua (prässi jolla vaihdetaan paikallaan, merkkikohtainen jousenpuristin ym...) joten en osaakaan neuvoa. :(

Vaan jos joku muu osaa ja uskaltaa neuvoa niin ihan vapaasti. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Miun pittää kanssa tuoda Tiilerin vaihettavaksi alapallot pikkumersusta,kun sen aika koittaa.

Vuosia sitten paikallinen merkkiliike veloitti hommasta liki satasen /puoli.

Meiltä tulee Tiilerin työmaalle ja takasin 940 km.,joka on näillä polttoaineen hinnoilla n.30€,vaihdattais vaikka molemmat,hinta kuluineen kuuskymppiä,ja samalla tavalla päivä tuhraantuu mokomaan hommaan kuin merkkiliikkeessä asioidessa :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

:supersad: Kuka tietää,mikä korjaamo pystyy nuo "halavatun pallukat"
Kajaanissa vaehtammaan ja mihin hintaan?Hartikaeselle en kyllä vie! :protest: :lol: :lol:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

No mikä hätä siulla on,vähän toistasattaa kilometriä Tiilerille matkaa.
Ei kai se hyvin kaukana sen työpaikka ole :?: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se on semmonen sanoin kuvaamaton homma....
Tosiaan kannattaa vielä harkita vaikka sitä hartikaista, tai ainakin kysyä jotta pystyykö niitä vaihtamaan ettei työn hinta ylitä auton hintaa, eli teetä urakalla.
Jousi ei kyllä ihan heti pääse karkaamaan, koska vakaajatanko ottaa vastaan melko pian pallon pultin irrotuksen jälkeen.
Pukki tukivarren alle pallon viereen, auto pukin varaan. Muutama napakka isku "poskille". Suojakumi pois ja kopastaan pallo irti tukivarresta.
Reikä hiotaan puhtaaksi ruosteesta, nostetaan auto pois pukin päältä, laitetaan pukin päähän sopiva holkki/ iso hylsy, laitetaan pallo hylsyn nokkaan tai kopastaan varovasti "hollille" siihen tukivarteen, MUISTA ASENNUSSUUNTA. Lasketaan auto pukin nokkaan siten että pukki painaa pallon reunoilta holkin välityksellä. Lyödään sopivalla tampilla tukivarren reunoille siten että pallo nousee koloonsa. Varo lyömästä suojakumia/ niveltä.
Sitten kasataan mitä on purettukin.
Näin sen esimerkiksi voi vaihtaa jos uskoa ja tahtoa riittää.

JA LÄMMITTÄÄ EI SAA NIVELTÄ EIKÄ TUKIRAKENTEITA :evil:
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

kilander kirjoitti:No mikä hätä siulla on,vähän toistasattaa kilometriä Tiilerille matkaa.
Ei kai se hyvin kaukana sen työpaikka ole :?: .
Ee muuten,van taetaa Lintoselle olla parin kolomen viikon jonot,pitäs katastaa 16.12.06 mennessä.Suattaa tulla kiirus vae mitä tiileri?
Ja Aki P:lle kiitokset ohjeista,nuo ohjeet toimivat ymmärtääkseni kyllä minkä tahansa auton pallonivelien vaehtoon.Nuo etu jooset vuan vähän pelottaa. :hang: :lol:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tämä paja on 3km lähempänä Kajjaania ku Lintonen. Ens. viikon loppu puolella pitäis olla jo sen verran aikaakin :wink:
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Ja sitten OT:n puolelle :) ;

Onkos siellä Keskipohjamaalla liikaa mersukorjaajia vai liian vähän mersuja kun remonttiin pääsee alle kahdenviikon ?.

Täällä ruuhkasuomessa kuukausi kun on hyvinkin tavallista ja en tarkoita merkkihuoltopalvelua vaan ihan tavallisia huolellisia osaajia.

Ja ompa tuo tuntiveloituskin ihan eri kymppiluvuilla :evil: .
. . .
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onkos siellä Keskipohjamaalla liikaa mersukorjaajia vai liian vähän mersuja kun remonttiin pääsee alle kahdenviikon ?.
Laitellaan kertakäynnillä kuntoon niin ei ole heti varaamassa uutta aikaa. 8)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No niin alapallo vaihdettu....>uusi ruuvikombinatio 22/22 oli alkuperäisesä.

Mekan ohjeiden suurta ruuvimeisseliä en tarvinnu,mutta jäsen zyys neuvo olisi kannattanut uskoa eli tunkilla alapallosta nosto ja ylimmäinen ruuvi irti.

Varmaan aiheuttaa myöhemmin pitentyneitä neuvoteluja Pietarinkanssa,ehkä jopa viittelöintiä kolmipäisen koiran portin suuntan. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Kuinkas paljon noiden pitäisi kestää kilometrejä?

Ei tästä taida olla vuottakaan kun nuo vaihdettiin ja nyt keula alkoi parin päivän aikana seilaamaan oikein kunnolla. Välillä menee suoraan ja sitten tempaisee jompaan kumpaan suuntaan. Sitä en tiedä tuliko sinne sitten jotkut italialaiset osat. :huh:

Taitaa olla vähän jäykempikin tuo ohjaus? Miten kulunut apusimpukka oireilee ja voiko se mennä noin nopeasti? Entäs ohjausiskari, pystyykö se pilaamaan ohjausta noin paljon?
Viimeksi muokannut PK, 27.11.2006 19:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

PK kirjoitti:Kuinkas paljon noiden pitäisi kestää kilometrejä?

Ei tästä taida olla vuottakaan kun nuo vaihdettiin ja nyt keula alkoi parin päivän aikana seilaamaan oikein kunnolla. Välillä menee suoraan ja sitten tempaisee jompaan kumpaan suuntaan. Sitä en tiedä tuliko sinne sitten jotkut italialaiset osat. :huh:

Taitaa olla vähän jäykempikin tuo ohjaus? Miten kulunut apusimpukka oireilee ja voiko se mennä noin nopeasti? Entäs ohjausiskari, pystyykö se pilaamaan ohjauksta noin paljon?
Eihän ne voi kestää kun rauta hiertää rautaa vasten vaseliiniä on sen verran

ettei kaupanhyllyllä ruostu.

Kumi irti ja lisää vaseliinä ja olis hyvä jos sais öljyäkin pysymään notkistusaineena. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Minusta tämmöset kysely topikit,kyllä palvelee ainakin sillä saralla,että varsinkin nuoret "Mersukorjaajat" eivät rupeaisi nuihin vaarallisiin korjauksiin tietämättä esim. etujousien uskomattoman suurista voimista.Eli jos minä kysyn vähän tyhmiä,niin saattaa olla etten ole aivan niin tyhmä miltä näytän.Kokemusta raskaskonepuolelta n.25 v.
Tosiasiahan on,että remonttia voi tehdä vaikeimman kautta,mutta
minusta ainakin on mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja. :lol:
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

daerok kirjoitti:Minusta tämmöset kysely topikit,kyllä palvelee ainakin sillä saralla,että varsinkin nuoret "Mersukorjaajat" eivät rupeaisi nuihin vaarallisiin korjauksiin tietämättä esim. etujousien uskomattoman suurista voimista.Eli jos minä kysyn vähän tyhmiä,niin saattaa olla etten ole aivan niin tyhmä miltä näytän.Kokemusta raskaskonepuolelta n.25 v.
Tosiasiahan on,että remonttia voi tehdä vaikeimman kautta,mutta
minusta ainakin on mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja. :lol:
Joo, kuten sanoin, että onhan tässä topikissa tullut hyödyllistäkin tietoa näihin palleroiden vaihtamisjutskiin liittyen... :) (taitaa olla maanantaita liikkellä... :) )
Pro-HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
Jos se kirosanoja säästää niin kerrotaan :idea:

- Auto koholle, pyörä pois.
- Jousenpuristin jousen sisään, paineilmaräikällä jousi "linttaan" ja pois paikaltaan.
- Alapallon kiinnitysmutteri ja -ruuvi irti.
- Kammetaan tuenta ylös alapallon tapista.
- Käännetään se sivuun ja lukitaan sinne vaikkapa sähköjohdon pätkällä.
- Kammetaan vanhan alapallon suojakumi irti.
- Laitetaan (liikuteltavan prässin) alapallonvaihtoon tarkoitettu leuka paikalleen ja painellaan alapallo irti.
- Uusi paikalleen samalla leualla, eri välikappaleella.
- Tuenta paikalleen. ruuvi ja mutteri kiinni.
- Jousi paikalleen, puristin pois välistä, pyörä paikalleen ja auto alas.

Työn iloa.
Aikaa menee noin 20 minsaa per puoli ellei pultti vastusta.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

No tulihan se sieltä :lol:
On muuten aekas turvallisen tuntunen ohje(jousi kokonaan pois)Hyvä :P
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Hahahhaa, Tiileri laittoi aivan piruuttaan ohjeet erikoistyökaluilla tehtynä. Pienellä kylällä saattaa jäädä löytymättä ko. puristimet yms. Kylläpä ne tietenkin samassa ajassa vaihtuu ilmankin mutta voipi joskus käydä luuston päälle jos sattuu jousi ponnahtamaan temutessa. :D :D

Onkos siihen hydraulipuristimeen muuten saatavana sellaisia leukoja jolla voi vaihtaa Syncro Transporterin takalaakerin ilman vetarin irroitusta? Pitäis olla sellaiset koukut jotka sopivat napakappaleen ulosvedon jälkeen siitä vetonivelen ja sisäkoolin välistä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No tulihan se sieltä
Tälläkertaa vaati pientä potkimista, totta. :wink:
Tiileri laittoi aivan piruuttaan ohjeet erikoistyökaluilla tehtynä
Eikäkun Daerok halusi kuulla miten ammattilainen tekee tuon homman; minä teen sen noin, muuten en osaa. :roll:
Onkos siihen hydraulipuristimeen muuten saatavana sellaisia leukoja jolla voi vaihtaa Syncro Transporterin takalaakerin ilman vetarin irroitusta?
Saahan siihen mitä vaan kun tekee piirustukset ja vie johonkin missä rauta taipuu. :D
"Alapallotyökalu" on omaa suunnittelua, sillä vaihtuu myös esim. Transporterin yläpallo, BMW E36 alapallo, E39 "narinanivel" jne...

Mersun takapyöränlaakerin vaihtoon on tehdastekoinen sarja, en muista mitä kaikkea muuta on saatavana valmiina.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

dealer kirjoitti:
mukava kuulla miten ammatikseen mersuja korjaavat henkilöt homman tekevät,minulla ainakin se säästää monen monituista tuntia ja muutamia kirosanoja.
Jos se kirosanoja säästää niin kerrotaan :idea:

- Auto koholle, pyörä pois.
- Jousenpuristin jousen sisään, paineilmaräikällä jousi "linttaan" ja pois paikaltaan.
- Alapallon kiinnitysmutteri ja -ruuvi irti.
- Kammetaan tuenta ylös alapallon tapista.
- Käännetään se sivuun ja lukitaan sinne vaikkapa sähköjohdon pätkällä.
- Kammetaan vanhan alapallon suojakumi irti.
- Laitetaan (liikuteltavan prässin) alapallonvaihtoon tarkoitettu leuka paikalleen ja painellaan alapallo irti.
- Uusi paikalleen samalla leualla, eri välikappaleella.
- Tuenta paikalleen. ruuvi ja mutteri kiinni.
- Jousi paikalleen, puristin pois välistä, pyörä paikalleen ja auto alas.

Työn iloa.
Aikaa menee noin 20 minsaa per puoli ellei pultti vastusta.
Anteeksi Lucky-dog :oops: Nyt oon jo unohtana,vaekka puhelimessa annoet loestavan oppitunnin alapallonivelten vaehosta.
Elikkäs nuo pallonivelten urat,tulihan ne aina auton moottoria kohden,ei siis ulos vaan sisäänpäin? :roll:
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

:fillari:
ppip90
Viestit: 2
Liittynyt: 16.1.2008 22:24
Paikkakunta: Kaarina

alapallonivelet

Viesti Kirjoittaja ppip90 »

terve. tietääkö kukaan turun läheltä ketä vaihtaisin alapallonivelet, kohtuu hintaan? prässätyt.
Drifter
Viestit: 6
Liittynyt: 25.2.2008 14:07

Viesti Kirjoittaja Drifter »

Toivottavasti meikäläisellä on parempi tuuri, kuin ppip90:lla. Elikkäs Turun seudulta pitäisi löytää joku korjaamo / klubilainen jotta saisi alapallot vaihdettua. :roll:
ppip90
Viestit: 2
Liittynyt: 16.1.2008 22:24
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja ppip90 »

kävin vaihdatuttamassa metroautossa, sielläkin oli eräs kaveri mutta täyden hinnan otti. hinta, Oikea edestä alapallo 50e :shock:
Drifter
Viestit: 6
Liittynyt: 25.2.2008 14:07

Viesti Kirjoittaja Drifter »

Kiitoksia vastauksesta, ppip90 käyn varmaan huomenna siellä metroautossa. Ihan keskivertohinta toi 50e taitaa olla, mitä nyt olen muiden viestejä lueskellut. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”