
Asialle oli tehtävä jotain ja tilasin kokeilumielessä katuauto.fi H4 xenon sarjan.
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=125
Sarjat ovat viimeaikoina halventuneet niin, että vaikka ostos ei olisikaan miellyttänyt ei se suurta pettymystä olisi tehnyt. Ko. malli on "AMP":n valmistama, eli luultavasti samalta tehtaalta kuin ne muutkin sarjat. Liittimet on peräti AMP:n supersealit tai ainakin hyvät kopiot.

Ja ei sarja todellakaan pettänyt vaan yllätyin sen toimivuudesta!

190:n tapauksessa tuli eteen kolme asiaa, jotka piti huomioida.
1) Xenonin H4 vastaava lamppu ei mahdu liikkumaan umpion takakannen ollessa paikallaan (siis tasonsäätö ei toimi).
Ongelman ratkaisin poraamalla n. 50mm reiän suoraan H4 kannan taakse ja sopivasta muovikorkista (korrekin jarrukliineripurkin suojakorkki) silikoonasin pölysuojan jonka sisällä xenonin kanta pystyy liikkumaan tasonsäätöä käytettäessä.
http://kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/xenon/kotelo.jpg
http://kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/xeno ... omodis.jpg
2) Johtosarjan akulle menevät + ja - johdot olivat n. puoli metriä liian lyhyet ja jatkamalla sai ballastit järkevään kohtaa kiinni. Jatkettaessa virtakaapelia toki laitoin tarpeeksi paksua kaapelia ettei virtahäviötä syntyisi.
3) Xenon polttimoille tarvittiin kaksi suurjännitejohdinta ja pitkien ohjausjohdin jotka tuli saada umpion sisälle. Tein näitä varten sopivan reiän molempiin takalevyihin jotta piuhat saisi sisälle. Läpiviennissä tulisi käyttää jotain läpivientikumia tai vastaavaa jotta pöly ei pääsisi umpion sisälle

Kaapeleiden vedossa ja ballastien paikan valinnassa kannattaa olla tarkkana. Kannattaa käyttää samoja kaapelireittejä kuin mitä autossa on alunperinkin käytetty, niin välttyy ikäviltä yllätyksiltä ja kaapelit ovat suojaisassa paikassa. Ballastit ja ohjausboksin sijoitin syylärin molemmille puolille pystyssä olevaan peltilevyyn, johon oli helppo kiinnittää pultti. Liittimet mielellään alaspäin, jotta mahdollinen kosteus valuisi liittimistä pois eikä jäisi hapettamaan. Myös ne ballastien kiinnityspellit kannattaa maalata pohjamaalilla. Olivat sen näköistä peltiä että ruostuvat helposti


http://kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/xeno ... 0vasen.jpg
http://kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/xeno ... 0oikea.jpg
Räpsin muutaman kuvan valoista vasemman lampun ollessa vielä halogeni polttimolla ja oikean puoleisen jo vaihdettuna xenoniin. Värilämpö on xenonissa 6000K ja eron kyllä huomaa



Tuo ko. sarja on siis varsin toimiva paketti sillä pitkien valojen vaihto toimii nopeammin kuin vakiolampuilla sillä pitkissä ei ole erillistä poltinta (jonka syttyminen veisi aikansa), vaan samaa polttimoa liikutetaan vain eteenpäin. Sarja ei myöskään deaktivoi mitään alkuperäistä ja normaalien valojen vaihto takaisin kestää alle 5 min! Tämä on varsin hyvä juttu katsastusta ajatellen. Valokuvio on ihan kohtalainen, joskin pitkille siirryttäessä saa tasonsäädostä laittaa lamppujen keilan osoittamaan hieman kauemmas. Ei kuitenkaan ongelma.
Vinkkinä vielä että umpiot kannattaa ehdottomasti pestä myös sisältä asennettaessa, sillä niihin kertyy pölyä vuosien mittaan. Pesuaineena käytin fairya, hankaamista kannattaa välttää ja korkeintaan jollain pehmeällä sienellä

Yritän saada vielä vertailukuvan xenon ja halogen valojen eroista tienpinnassa, kunhan kerkeän. Mutta jo vartin ajokerta riitti vakuuttamaan että on niissä eroa

Tässä vielä lopuksi kuva molemmilla xenoneilla:
