Lämmittimen moottorin vaihto, neuvoja?

Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Lämmittimen moottorin vaihto, neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

No niin!

Ajeltiin tuossa viime yönnä tänn Pohjolaan (Himangalle) tuolta etelän lämmöstä (Tampereelta).

Matkalla huomasin sitten, ettei se lämmittimen moottori otakaan kierroksia, onneksi ei ollut ulkona kuin pari astetta pakkasta :eec: Ajoviiman tuottama "lämpö" riitti siis "lämmittämään" matkustajia ja pitämään ruudut auki.

Yhdessä välissä moottori kuitenkin alkoi pelittää salaperäisesti, tosin vain noin 50 kilometrin ajan. Sulakkeet eivät siis ainakaan ole kaput.

Muutenkin moottorista on kuulunut "surinaa" ajoittain, mutta esim. kytkemällä ilmastoinnin päälle on mehiläinen lentänyt suuttimista pois, eli surina loppunut, joku maadoitusvika?

Elikkä miten tuota puretaan, tuota W201-mallin lämppärin mottia? Mekasta löysin kyllä ohjeet W124-motin purkuun, mutta soveltuuko ne suoraan 201:n purkuun? Voisi ottaa motin käteen ja tutkia mitä se on syönyt. Ja autossahan oli tietysti se ilmastointi.

Tässä olis nyt pari päivää hyvää aikaa korjata tuo motti ja olis kiva saada se kuntoon, ettei paluumatkalla tarvisi palella kauheesti :wink:
Kein siknatuur
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Vastaanpa itse itselleni.

Moottorin vaihto ei todellakaan ole ihan samanlainen kuin kakkosnelosessa, tämän ainakin huomasin.

Toinen huomio oli, että ilmastoidussa autossa on tila aika tiukassa :!:.

Edellinen omistaja oli huomannut saman kuin minä: Sulka+moottori ei mahdu yhdessä tulemaan pois, ellei pura ilmastoinnin osia pois ensin tieltä :arrow: Lämppärin suojakotelo oli avattu puukolla ja korjattu koriliimalla.

Ei mullakaan muuta hätää ole, mutta niitä liitoksia haluaisin vähän päästä käpistelemään, moottori kun toimii aina välillä ja välillä taas ei. Taidanpa siis jatkaa siitä mihin edellinen omistaja oli jäänyt, eli puukkoa ja koriliimaa kehiin :D.
Kein siknatuur
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Sampo N. kirjoitti: Ei mullakaan muuta hätää ole, mutta niitä liitoksia haluaisin vähän päästä käpistelemään, moottori kun toimii aina välillä ja välillä taas ei. Taidanpa siis jatkaa siitä mihin edellinen omistaja oli jäänyt, eli puukkoa ja koriliimaa kehiin :D.
Mä luulen, että moottori on kaputt. Eli siinä on todennäköisesti kollektorilta kuparit osittain lähteneet ja siten välillä toimii, välillä ei..
tähän malliin :?

Sillain se mullakin teki, ennenkuin sitten kokonaan meni kaputt :lol:
Avatar
jassukata
Viestit: 76
Liittynyt: 28.6.2006 20:33
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja jassukata »

Vika saattaa olla myös virtalukon pohjassa. Itsellä tuossa tavallisessa 190:ssä puhallin sammuu kanssa välillä mutta käynnistyy kun vähän kääntää virta-avaita takaisin päin, ihan vaan pienen nykäyksen, niin alkaa toimia eikä sammu enää.
Mb E 200 CDI -04

" Siihen sammui Johtotähti, jätkä kävelemään lähti..."
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

^ Pitää sitten seuraavaksi kääntyä sinne virtalukon pohjan puoleen. Nyt kaiveltiin moottori esille ja paranneltiin vähän liitoksia, olivat melko löysät :shock:

Saattaapi olla että alkaa pelittään ihan normaalisti kun on paremmat liitoksetkin.
Kein siknatuur
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Sampo N. kirjoitti:^ Pitää sitten seuraavaksi kääntyä sinne virtalukon pohjan puoleen. Nyt kaiveltiin moottori esille ja paranneltiin vähän liitoksia, olivat melko löysät :shock:

Saattaapi olla että alkaa pelittään ihan normaalisti kun on paremmat liitoksetkin.
Kun se moottori kerran oli esillä, niin kai sen myös sen verran purit, että näit kollektorin ja hiilien kuntoa :roll: :?:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

veppe kirjoitti:
Saattaapi olla että alkaa pelittään ihan normaalisti kun on paremmat liitoksetkin.
Kun se moottori kerran oli esillä, niin kai sen myös sen verran purit, että näit kollektorin ja hiilien kuntoa :roll: :?:[/quote]

Ööh... ei se ihan niin paljon ollut esillä. Sinne oli edelliset omistajat menneet väkivalloin, repimällä suojamuovista palan halki. Samalla linjalla jatkoin minäkin. En siis katsonut hiiliä. Edellinen omistaja tosin taisi kehua vaihtaneensa moottorin aika hiljan, joten taidan uskoa häntä.

Täytyy sitten kärsiä tyhmästä päästä jos vika loppujen lopuksi onkin hiilissä tai kollektoreissa. :oops:. Laakereissa ei ainakaan ollut väljää ja vähän niitä vielä öljyttiinkin. Muutenkin tuntui olevan aika iskussa, mutta eihän sitä tiedä täysin ottamatta potilasta käteen.

Nyt täytyy myös puolustukseksi sanoa, että tuossa ilmastointiversiossa on niin paljon letkua ja putkea tiellä, etteivät ne oikein houkuttaneet sen suurempaan operaatioon kuin mikä oli pakko :oops:.
Kein siknatuur
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”