c280 -96 Lämmöt vaihtelee ja tyhjäkäynti aaltoilee välillä

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
FLiP
Viestit: 8
Liittynyt: 10.8.2011 8:21
Paikkakunta: Helsinki

c280 -96 Lämmöt vaihtelee ja tyhjäkäynti aaltoilee välillä

Viesti Kirjoittaja FLiP »

Eli tuli hommattua elämäni ensimmäinen mersu, ja olen todella tykästynyt autoon.

Huomasin tuossa vain että koneen lämmöt vaihtelevat melkoisesti. Ruuhkassa seistessä lämmöt nousevat vajaaseen 100 asteeseen, mutta ei siitä ylemmäs. Mutta taas maantiellä/moottoritiellä ajettaessa lämmöt putoavat siihen "normaaliin" ~80 asteeseen. Mietiskelinkin tässä että mistähän moinen mahtaisi johtua? Ei liene aivan normaalia kuitenkaan?

Toinen vika on että välillä auton tyhjäkäynti aaltoilee 500rpm ja 1000rpm välillä. Esim. pysähdyttäessa kun laittaa vaihteen P asentoon (Kyllä, automaatti laatikko) auto käy normaalisti hetken aikaa, ja sitten alkaa aaltoilu. Kuullostaa aivan siltä kuin itse pumppailisi kaasua.
Ihmeellistä tässäkin on se että kun aaltoileminen alkaa, sen saa loppumaan painamalla kerran kaasua jotta kierrokset nousevat yli 2000rpm , se jälkeen käy taas melko tasaisesti. Kellään ollut vastaavia ongelmia?

Yritin selailla vanhoja viestejä , tuloksetta.
Auttakaa tuoretta mersumiestä ojassa ;D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: c280 -96 Lämmöt vaihtelee ja tyhjäkäynti aaltoilee välil

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FLiP kirjoitti:Eli tuli hommattua elämäni ensimmäinen mersu, ja olen todella tykästynyt autoon.

Huomasin tuossa vain että koneen lämmöt vaihtelevat melkoisesti. Ruuhkassa seistessä lämmöt nousevat vajaaseen 100 asteeseen, mutta ei siitä ylemmäs. Mutta taas maantiellä/moottoritiellä ajettaessa lämmöt putoavat siihen "normaaliin" ~80 asteeseen. Mietiskelinkin tässä että mistähän moinen mahtaisi johtua? Ei liene aivan normaalia kuitenkaan?

Toinen vika on että välillä auton tyhjäkäynti aaltoilee 500rpm ja 1000rpm välillä. Esim. pysähdyttäessa kun laittaa vaihteen P asentoon (Kyllä, automaatti laatikko) auto käy normaalisti hetken aikaa, ja sitten alkaa aaltoilu. Kuullostaa aivan siltä kuin itse pumppailisi kaasua.
Ihmeellistä tässäkin on se että kun aaltoileminen alkaa, sen saa loppumaan painamalla kerran kaasua jotta kierrokset nousevat yli 2000rpm , se jälkeen käy taas melko tasaisesti. Kellään ollut vastaavia ongelmia?

Yritin selailla vanhoja viestejä , tuloksetta.
Auttakaa tuoretta mersumiestä ojassa ;D
Tervetuloa forumille!

Jos ei yli 100 mene niin hengenhätää ei ole. Nokalla lienee vielä -96 mallissa kaksi sähköpuhallinta ja jos suora kuutonen niin myös visko syylärin ja koneen välissä. Nämä kaikki kolme toimivat?

Humppailua voi aiheuttaa vaikkapa polttoaineen paineen säätömokkula jos osanumero on 000 078 15 89. Näitä on aikoinaan vaihdeltu ihan takuuseen kun joku valmistaja oli toimittanut huonoa tavaraa. Jos suora kuutonen kyseessä, niin siinä pa jakotukin päässä se on.

Ei nyt kannata summassa vaihtaa, osa maksaa saksassa 67e ja veholla varmaan satasen tai ylikin.

Varmaan todennäköisempiäkin syitä löytyy kuten ilmamassamittari ja lambda.
FLiP
Viestit: 8
Liittynyt: 10.8.2011 8:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja FLiP »

Joo lämmöt ei nouse yli sadan asteen, nii ajattelinkin ettei oo hengenhätää mutta eikai toi ihan normaaliakaan ole? :roll: Joo pitää paikkansa, keulalla on kaksi sähköpuhallinta ja visko, kaikki toimivat niinkuin pitää. aika myöhään heräävät puhaltimet peliin mukaan mutta toimivat kuitenkin.

Okei, kiitos vastauksesta :) Täytynee aloittaa vikakoodien lukemisella , ja jossei selviä niin sit täytyy ihmetellä lisää :) Tuo tyhjäkäynnin humppailu tässä häiritsee eniten.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

imuilma vuoto tekee humpauksen tyhjäkäyntiin eli suora280 ottaa alipaineensa etuvalojen säädölle ja takaniska tuille imusarjasta juuri ennen konetta ilmamäärämittarin jälkeen eli kokeile toimiiko nuo kyseiset toiminnot jos ei niin tarkista alipaine liitokset ja imusarjan ootiiviste renkaat painuu liian linttaan aikanaan.eikös 96 ole jo v6 moottorilla?
FLiP
Viestit: 8
Liittynyt: 10.8.2011 8:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja FLiP »

Toi mun -96 on ainaki viel suoralla kutosella. Joo huomasin tässä yks päivä kun tutkiskelin etuvalojen säätöjen toimimattomuutta että ne toimii alipaineella. Ja sen takia ei toimi että toisen etuvalon alipaineletkun liitin on sanonut sopimuksensa irti. Mutta takaniskatuet toimivat kyllä. Eikai se tyhjäkäynnin humpaus voi johtua siitä että etuvalon alipaineletku on irti?
Kiitos vastauksesta, täytyy tutkia imupuolta että löytyisikö sieltä joku vuoto jostakin. :)
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

toki siitä se johtuu humpaus kun imuilmaa tulee lampun liitoksesta pitää olla kaikki alipaine liitokset tiiviitä :D
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

laita autokäyntiin ja tuki sormella se alipaine letkunpää loppuuko humpaus. joka tapauksessa korjaa pikaisesti tuo vika humpaus pakki päällä tosi vittumainen oire ja jopa vaarallinen.
FLiP
Viestit: 8
Liittynyt: 10.8.2011 8:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja FLiP »

Dodii, etuvalojen korkudensäätö korjattu joten se vuoto on korjattu.
Auto tuntuu käyvän hieman paremmin, ja tuntuu siltä et kulkiskin paremmin.

Voi toki olla että kuvittelen vain :D mene ja tiedä :D

Mutta yhtä kaikki, tyhjäkäyntikierrosten seilaaminen väheni huomattavasti mutta ei suinkaan poistunut keskuudestamme kokonaan. Silloin tällöin seilaa vielä vähän.

Oliskohan siellä sitten jossain muuallakin imuvuoto :/
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Re: c280 -96 Lämmöt vaihtelee ja tyhjäkäynti aaltoilee välil

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

AK47 kirjoitti:Humppailua voi aiheuttaa vaikkapa polttoaineen paineen säätömokkula jos osanumero on 000 078 15 89.
Onkos 000 078 14 89 parempi? Boschin tekele näättäs olovan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

kannattaa katsoa se mistä alipaine saa lähtönsä eli imusarjan keskellä siellä syvällä mutta kyllä se sieltä löytyy seuraa valkoista muovi putkea joka kaartaa kohti imusarjaa öljyn suodattimen melkeen päältä joten helposti vaurioituu se kumiliitos joka lähtee imusarjalta öljyn vaihdon yhteydessä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: c280 -96 Lämmöt vaihtelee ja tyhjäkäynti aaltoilee välil

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Humppailua voi aiheuttaa vaikkapa polttoaineen paineen säätömokkula jos osanumero on 000 078 15 89.
Onkos 000 078 14 89 parempi? Boschin tekele näättäs olovan.
Jaa, en tiijä onko parempi mutta tuo toisella numerolla tosiaan on ollut semmoinen että viallisia joukossa. Ihan WISSISSÄ maininta asijasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”