c36 moniurahihnan vaihto (myös c280 R6)
c36 moniurahihnan vaihto (myös c280 R6)
Jahah. Sovittu meno peruutettiin joten jospa kokeilisi vaihtuisiko hihna...
Auto ei tietenkään näillä säillä suostu jäähtymään kuin asteen tunnissa tai sitä rataa....
Jäähtymistä odotellessa nettiä tutkimaan ja ohjeita katselemaan. Eipä löytynyt kunnon kuvaa hihnan reitistä, niin piirsimpä sen sitten itse oikeammaksi muutettuna melkein samanlaisen päälle.
Ilmanohjain oli helppo poistaa, semmoinen lukitusklipsu pois ja kiertämällä pyöreämpi osa irti varsinaisesta ohjaimen rungosta ja ohjaimen runko pois paikaltaan kahden metalliklipsun poistamisella. Osat vuoronperään kapeasta raosta syylärin ja ropelin välistä pois.
Nyt näkee jo varmaksi kuinka hihna kulkee.
No, hihnaa löysytettiin tässä mallissa 15mm hylsyllä kiristimen rullan keskiöstä edestäpäin myötäpäivään kääntämällä (tilaa pituus suunnassa n 65mm korkealle hylsy/varsipaketille).
Itse hihna tietenkin hankalahko poistaa kun ropeli edessä.
Eipä auttanut kun ottaa ropeli irti. 3 ruuvia kuusiokannalla (5mm). Tässäkin sormenpäät ja rystyset kiinni syylärissä, saa varoa nahan kuoriutumista.
Kaikki rullat pyörii kevyesti. Mutta kiristäjän rulla on väljä laakeristaan. Se siellä on varmaan kitissytkin. Tosin oli MB merkattu hihnakin aikas loppu.
No, pistetään kasaan näin ja laitetaan rulla (92mm) tilaukseen kunhan osanumero selviää...
Vai onko rullassa vaihdettava laakeri?
Ryssän epc:tä kurkkimalla sain rullalle osanumeroksi A119 200 14 70 onkos oikea numero?
Auto ei tietenkään näillä säillä suostu jäähtymään kuin asteen tunnissa tai sitä rataa....
Jäähtymistä odotellessa nettiä tutkimaan ja ohjeita katselemaan. Eipä löytynyt kunnon kuvaa hihnan reitistä, niin piirsimpä sen sitten itse oikeammaksi muutettuna melkein samanlaisen päälle.
Ilmanohjain oli helppo poistaa, semmoinen lukitusklipsu pois ja kiertämällä pyöreämpi osa irti varsinaisesta ohjaimen rungosta ja ohjaimen runko pois paikaltaan kahden metalliklipsun poistamisella. Osat vuoronperään kapeasta raosta syylärin ja ropelin välistä pois.
Nyt näkee jo varmaksi kuinka hihna kulkee.
No, hihnaa löysytettiin tässä mallissa 15mm hylsyllä kiristimen rullan keskiöstä edestäpäin myötäpäivään kääntämällä (tilaa pituus suunnassa n 65mm korkealle hylsy/varsipaketille).
Itse hihna tietenkin hankalahko poistaa kun ropeli edessä.
Eipä auttanut kun ottaa ropeli irti. 3 ruuvia kuusiokannalla (5mm). Tässäkin sormenpäät ja rystyset kiinni syylärissä, saa varoa nahan kuoriutumista.
Kaikki rullat pyörii kevyesti. Mutta kiristäjän rulla on väljä laakeristaan. Se siellä on varmaan kitissytkin. Tosin oli MB merkattu hihnakin aikas loppu.
No, pistetään kasaan näin ja laitetaan rulla (92mm) tilaukseen kunhan osanumero selviää...
Vai onko rullassa vaihdettava laakeri?
Ryssän epc:tä kurkkimalla sain rullalle osanumeroksi A119 200 14 70 onkos oikea numero?
Re: c36 moniurahihnan vaihto (myös c280 R6)
Jahah tuossa nyt on se rulla (A 119 200 14 70). Siinä on näemmä INA laakeri kokoa 3202-2RS-AH13 mitä sitten liekkään nuo 4 viimeistä merkintää... Jos joku siis haluaa pelkän laakerin tämmöiseen etsiä ja vaihtaa. Laakerissa on myös varaosanumero A001 981 81 27 (kuukkeli ei tunnista eikä tunnu löytyvän muualtakaan).
Jahah, vielä kun ois tunteroinen aikaa vaihtaakkin tuo rulla, tunti siksi että kun sen varaa niin se vaihtuu puolessa
Jos varaa puoli tuntia menee 2 vaihdossa... 
Jahah, vielä kun ois tunteroinen aikaa vaihtaakkin tuo rulla, tunti siksi että kun sen varaa niin se vaihtuu puolessa


Juu, tämä on peltinen ja 92mm kokoinen. Tais olla n. 40e hintaa GP:ssäRoisto kirjoitti:Omassa M104:ssä on vanhemman mallin kiristin ja siinä on muovinen rulla (103-koodilla). Uudempiko on metallinen?c280r6 kirjoitti:ne on ne muovi rullat niitä remmin kulma kannatin pyöriä mitä roisto tarkoittaa
t.
Risto
Jahah, nyt löytyi aikaa ja paikaa sateensuojassa niin vaihdoimpa rullan.
Piti laittaa avaimeen hieman jatkoa, että ei tarvinnu rystysiä varoa, niin sai siltikin aikalailla vääntää että aukes se rullan mutteri. Joku valkoinen lukite näyttää olleen mutterissa (ei ole suolaa
).
Mikähän lienee kiinnityksessä oikea momentti rullan mutterille? Pitänee koettaa vääntää 13mm avaimella vielä lisäksi vastaan jotta pysyy kanssa kiinni.
EDIT: korjattu virheellistä tietoa.
Piti laittaa avaimeen hieman jatkoa, että ei tarvinnu rystysiä varoa, niin sai siltikin aikalailla vääntää että aukes se rullan mutteri. Joku valkoinen lukite näyttää olleen mutterissa (ei ole suolaa

Mikähän lienee kiinnityksessä oikea momentti rullan mutterille? Pitänee koettaa vääntää 13mm avaimella vielä lisäksi vastaan jotta pysyy kanssa kiinni.
EDIT: korjattu virheellistä tietoa.
Hmmm. Aamupäivästä alkoi kitinä taas.... Tosin meni ohi myös hetikohta.
Ei kuulu laturin yläpuolisesta vapaarullasta, vaan uudesta kiristäjän rullasta äkkiarvaamalla.
Mitenkäs näissä se rullan suoruus säädetään tai onko säätöä.
Rullan alla on se 13mm ruuvi tai mutteri. Onko se tähän kuuluva säätö?
Tietty jos siellä rullan laakeri reunan välissä on likaa (mitä yleensä ei itse tehtyjen remontinkorjuuksien jäljiltä ole) ja siksi laakeri vinossa?...
Hihna ja kiristäjän rulla on siis uudet ja molemma alkuperäisvaraosia.
Ei kuulu laturin yläpuolisesta vapaarullasta, vaan uudesta kiristäjän rullasta äkkiarvaamalla.
Mitenkäs näissä se rullan suoruus säädetään tai onko säätöä.
Rullan alla on se 13mm ruuvi tai mutteri. Onko se tähän kuuluva säätö?
Tietty jos siellä rullan laakeri reunan välissä on likaa (mitä yleensä ei itse tehtyjen remontinkorjuuksien jäljiltä ole) ja siksi laakeri vinossa?...
Hihna ja kiristäjän rulla on siis uudet ja molemma alkuperäisvaraosia.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei taida liittyä nyt tähän, mutta kerran on tullut vastaan vekotin jossa alkuaan kiristin oli vinossa. No vaihdoin kiristäjän rullineen, ei auttanut pikku vikinään. Seuraavaksi hihna, mentiin viikko ilman ääntä. Lopulta syyksi paljastui liian kuluneet moniurahihnapyörät, hihna pohjasi. Joskus varmaan ollut liiaksi kivennäistä sisältänyt kumiseos jossain aasialaisessa remminriekaleessa.
230E -87 kyseessä.
230E -87 kyseessä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
No, voi olla tämäkin syynä. Edellinen hihna oli MB ja uusikin on mutta ei se tarkoita etteikö tässä olisi joskus ollut aasialainenkin hihna. Mittarissa oli 203tkm kun auto tuli minulle ja ajoin 328tkm mittariin kun vaihdoin uuden hihnan kun alkoi kitistä. Siitä ei ole tietoa onko kuinka paljon enempi ajettu... Uskoisin että kilometrit pitää paikkansa kun on niitä jo kertynytkin.Easy Rider kirjoitti:Ei taida liittyä nyt tähän, mutta kerran on tullut vastaan vekotin jossa alkuaan kiristin oli vinossa. No vaihdoin kiristäjän rullineen, ei auttanut pikku vikinään. Seuraavaksi hihna, mentiin viikko ilman ääntä. Lopulta syyksi paljastui liian kuluneet moniurahihnapyörät, hihna pohjasi. Joskus varmaan ollut liiaksi kivennäistä sisältänyt kumiseos jossain aasialaisessa remminriekaleessa.
230E -87 kyseessä.
Mitenkäs pohjaamisen parhaiten testaisi?
Ja mitenkä suoruuden, heittokello löytyy kyllä.