Kierrosten "humpaus" ongelma...

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Kierrosten "humpaus" ongelma...

Viesti Kirjoittaja c220 »

...c220 dieselissä ja kyllä...on se automaatti ja vm. -96, mittarissa 167th.
Tyhjäkäynnillä toimii ok mutta ajamaan lähtiessä kierrokset alkavat "humpaamaan" kun lämmöt nousee 80:een, kestää jonkun aikaa ja sitten lopettaa tai sitten humpaaminen alkaa heti ja loppuu vasta kun moottori on kunnolla lämmennyt. Ilmenee siis vain kun autolla lähdetään ajamaan moottorin jo jäähdyttyä kunnolla ja ajettaessa tasaisella nopeudella. Paitsi että eilenköhän se nyt oli niin löysättyäni kaasun laski kierrokset humpaamalla. Tuo humpaaminen on voimakkuudeltaan sellainen, että sen tuntee kun veto käy päällä ja löysää edes takaisin. Eka kerralla luulin, että ulkona vain tuulee mutta vilkaisu kierroslukumittariin paljasti asian oikean laidan.


Sitten vielä jäähdytys nestettä menee vähän toista litraa parin
kuukauden aikana. Ei tietenkään välttämättä edellä mainitun
vian kanssa mitään tekemästä.

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille. Vinkit ois nyt tarpeen jos jollakin
on kyseinen vika tullut vastaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuollaista ongelmaa en muista 220D:ssä, vaikka monenlaista on vastaan tullut noita korjatessa.

Äkkiseltään tuntuu että vika löytyy ruiskustuspumpusta, autoa kannattaa käyttää testerissä.

Nesteen katoamisesta - ellei mistään kohtaa tiputa alle tai kenno vuoda niin kannentiivisteestä joutuu vikaa etsimään.
Korjaamoilta löytyy pumppu jolla voi laittaa järjestelmään esim 1,5 "kilon" paineen, jolloin vuotokohta löytyy npeasti mikäli jostain vuotaa ulospäin.

Tervetuloa Meselle, c220. :D
oulaistenliikenne.fi
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Tervetuloa Meselle, c220. :D[/quote]

Kiitos kiitos :)

Löytyykö akselilta Oulu - Joensuu Mersun spesialisti korjaamoa/korjaajaa, merkkilikkeet pois lukien jonne tuon vois viedä korjuutettavaksi?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

c220 kirjoitti:Tervetuloa Meselle, c220. :D
Kiitos kiitos :)

Löytyykö akselilta Oulu - Joensuu Mersun spesialisti korjaamoa/korjaajaa, merkkilikkeet pois lukien jonne tuon vois viedä korjuutettavaksi?[/quote]

PP-Diesel, forumin etusivulla on linkki yrityksen sivuille.

Ja tervetuloa minunkin puolestani. :D
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Tarkemmin asiaa mietittyäni, jätetään tuo Oulu pois ja kysynkin uudestaan,
että löytyykö Juuka - Joensuu lähistöltä luotettavaa korjaamoa poislukien
nuo merkkiliikkeet. Tuli tuonne PP Dieseliin niin paljon matkaa, että ei taida
kannattaa sinne sitä sinne asti viedä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

c220 kirjoitti:Tarkemmin asiaa mietittyäni, jätetään tuo Oulu pois ja kysynkin uudestaan,
että löytyykö Juuka - Joensuu lähistöltä luotettavaa korjaamoa poislukien
nuo merkkiliikkeet. Tuli tuonne PP Dieseliin niin paljon matkaa, että ei taida
kannattaa sinne sitä sinne asti viedä.
PP D osannee kertoa itse tarkemmin, mutta kuvittelisin että pumpun voi lähettää matkahuollossa korjattavaksi, ei siinä varmaan kovin kauaa mene.

Asennushommat onnistunevat aika monella pajalla jos et osaa itse sitä autoon kiinni laittaa.

Ammattitaitoisia dieselpajoja ei oikein puissa kasva. Olen Pohjois-Karjalasta itsekkin, ja eipä tule nyt näiltä kulmilta yhtään mieleen. :(
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Ongelma on vain siinä tuo vika ensin varmasti todentaa ennen kuin sitä uskaltaa minnekään lähettää. Koska tässä tapauksessa mukana on autoliike joka myös osallistuu kustannusten jakamiseen. Jos korjaaminen tulee kohtuuttoman kalliiksi niin joutuu miettimään muita vaihtoehtoja.
Liekö sitten ainut vaihtoehto viedä Laakkoselle, että selvittävät ensin vian ja kustannukset?
Ei siis Laakkoselle (mistä lie mielee juolahtanu), vaan
Autotalo E. Hartikaiselle :).
Viimeksi muokannut c220, 17.3.2006 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Olikos se sitten tämä uudempi C, joissa oli laatikkovikaa, joka ilmeni tuommoisena humpauksena? Niissäkin oli vissiin se 722.6 mutta "tiptronikilla".

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Minkähän hintasia remontteja lie nuo ollu? Laatikko remontit kuulemma
lystikkään "edullisia".
mr pasir
Viestit: 5
Liittynyt: 09.3.2006 20:38
Paikkakunta: savo

Viesti Kirjoittaja mr pasir »

joensuussa immonen ja räty homma hoituu.
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Kierrosten humpaus vika todennäköisesti paikallistettu sitten kuitenkin
polttoainepumppuun (Lucas). Lähtee tänään PP-Dieseliin vaihtoon, katotaan
kuin äijän käy. Perjantaina se sitten seleviää oliko vika pumpussa. :o
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Ei ollu vika polttoainepumpussa ei. PP Diesel ei sitten onnistunutkaan vaihtamaan Boschin pummpua. Siispä vein sen sitten Kuopion Diesel huoltoon. Siellä vaihettiin pumppu, mutta vika ei korjaantunut. Että olokoon sitten tältä erää, kun ei vikaa löydy, niin ei löydy. Ajetaan sitten niin kauan, että vika seleviää. Toisaalta eipä tuo vikakaan ole kummentunut 20th km:n aikana. Liekö vika sitten laatikossa?? Testeritkään kun ei mitään vikaa löydä.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

c220 kirjoitti:Ei ollu vika polttoainepumpussa ei. PP Diesel ei sitten onnistunutkaan vaihtamaan Boschin pummpua. Siispä vein sen sitten Kuopion Diesel huoltoon. Siellä vaihettiin pumppu, mutta vika ei korjaantunut. Että olokoon sitten tältä erää, kun ei vikaa löydy, niin ei löydy. Ajetaan sitten niin kauan, että vika seleviää. Toisaalta eipä tuo vikakaan ole kummentunut 20th km:n aikana. Liekö vika sitten laatikossa?? Testeritkään kun ei mitään vikaa löydä.
Kyllähän se onnistu vaihtaan pumpun, vakionoppeussäädin vain ei ennää pelanu. Jos kirjottaa, niin pitäs kirjottaa niinko asia on :!:
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

pp d kirjoitti:
c220 kirjoitti:Ei ollu vika polttoainepumpussa ei. PP Diesel ei sitten onnistunutkaan vaihtamaan Boschin pummpua. Siispä vein sen sitten Kuopion Diesel huoltoon. Siellä vaihettiin pumppu, mutta vika ei korjaantunut. Että olokoon sitten tältä erää, kun ei vikaa löydy, niin ei löydy. Ajetaan sitten niin kauan, että vika seleviää. Toisaalta eipä tuo vikakaan ole kummentunut 20th km:n aikana. Liekö vika sitten laatikossa?? Testeritkään kun ei mitään vikaa löydä.
Kyllähän se onnistu vaihtaan pumpun, vakionoppeussäädin vain ei ennää pelanu. Jos kirjottaa, niin pitäs kirjottaa niinko asia on :!:
:D Anteeksi, tarkoitus ei ollut arvostella. Tarkemmin tietenkin olisin voinut kirjoittaa. Eikä tuo "vakionopeussäädin vain ei ennää pelannu" pidä paikkaansa koska laatikko ei muutenkaan toiminut enää kuten se normaalisti toimii ja sitten vielä vikasieto valo olisi myös jäänyt pois toiminnasta. Koska kyllähän autoon varmaan saa paljonkin sellaisia osia laitettua, mutta joiden jälkeen auto ei enää toimi normaalisti. Eli kyllä kai voidaan täysin oikeutetusti sanoa, ettei kyseinen homma onnistunut tähän autoon. Mutta korostan vielä, ettei ollut tarkoitus arvostella PP Dieseliä, vaan homma ei vain onnistu auton sähköisen laatikon takia. Vai aiotko asentaa vielä Boschin pumpun vastaavaan autoon :D ? Mutta ei tästä asiasta tämän enempää. Asia varmaan tuli nyt, niin kuin asia oli :D .
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Alko uteliasta kiinnostamaan, minkälainen pumppu siellä Kuopiossa vaihdettiin ??

Yritettiinkö edelleen vielä rivipumpun asennusta ??? :roll: :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Ei yritettykään enää rivipumppua vaihtaa, vaan vaihettiin entiseen malliin
Lucaksen vaihtopumppu vuoden takuulla.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Eli voidaan todeta...."Leikkaus onnistui mutta potilas kuoli"...... :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

c220 kirjoitti:Ei yritettykään enää rivipumppua vaihtaa, vaan vaihettiin entiseen malliin
Lucaksen vaihtopumppu vuoden takuulla.
Näin sähköhärpäkkeitä karttavana voisin todeta että harmi :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Lucky-Dog kirjoitti:Alko uteliasta kiinnostamaan, minkälainen pumppu siellä Kuopiossa vaihdettiin ??

Yritettiinkö edelleen vielä rivipumpun asennusta ??? :roll: :roll:
Mitenkhään se on, ko net sannoo että son oppivaa mallia tuo loova. Minkhään verran se oppii, ko tuossa meni vaihot äkäseksi, olisko lie oppinu ajan kans pehmenthään?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Eipä ole valitettavasti mitään käsitystä.....kokeiltava juttu :shock: :roll: 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

No ja sehän pittää kokkeilla juuri varsin ko löytyy pioneerihenkinen luukaksen omistaja, jonka authoon turhautethaan oikea pumppu vaikka pariksi viikoksi, jovain se siittä tapasa näyttää 8)
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Asiaa- ja asiantuntemattomana voin kirjoittaa väärän aiheen yhteyteen, se annettakoon anteeksi, kun en tiedä mitä humppauksella tarkoitetaan. :oops:

Mersussani C 220 CDI A, 9/2000, W202, 69 tkm, on ominaisuus, jota parissa aikaisemmassa CDI:ssä ei ole ollut. Vika tai ominaisuus ilmenee erityisesti kylmällä moottorilla aika ajoin kesäaikana moottorin käydessä joutokäyntiä. Kierrokset "vaeltavat" eli nousevat ja laskevat siten, että sen huomaa mittarista ja persuksella (100-150 r/min.?). Talvella tätä ei tapahdu missään olosuhteissa.

Käytin auton tavoistani poiketen Vehon testerissä, joka ei tiennyt asiasta mitään. Kahdelta Vehon pätevältä ja ystävälliseltä työnjohtajaltakaan en saanut vastausta ongelmaan. Hyvän neuvon sain: "Älä välitä, aja vain". Dealerin ohjeitten mukaisesti karstat on poltettu jos niitä ylipäänsä ajamalla voi poistaa. 8)

Ovatko mesen autotohtorien neuvot samat kuin merkkiliikkeen :?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tenta, jonkinverran kierrokset vaihtelevat normaalistikin mutta kyllähän tuo 100-150 kierrosta kuulostaa paljolta.

Mikäli oire esiintyy vain kylmänä ja autossasi on sähköinen lisälämmitin, kierrosten vaihtelu voisi johtua siitä.
Toisaalta vuodenajan ei pitäisi vaikuttaa ainakaan niin että talvella ei vaella ja kesällä vaeltaa ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Kiitos kommentista Dealer :) Autossa on kello-ohjattava dieselwebasto ja ilmastointi. Kummallakaan ei ole vaikutusta kierrosten vaeltamiseen. Merkillistä on, että vaeltelu poistui talveksi ja alkoi, kun kevät koitti. Auto kulkee hyvin ja toimii muuten moitteetta. Pitkää maantieajoa moottoritietä maksiminopeudella ja kiihdytyksiä on riittävästi.

Ilmiö on häiritsevä, siksi auto on käynyt Veholla testerissäkin. Olen käyntiin tyytymätön. Voi olla, että syyn selvittäminen vaatisi paljon työtä. Auton takuu päättyy elokuussa. Jos autossa on vika, niin vian etsimisestä aiheutuvat kustannukset kuuluvat eurooppatakuun korvattaviksi ilman omavastuuta. Jos vikaa ei ole, niin kustannukset ovat auton omistajan.

100%:sen varma olen siitä, että vaeltamisen aiheuttaa vika, mutta sitä en tiedä, onko se tutkimisen arvoinen.

EDIT, tuolla oli vastaus kysymykseeni:

viewtopic.php?t=380&start=30
Viimeksi muokannut Tenta, 29.5.2006 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Muistelisin, että isälläni oli -99 200 CDI:ssä samaa vaivaa ennenkuin hän myi sen pois. Vaeltelun tosiaan huomasi selvästi ja itse ajattelin, että on siinä mersulaatua, kun alle 100 tkm ajetussa kierrokset noin vaeltelee.. :evil: En muista, selvittikö syytä ja mikä lie sitten syy olikaan..
c220
Viestit: 16
Liittynyt: 16.3.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja c220 »

Jaahas...nyt on sitten mersu viety kansiremonttiin. Eli se neste ei
sitten vuotanutkaan lohkolämmittimen juuresta, vaan kannesta.
Loppuviikosta taas nähdään sekin oliko sillä vaikutusta kierrosten
humpaamiseen.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Omassa väykyssä, 200CDI -02, oli yhdessä vaiheessa selkeä kierrosten epämääräinen heilahtelu. Normaalisti kone pyörii mulla 710 rpm/min. Kierrosten heilunta ilmeni ajoittain.

Lisälämmittimellä, automaatin kepin asennolla tai millään muullakaan ulkoisella tekijällä kuten esim. auringon pilkuilla, ei tuntunut olevan mitään tekemistä ko. asiaan.

Humpaus kuitenkin poistui täysin ilmamassa-, imuilmanpaine- ja imuilmanlämpötila-anturien putsauksella.

Todennäköisesti joku noista tai kaikki yhteensä vaikuttaa asiaan...tai sitten ei.
w211E
Viestit: 49
Liittynyt: 01.6.2023 16:49

Re:

Viesti Kirjoittaja w211E »

mb300sd kirjoitti: 29.5.2006 21:07 Omassa väykyssä, 200CDI -02, oli yhdessä vaiheessa selkeä kierrosten epämääräinen heilahtelu. Normaalisti kone pyörii mulla 710 rpm/min. Kierrosten heilunta ilmeni ajoittain.

Lisälämmittimellä, automaatin kepin asennolla tai millään muullakaan ulkoisella tekijällä kuten esim. auringon pilkuilla, ei tuntunut olevan mitään tekemistä ko. asiaan.

Humpaus kuitenkin poistui täysin ilmamassa-, imuilmanpaine- ja imuilmanlämpötila-anturien putsauksella.

Todennäköisesti joku noista tai kaikki yhteensä vaikuttaa asiaan...tai sitten ei.
Voiko noita putsaa crc ilmamassamittarin puhistus aineella?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”