Cee hukkasi vetensä
Cee hukkasi vetensä
Jep jep.
Alustusta: Autossa ei toimi jäähdyttimen flekti eikä myöskään sähköinen kv-pumppu.
Kävin tuossa jeesaamassa vaimon sprinteriä käyntiin ja sillä aikaa sähköä antaessa oli oma C200CDI käynnissä. Ei kovin pitkään, mutta moottori oli jo valmiiksi lämmin.
Lähdin sitten ajelemaan, ensialkuun kaikki näytti normaalilta. Lämmöt oli lähempänä 100 viivaa kun 80 mutta sehän nyt ei ole outokaan tilanne. Ajelin kotiinpäin semmoista 80-90 matkavauhtia kun ykskaks yllättäen lämpömittari alkoi heilua edestakaisin kuin hullun mulkku. Ihmettelin että mikäs helvetti nyt tuli mutta päätin jatkaa matkaa kun vaimo oli jo hyvää vauhtia menossa koirien ja pakasteitten kanssa eri suuntaan ja jos auto siihen jäisi niin apua ei saisi helposti mistään.
Pistin sitten lämmöt täysille ja kas, lämmintä ei tule tippaakaan. Nyt alkoi jo vähän enemmän arveluttaa mutta jatkoin ajamista. Sitten lämpömittari taas vatkasi hetken edestakaisin ja lämmintä alkoi pukata tajutonta tahtia. Sitä lystiä ei vaan kovin pitkään kestänyt mutta kiukulla ajoin kotiin asti. Kokonaismatka 22km.
Kun pääsin pihaan, kone seis ja pelti auki ja ihmettelemään.
Paisarissa oli nestettä, mikä oli minusta hieman outoa. Kun avasin korkin, nesteet katosivat omille teilleen.
Sen jälkeen hain puutarhaletkun ja suihkuttelin vettä syylärille ja sitten paisariin. Ja vettä saa menemään koneeseen ihan niin paljon kuin hanasta viitsii laskea, ei nimittäin täyty ollenkaan.
Mistään kovin näkyvästä paikasta vesi ei pääse karkuun, öljyn sekaan se ei mene eikä myöskään sylintereihin koska auto lähtee käyntiin ja käy.
Pidin autoa hetken aikaa käynnissä ilman korkkia jotta vesi kiertäisi ja laskin samalla vettä lisää, sillä tuloksella että paisari muuttui suorastaan geysiriksi ja roiski kiehuvaa vettä ympäriinsä.
Onkos hyviä ideoita mistä jäähdytysjärjestelmä voisi pettää jos on pettääkseen?
Kaiken kruunaa tietenkin se, että flektin pakko-ohjaus oli tarkoitus viritellä tänä viikonloppuna...
Alustusta: Autossa ei toimi jäähdyttimen flekti eikä myöskään sähköinen kv-pumppu.
Kävin tuossa jeesaamassa vaimon sprinteriä käyntiin ja sillä aikaa sähköä antaessa oli oma C200CDI käynnissä. Ei kovin pitkään, mutta moottori oli jo valmiiksi lämmin.
Lähdin sitten ajelemaan, ensialkuun kaikki näytti normaalilta. Lämmöt oli lähempänä 100 viivaa kun 80 mutta sehän nyt ei ole outokaan tilanne. Ajelin kotiinpäin semmoista 80-90 matkavauhtia kun ykskaks yllättäen lämpömittari alkoi heilua edestakaisin kuin hullun mulkku. Ihmettelin että mikäs helvetti nyt tuli mutta päätin jatkaa matkaa kun vaimo oli jo hyvää vauhtia menossa koirien ja pakasteitten kanssa eri suuntaan ja jos auto siihen jäisi niin apua ei saisi helposti mistään.
Pistin sitten lämmöt täysille ja kas, lämmintä ei tule tippaakaan. Nyt alkoi jo vähän enemmän arveluttaa mutta jatkoin ajamista. Sitten lämpömittari taas vatkasi hetken edestakaisin ja lämmintä alkoi pukata tajutonta tahtia. Sitä lystiä ei vaan kovin pitkään kestänyt mutta kiukulla ajoin kotiin asti. Kokonaismatka 22km.
Kun pääsin pihaan, kone seis ja pelti auki ja ihmettelemään.
Paisarissa oli nestettä, mikä oli minusta hieman outoa. Kun avasin korkin, nesteet katosivat omille teilleen.
Sen jälkeen hain puutarhaletkun ja suihkuttelin vettä syylärille ja sitten paisariin. Ja vettä saa menemään koneeseen ihan niin paljon kuin hanasta viitsii laskea, ei nimittäin täyty ollenkaan.
Mistään kovin näkyvästä paikasta vesi ei pääse karkuun, öljyn sekaan se ei mene eikä myöskään sylintereihin koska auto lähtee käyntiin ja käy.
Pidin autoa hetken aikaa käynnissä ilman korkkia jotta vesi kiertäisi ja laskin samalla vettä lisää, sillä tuloksella että paisari muuttui suorastaan geysiriksi ja roiski kiehuvaa vettä ympäriinsä.
Onkos hyviä ideoita mistä jäähdytysjärjestelmä voisi pettää jos on pettääkseen?
Kaiken kruunaa tietenkin se, että flektin pakko-ohjaus oli tarkoitus viritellä tänä viikonloppuna...
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Sen nyt huomasin että korkki falskaa, kun sen "hukkaputken" tukkii ja ylävesiletkusta painelee niin korkin välistä purskuttelee joten sinne se vesi on pikkuhiljaa kadonnut... mutta nyt tosiaan paisarissa oli ainetta kun korkin avasin.ou812 kirjoitti:Muistelen että vajaa 2 kk sitten massausriitissä huomattiin että paisarisi oli tyhjä.Kyllä sen vuodon täytyy jossain näkyä.
Tietenkin kun ei ole painetta järjestelmässä niin kiehuuhan se tyhjiin ennen pitkää mutta ei nyt ihan uskoisi että kaikki ehtisi karkuun tuolla matkalla...
Nyt kun jäähtyi niin tuntuis vesi pysyvän sisällä paremmin, pitää huomenna päivännäöllä ihmetellä lisää. Paaliin koko paska joutaisi...
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Ahteri sekä hänen kaverinsa sivellin sentään...Vesqju kirjoitti:olipas tutut oireet..
Mulla oli edellisen edellinen C 220 CDI, josta hajos kansi.
Ihan samat oireet..
Ei auttanu korkin vaihto ym poppakonstit..
Noh, jos nyt kävis kuitenkin hakemassa sen korkin kun se ei maksa kun 4,20€ ja vaihtaa se pitää kuitenkin...
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Kukapas osaa sanoa kuinka iso sulake tuon jäähdyttimen flektin syötössä on, en meinaan löytänyt sitä kun en tiedä mikä se on saksaksi... laitoin 40A releen kytkemään flektin päälle, kaipa se piisaa?!
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
10 litraa kun varaa nestettä niin riittää. Syylärin tyhjennyspropusta ei saa kaikkea pois, lohkon sivussa on kanssa roppu.Meissenkeri kirjoitti:Jäähdyttimen tyjennysproppu on jäähdyttimen alareunassa tai alanurkassa sivussa. Vaatii etummaisen pohjamuovin irroituksen että saa näkyville. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on noin 8 litraa.Count kirjoitti: Mitenkäs tuolta saa laskettua liemet ulos ja paljonko on nestetilavuus
Vika on aivan varmasti jossain muualla tässä tapauksessa, mutta itsellä halkesi m104 koneisessa tulipellin läpiviennin MUOVIyhde sieltä näkymättömistä. Vei nestettä 0.5-1L/1000km. Ihme että moisia muoviosia on tuollaisessa paikassa.
40A riittää varmasti flektille koska eihän yli 40A sulakkeitakaan koko autossa ole...
Bensavehkeessä syylärin tyhjennysropusta tulee reilut 3 litraa pihalle. ropun näkee kunnolla vaan suoraan alahaaltapäin, kuskinpuolen alanurkasta löytyy. Tuskin tarttee muuta kun laskea sieltä mitä tulee ja lisätä vastaava määrä raakaa glykolia niin tulee käypäinen seos.
Paisarin korkki (ja koko jäähdytysjärjestelmä) on varmaan tiivis jos se suhahtaa kunnolla painetta pihalle kun avaat korkin (varovasti!) kuumasta koneesta.
Veikkaan kanssa että vika ei ole korkissa vaikka en mitään ny oikeesti tajuakkaan noista
Mutta jos on niin sitten on kerrankin halpa ja helppo remppa tiedossa
Paisarin korkki (ja koko jäähdytysjärjestelmä) on varmaan tiivis jos se suhahtaa kunnolla painetta pihalle kun avaat korkin (varovasti!) kuumasta koneesta.
Veikkaan kanssa että vika ei ole korkissa vaikka en mitään ny oikeesti tajuakkaan noista

Mutta jos on niin sitten on kerrankin halpa ja helppo remppa tiedossa

"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Sähköt otan releelle siitä syötöstä joka normaalistikin syöttää flektiä eli kai siellä on sulake tehtaan puolesta ja jos ei ole niin palakoon perkelepotox kirjoitti:kyl sen 40A mällin vai oliko rele? pitäs kestää... lantikassa oli 30A...
kai sulla kuitenkin se sulake on siel välissä![]()
mites se korkki muuten vaikutti?

Korkin vaihto malli motonettiin auttoi vaivaan näemmä loistavasti. Nyt ei ole n. 400km ajon jälkeen veden pinta muuttunut mihinkään vaikka olen koittanut oikein lämmittämällä lämmittää konetta. Vesiletkujakin saa hyvin puristeltua että ei ainakaan puristuspaineet pääse vesitilaan karkaamaan. Öljykin on vielä mustaa eikä majoneesia, joten ehkä tässä säikähdyksellä selvittiin?!
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Eipä juuri suhahdellut ennen mutta nyt suhahtaa. En sano etteikö nyt tuon kunnon keittelyn jälkeen vois olla tullut jotain myöhemmin ilmenevää ongelmaa mutta kun autolla on kuitenkin ajettu jo reilu 440tkm niin ei se nyt maankaatojuttu ole jos sattuu vaikka kansipahvikin menemäänou812 kirjoitti: Paisarin korkki (ja koko jäähdytysjärjestelmä) on varmaan tiivis jos se suhahtaa kunnolla painetta pihalle kun avaat korkin (varovasti!) kuumasta koneesta.

--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Jos nyt jotakuta kiinnostaa niin pari viikkoa ja 3000km myöhemmin on vedet pysyneet edelleen sisällä ja paineet järjestelmässä.
Pistin uuden sähköisen kv-pumpun tilaukseen, laitan nesteet samalla kun vaihdan sen.
Pistin uuden sähköisen kv-pumpun tilaukseen, laitan nesteet samalla kun vaihdan sen.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Flekti pyörii aina kun kytkimestä sen kääntää päälle.jolle kirjoitti:Kannattaa hommata vielä se flektin ohjausboxi jostain, flektin kuuluu pyöriä aina kun ilmastointikin on päällä. Vai pyöriikö sulla flekti koko ajan?

Edit:
Ai niin. Tilasin eilen puoli kolmen korvilla KL:stä kiertovesipumpun ja tänään hain sen jo postista. Ihailtavan nopeaa toimintaa KL:tä ja jopa Itellalta, kun tuo oli kuitenkin ihan tavallisena ekonomipakettina laitettu.
Edit2:
Pumppu asennettu. Tuli ylimääräinen kommervenkki kun toinen piuha oli katki liittimestä ihan juuresta ja hetken jo pelkäsin olisiko vanha pumppu sittenkin ehjä ... no, ei se sentään ehjä ollut kun ei toiminut piuhojen korjauksenkaan jälkeen.
Pumpun irroituksen yhteydessä valui jonkun verran vettä kartanolle, kippasin koneeseen kolme litraa glykolia jolloin pinta asettui sopivalle tasolle. Jos näyttää siltä että tulee taas paukkupakkasia, pitänee seosta vielä vähän "jäykistää".
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Jep jep. Tänään taas huomasin jäähdytysnesteiden kadonneen jonnekin. Olen tässä säännöllisen epäsäännöllisesti vahtinut että ainetta on ja viimeksi n. viikko sitten tarkistin. No, tänään töistä kotiin ajellessa alkoi taas neula hiipiä ylöspäin ja kun pysähdyin tarkistamaan tilannetta, sain kipata toosaan semmoiset reilun kolme litraa nestettä lisää ennenkuin pinta oli oikealla tasolla.
Painetta on systeemissä muttei liikaa, eli uusi korkki toimii. Mutta mihin helvettiin se neste sieltä saa päähänsä kadota?!
Alkaa nyt jo oikeasti ottaa päähän tuo rakkine.
Niin, ja tuosta kiertovesipumpun asennuksesta jolloin siis varsinaisesti täytin ne nesteet on ajeltu kolmisen tuhatta kilsaa. Kaikkineen ensimmäisestä venkoilusta laskettuna on ajettu n. 7000km.
Painetta on systeemissä muttei liikaa, eli uusi korkki toimii. Mutta mihin helvettiin se neste sieltä saa päähänsä kadota?!
Alkaa nyt jo oikeasti ottaa päähän tuo rakkine.
Niin, ja tuosta kiertovesipumpun asennuksesta jolloin siis varsinaisesti täytin ne nesteet on ajeltu kolmisen tuhatta kilsaa. Kaikkineen ensimmäisestä venkoilusta laskettuna on ajettu n. 7000km.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Noniin. Jostain se vuotaa. 2 litraa per työmatkasivu sai nyt lisätä ja koneen alla oleva pohja"panssari" on märkä. Eilen sitä ei niin varmasti pystynyt sanomaan koska satoi ja oli muutenkin märkää.
Mutta mistä hemmetistä sieltä vuotaa? Voisiko olla mahdollista, että lohkolämmitin elää sen verran että se satunnaisesti laskee liemet pihalle ja taas satunnaisesti on tiivis? Tässä kuitenkin kuukausi ja tuhansia kilometrejä ajeltiin ongelmitta.
Mutta mistä hemmetistä sieltä vuotaa? Voisiko olla mahdollista, että lohkolämmitin elää sen verran että se satunnaisesti laskee liemet pihalle ja taas satunnaisesti on tiivis? Tässä kuitenkin kuukausi ja tuhansia kilometrejä ajeltiin ongelmitta.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
No mitenkäs sinne näet kun koko pohja on muovin peitossa ja maavaraakaan ei ole yhtään liikaa tuon esprit-alustankaan kanssa... Pitää jonnekin päästä jossa saa auton ylös ja pohjamuovit huits'kuikkeliin.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Jospa se vuoto näkyisi ylhäältäpäin.... Jos ei ole dealerin mainitsemaa paineilmaa ja mittaria (ei kannata laittaa 7bar) niin vararenkaasta saa jarrujen ilmauslaitteen (n 5e) letkulla halutessaan 0-3bar paineen.Count kirjoitti:No mitenkäs sinne näet kun koko pohja on muovin peitossa ja maavaraakaan ei ole yhtään liikaa tuon esprit-alustankaan kanssa... Pitää jonnekin päästä jossa saa auton ylös ja pohjamuovit huits'kuikkeliin.
Aja kone lämpimäksi 80 asteiseksi viileänä aamuna (n 10 astetta tai kylmempää). Paine paisuntasäiliöön ja katsot mistä höyryä näkyy, se kun nousee ylöspäin.
Tai sitten vaihdat sen muovisen läpiviennin....

Paineilmaa on ja mittareitakin löytyy, ei se ole ongelma. Mutta tosiaan mistään helposti näkyvästä paikasta ei ole mitään vuotanut. Paineilmaa kokeilin tuossa jo aiemminkin mutta homman tekee vähän haastavaksi se, että liemet (ja paineet) saattavat pysyä padassa viikkokausia ja sitten taas yhtäkkiä päättää lähteä karkuun.AK47 kirjoitti:Jospa se vuoto näkyisi ylhäältäpäin.... Jos ei ole dealerin mainitsemaa paineilmaa ja mittaria (ei kannata laittaa 7bar) niin vararenkaasta saa jarrujen ilmauslaitteen (n 5e) letkulla halutessaan 0-3bar paineen.Count kirjoitti:No mitenkäs sinne näet kun koko pohja on muovin peitossa ja maavaraakaan ei ole yhtään liikaa tuon esprit-alustankaan kanssa... Pitää jonnekin päästä jossa saa auton ylös ja pohjamuovit huits'kuikkeliin.
Aja kone lämpimäksi 80 asteiseksi viileänä aamuna (n 10 astetta tai kylmempää). Paine paisuntasäiliöön ja katsot mistä höyryä näkyy, se kun nousee ylöspäin.
Tai sitten vaihdat sen muovisen läpiviennin....
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Ei kait semmoista vuotoa olekaan mikä pitää tuhansia kilometrejä ja sitten yhtäkkiä 3 litraa nestettä häviää eikä vuotokohtia näy 

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.