S202 Vaihdevalitsin ongelma

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W210.
Vastaa Viestiin
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

S202 Vaihdevalitsin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Moi.
S202 CdiA vaihdevalitsin rikkoutui ajossa.
Matkustajan istuimella ollut henkilö (5v) päätti vääntää vaihdekeppiä sivuttain itseensä päin. Tästä seurasi että "valittuna olevan vaihteen" valo sammui ja auto ei suostu käynnistymään enää. Auto saatiin kyllä ajettua vielä kotipihaan mutta siinä se nyt seisoo. Keppi liikkuu kulississa ok, eikä mitään muutakaan varsinaista vikaa näy. Auto ei kuitenkaan starttaa, avain kyllä kääntyy.
Menikö nyt sitten vaihteenvalitsin sököksi vai mikä?
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ollu riski jässikkä :D
tuntuu vaikealta uskoa että tuon ikäinen saisi sen vääntämällä rikki
limsalla tai muulla nestepitoisella aineella sen kyllä saa tuhottua
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Niinpä niin, ei uskoisi. Lisäksi kun voimaa ei varmasti ole kovin paljon. Eikä vääntö nyt niin kauaa kestänyt.
Mutta mikäpä avuksi? Olen yrittänyt naputella ja koputella sekä väännellä yksikköä mutta ei mitään... Taidanpa käydä ottamassa akunkengän irti ja katsoa auttaako.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ÄLÄ irrota akunkenkää, ei auta
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S202 Vaihdevalitsin ongelma

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kanelitanko kirjoitti:Moi.
S202 CdiA vaihdevalitsin rikkoutui ajossa.
Matkustajan istuimella ollut henkilö (5v) päätti vääntää vaihdekeppiä sivuttain itseensä päin. Tästä seurasi että "valittuna olevan vaihteen" valo sammui ja auto ei suostu käynnistymään enää. Auto saatiin kyllä ajettua vielä kotipihaan mutta siinä se nyt seisoo. Keppi liikkuu kulississa ok, eikä mitään muutakaan varsinaista vikaa näy. Auto ei kuitenkaan starttaa, avain kyllä kääntyy.
Menikö nyt sitten vaihteenvalitsin sököksi vai mikä?
Pystyykö kepin tanko pyörähtämään jos sitä tolleen vääntää? Meinaan ettei menis siksi p asento oikeasti enää päälle jos pyörähtänyt.

No, 5 vuotiasta ei ehkä kannata päästää etupenkille ylipäätään.

Onkos siellä ketään testerin omistavaa lähimailla?

Edit: Siis jos keppi ei ole suora vaan mutkaa juuressa.
Viimeksi muokannut AK47, 02.12.2014 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Ihmettelin tuolla ulkona lisää mutta ei selkiytynyt.
Akunkengän ehdin irroittaa ennen varoituksia, no ei silti auttanut.

Onkos tuon keppiyksikön irroitus iso juttu? Lähinnä saako sen irti sisältä vai pitääkö kömpiä auton alle? 6 mutteria näkyy päälle. Voisi testata toimivalla kepillä. Tämä yksilö on vanhempi versio, 5 vaihdetta ilman +/- mahdollisuutta. Käykö muuten kepit ristiin samanlaisesta, ilman koodailuja?
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Itellä oli vähän samaa vikaa, tosin pitkittäis suunnassa eli vaihteet oli puolisenttiä liian edessä ja täten ei saanut p:lle mutta sain tietty n:llä käyntiin. Vaivaan autto voimalla keppiä vääntäminen "takasin päin". Tosiaan taitaa vähän jerkkua olla muksun ranteessa kun sitä sai tosiaan aika voimalla vääntää takasin, sitä en tiedä millasella voimalla alunperin oli vääntyyn saatu kun oli jo ostaessa sellanen :)
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Kanelitanko kirjoitti:Onkos tuon keppiyksikön irroitus iso juttu? Lähinnä saako sen irti sisältä vai pitääkö kömpiä auton alle? 6 mutteria näkyy päälle. Voisi testata toimivalla kepillä. Tämä yksilö on vanhempi versio, 5 vaihdetta ilman +/- mahdollisuutta. Käykö muuten kepit ristiin samanlaisesta, ilman koodailuja?
Päältä muistaakseni neljä pulttia auki, liittimet irti, siirtäjän tangosta sokka irti. Onnistuu kopista käsinkin.

Keppiä ei ole tarvinnut koodaillu. on käynyt itsellä niinkin että kun on lyönyt eri osanumerolla olevan kepin niin on pelannut niin kuin kuuluukin.
Sitä en tiedä käyvätkö nuo kaikki ristiin keskenään vai vain tietyt numerosarjat.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Ilmeisesti kepissä on ollut "piilevä vika" olemassa joka eskaloitui nyt tuosta toiminnasta. Ajoittaista jumittamista on ollut aiemminkin.
Uusi keppi on nyt hankittu, katsotaan koska tulee ja saadaan asennettua.
Eiköhän tämä tästä.
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Homma ratkesi uuden keppiyksikön vaihdolla. Ei tosiaan ollut mikään paha rasti. 4 mutteria, muutama sähköpiuha ja se yksi tanko.
Vaihtokepistä on se kulissin "ruloverho" rikki. Saako sitä vaihdettua ehjään mitenkään. Ikävän näköinen ja on alttiina kaikenlaisen moskan joutumisella kepin juureen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 voimansiirto”