W202 etupään pyöräkulmat ja ohjausgeometria

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W210
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

W202 etupään pyöräkulmat ja ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja jolle »

Sanokaapas että mikä tuossa minun s202 etupäässä mättää.
Kun ohjausta kääntää esim. pienessä vauhdissa niin auto tavallaan loikkii ja pitää pahaa rytinää kun pyörät eivät jotenkin mene niinkuin kuuluisi.

Oire ilmantui madalluksen yhteydessä (autoa madallettu about 3 cm vakiosta).
Pyöräkulmilla ei vaikutusta mainittavasti, tai no aurauksen lisääminen pahentaa tuota ominaisuutta mutta pois en ole sitä saanut kertaakaan.

Rytinän saa aika hyvin pois kun säätää aurauksen lähes nollaan, mutta miksei auto toimi sellaisilla arvoilla kuin sen kuuluisi?

Nurkissa pyörii monta w202 eikä missään autossa ole tuota samaa ominaisuutta etä ohjaus mahdottoman raskas, palauttaa huonosti ja rytisee vastaan kääntäessä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tänään vaihtelin takapäähän loputkin tukivarret ja vähensin edestä aurauksen lähelle nollaa, ohjauksesta tuli kevyt ja uraohjuksen luonne on kokonaan poissa.

Hiljaisessa nopeudessa kääntämällä noin puolet maksimista saa edelleenkin tuon rytinän aikaan...

Katselin Wis:iä ja siellä oli tuolle apusimpukan korkeudelle annettu tarkka arvo, mihinkäs se vaikuttaa jos sitä "kiinnitystä" muuttaa ylös tai alas?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähinnä kuulostaa siltä että moniurahihna / tehostin vikoo, mutta eipä siihen auraus vaikuttaisi.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

dealer kirjoitti:Lähinnä kuulostaa siltä että moniurahihna / tehostin vikoo, mutta eipä siihen auraus vaikuttaisi.
Ei ole vikaa siellä suunnalla. Tietyn verran kääntäessä etupyörät menevät sellaiseen asentoon johon niiden ei kuuluisi mennä.

Ajelin tuossa hiekkapihalla vähän ympyrää ja näyttäisi että käännöksessä ulompi rengas ei jätä selvää renkaanjälkeä vaan auraa jollain tavalla?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tänään öljynvaihdon yhteydesssä säädin apusimpukan kiinnityksen tehtaan suosituksen mukaiseksi. Mittasin siis mouserilla 19-20 mm kiinnityspinnan ja apusimpukan väliseksi etäisyydeksi. Noin 10 milliä se oli pielessä, Wis sanoo että 5mm tarkkuudella pitäisi osua.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mikä käytännön merkitys tuolla apusimpukan korkeudella on ohjauksen kannalta ja miksi siinä on säätö?
Avatar
t.p.k
Viestit: 46
Liittynyt: 10.2.2014 18:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

Mikäs mun w202 etupäässä mättää?
Raidetankopäästä päähän vaihdettu, ohjausiskari ja alatukivarret. Käytetty nelipyöräsuuntauksessa.

Silti vielä tuntuu kauheata klapia ohjauksessa keskivaihella? Todella levoton ajaa motarilla ja maantiellä. Hakee aivan koko ajan ei tiedä että minne se on oikein menossa :shock:
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Ohjaussimpukassa väljää kenties?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

t.p.k kirjoitti:Mikäs mun w202 etupäässä mättää?
Raidetankopäästä päähän vaihdettu, ohjausiskari ja alatukivarret. Käytetty nelipyöräsuuntauksessa.

Silti vielä tuntuu kauheata klapia ohjauksessa keskivaihella? Todella levoton ajaa motarilla ja maantiellä. Hakee aivan koko ajan ei tiedä että minne se on oikein menossa :shock:
Apusimpukka tarkistettu / vaihdettu?


Samanlainen vikuri tuo omakin auto on, ei uskalla antaa emännän ajaa sillä ollenkaan kun ei tahdo oma kaista millään riittää :lol:

Jos tie on suora, kallistamaton ja uraton niin menee nätisti suoraan. Jos ajaa normaalilla ajokaistalla niin vetää ojaan päin, jos taas ajaa liian keskellä niin silloin vetää keskelle päin.

Stten jokaisen uran ja tien kallistuksen tuntee ohjauksessa kun auto ampuu justiinsa sinne mihin tie kallistuu, mulla tosin tuntuisi ohjaavan takapää. :roll:
Avatar
t.p.k
Viestit: 46
Liittynyt: 10.2.2014 18:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

Voiko ohjaussimpukkaa kiristää että saa väljän pois jos sitä on? :oops:

Mulla on juuri saman laiset oireet kuin jollella :D
Apusimpukkaa ei ole tarkistettu / vaihdettu. Motonetistä näytti tuota apusimpukan korjaussarjaa 17e. Pitänee se käydä hakemassa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

t.p.k kirjoitti:Voiko ohjaussimpukkaa kiristää että saa väljän pois jos sitä on? :oops:

Mulla on juuri saman laiset oireet kuin jollella :D
Apusimpukkaa ei ole tarkistettu / vaihdettu. Motonetistä näytti tuota apusimpukan korjaussarjaa 17e. Pitänee se käydä hakemassa.
Ei kannata koskea simpukkaan ennen kun on muut paikat tarkistettu.


Simpukasta puheenollen, onko jotain keinoa selvittää että että onko ohjaussimpukkaa kiristetty?

W124 oli mainittu että ohjauksesta tulee tahmea eikä se palauta.

Mun autossani ohjaus on aina ollut sellainen että sen saa itse palauttaa keskiasentoon, ohjaus joko palautuu pikkuhiljaa keskiasentoon tai sitten se kääntyy ääriasentoon riippuen siitä miten paljon rattia on käännetty.
Avatar
t.p.k
Viestit: 46
Liittynyt: 10.2.2014 18:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

Aaivan. Pitääpä laittaa apusimpukka kuntoon ja katsoa että miten se sen jälkeen käyttäytyy.
salsal
Viestit: 2
Liittynyt: 10.4.2014 20:47
Paikkakunta: lahest

Viesti Kirjoittaja salsal »

jolle kirjoitti:Tänään öljynvaihdon yhteydesssä säädin apusimpukan kiinnityksen tehtaan suosituksen mukaiseksi. Mittasin siis mouserilla 19-20 mm kiinnityspinnan ja apusimpukan väliseksi etäisyydeksi. Noin 10 milliä se oli pielessä, Wis sanoo että 5mm tarkkuudella pitäisi osua.
Mikäs tuossa on nyt se arvo mihin pitäisi säätää? ja mikä etäisyys mitataan?
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

jolle kirjoitti: Ei kannata koskea simpukkaan ennen kun on muut paikat tarkistettu.
Muistelen että rassuumiiteissä kävi joku jonka autoon vaihdettiin alustaan suunnilleen kaikki mutta ajo-ongelmat hävisi vasta säätämällä ohjaussimpukkaa vähäsen.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kuva

Tavoitearvo a on 19,1 mm
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

jolle kirjoitti:
dealer kirjoitti:Lähinnä kuulostaa siltä että moniurahihna / tehostin vikoo, mutta eipä siihen auraus vaikuttaisi.
Ei ole vikaa siellä suunnalla. Tietyn verran kääntäessä etupyörät menevät sellaiseen asentoon johon niiden ei kuuluisi mennä.

Ajelin tuossa hiekkapihalla vähän ympyrää ja näyttäisi että käännöksessä ulompi rengas ei jätä selvää renkaanjälkeä vaan auraa jollain tavalla?

Kesärenkailla tämä oire taas tuli pahemmaksi, nyt olen ajellut reilummalla etupään aurauksella .


Kuva

Mikäs tuon eron classicin ja sport/esprit alustaisen välillä tekee? Camber ei ainakaan koska amg on matalimpi kuin sport.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Eli jos olen ymmärtänyt oikein niin normaalisti eturenkaissa on aurausta 0 25 astetta

Kun käännöksen sisempi rengas on käännettynä 20 astetta niin eturenkaiden välillä onkin 1 05 astetta haritusta, sport/esprit alustaisessa 0 45 ja Amg alustaisessa 0 50 haritusta ?
salsal
Viestit: 2
Liittynyt: 10.4.2014 20:47
Paikkakunta: lahest

Viesti Kirjoittaja salsal »

Kiitän ohjeesta!
Onkos tuossa ohjaussimpukan puolella tuollainen samantyylinen säätö, kuin apusimpukan puolella? Muistaakseni raidetankoa liikuttava vipu on pooreilla simpukan akselissa, mutta pystyikö sitä asemoimaan poorien pituussuunnassa... ?

Eikös caster-kulma vaikuta juuri tuohon pyörän kääntyvyyteen, eli olisiko heittoa etupyörien caster-kulmissa, siis suhteessa toisiinsa? Tuo caster-kulma muuttuu aika paljon jo vakioalusta vs sport-alusta ohjearvoissa. Se voisi selittaa tuon käännettäessä muuttuvan aurauseron. Olisko amg-alustassa sitten jo pyörän tuennan geometriassa eroa noihin "arkisempiin" malleihin? :roll:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

salsal kirjoitti:Kiitän ohjeesta!
Onkos tuossa ohjaussimpukan puolella tuollainen samantyylinen säätö, kuin apusimpukan puolella? Muistaakseni raidetankoa liikuttava vipu on pooreilla simpukan akselissa, mutta pystyikö sitä asemoimaan poorien pituussuunnassa... ?

Eikös caster-kulma vaikuta juuri tuohon pyörän kääntyvyyteen, eli olisiko heittoa etupyörien caster-kulmissa, siis suhteessa toisiinsa? Tuo caster-kulma muuttuu aika paljon jo vakioalusta vs sport-alusta ohjearvoissa. Se voisi selittaa tuon käännettäessä muuttuvan aurauseron. Olisko amg-alustassa sitten jo pyörän tuennan geometriassa eroa noihin "arkisempiin" malleihin? :roll:

Tuota simpukan puolta en ole tutkinut, muistelisin että sitäkin on mahdollisuus säätää korkeussuunnassa, ei kylläkään niin paljon kun apusimpukassa?



Caster arvo kasvaa kun auto laskee.

Esprit sport alustaisen caster pitäisi olla luokkaa + 5 03 +- 0 30
Classic alustaisessa + 4 28 +- 0 30

Mulla on ennen ollut alatukivarsissa säätöpultit niin että casterissa on ollut reilun asteen ero, nyt viimeiseen suuntaukseen otin säätöpultitkin pois ettei rytinä johdu sitten niistäkään.

Nyt viimeksi casteri oli kuskin puolella 4 00 ja hantin puolella 4 30

Etupään camber oli kuskin puolella 1 ja hantin puolella 2,
Camberit on aina ollut aina noin päin tässä autossa, ei vaikuta jouset eikä mitkään muutkaan :roll: Yleensä ne on säädetty säätöpulteilla melkeen samaan mutta viimeksi tosiaan napsin säätöpultit pois.



Hmm wis sanoo että:

Sisemmän renkaan max kääntökulma 43 00
Ulomman 34 35

Mitenkäs nuo mitataan kotioloissa? Ei viitsisi taas käydä pyöräsuuntauksessa sen takia :shock:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.

Rytinää sain vähennettyä lisäämällä aurausta , en ole mitannut mitä siellä nyt on mutta ohjaustuntumasta päätellen enemmän mitä ohjearvo.

Takakelkan puslien vaihdon jälkeen sitten pyöräsuuntaukseen, minkälaisia arvoja sinne pitäisi laittaa?

Pyöräsuuntauksen osaajat saavat myöskin ilmoitella itsestään, tänä kesänä tuo laitetaan menemään suoraan tai jollei niin lyön paaliin koko keksinnön..
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

oli just tuolla mun rojektitopiccissa linkkaus wikin tietopläjäykseen ackermann eista, onks tuttu terminä ??

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto

se haritus muuttuu jousituksen korkeuden myötä ymmärtääkseni siks, kun simpukka / apusimpukka pysyy paikallaan mutta raidetangon päät "taipuu" viistoon kun alustan korkeus muuttuu

tällöin myös etäisyysmitta muuttuu, mutta tankojen mitta ei = vaikuttaa haritukseen (auraukseen)
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

jolle kirjoitti:ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.

Rytinää sain vähennettyä lisäämällä aurausta , en ole mitannut mitä siellä nyt on mutta ohjaustuntumasta päätellen enemmän mitä ohjearvo.

Takakelkan puslien vaihdon jälkeen sitten pyöräsuuntaukseen, minkälaisia arvoja sinne pitäisi laittaa?

Pyöräsuuntauksen osaajat saavat myöskin ilmoitella itsestään, tänä kesänä tuo laitetaan menemään suoraan tai jollei niin lyön paaliin koko keksinnön..
Tämäkin saatiin päätökseen. Ajelin keväästä saakka tuolla reilummalla aurauksella ja ajettavuus oli ihan ok.

Nyt kävin suuntauksessa kun takakelkan puslatkin vaihdettu ja simpukka löysätty hyväksi. Nyt on hyvä. Tuon rytinän aiheutti vain ja ainoastaan liian pieni auraus edessä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

pekkovee kirjoitti:oli just tuolla mun rojektitopiccissa linkkaus wikin tietopläjäykseen ackermann eista, onks tuttu terminä ??

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto

se haritus muuttuu jousituksen korkeuden myötä ymmärtääkseni siks, kun simpukka / apusimpukka pysyy paikallaan mutta raidetangon päät "taipuu" viistoon kun alustan korkeus muuttuu

tällöin myös etäisyysmitta muuttuu, mutta tankojen mitta ei = vaikuttaa haritukseen (auraukseen)
Just. Madaltamalla saadaan "bump steering" ilmiö kaikenaikaiseksi. Aurauksen säädöllä asia korjautuu ohjauksen keskivaiheilla, mutta ääriasennoissa voi kaartoharitus mennä paljonkin metsikköön, autosta riippuen.

Madalluksien kanssa muuten nyrkkisääntönä: Mitä matalampi alusta (eli pienempi joustomatka), matalampi rengasprofiili ja leveämpi rengas, sitä miedommaksi säädä kulmat ohjearvoista.

Pyörän halkaisijan radikaalisesti muuttuessakin kulmat, etenkin KPI, eivät toki muutu, mutta menevät helposti hiukan pieleen. :wink: :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Jep jep. Kiitoksia muuten vinkistä tuon aurauksen suhteen.

Tästä päästäänkin uuteen asiaan.

Viime pyöräsuuntaus tehtiin sellaisella koneella jossa oli käytössä asteet eikä millit joten käskin vaan säätää puoleen väliin kun en niistä asteista mtn tajua.

Nyt aloin tutkia lappua ja jos ohjearvot ovat vertaikelpoisia mm arvojen kanssa niin mulla on nyt edesä 3mm auraus ja takana 5 mm .
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tässä mä oon nöösipoika, kun en älyä näistä milleistä ensinkään. Mittauskohta ensinnäkin. Mitataanko renkaan pinnan reunasta vai vanteen reunasta. Minkä kokoisen renkaan tai vanteen reunasta? Samalla millimitalla astekulma on aivan eri suuruinen riippuen mittauskohdasta.

Asteet ja minuutit kertoo napa-akselin asennon, ei jotain mittaa pisteestä Ä pisteeseen Ö, arvolla Å. :?



Millimittaus onkin se "kansantajuinen" mittaustapa, jota kotitallissa ja EK:n varressa käytetään kokemuksen perusteella, alkeellisin mittavälinein.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuossa on lappu. Camperit ja casterit ovat minusta ihan ok mutta tuota takapään aurausta vaan mietein että onko siellä vähän turhankin paljon?

Vai miten nuita lukuja kuuluu tulkita?


Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Taas olis pyöräsuuntaukseen aika varattuna. Takarenkaista on alkanut tämän viikon aikana kuulua vollotusta. Pikainen pyyhkäisy kulutuspinnasta kertoo että sisäreunan hammastus on tasoittunut mutta nyt ongelma näkyy siirtyneen takarenkaiden sisäreunasta ulkoreunaan.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

jolle kirjoitti:ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.
Tarkoitatko löysäämisellä sen säätöruuvin kääntämistä vastapäivään vaiko myötäpäivään? Simpukkahan kiristyy kun ruuvia otetaan ylöspäin eli avataan.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mou kirjoitti:
jolle kirjoitti:ohjaussimpukkaa löysätty reilusti -> ohjaus palauttaa hiukan terävämmin mutta hitaassa nopeudessa edelleen vääntää ohjauksen tappiin jossei sitä itse suorista kääntämisen jälkeen.
Tarkoitatko löysäämisellä sen säätöruuvin kääntämistä vastapäivään vaiko myötäpäivään? Simpukkahan kiristyy kun ruuvia otetaan ylöspäin eli avataan.
Juurikin näin eli simpukkaa löysätty ruuvia kiristämällä :lol:
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Kuinka paljon otit auki päin?

Itsellä tuossa CLK:ssa on talvella varmaan sama homma edessä kun laidoilla on hiukan väljää, mutta keskellä on tiukka. Ja jostain tulee hiukan epämääräistä kolahtelua epätasaisella pinnalla ajettaessa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 alusta”