Tuuliherkkyys kummastuttaa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W210
Vastaa Viestiin
wertymarko
Viestit: 1
Liittynyt: 11.2.2015 15:13

Tuuliherkkyys kummastuttaa

Viesti Kirjoittaja wertymarko »

Hei vaan kaikille. Liityin viime sunnuntaina mersumiesten joukkoon. Hankin C-sarjan 180 farmarin vm. 2000. Autolla on ajettu n. 220 tkm ja hinta oli sopiva.

Ajellessani takaisin Tamperetta kohti, huomasin, että auto on hyvin tuuliherkkä. Onko tälle asialle tehtävissä jotain?

Rengastusta muutetaan vielä, mutta vakiorengaskoolle 205/55R16. Nyt alla hieman korkeammalla profiililla 15" peltivanteilla talvirenkaat.

Alustaa en ole vielä sen paremmin tutkinut. Edellinen omistaja oli vaihtanut alapallonivelen ja suunnannut pyöränkulmat.
savaloja
Viestit: 6
Liittynyt: 28.11.2010 23:44

Viesti Kirjoittaja savaloja »

Semmonen se on. Renkailla on iso merkitys. Joku joskus vinkkasi että hanki nopeamman nopeusluokan renkaat, nyt on 195/65*15 Continentalit ja nopeusluokka muistaakseni V.
Nyt se on ihan hyvä ajaa, esim. Nokialaisilla ihan kauhea.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eipä oo mitään kummallista ajossa 18" 40/225+235 rengaistuksella (Linglong Greenmax) :)
Kannattaa lähteä liikkeelle pyörien suuntauksen tarkistuksesta (tämähän ei paljoa maksa jos kulmat oikeasti kohdillaan), ohjausiskunvaimentimesta ja ettei simpukassa/apusimpukassa ole klappeja. Kaksi jälkimmäistä vaikuttaa merkittävästi ajoon ja on halpoja/ilmaisia korjattavia.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Se kaksnollakakkonen on tuuliherkkä, ohjaus on vanahanaikainen ja vasta 203:ssa päivitetty nykyajalle. 203 menee suoraan, 202:ta joutuu suoralla tiellä koko ajan ohjaamaan, mutta siihen tottuu :D . Voisi tarkistaa ohjaisvaihteen väljyydet, jos jotain auttaisi.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

sipi kirjoitti:Se kaksnollakakkonen on tuuliherkkä, ohjaus on vanahanaikainen ja vasta 203:ssa päivitetty nykyajalle. 203 menee suoraan, 202:ta joutuu suoralla tiellä koko ajan ohjaamaan, mutta siihen tottuu :D . Voisi tarkistaa ohjaisvaihteen väljyydet, jos jotain auttaisi.
Jos Mersun alusta ja ohjaus on kunnossa, niin sitä nimenomaan ei tarvitse kokoajan ohjata suoralla tiellä, oli auto sitten minkä ikäinen tahansa tai minkälaisella ohjausratkaisulla tahansa. Jos Mersua pitää kokoajan ohjata, niin silloin alustassa on jotain vikaa.
Itse olen sitä mieltä, että simpukkaohjauksen poistuttua Mersun ohjaus muuttui jotenkin tavanomaisen tuntuiseksi. Vaikka simpukka olikin keskialueeltaan luonnostaan hieman tunnoton, niin se ei haitannut, koska kunnossa oleva auto kulki jokatapauksessa tunnollisesti suoraan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Väsynyt Mies kirjoitti:
sipi kirjoitti:Se kaksnollakakkonen on tuuliherkkä, ohjaus on vanahanaikainen ja vasta 203:ssa päivitetty nykyajalle. 203 menee suoraan, 202:ta joutuu suoralla tiellä koko ajan ohjaamaan, mutta siihen tottuu :D . Voisi tarkistaa ohjaisvaihteen väljyydet, jos jotain auttaisi.
Jos Mersun alusta ja ohjaus on kunnossa, niin sitä nimenomaan ei tarvitse kokoajan ohjata suoralla tiellä, oli auto sitten minkä ikäinen tahansa tai minkälaisella ohjausratkaisulla tahansa. Jos Mersua pitää kokoajan ohjata, niin silloin alustassa on jotain vikaa.
Itse olen sitä mieltä, että simpukkaohjauksen poistuttua Mersun ohjaus muuttui jotenkin tavanomaisen tuntuiseksi. Vaikka simpukka olikin keskialueeltaan luonnostaan hieman tunnoton, niin se ei haitannut, koska kunnossa oleva auto kulki jokatapauksessa tunnollisesti suoraan.
Itselläni oli s202 vm 2000, ajettu 70tkm, vakiorengastus länsimaisilla laaturenkailla ja aina huollettu marmorihallissa. Kyllä se vain haki tietä. Mainitsin siitä erikseen huollolle. Ohjauskulmat plus välykset tarkistettiin. Eron 203:een huomasi heti. Voi olla, että mersuguru saisi 202:n kulkemaan suoraan, ei kuitenkaan Veho 8)
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Monesti tuuliherkkyyteen vaikuttaa yläpallonivelien ja etupyöränlaakerien välykset. Kannattaa tarkistella ja varsinkaan yläpallojen välystä ei äkkiä hoksaa vasta kun ovat ihan finaalissa. Simpukkaohjatuissa mersuissa en muuta ongelmaa ole hoksannut kuin sen että rattia näistä ei suoraan saa :lol: tien kaltevuuden mukaan on aina kierossa. Esim itsellä töihin ajellessa ratti on vasemmalle kierossa ja töistä tullessa oikealle kierossa.
C250TDT -98
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

sipi kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:
sipi kirjoitti:Se kaksnollakakkonen on tuuliherkkä, ohjaus on vanahanaikainen ja vasta 203:ssa päivitetty nykyajalle. 203 menee suoraan, 202:ta joutuu suoralla tiellä koko ajan ohjaamaan, mutta siihen tottuu :D . Voisi tarkistaa ohjaisvaihteen väljyydet, jos jotain auttaisi.
Jos Mersun alusta ja ohjaus on kunnossa, niin sitä nimenomaan ei tarvitse kokoajan ohjata suoralla tiellä, oli auto sitten minkä ikäinen tahansa tai minkälaisella ohjausratkaisulla tahansa. Jos Mersua pitää kokoajan ohjata, niin silloin alustassa on jotain vikaa.
Itse olen sitä mieltä, että simpukkaohjauksen poistuttua Mersun ohjaus muuttui jotenkin tavanomaisen tuntuiseksi. Vaikka simpukka olikin keskialueeltaan luonnostaan hieman tunnoton, niin se ei haitannut, koska kunnossa oleva auto kulki jokatapauksessa tunnollisesti suoraan.
Itselläni oli s202 vm 2000, ajettu 70tkm, vakiorengastus länsimaisilla laaturenkailla ja aina huollettu marmorihallissa. Kyllä se vain haki tietä. Mainitsin siitä erikseen huollolle. Ohjauskulmat plus välykset tarkistettiin. Eron 203:een huomasi heti. Voi olla, että mersuguru saisi 202:n kulkemaan suoraan, ei kuitenkaan Veho 8)
Mulla oli tuo allekirjoituksessa mainittu S202:nen sekin vuosimalli 2000 aj. 135tkm, kun tuli mulle. Alkuun oli vetelyä, mutta apusimpukkaremontin jälkeen kulki suoraan kuin juna. Ei vedelly urissa, kovat tuulenpuuskat toki töni, mutta niin ne tönii muitakin autoja. Vakio rengastus oli alla, kesäpyörät 205/55 16 ja talvipyörät 195/65 16.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Toisinaan tulee sellanen olo että en taida tajuta mitään näistä tuuliherkkyyksistä ja "suoraan kulkemisista". Ajelin reilut 40 tonnia yli puol miljoonaa ajetulla 202:lla ja kyllä se kulki suoraan. Renkaat olivat vakiokokoiset.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Väsynyt Mies kirjoitti:
sipi kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti: Jos Mersun alusta ja ohjaus on kunnossa, niin sitä nimenomaan ei tarvitse kokoajan ohjata suoralla tiellä, oli auto sitten minkä ikäinen tahansa tai minkälaisella ohjausratkaisulla tahansa. Jos Mersua pitää kokoajan ohjata, niin silloin alustassa on jotain vikaa.
Itse olen sitä mieltä, että simpukkaohjauksen poistuttua Mersun ohjaus muuttui jotenkin tavanomaisen tuntuiseksi. Vaikka simpukka olikin keskialueeltaan luonnostaan hieman tunnoton, niin se ei haitannut, koska kunnossa oleva auto kulki jokatapauksessa tunnollisesti suoraan.
Itselläni oli s202 vm 2000, ajettu 70tkm, vakiorengastus länsimaisilla laaturenkailla ja aina huollettu marmorihallissa. Kyllä se vain haki tietä. Mainitsin siitä erikseen huollolle. Ohjauskulmat plus välykset tarkistettiin. Eron 203:een huomasi heti. Voi olla, että mersuguru saisi 202:n kulkemaan suoraan, ei kuitenkaan Veho 8)
Mulla oli tuo allekirjoituksessa mainittu S202:nen sekin vuosimalli 2000 aj. 135tkm, kun tuli mulle. Alkuun oli vetelyä, mutta apusimpukkaremontin jälkeen kulki suoraan kuin juna. Ei vedelly urissa, kovat tuulenpuuskat toki töni, mutta niin ne tönii muitakin autoja. Vakio rengastus oli alla, kesäpyörät 205/55 16 ja talvipyörät 195/65 16.
Omastani apusimpukka säädettiin noilla samoilla kilometreillä, mikään ei muuttunut. Hoito annettiiin itähelsinkiläisellä pajalla, ehkä myivät valohoitoa :) Tein sillä useamman pitkän reissun ympäri Suomea, joten kyllä siihen tottui.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole mallista vaan alustan kunnosta kiinni, se hakeminen. Tuuliherkkyys pienenee myös madaltamalla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Allekirjoittaneen 202:nen oli Esprit malli, eli siinähän on sport-alusta.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Väsynyt Mies kirjoitti:Jos Mersun alusta ja ohjaus on kunnossa, niin sitä nimenomaan ei tarvitse kokoajan ohjata suoralla tiellä, oli auto sitten minkä ikäinen tahansa tai minkälaisella ohjausratkaisulla tahansa. Jos Mersua pitää kokoajan ohjata, niin silloin alustassa on jotain vikaa.
Totta.
dealer kirjoitti:Tuuliherkkyys pienenee myös madaltamalla.
Totta.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Itse ihmettelin talvella myös tuuliherkkyyttä w202 ostaessa. Aikaisempi W201 tuntui olevan jotenkin vakaampi. Käytin korjaamolla alustan tsekkauksessa ja mitään väljyyksiä sieltä ei löytynyt. No renkaat oli huonot ja pistin niiden piikkiin osan. Kuitenkin mielestäni tuuliherkempi kuin W201. Mitään varsinaisia vetelyjä ei tuntunut.

Vaihdoin elegancen alustan reilusti madaltavaan malliin ja tuuliherkkyys pieneni kyllä huomattavasti. Edelleen tietysti kovalla tuulella ottaa, mutta tuon verran taitaa kaikissa autoissa ottaa.

Täytyy taas talven tullen tsekata alusta läpi ja etsiä väljyyksiä. Mersut tuntuu olevan väljällä alustalla toisaan melko keljuja ajettavia, ja varsinkin talvella. Kunnossa olevalla alustallahan mersu on juuri mersumainen ajaa. Jotkut tykkää jotkut ei. Tiedän mm. pari volkkarimiestä jotka eivät pahemmin mersun ohjaustuntumasta välitä.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ja alustahan kannattaa tarkistuttaa Mersuihin erikoistuneella korjaamolla. Esim. katsastuksen läpäisy ei vielä kerro alustan kunnosta mitään :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mulla on ollut ilo käyttää tässä veljen kautta saatavilla olevaa hyvin edullista nelipyöräsuuntauspalvelua näitten mun nykyisten romujen kanssa. Suuntavakavuus on kyllä parantunut molemmissa testatuissa vehkeissä. Etenkin tuota kolmostietä ajellessa hieman virheelliset pyöränkulmat yhdistettynä uriin ja sivutuuleen tuppaavat korostamaan toistensa vaikutusta.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

sonikki kirjoitti:Ja alustahan kannattaa tarkistuttaa Mersuihin erikoistuneella korjaamolla. Esim. katsastuksen läpäisy ei vielä kerro alustan kunnosta mitään :)
Eiköhän Ruuskanen tuon osaa katsoa ;)
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

juu-zo kirjoitti:Itse ihmettelin talvella myös tuuliherkkyyttä w202 ostaessa. Aikaisempi W201 tuntui olevan jotenkin vakaampi. Käytin korjaamolla alustan tsekkauksessa ja mitään väljyyksiä sieltä ei löytynyt. No renkaat oli huonot ja pistin niiden piikkiin osan. Kuitenkin mielestäni tuuliherkempi kuin W201. Mitään varsinaisia vetelyjä ei tuntunut.

Vaihdoin elegancen alustan reilusti madaltavaan malliin ja tuuliherkkyys pieneni kyllä huomattavasti. Edelleen tietysti kovalla tuulella ottaa, mutta tuon verran taitaa kaikissa autoissa ottaa.

Täytyy taas talven tullen tsekata alusta läpi ja etsiä väljyyksiä. Mersut tuntuu olevan väljällä alustalla toisaan melko keljuja ajettavia, ja varsinkin talvella. Kunnossa olevalla alustallahan mersu on juuri mersumainen ajaa. Jotkut tykkää jotkut ei. Tiedän mm. pari volkkarimiestä jotka eivät pahemmin mersun ohjaustuntumasta välitä.
Volkkarista mersuun siirtyneenä huomasin heti kärkeensä että ohjauksessa ei ole sellaista tarkkuutta kun golffissa oli, mutta tarkkuuden puuttuminen on aika pieni hinta mukavuudesta ja normi matka-ajossa sillä ei ole niin merkitystä
C 124 320
Viestit: 1
Liittynyt: 03.4.2012 19:41

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Positiivinen yllätys: sattui nyt pidemmällä reissulla aika kovat tuulet. C43 meni, kuin juna. Tiedä sitten kuinka paljon tuo normi 202:sta suurempi paino ja jäykempi alusta vaikuttavat asiaan. Meni mielestäni paremmin, kuin S/W211, molemmat alustasarjoilla varustettu.

Niin ja auto on täysin vakiokuntoinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 alusta”