Jarruremppaa välipäivinä...

Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Jarruremppaa välipäivinä...

Viesti Kirjoittaja PM »

Ja taas kävi hassusti. :lol:

Aattelin mennä sulatteleen kinkkua raikkaaseen ulkoilmaan 202:sen jarrurempan merkeissä. Zimmermannin levyt, EBC:n palat ja kaikki mahdolliset asennuskalikat oli tietty hankittu jo viikkoja sitten. Ensimmäinen kulma menikin ilman isompia ongelmia, mitä nyt jarrulevy oli kiinni niin maan pirusti. Vanhat palat olivat kuluneet jo liki metallille asti, levystä oli lähtenyt 6mm.

Pyörää kiinnittäessä ihmettelin mikä siellä oikein alkoi kanittamaan, pyörä hädintuskin pyöri käsivoimin. Aattelin että kaippa uudet rensselit hakee vielä paikkaansa, vähän kun ajelee eestaas niin eiköhän se siitä. No parin minuutin kuluttua ääni alkoi muistuttamaan jo sepelimyllyä, ei se asetu, ei. Pyärä irti ja kappas, täällähän on kourallinen metallilastua. Jarrusatula oli sorvannut vanteeseen kolmisen milliä leveän ja millin syvän "railon". Ilmeisesti satula tulee uusilla paloilla sen verran ulommaksi että se ottaa juuri vanteen pokkaukseen kiinni, eipä se tosin ole kuin millistä kahdesta kiinni. Talvivanteet ovat siis vaatimattomat 6,5x15" ET38; 17" kitkat lähti juuri tilaukseen, karvan alle 900€ töineen, elämä on. Että näin tällä kertaa. :happy:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Vahingoista vuosien mittaan viisastumattomana aattelin että se seuraava kulma menisi jo rutiinilla puolessa tunnissa mutta kun ei. Kaikki sujuikin kuin tanssi jarrulevyn irrotukseen asti. Pari tuntia sitä paukuttelin, lämmittelin toholla + kuumailmapuhaltimella, vääntelin suuntaan jos toiseenkin, yritin ulosvetäjällä, pruuttailin pullollisen CRC:tä... Kävin välillä syömässä, jonka jälkeen olikin jo pimeetä. Siinä vielä pruuttailin viimeset tökötit levyn ja navan väliin ja löin ulosvetäjään vedon päälle. Toivorikkaana menin sisälle kaljoitteleen ja palasin työmaalle tunnin päästä. Siinä se levynketale vieläkin molotti paikoillaan. Järeämmät aseet käyttöön. Puoli pulloa 80-luvulta peräisin olevaa irrotusöljyä, ulosvetäjä kireelle että soi ja kaikista isoin sorkkarauta käyttöön. Ja kas vaan, pienimuotoisen ähinän jälkeen levy paukahti kuin tyhjää vaan irti.

Tiedä sitten uskaltaako takapäätä alkaa ronkkimaan ollenkaan, kun pitäis seisontajarrukengätkin sälppeineen vaihtaa ja säätää kohdilleen. Toisaalta onhan tässä vielä viikko aikaa ennenku auton tarvii olla ajossa ja löytyyhän sitä varakalustoakin... :pope:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Levyt irtoaa parhaiten kun kopsuttelee riittävän kokoisella lekalla siihen kiinnityspintaan. Ulosvetäjällä saa kiskoa aika kovaa jos ruostunut kunnolla paikalleen :roll:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Heh,

Kuullostaa ihan samanlaiselta kun meikäläisen rempat aina :D

No mutta asiaan, ainakin näissä vanhemmissa takajarrulevy lähtee sitten ihan noin vaan kuhan saa satulan irti, siinä saattaa olla pultit piukassa. Joskus joutuu seisontajarrua löysäämään jos on kovin sisältä syöpyny montulle se levy. Seisontajarrukenkien kanssa vaikein paikka on niiden pikkujousien kanssa, saa vähän aikaa kaivaa laatikoita että löytyy se just sopiva meisseli jotta saa ne jouset painettua paikoilleen, ellei ole sitä oikeata työkalua ;)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

No niin ja sitten... :D

Nyt kun sain vaihdatettua kesägummien tilalle bränärit 225/45:set RSi:t, alkoi vasemmasta etukulmasta kuuluun korviavihlovaa kitinää ja tämä vain oikealle käännyttäessä. Jos vähänkään hipasee jarrua, kitinä loppuu. Mielestäni ääntä ei kuulunut ennenku rengasliikkeen jantteri veti pyörän kiinni pulttipyssyllä. Tarvinnee varmaan tarkastaa pyörän momentit, josko sillä olis asiaan jotain vaikutusta. Toki meneehän jarrujen asettumiseen hetken aikaa... Mutta luojan kiitos että tuli pakkaset, niin loppuu könyäminen hetkeks aikaa. :whistle:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
kimpe
Viestit: 60
Liittynyt: 06.2.2007 17:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kimpe »

Tänään alottelin itsekin takajarrulevyn irroittelua w202:sta, ja yritykseksihän se jäi :evil:

Lekaa ja ceeärceetä se näki mielestäni kohtuullisesti, vaan ei kuitenkaan riittävästi. Antaa crc:n muhia yön yli ja katsellaan jos se olisi vaikka yön aikana tippunu ..

Tuntuu ilkeältä tempoa lekalla olan takaa, särkihän se tuntuisi menevän :roll: Vaan eipä siihen taida muuta lääkettä olla :?:

Niin ja syyhän irrotukseen on seisontajarruremppa, katsastus inssi ei tykänny mun toiselta puolelta toimivaan seisontajarruun :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Löysäsiksää sääjön siittä pultinreiän kautta enste ?
Eikaise muuten takarumpu pitäs olla lujassa kiinni jos kengistä lähtee. :roll:
Avatar
kimpe
Viestit: 60
Liittynyt: 06.2.2007 17:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kimpe »

Kyllä mä sitä pyörittelin, mutta paha sanoa menikö löysemmälle ku siltä puolelta ei ota seisontajarru ollenkaan. Ja en ulkoa muista kumpaan päin löystyy. Siltä puolelta ei tosiaan ota se seisontajarru ollenkaa et eikai niitten kenkien luulis sillon ahistavankaa :roll: :?:
Avatar
kimpe
Viestit: 60
Liittynyt: 06.2.2007 17:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kimpe »

Lähtihän se levy. Ei tarvinut kuin hieman lämmittää niin lähti jo kohtuu köykäsellä lekan heilautuksella. Jos muillakin on levy tiukassa niin suosittelen lämpimästi lämmittämistä :P Ei tosiaan ollut lähtemässä pelkällä lekalla, on se tuo lämpölaajeneminen ihmeellinen asia :roll:

Nyt jarru pelittää -> huomenna konttorille ..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 jarrut”