Takajarruista asiaa

Vastaa Viestiin
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

Takajarruista asiaa

Viesti Kirjoittaja esahaa »

Jeps, elikkäs alkaa tulla mitta täyttee pikkuhiljaa tuon romun kanssa!

Elikäs vähän pohjustusta asialle.
Auto on seisonut ajamatta noin vuoden verran ja sitten päätin laittaa leimaus kuntoon sen.
Ensin katsoin että miten jarrut jakselee, no eihän ne kovin hyvin jaksellut.
Etujarrulevyt ja jarrut muutenkin edessä toimii ihan hyvin, mutta takana ei sitten enään ollutkaan niin mukava tilanne.
Käsijarru katosi pienen nytkytyksen jälkeen ja sitten siinä ajattelin että jaahas katsotaan. Levyt oli ihan mädät ja menin sitten ostamaan uudet levyt ja palat molemmin puolin. Vaihdoin ne sitten vielä samana iltana ja säädin niin että alkoi käsijarru pitämään.
Ongelma napsahti tänään esille sitten kun töistä kotia ajelin ja yhtäkkiä jarrupoljin painui pohjaan asti. Menin katsomaan että näkyykö mitään erikoista ja kun haisi niin saatanan pahalle niin heitin vähän luntakeskireijän päälle. Kuului saatanallinen sihaus ja kappas lumi oli kadonnut.
Eli molemmat puolet kuumenee niin vitusti, mutta ajaessa en kuitenkaan minkään näköistä laahausta tuntenut.

Nyt siis jos jollain on jotain hyviä vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään niin olisi mukava tietää.

:shock:
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Voihan se olla, että jarrusatulassa sylinteri on jumissa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

hmm

Viesti Kirjoittaja esahaa »

millähän ihmeellä sen saisi taas sieltä sitten toimimaan jos näin sattuisi olemaan? ei ihan hyvikseen viitsisi mennä tuonne loskaan aukomaan sitä jos ei osaa mitään kuitenkaan asialle tehdä
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Onkos siellä vielä nestettä, ettei ole putki/letku poikki? Meinaan vaan jos poljin meni pohjaan.

Jarrusylinterin saat herkisteltyä ottamalla satulan ensin irti levyn ympäriltä. Sitten irrotat satulan jarruletkusta. Sitten siirrät VAROVASTI sen stefan sivuun siitä männän päältä. Ei tarvi koko stefaa irrotella, nostat vaan sen verran, että mäntä näkyy. Sitten vaan hinkailet ja hankailet ruosteet pois männästä ja varmistat, että satula liikkuu.

Lopuksi painelet kunnon pihdeillä männät satuloihin ja pistät jarrulevyt paikalleen sekä laitat satulan jarruletkuun kiinni. Sitten pitää tietysti ilmata, kun järjestelmä on ollut auki.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Laita vaihtosatulat tiskiltä tai käytetyt taatusti ehjät. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja esahaa »

nyt revin sen satulanpaskan irti sieltä ja ilmeni että stefat oli sulanu osittain. Sit ne männänpäät oli aika rapeet ku pikkusen ruuvimeisselillä rapsutteli ni johan murusia tippu.

niin ja se tyhmä kysymys oli että pitäisikö molemmilta puolilta tulla männät pihalle vai mitä helvettiä? Tossa nyt tuli toiselta puolelta vaan ja toinen puoli näytti siltä että sieltä ei ole koskaan mikään liikkunutkaan.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Onhan se voinut jumittaa jo pidempään toiselta puolelta. Kyllä siellä molempien pitää liikkua, että rakenne on sellainen kuin suunniteltu.

Noita stefojahan saa uusia myös, jos mäntä vaan vähänkin näyttää siltä, että siitä tulee vielä kalu.

Ei ole paha tuo iisinkään ajatus hakia tiskiltä vaihtosatulat. Taisi tosiaan olla vielä niin, että vanhoista saa jotain hyvää sinne viedessäään.

Näin nuukapihinä tosin itse kunnostaisin, jos vaan mäntä ei oo ihan hapertunut.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos männät saa kikkailtua esim. rasvaprässillä pois, niin mirkelikankaalla voi toki koittaa rapsutella pahimpia röpöjä vähemmäksi. Oikeammin satula pitäisi mäntien pois puristelun jälkeen halkaista ja hoonata sylinterit sekä puhdistaa tiivisteurat huolellisesti. Sylinterissä ei ihan pikkukolot niin haittaa, mutta männät pitää olla siloiset. Niitäkin saa uusia. Kasatessa männät tulee asentaa oikeaan asentoon (niissä on lovi) ja laittaa kaikki kumiosat uusiksi.

Tehdaskorjattu vaihtosatula on helpoin ratkaisu. Hinnan erokaan ei jääne mahdottoman suureksi kun ottaa huomioon että vanhojen elvytyskin maksaa jotain.
jos ei osaa mitään kuitenkaan asialle tehdä
Vielä jos tuntee epävarmuutta homman onnistumisen suhteen, niin jarruremontin ollessa kyseessä suosittelen lämpimästi vaihtamaan vaan satulat suosiolla. Eipä sillä, satulan remontointi ei ole vaativimpia hommia. Hieman töisevä vaan kun on halkaistava kiinteärunkoinen satula kyseessä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja esahaa »

joo ja saa niitä mäntiäki kai uusia, mut tais käydä niin että haen jostain uuden tai käytetyn tilalle.. Menny kyllä niin vitusti rahaa tohon romuun, että ei ole tosikaan..
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Vuoden seisonnan jälkeen voi tulla jotain muitakin yllätyksiä kuin vain jumittuneet satulat. Siellä saattaa elektroniikkapuolella olla jotain kosteuta tiivistinyt esimerkiksi ikäviin paikkoihin. :(
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Saattahan se olla, että jarruneste syystä tai toisesta ei pääse takaisin pääsylinteriin; tarkista samalla jarruletkujen(kin) kunto. Jarrunesteiden vaihto tekee eetvarttia :idea:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

jees

Viesti Kirjoittaja esahaa »

jarruletkut oli ihan hyvässä kunnossa. Katsoin motonetistä ni sieltä sais uuden 70eurolla.. Mikä olisi helpoin tapa vaihtaa ne nesteet ku en ole koskaan viel semmosta joutunut tekemään? Tämä on ensimmäinen auto ku on joutunut remonttia tekemään vähän väliä
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mitenkähän tuo nesteiden vaihto oikeaoppisesti meni. Ei kait siinä muuta ollut kuin että vanhat liruttaa pois ja kun lakkaa tulemasta, pistää uudet tilalle. Polkimella saa tietenkin vauhtia nesteideen vuotoon, mutta pitää olla tarkkana, etteivät männät vallan pullahda pois. Saahan ne suht helposti takaskin, vaikka vähän lähtisivätkin.

Tuo satuloiden räjäyttäminen kahteen osaan mitä Iisi raiteri tuossa edellä neuvoi, on muuten puhdistusta varten ihan helppo homma. Tosin en kuollaksenikaan enää muista miten se meni, kerran se piti kuitenkin tehdä. :D
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nesteet saa poljeskelemalla vaihtumaan samalla tavalla kuin jarrut ilmataankin. Toinen polokee painetta sakastissa ja toinen aukoo ruuveja, kahtoo vaan että ruuvi on sillon kiinni kun jalakaa nostetaan polkimelta.

Ruojan epäilys jarruletkuista kannattaa poissulkea samalla kun satulat on irti. Ottaa letkutkin kokonaan pois ja tarkistaa vaikka paineilmalla että letkut virtaa molemmin päin vapaasti. Joskus letku on päällepäin ok, mutta onkin sisältä turvonnut umpeen. Neste menee satulaan kun sitä voimalla sinne ajetaan, mutta ei pääsekään sieltä enää omalla voimalla ulos ja jarru jää laahaamaan. Harvinaista kylläkin ja vielä harvinaisempaa että iskee molemmin puolin yhtäaikaa. Sen sijaan useinkin on molemmat takajarrut niin tasaisesti ruosteessa että katsastuksessa ei ole liikaa puoltoa, mutta teho on hieman heikko. Auto saattaa näin saada liki umpijumittuneilla takajarruilla ajoaikaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

noniin

Viesti Kirjoittaja esahaa »

nyt on vaihdettu nesteet ja molemmat satulat.. alko jarrut pelaamaan niinkuin pitääkin.. En jaksanu edes alkaa tappelee niiden vanhojen kanssa kun motonetistä sai tuliterät kuitenkin niin halvalla... Jossain välissä pitäs täräyttää romu katsastuksee ja toivoa sormet ristissä ettei tule vikalistaa..
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Heh, voihan sieltä jotain vikalistaa tullakin. Laita tänne noottia, niin voidaan jatkaa taas konsultointia, mikäli jotain ilmenee.
esahaa
Viestit: 7
Liittynyt: 14.3.2011 21:42
Paikkakunta: Nummela

katsastus

Viesti Kirjoittaja esahaa »

Jeps, elikäs nyt on käytetty katsastuksessa ja vikalistaa tulikin.. yllätys yllätys..
Onneksi ei tullut muutaku pienen reijän paikkaus pohjasta ja tukivarren vaihto. Niin ja takajarrusta oli vahingossa mennyt jarruletku puolikierrosta kierteelle niin sen käskivät oikaisemaan.
Ajoinki mesen siltä seisomalta korjaamolle ja nyt vaan odotellaan että saa sen sieltä pois ja sitten ei muutaku näyttämään jälkitarkastukseen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 jarrut”