Pyyhkijä ja SAM

Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Pyyhkijä ja SAM

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tuulilasinpyyhkijässä on pari ominaisuutta. Tihkuasennossa tekee välillä niin, että liikahtaa vain vähän ja vasta seuraavalla pyyhkäisyllä tekee koko kierroksen. Kylmällä ilmalla jää yleensä aina pyyhkimään pariksi minuutiksi, kun käyttää pyyhkijää päällä. Kesällä ei jäänyt pyyhkimään itsekseen, mutta kun käytti pesuria, niin pyyhkäisi vain kerran.

Kokeilin kerran pyörittää pelkkää moottoria ja nyki silloinkin. Moottori on vaihdettu joskus, koska on tarvikemallia.

Vivustossa on jotain pielessä, koska kuskin puolella menee liian alas ja hakkaa muovilistaa/ritilää?

Myös takalasin pyyhkijä nykäisee samalla tavalla, jos sattuu olemaan pakki päällä sopivasti.

Mistähän aloittaisi? Voiko SAM-boksi oireilla näin?

Kyseessä on siis S202 C 200 CDI, käyttöönotto 9/99, tehtaan vuosimalli 2000.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Saattaa olla ihan vaan mekaanisesti kulunut ja siitä on tullut liian löysä ja pääsee luiskahtamaan ns. nollakohdan yli ja lähtee uudelle kierrokselle. Kokeile puhdistaa tunnistinlaahaimet ja täytä rataskotelo vaseliinilla. Se auttoi ainakin itsellä siihen että kovalla sateella jäi pyörimään itsekseeen.

Se että sulat menee muovikaukalon päälle johtuu vaan siitä että ne on tökätty akselin booreilla väärään kohtaan.

Nytkähtämisestä en osaa sanoa mitään.

Ps. Hieno kissa avatarissa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Yleensä se sam-boksin oireillu lamaannuttaa koko p*skan ja muutakin siinä ohessa.

Alottaisin itsekkin tuosta Mou:n ehdottamasta.
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Itsekin samaa mieltä että pyyhkijä on booreilla todennäköisesti väärässä kohdassa joka aiheuttaa kaikenmoista ylimääräistä. Varsi irti ja akseliston rasvaus sekä sulka oikeaan kohtaan ja sitten testiä. Mutteri kannattaa laittaa lukitteen kanssa paikalleen. On ajan myötä irtoavaa sorttia muuten. Ai mistäkö tiedän? No siitä että sitä muoviritilää on ikävä irrotella useaan kertaan... :)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Pyyhkimenhän voi laittaa booreille mihin asentoon vain. Liikerata ei siitä muutu. Eli, jos sen pyyhkijän laittaa ylemmäs, niin takaisin tullessa käy siellä muovien päällä ja pysähtyy ylemmäs. Tuossa tuntuu jonkun verran välystä, kun pyyhin on alakulmassa. Ehkä joku paikka on pettänyt tai joku on tehnyt jonkun virityksen.

No, pitää tutkia.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

AriK123 kirjoitti:Pyyhkimenhän voi laittaa booreille mihin asentoon vain. Liikerata ei siitä muutu. Eli, jos sen pyyhkijän laittaa ylemmäs, niin takaisin tullessa käy siellä muovien päällä ja pysähtyy ylemmäs. Tuossa tuntuu jonkun verran välystä, kun pyyhin on alakulmassa. Ehkä joku paikka on pettänyt tai joku on tehnyt jonkun virityksen.

No, pitää tutkia.
Väännetääs nyt rautalangasta: olet väärässä.

Liikerata nousee ylemmäs jos laitat pyyhkijät booreilla ylemmäs. Ei se käy siellä alareunan muoveilla jos on oikeassa kohtaa. Vastaavasti huippukohta on erikohdassa tuulilasin reunaa.

Pysähtymiseen vaikuttaa miten koneisto lukee sitä nolla-kohdan liukua. Eli sateella (liukkaalla) pysähtyy eri kohtaan kuin kuivalla lasilla. Tästä tietää että koneisto on kulunut.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässähän ei oikeastaan ole pyyhkijän vartta jota voisi eri kohtaan booreilla laittaa ja sulkiakin vain yksi.

Moottoriin voi laittaa vivuston pään väärille booreille, kuten myös linkkuhärdellin koneiston takapuolella.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Aaah. Otetaas takasin. En hitto muistanut että näissä oli se yks'pyyhin järjestelmä. Pahoitttelut.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mietinkin, että joku ei nyt täsmää. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Nyt, kun muistan palata asiaan... :oops:

Kaikki ylimääräiset liikkeet johtuivat pyyhkijän moottorista. Vaihdoin uuden orkkislaatuisen osan ja oireet hävisivät.

Liikerata on edelleen pielessä. Vertailin vivustoa toiseen ja takana linkkusysteemi näytti olevan hiukan eri asennossa. Pitää kokeilla asettaa eri asentoon joskus. Talvella pihalla asennellessa ei tullut käytettyä yhtään ylimääräistä minuuttia. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 sähkö”