W203 bensa jakoketjut

Vastaa Viestiin
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

xr kirjoitti:
jolle kirjoitti:Ajoin tuossa illalla 02 vuoden 200 kompuran ceellä ja mittarissa oli 310 tkm. Auton omistaja väittää ettei ketjua ole vaihdettu eikä sitä tarvitse vaihtaa :roll:

Onko alkupään malleihin lipsahtanut tehtaalla parempilaatuisia ketjuja vai mites toi on mahdollista että toisista hyppää jako 100 tkm jälkeen ja toisilla pääsee noinkin pitkälle. :shock:
m111 vai m271 motori kyseisessä autossa
mitä ilmeisimmin on m111 jos se vielä oli ajokunnossa
kone vaihtuu 02
03 vuoden auto ja moottori m271.940 :shock:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

jolle kirjoitti:
xr kirjoitti:
jolle kirjoitti:Ajoin tuossa illalla 02 vuoden 200 kompuran ceellä ja mittarissa oli 310 tkm. Auton omistaja väittää ettei ketjua ole vaihdettu eikä sitä tarvitse vaihtaa :roll:

Onko alkupään malleihin lipsahtanut tehtaalla parempilaatuisia ketjuja vai mites toi on mahdollista että toisista hyppää jako 100 tkm jälkeen ja toisilla pääsee noinkin pitkälle. :shock:
m111 vai m271 motori kyseisessä autossa
mitä ilmeisimmin on m111 jos se vielä oli ajokunnossa
kone vaihtuu 02
03 vuoden auto ja moottori m271.940 :shock:
Tuota ne väittää Vehollakin. Että pitäisi kestää. Mielestäni asiaan vaikuttaa vain kaksi tekijää, ketjun ja pyörien materiaali ja voitelu. Vähiten todennäköinen on pyörien materiaali, joten todennäköinen syy-yhteys osuu ketjun materiaaliin tai voiteluun.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saattaahan se kestää 310000 km, jakopää. Itse en ajaisi yhtään tuollaisella ennenkuin ketju ja kiristin olisi vaihdettu :wink:
oulaistenliikenne.fi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

dealer kirjoitti:Saattaahan se kestää 310000 km, jakopää. Itse en ajaisi yhtään tuollaisella ennenkuin ketju ja kiristin olisi vaihdettu :wink:
Niin, itse sanoin ihan samalla tapaa aika tasan 3 vuotta sitten kyseisen auto omistajalle , tämä sen jälkeen kun kuulin auto olevan 2003 vuosimallia eikä 2001 joksi sitä olin luullut.

Kesti se 312 tkm, nimim. ostetaan ehjä moottori kyseiseen autoon :idiot:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

jolle kirjoitti:
dealer kirjoitti:Saattaahan se kestää 310000 km, jakopää. Itse en ajaisi yhtään tuollaisella ennenkuin ketju ja kiristin olisi vaihdettu :wink:
Niin, itse sanoin ihan samalla tapaa aika tasan 3 vuotta sitten kyseisen auto omistajalle , tämä sen jälkeen kun kuulin auto olevan 2003 vuosimallia eikä 2001 joksi sitä olin luullut.

Kesti se 312 tkm, nimim. ostetaan ehjä moottori kyseiseen autoon :idiot:
Niin siinä käy kun rupeaa kehumaan, ei sitä kestä naapurinkaan tuuri.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällä viikolla sattui pari M271 tarvitsemaan myös nokkapyörät ketjuremontin lisäksi.
Toinen W203 josta en muista kilometrejä mutta päälle satatuhatta kuitenkin ja hampaat oli pyörissä terävät.
Toinen W204 / 158000 km ja hampaita poikki.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onneks pyörät halpoja... Eiku :lol:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Joskus ebayssä törmäsin tarvikemallisiin rattaisiin, myyjä kehui niiden olevan parempilaatuisia kun orkkikset ja hinta oli minusta kohtuullinen.
Onko jollain kokemuksia?
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Mulla on myös ketjuremontti kesken,oli hammaspeikko käynyt :roll: .Nyt on uudet rattaat tilattu.Ooteko yleensä ollut huolissaan mahdollisesta irtometallista joka rattaista on ajanmittaan irronnut?Eli onko ketjuremonteissa imusihtiä putsailtu samalla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rattaita saa tosi halvalla kiinantekeleinä, en tiedä millainen laatu.

Ollikkantti, ei ole ilmennyt mitään ongelmia vaikkei ole noita putsailtu erikseen.
oulaistenliikenne.fi
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Joo itseänikin askarruttaa tuo laatu.Alkuperäiset taitavat olla jotain valuterästä,kun taas aftermarket valmistajat mainostavat että cnc-koneistettua karkaistua terästä.Markkinoilla taitaa olla Kiinalaisia,Etelä-Afrikkalaisia ja Saksalaisia.Olen koittanu kahlata foorumeita läpi,mutta ei ole vielä tullut negatiivisiä kommentteja aftermarket nokkarattaista.
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tuota, aiheeseen liittyen, purattaako kuinka paljon ennen kuin pääsee yläpään ajoitusmerkkejä silmittelemään? Olettaisin että liian työlästä joka tapauksessa katsoa paljonko yläkerta on jälessä ennen kaupantekoa...

Löytyykö hihasta mitään kikkoja ketjun kunnon selvittämiseen, muuta kuin rohinoiden kuuntelu alkuräjähdyksen yhteydessä?

Varmaan nämä kaikki on tässä topikissa jo lueteltu, mutta kysynpähän kuitenkin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Eipä taida olla muuta keinoa kun venttiilikopan avaus.Olin melko varma että selviän pelkällä ketjulla ja kiristimellä.Omani surahti vain hetken startissa ja muuten kävi kyllä aika nätisti.Ketju vaihdettu Veholla 96tkm,nyt 207tkm.Niin vaan oli imupuoli saanut kyytiä.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eräs henkilö oli ostanut W204 M271 moottorilla, huollettiin autoa ja asiakkaalle luovuttaessa mainitsin jakopään heikkoudesta. Ei löytynyt tietoa että olisi ketjua vaihdettu, ja onnekseen asiakas otti varoitteluni tosissaan (jotkut eivät ota vaan pitävät korjaamon töidenkalasteluna)
Varattiin aika ja vaihdettiin ketju - ja oli lähellä ettei ollut hajonnut, hampaita pyöristä poikki.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

dealer kirjoitti:Eräs henkilö oli ostanut W204 M271 moottorilla, huollettiin autoa ja asiakkaalle luovuttaessa mainitsin jakopään heikkoudesta. Ei löytynyt tietoa että olisi ketjua vaihdettu, ja onnekseen asiakas otti varoitteluni tosissaan (jotkut eivät ota vaan pitävät korjaamon töidenkalasteluna)
Varattiin aika ja vaihdettiin ketju - ja oli lähellä ettei ollut hajonnut, hampaita pyöristä poikki.
Mulle on muutama sanonut kun on jutellut kavereidensa kanssa esson baarissa että "voi kuule poika, Mersun koneisiin ei ketjua tarvi vaihtaa".

No juu mulle ihan sama, ei oo niin kiva vaihdettava että turhaan sitä haluisin tehdäkkää :lol: yks on vasta hajonnut mihin ei ketjua vaihdettu..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

W204 ja kilometrejä 124000. Hyvä huoltohistoria.

Vikavalo syttyi ja muutaman sadan metrin päästä alkoi käydä huonosti -> sammutus -> starttauskokeilu ja "huono ääni" -> kuljettaja ymmärsi tilata hinurin ja kieltää käynnistämästä.

Avattiin koppa ja todettiin että hajalla on.
Moottoria kampiakselilta pyörittäen tökkäsi heti kohta eli venttiili otti mäntään.
Käänneltiin kuitenkin jako kohdalleen isoilla pihdeillä :lol: pyörästä ja mitattiin ohivuodot. Moottoria pyörittäessä pakonokka hyppeli omia aikojaan eteenpäin.
Yllättäen ohivuodot oli kaikissa sylintereissä 5-7% luokkaa -> varastosta uutta vitjaa, kiristintä, nokkapyörät ja tiivisteet ja vaihtamaan.

Remontin jälkeen käynnistys ja kas hienosti pelaa. Oli omistajalla hyvää tuuria - ja osaamista siinä ettei enää enempää starttaillut.

Pakopuolen pyörä:

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tuohon kuntoon päässyttä pyörää kun katsoo, tulee mieleen että missä ne hampaan nokat on. No imusihtissä. :wink:
markohama
Viestit: 253
Liittynyt: 02.11.2010 7:27
Paikkakunta: savonranta

Viesti Kirjoittaja markohama »

dealer kirjoitti:W204 ja kilometrejä 124000. Hyvä huoltohistoria.

Vikavalo syttyi ja muutaman sadan metrin päästä alkoi käydä huonosti -> sammutus -> starttauskokeilu ja "huono ääni" -> kuljettaja ymmärsi tilata hinurin ja kieltää käynnistämästä.

Avattiin koppa ja todettiin että hajalla on.
Moottoria kampiakselilta pyörittäen tökkäsi heti kohta eli venttiili otti mäntään.
Käänneltiin kuitenkin jako kohdalleen isoilla pihdeillä :lol: pyörästä ja mitattiin ohivuodot. Moottoria pyörittäessä pakonokka hyppeli omia aikojaan eteenpäin.
Yllättäen ohivuodot oli kaikissa sylintereissä 5-7% luokkaa -> varastosta uutta vitjaa, kiristintä, nokkapyörät ja tiivisteet ja vaihtamaan.

Remontin jälkeen käynnistys ja kas hienosti pelaa. Oli omistajalla hyvää tuuria - ja osaamista siinä ettei enää enempää starttaillut.

Pakopuolen pyörä:

Kuva

itellä odottaa kanssa tallin takana 203 m271sellä jossa käynyt sama edellisellä omistajalla ruvennut käymään huonosti sammuttanut startannut niin pyörii kun tulpaton mopo. sen jälkeen ei oo startattu. toivottavasti selviää ilman hattu temppua :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla olisi vähän ajetut hyvät orkkis nokkapyörät myydä jos jollain tarvetta.
oulaistenliikenne.fi
Kerpo
Viestit: 2
Liittynyt: 23.1.2020 13:01

Viesti Kirjoittaja Kerpo »

Paljon löytyikin jo foorumilta tietoa näistä M271 moottorin murheista, mutta vielä olis yks asia jäänyt askarruttamaan. Olen ymmärtänyt että ketjun venyminen tai hampaalla hyppääminen aiheuttaa vikavalon syttymisen ja vaikuttaa tietysti käyntiinkin. Onko siihen olemassa jotkut tietyt vikakoodit, josta voi päätellä vian todennäköisesti löytyvän jakopäästä?
Autossa palaa moottorin vikavalo ja käynti on epätasaista. Paikan päällä pitäisi vikakoodien ja käyntiäänen perusteella tehdä päätös uskaltaako autoa lähteä ajamalla siirtämään, joten vinkkejä kaivataan. Ketjun kunnon tarkistan jokatapauksessa, mutta pitäisi ensin saada potilas talliin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käyntiäänen perusteella selvittelyn hinnaksi voi tulla tuhansia euroja, kun se edellinen sammutus on saattanut hyppäyttää ketjua muutamalla hampaalla.

Vikakoodien lukemiseksi ei tarvitse käynnistää moottoria, eli suositellaan asian selvittämistä testerillä. Jos löytyy vikakoodi nokka-akselin tunnistimesta / asennosta jakopäässä on vikaa.
oulaistenliikenne.fi
Kerpo
Viestit: 2
Liittynyt: 23.1.2020 13:01

Viesti Kirjoittaja Kerpo »

Ymmärtääkseni auto on ollut edelleen päivittäisessä käytössä vikavalosta huolimatta. Tavalliselle autonkäyttäjälle se vikavalohan on vaan suositus, että jotain tarvis varmaan tehdä :D
Lähipäivinä se selviää mitä sieltä löytyy. Kai se ajamalla pitää vaan tuoda, jos venttiilinajoituksen koodeja ei löydy ja auto toimii normaalisti. Aiemmista keskusteluista ymmärsin, että kulunut jakopää ei kovinkaan usein etukäteen varoita ylimääräisillä äänillä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei varoita.

Huohotinletkun vaurio on yksi mahdollinen syy käyntihäiriöön, mutta jos käynti on tasaisen epätasaista voi syy olla tulpassa / tulpanjohdossa jne...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kerpo kirjoitti:Ymmärtääkseni auto on ollut edelleen päivittäisessä käytössä vikavalosta huolimatta. Tavalliselle autonkäyttäjälle se vikavalohan on vaan suositus, että jotain tarvis varmaan tehdä :D
Lähipäivinä se selviää mitä sieltä löytyy. Kai se ajamalla pitää vaan tuoda, jos venttiilinajoituksen koodeja ei löydy ja auto toimii normaalisti. Aiemmista keskusteluista ymmärsin, että kulunut jakopää ei kovinkaan usein etukäteen varoita ylimääräisillä äänillä?
Tämän todenuut monesti näitten mahdolisten jakopää vammojen kohdaala
kun on kerrottu että pakko siirtää ajamalla että
On myös olemassa hinaus autoja,,, autonkuljetus vareten rakenettuja
peräkärryjä... ja hinatakin voi tietyin varauksin ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”