220 cdi EGR toiminta vikatilassa

Vastaa Viestiin
Arei
Viestit: 7
Liittynyt: 04.3.2015 11:07

220 cdi EGR toiminta vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Arei »

Aukeaako EGR-venttiili jos auto on vikatilassa? Mulla tekee toi pre-facelift ceemeli sellaista että kun ahtoa/vetoa tulee koneeseen vähän enemmän, esim. 3.vaihteella kiihdyttäessä, häviää ahdot ja ei kierrä kuin 3000. Mitään vikavaloa ei syty.

Autocom antaa vikakoodi P1407 ja P1430. Toinen oli joku EGR-koodi ja toinen liittyi muistaakseni johonkin kuorman säätöön tai tunnistukseen. Vikatila poistuu käynnistämällä auto uudestaan tai nollaamalla koodit. Tämän jälkeen pystyy kaksi ekaa vaihdetta vetää vaikka rajottimeen mutta heti kun lykkää kolmosta niin vika pomppaa päälle. Huomasin tuossa että ajettuani auto vikatilassa n.30km, oli se EGR:n putki siinä imusarjan kyljessä ihan viileä. Mietin että johtuuko se vikatilassa vai johtuuko vikatila siitä että venttiili ei aukea...

Auto tuntuu ehkä muutenkin niillä kahdella vaihteella vähän nuhaiselta. Tuntuu että faijan 200 cdi eemeli on huomattavasti pirteämpi.

Lueskelin että näissä vissiin jonkun verran on ollut katit tukossa. Onko se katti siinä heti turbon jälkeen olevassa pöntössä? Onko näissä vm.2001 autoissa dpf vakiona eli tarviiko koodaria jos myllyän sen pöntön vähän vapaammin virtaavaksi, jos se siis on tukossa. Autolla kuitenkin ajettu n.430tkm ja ostin tämän perjantaina joten en tiedä yhtään millaisessa ajossa tämä on ollut, huollettu kuitenkin säännöllisesti...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikavalohan noissa harvemmin syttyy vaikka moottorin vikatila napsahtaa päälle.
EGR vikakoodi ei johdu suoraan vikatilasta. Eipä muista noita vikakoodinumeroita ulkoa mutta vikakoodien mukaiset tarkastukset ja mittaukseet testerillä niin ollaan jo viisaampia syistä...

Ei ole DBF:ää. Katin tyhjentäminen ei vaikuta toimintaan ainakaan negatiivisesti.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 220 cdi EGR toiminta vikatilassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Arei kirjoitti:Aukeaako EGR-venttiili jos auto on vikatilassa? Mulla tekee toi pre-facelift ceemeli sellaista että kun ahtoa/vetoa tulee koneeseen vähän enemmän, esim. 3.vaihteella kiihdyttäessä, häviää ahdot ja ei kierrä kuin 3000. Mitään vikavaloa ei syty.

Autocom antaa vikakoodi P1407 ja P1430. Toinen oli joku EGR-koodi ja toinen liittyi muistaakseni johonkin kuorman säätöön tai tunnistukseen. Vikatila poistuu käynnistämällä auto uudestaan tai nollaamalla koodit. Tämän jälkeen pystyy kaksi ekaa vaihdetta vetää vaikka rajottimeen mutta heti kun lykkää kolmosta niin vika pomppaa päälle. Huomasin tuossa että ajettuani auto vikatilassa n.30km, oli se EGR:n putki siinä imusarjan kyljessä ihan viileä. Mietin että johtuuko se vikatilassa vai johtuuko vikatila siitä että venttiili ei aukea...

Auto tuntuu ehkä muutenkin niillä kahdella vaihteella vähän nuhaiselta. Tuntuu että faijan 200 cdi eemeli on huomattavasti pirteämpi.

Lueskelin että näissä vissiin jonkun verran on ollut katit tukossa. Onko se katti siinä heti turbon jälkeen olevassa pöntössä? Onko näissä vm.2001 autoissa dpf vakiona eli tarviiko koodaria jos myllyän sen pöntön vähän vapaammin virtaavaksi, jos se siis on tukossa. Autolla kuitenkin ajettu n.430tkm ja ostin tämän perjantaina joten en tiedä yhtään millaisessa ajossa tämä on ollut, huollettu kuitenkin säännöllisesti...
Automaatti vai manualli...

Kun on vikatila
EGR on auki
(kun ei niin ohjelman mukaan ~3000rmp jälkeen kiinni)
olikos arvomme koodin antama
Kuormituspaineen säädin jos niin tarkistele ahtimen ohjauspuoli

kat pönikät voi tyhjätä toinene on heti turbonjälkeen ja toinen
etulattian vaiheilla(tyhjennys huolella)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Arei
Viestit: 7
Liittynyt: 04.3.2015 11:07

Viesti Kirjoittaja Arei »

Auto on manuaali ja se toinen koodi oli tosiaan kuormituspaineen säädin.

Eli vikatilan ollessa päällä pitäisi takaisinkierron toimia mikäli ymmärsin oikein? Tässä tapauksessa putkessa ei ainakaan pakokaasua mene... EGR ei varmaan antaisi mitään vikakoodia jos se olisi softalla deletoitu edellisen omistajan toimesta?

En ehtinyt katsoa pääseekö Autocomilla katsomaan mitään arvoja eculta vai meneekö tähti-hommiksi (eli tarvitaan sellaista jostain). Luulis nyt ainakin pyydetyn ja toteutuneen ilmamassan ja/tai ahtopaineen näkevän... Internetin mukaan tuo p1407 ilmeisesti viittaa egr:n virheelliseen virtaukseen, vissiin suuntaan tai toiseen, mikä ehkä saattaisi johtua myös tukossa olevasta putkesta?

No täytyy tutkia.

Uutta EGR venttiiliä en kyllä osta. Jos vika on siinä, saa luvan poistua. Mahtaako olla pitkäkestoinen homma se venttiilin pouskoodaus?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Arei kirjoitti:Auto on manuaali ja se toinen koodi oli tosiaan kuormituspaineen säädin.

Eli vikatilan ollessa päällä pitäisi takaisinkierron toimia mikäli ymmärsin oikein? Tässä tapauksessa putkessa ei ainakaan pakokaasua mene... EGR ei varmaan antaisi mitään vikakoodia jos se olisi softalla deletoitu edellisen omistajan toimesta?

En ehtinyt katsoa pääseekö Autocomilla katsomaan mitään arvoja eculta vai meneekö tähti-hommiksi (eli tarvitaan sellaista jostain). Luulis nyt ainakin pyydetyn ja toteutuneen ilmamassan ja/tai ahtopaineen näkevän... Internetin mukaan tuo p1407 ilmeisesti viittaa egr:n virheelliseen virtaukseen, vissiin suuntaan tai toiseen, mikä ehkä saattaisi johtua myös tukossa olevasta putkesta?

No täytyy tutkia.

Uutta EGR venttiiliä en kyllä osta. Jos vika on siinä, saa luvan poistua. Mahtaako olla pitkäkestoinen homma se venttiilin pouskoodaus?
Koodailu ei ole monen tunnin homma onnistuu odotaessa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Arei kirjoitti:Auto tuntuu ehkä muutenkin niillä kahdella vaihteella vähän nuhaiselta. Tuntuu että faijan 200 cdi eemeli on huomattavasti pirteämpi.
Onkohan autolle kerrottu koska viimeksi starilla moottorin ilmansuodattimen vaihdosta?
Ilmeet omistajilla ollut luokkaa :shock:, mitä tulee menohaluihin ko. toimenpiteen jälkeen, jos ei sitä ole tehty kymmeniin tai satoihintuhansiin kilometreihin ja moottori oppinut huonoille tavoille :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Arei
Viestit: 7
Liittynyt: 04.3.2015 11:07

Viesti Kirjoittaja Arei »

Tuosta suodattimen vaihdon kuittauksesta en osaa sanoa. Suodatin on kuitenkin ihan kunnossa.

Vika lienee aliåainevuodossa, pumppu tekee paineen kyllä tehostimelle mutta sitä eteenpäin ei solenoideille tai valojen säädölle asti riitä...

Onko näissä jossain jotain jakoboxia tuolle alipaineella? Putket häviää johonkin tuonne rintapellin väliin...
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Arei kirjoitti:Tuosta suodattimen vaihdon kuittauksesta en osaa sanoa. Suodatin on kuitenkin ihan kunnossa.
Joo, sieltä voi olla vaikka koko suodatin pois, eikä auta jos ei ole iäisyyksiin kuitattu.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Arei
Viestit: 7
Liittynyt: 04.3.2015 11:07

Viesti Kirjoittaja Arei »

sonikki kirjoitti:
Arei kirjoitti:Tuosta suodattimen vaihdon kuittauksesta en osaa sanoa. Suodatin on kuitenkin ihan kunnossa.
Joo, sieltä voi olla vaikka koko suodatin pois, eikä auta jos ei ole iäisyyksiin kuitattu.
Nyt alkoi kiinnostaa. Mitä muuttuu jos suodattimen kuittaa vaihdetuksi tai jättää kuittaamatta? Onko ohjelmassa jotenkin kompensoitu likaista suodatinta?

Tämä vika kuitenkin selvisi, vika oli alipainevuoto. En tosin ole vielä sitä paikallistanut mutta tein testimielessä ohitusleikkauksen ja vedin VNT:lle ja EGR:lle omat putket. Nyt on vetoja, voimaa ja vikatila ei mene enää päälle... Nyt vaan täytyy alkaa selvittelee noiden letkujen reittejä että saa sen vuodon tukittua ja loputkin himmelit toimiin...
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Arei kirjoitti:Onko ohjelmassa jotenkin kompensoitu likaista suodatinta?
Kyllä ja samoiten MAF:n ja oliko vielä paineentunnistimenkin kanssa. Jonkun kun noista vaihtaa, niin pitäisi tehdä adaptioiden nollaus.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Arei kirjoitti: Nyt vaan täytyy alkaa selvittelee noiden letkujen reittejä että saa sen vuodon tukittua ja loputkin himmelit toimiin...
jos valojen säätö on rullalla niin tarkistella se rulla ja säätimet lampuista,
aliapaine "tankki" hantin puolen puskusrin päästä
ovat aika yleisä samoin siin tehostomin lähellä oleva haara
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”