Ahtopaineen venttiilin vaihto

Vastaa Viestiin
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Ahtopaineen venttiilin vaihto

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

140 tkm ajettu 200 cdi:stäni meni tänään ahtopaineen venttiili vaihtoon, Arvo noin 100 € plus työt päälle. Oireet: motarillla puolen tunnin ajon jälkeen tehot hävisivät ja autosta tuli kertalaakista "vanha mersu". Kierrokset ei nousseet yli 3000:n, nopeus max 100-120 km/h ja löpöä alkoi palaa yli litran enemmän kuin normaalisti. Pajan testeri paljasti viaksi siis ahtopaineen venttiilin, joka meni vaihtoon. Jäin ihmetteleemään paria juttua: onko tässä kysymyksessä tavallinen tilanne, eli meneekö venttiilejä yleensä näillä kilometreillä? Toinen mieltäni kaihertava kysymys on se, että noita venttiileitähän on kaksi, nyt vaihtoon meni pelkääjän puoleinen, olisiko pitänyt vaihdattaa toinenkin yksin tein?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaalia vikaa noillakin kilometreillä.
Se toinen ohjaa EGR:ää, ehtiihän sen vaihtaa sitten kun se hajoaa.
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Ei se muuten sittenkään ollut se ahtopaineventtiilli, ongelma jatkui venttiilin vaihdon jälkeen. Syylliseksi paljastui nimittäin tukossa oleva ja rikkinäinen "katti" eli taaempi katalysaattori. Hintaa remontille tuli tonnin verran, eikä naurattanut. No, pääasia, että auto tuli kuntoon. Ihmettelin kuitenkin, ikää autolla kun on vasta neljä vuotta, enkä ole näillä palstoillakaan huomannut katin rikkoutumisesta mitään.
Avatar
ile
Viestit: 481
Liittynyt: 10.6.2006 20:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ile »

No, pääasia, että auto tuli kuntoon. Ihmettelin kuitenkin, ikää autolla kun on vasta neljä vuotta, enkä ole näillä palstoillakaan huomannut katin rikkoutumisesta mitään.
Tässä näyttäis olleen samaa vikaa viewtopic.php?t=380
"Huominen on aina tulevaisuutta."
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Nyt on muuten pakko kommentoida: tuo edellisen viestin linkin takana oleva Dealerin ansioakas (ovat muuten yleensäkin erittäin ansiokkaita) kuvaus katin tukkeutumisesta sai minut muutama kuukausi sitten aukaisemaan oman mersuni putkia. Ainakin luulin aukovani niitä motarilla aina silloin tällöin, nostin kierroksia punaiselle alueelle. Mutta ei sekään sitten auttanut, vaan tukkoonhan se meni. Onkohan nyt niin, että siinä koko auton historia mukaan lukien tankatun naftan puhtaus vaikuttaa tähän? Minun autoni on ollut aikaisemmin kahdella omistajalla, joista toinen oli tamperelainen yritys, käsittääkseni sillä on ajettu paljon kaupunkiajoa...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Oliskos tässä tapauksessa riittänyt rautakangen katin läpi tuuppaaminen? Miten nämä päästöhommat menee näissä uusissa? :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan laillista katin tyhjentäminen ei ole mutta mitään ongelmia se ei aiheuta, myöskään pakokaasutestissä.

En tiedä miksi ne tukkeutuvat. :?
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

opeltoni kirjoitti:Ei se muuten sittenkään ollut se ahtopaineventtiilli, ongelma jatkui venttiilin vaihdon jälkeen. Syylliseksi paljastui nimittäin tukossa oleva ja rikkinäinen "katti" eli taaempi katalysaattori. Hintaa remontille tuli tonnin verran, eikä naurattanut. No, pääasia, että auto tuli kuntoon. Ihmettelin kuitenkin, ikää autolla kun on vasta neljä vuotta, enkä ole näillä palstoillakaan huomannut katin rikkoutumisesta mitään.
Nämä nykyiset ATK-mersut voi mennä sellaseen tilaan jossa virheellisen anturitiedon perusteella tietokone ottaa käyttöön ennaltaohjelmoidun vakioarvon korvaamaan viallisen anturin tietoja. Tästä ei tietenkään ajajalle välity mitään tietoa, ei näy mittaristossa mitenkään. Ainoa, mistä asian huomaisi, on noin litralla kasvanut polttoaineen kulutus. Jää monelta huomaamatta. Arvelisin tämän lisäkulutuksen nokeavan sitten paikat pikkuhiljaa tukkoon.

Oikeesti nämä sähkömersut tarvitsevat säännöllistä töpselivierailua, joka varmaan on ollut ihan laskelmoitu juttu tehtaan puolelta.

Toisaalta jos kaikki on kunnossa niin paikat kestää ja pysyy puhtaina. Nyt on takana 345tkm ja alkuperäiset katit paikalla. Samoin yhtään suutinta ei ole vaihdettu ja myös imusarja on koskematon läppineen.
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Jatkoa seuraa: ahtopaineventtiilin ja katalysaattorin vaihdon jälkeen ajoin autolla 2 viikkoa (14 päivää), jotka viikot mersuni toimi OK. Sen jälkeen se piiputti ja hiipui Lahden motarille siten, että sain vaivoin ajettua sen Keravalle huolto-asemalle. Ei kun hinaajan lavalla VEHOlle. Pajalla viikon, ja tänään kotiutui. Todetut viat olivat korkeapaine-polttonestepumppu, joka meni vaihtoon, samoin reilu 2 vk sitten vaihdetun ahtopainemuunitimen kaveriksi vaihdettu toinen muunnin (a 100€). Nyt oli lasku 1200e, kaksi viikkoa sitten 1300. Olen siis muutamaan (tarkkaan ottaen kolmen viikon sisään) maksanut mersuilun riemuista n 2700€, ilman, että summaan sisältyisi mitään määräaikaishuoltoa. Totta, autoni (2002 cdi, C-sarjalainen, mittarissa 140tkm) on käytetty....mutta luulin, että omistan laatuauton. Minulla on ollut ajokortti 22 vuotta. Olen omistanut tänä aikana Nissanin, Mazdan, Subarun, 2 x Toyota camryä, 3 x Volvo (850, V40, V70), VW Vennon, Boran ja Golfin. JOS KYSYTTE MIELIPIDETTÄNI JUURI NYT; OLEN MUUTEN SITÄ MIELTÄ, ETTÄ FIAT PUNTO ON TOSI LAATUAUTO VERRATUNA OMISTAMAANI RAKKINEESEEN!
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Ja vielä haluaisin yhden pointin lisätä: puolen vuoden mersu-kokemusteni perusteella mersuilun ehdottomasti paras puoli on tämä palsta, jolla saa sekä purkaa tuntojaan, että asiallisia vastauksia asiantuntijoilta. Tämä palsta ehkä on se tekijä, joka estää minua marssimasta huomenna autokauppaan ja vaihtamaan rakkinettani...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

opeltoni kirjoitti:Ja vielä haluaisin yhden pointin lisätä: puolen vuoden mersu-kokemusteni perusteella mersuilun ehdottomasti paras puoli on tämä palsta, jolla saa sekä purkaa tuntojaan, että asiallisia vastauksia asiantuntijoilta. Tämä palsta ehkä on se tekijä, joka estää minua marssimasta huomenna autokauppaan ja vaihtamaan rakkinettani...
Kiitokset tästä mieltä lämmittävästä viestistä, tätä vartenhan tämä leikkikenttä on aikanaan pystyyn nostettu. Hauskaa että olet viihtynyt joukossamme, toivottavasti innostut myös ravaamaan myös miiteissä ja muissa pienemmissä tapaamisissa. Varoitan, sitten se on menoa... :D

Kiitos

Vesa
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Nyt kun sain frustraatioitani purettua haluaisin palata asialinjalle. Eli haettuani auton eilen VEHOsta se näytti toimivan yhden vuorokauden OK, kunnes vanha tuttu vika iski taas, eli motarilla tehot hävisivät moottorin lämmettyä. Koska vikakoodi on neljällä edellisellä kerralla ollut täsmälleen sama, oletan sen olevan edelleen sama. Eli koodi on P1470-016, Ahtopaineen säätö, positiivinen säätöpoikkeama (ahtopaine on liian pieni). Kertauksena vielä, että neljän viikon sisään on uusittu molemmat ahtopainekytkimet, katalysaattori ja korkeapaine-polttonestepumppu. Mutta vika sen kun on ja pysyy. Kun koneen sammuttaa vaikka vain hetkeksi, niin turbo syttyy eloon ja auto kiihtyy normaalisti. Onko ideoita, missä vika? Onko se loppujen lopuksi kuitenkin ilmamassamittari? Onhan sitä ymmärtääkseni testattu VEHOssa, mutta kyllähän se turbo toimiikin kylmällä moottorilla ja suurimman osan ajasta, joten ei liene ihme, jos ei testeriin jää. Vai mitä sanotte viisaammat?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmamassamittari maksaa satakunta euroa ja rikkoutuu jokatapauksessa joskus.
Minä kokeilisin ensimmäiseksi ostaa uuden ja toimiiko sillä ... tai sitten kokeile seuraavalla kerralla menon hyytyessä ottaa ilmamassamittarista johtopistoke irti josko se muuttaisi tilannetta.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vähän eri syistä kylläkin, niin myös minulla on ollut monenmoista askartelua juuri tämän ahtopaineasian kanssa.
Itseasiassa hyvin monet eri vaivat moottorin käynnissä liittyvät juuri johonkin häiriöön ahtopaineen säädössä.

Äkkiseltään kolme syytä tulisi mieleen, jotka aiheutavat ns.vikatilaan menenmisen, muutteivät ole sen laatuisia, että estäisivät ajamisen.
Ja palautuvat uudelleenkäynnistymisen yhteydessä.

Liian pieni ahtopaine:

Vuoto, reikä, ahtauma, ahtoputkissa.
Välijäähdytin lommolla, reikä.
Imusarja egr-venttiilin kohdalta tukossa.
Wanhan - ajan kunnollinen vika, voi olla tosin vaikea joskus löytää sitä reikää, suhina täyskiihdytyksessä voisi paljastaa sen.

Ahtimen pakopuolella olevat ahtopaineen säädön hoitavat siivet jumittuvat auki- asentoon. Silloin ahtopaine tipahtaa järjestelmän mielestä liian alas.
Siipien säätämisen hoitavassa painekellossa vikaa. Jos sitä säädetään alipaineella, riippuu vuosimallista.
Säätö toimii siten, että perusasento on "siivet auki". -> ei ahtoja.
Eli, jos joku pikkuletku vuotaa, tai muuten alipainejärjestelmästä painetta häviää -> siivet aukeavat -> ahdot tippuu.

Onko MAP- anturi sellainen, johon menee imusarjasta ohut letku.
Se voi mennä kierrätystöhnästä tukkoon, tai koko anturi voi sen tehdä.
Letkussa voi olla reikäkin, irti, tai huonosti kiinni.
Tällöin järjestelmä saa väärää tietoa ahtopaineesta.

Olisko nuista vinkeistä apua.

Edit. Kirjoitusvirheitä korjailtu
Viimeksi muokannut tuikku, 04.11.2006 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Kiitokset dealerille ja tuikulle näistä. Pitänee tutkia asioita eteenpäin. Tulee vaan ihan juuri kohta tuo 3000 €:n raja vastaan tätä ahtopaineongelmaa tutkiessa VEHOn kaverien kanssa täällä pääkaupunkiseudulla. Pitänee yrittää miettiä, josko löytäisi jostain täältäpäin mersutohtorin, joka ymmärtäisi asian päälle. Minun ongelmani on se, että en tunnista esim. mainittua ahtopukkia jne. Mutta taidan printata nuo tuikun vinkit ja mennä jonkun kaverin pakeille, joka tästä jotain ymmärtäisi. Mutta sitä ennen lienee kuitenkin viisainta laittaa tuo ilmamassamittari vaihtoon... mutta kiitokset!!
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

opeltoni kirjoitti:Kiitokset dealerille ja tuikulle näistä. Pitänee tutkia asioita eteenpäin. Tulee vaan ihan juuri kohta tuo 3000 €:n raja vastaan tätä ahtopaineongelmaa tutkiessa VEHOn kaverien kanssa täällä pääkaupunkiseudulla. Pitänee yrittää miettiä, josko löytäisi jostain täältäpäin mersutohtorin, joka ymmärtäisi asian päälle.
Kuten moni on jo aiemmin todennut, Veho ei aina (joidenkin kyynisten mielestä koskaan) ole se oikea paikka vikojen kuntoon saamiseksi :lol:

Onkos nyt siis niin, että olet tuon 3000 euroa pulittanut saman vian vuoksi, siis ovat Veholla vaihtaneet osaa osan perään, mutta ei ole tullut kuntoon? Tällöin sinulla on (tai ainakin pitäisi olla) oikeus vaatia vanhat, toimivat, osat takaisin, koska ovat tehneet turhaa työtä. Tästä on olemassa ennakkotapauksiakin, oikeudessa asti käyneitä tapauksia, joissa korjaamo ei ole voinut veloittaa osista, jotka eivät ole vikaa oikeasti korjanneet.

Asiallisella korjaamolla jos ei uusi osa korjaa vikaa, niin se vanha osa laitetaan sinne takaisin. Näin olen ymmärtänyt :roll:
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1006
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Aika hurjan kuuloisia "diagnooseja", saattaisinpa reklamoida jo noiden perusteella. Kalliita osia on vaihdettu - mitä on tapahtunut halvasta-kalliimpaan-periaatteelle?

Tuikun temppulista on hyvä, osaavan tekijän kanssa nuo tutkittuna pitäisi olla jo koko lailla viisaampi. Itsellä (202) tuo P1470-vika ilmeni vuotavasta ahtopaineanturin letkusta. Jotenkin tässä tapauksessa mielenkiinto osuu tuonne pakopuolen alipaineletkujen suuntaan, eli joilla ohjataan turbon siipiä. Tai sitten painepuolen vuotoon. Tai sitten ilmamassamittariin - paitsi, että siitä aiheutuvat viat pitäisi varmaankin ilmetä jollain muulla vikakoodilla kuin tuolla.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ihmeen herkästi porukat menee vaihtamaan noita katteja, vaikka niissä ei oikeasti ole mitään vikaa. Mulla on jemmassa -99 Cdi:n molemmat katit, jotka merkkiliike oli määrännyt vaihdettavaksi. No eihän se auto ollut siitä kuntoon tullut, kun kateista näkee ihan hyvin läpi, verkot avoinna. Kyseessä ei ollut oma auto.

Jos kattivikaa epäillään merkkiliikkeessä, niin kannattaa mennä johonkin verstaalle, jossa pöntöt uskalletaan avartaa...ei maksa kuin työn verran.
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Yeps, osaa on vaihtunut osan perään ja vika on säilynyt. Järjestys: ensin ahtopaineventtiili 1 (100€), sitten katalysaattori (1000€) ja nyt viimeksi ahtopaineventtiili 2 (100€) ja samaan aikaan korkeapainepumppu (900€). Työt päälle ja summa siis nyt 2700€ ja autolle uusi aika VEHOlle ensi viikolla. Vika on siis koko ajan sama eikä ole muuksi muuttunut. Tänään ajalein perheen kanssa autolla n. 230 km, josta noin 80% ajasta ilman turboa. Koneen ollessa kylmänä turbo toimii ihan OK, mutta lämmettyä (80 asteen yli) alkaa tutut oireet: veto katoaa. Kun sammuttaa, niin käynnistyy hyvin ja hetken aikaa menee ihan hyvin kunnes taas alkaa tökkiä...

Syö miestä...Vaimon kanssa tuossa puhuttiin että kaipa se pitää tästä reklamaatio väsätä. Suurin huoli on kuitenkin se, että saisi auton kulkemaan ihan turbon kanssa. Kysymys on myös se, että mitä noista vanhoista osista vaatisi takaisin paikalleen. Sanoivat, että katalysaattori oli tukossa ja että korkeapainepumppu vuoti. Mutta ei nuo vaihdot ainakaan vikaoireisiin millään tavalla vaikuttanut. Mutta jos joku tuntee täällä etelässä ihan oikean mersutohtorin, niin vinkki otettaisiin kiitollisuudella vastaan....
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Onkos sitä turbon "alipainekelloa" testattu, siitä kun kalvo vuotaa >>>herjailee just noita ahtopainesäätimiä. Yhdessä Sprintterissä oli em. vikaa:
- normiajolla toimi
- pikkusen raskaammin kun polkaisi >> hätäkäytöllä.

Edit.
Em. "kellon" voi testata sellaisella käsikäyttöisellä mittarilla varustetulla alipainepumpulla.

Cooleri tai siihen liityvä putki halki, savuttaako ???
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Tätäkin topiikkia kun lukee niin täytyy ihmetellä tuota merkkikorjaamon saamattomuutta varsinaisen vian korjaamiseen. Vai liekkö tuo jo tahallista kun ei varmaan ensimmäinen tapaus.
Ei se ole ihme että CDI-moottorisia mersuja saa niin halvalla. Kyllä tuollaset korjaushistoriat kypsyttää miehen kuin miehen. Ajatelkaa, vanhassa rahassa jos olisi mennyt liki 17 000 mk saadakseen todennäköisesti vain vuotava ahtopaineputken o-rengas (tai vastaava yksinkertainen vika (todennäköisesti)) ehjättyä merkkiliikkeen kautta niin vahva usko pitäisi ko. merkkiä kohtaan kyllä löytyä!
Toisaalta, muillakin merkeillä on samaa rahastusta. Valmistaja saa hyvät rahat myös auton käytöstä, eikä pelkästään vain myynnistä.
RAAKAA KUSETUSTA!
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Tarina jatkuu. Auto kotiutui VEHOlta tänään. Tällä kertaa oli vaihdettu molemmat katalysaattorit uusiin. Etummainen oli mennyt tuusan päreiksi ja tunkeutunut takimmaiseen (kaksi viikkoa sitten vaihdettuun uuteen kattiin), ja molemmat sitten paskana. Tällä kertaa VEHO maksoi sen taaemman, allekirjoittanut pulitti 800 egeä. Hyvä uutinen minun kannaltani oli, että puoli vuotta sitten auton minulle myynyt erästä toista saksalaista laatuautovalmistajaa edustava liike päätti maksaa sotkusta puolet. Eli jos kokonaisuutta katsotaan, niin 4400 €:n kokonaisummasta VEHO maksoi loppujen lopuksi 1100, minulle ja myyneelle autoliikkeelle jäi molemmille 1650 €:n lasku. Ei taida olla mitään rotukissoja nämä mersujen katit?
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Rautakankea ne ois tarvinnu....
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”