Mikä on oikee öljy 6-loviseen manuaaliin?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

muju kirjoitti:
eero1989 kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:Juups sen mä tiesinki et pitää jättää täyttöreikään nähden 5mm vajaaksi...
Mitä tämä nyt sitten on :shock:
vai ymmärryksessänikin jotain vikaa "tiesinki et pitää jättää täyttöreikään nähden 5mm vajaaksi." :?
ylempänä viestiketjussa myös: "VAIHTEISTO 6-man
Oikea määrä -02 6-man laatikkoon 1,2l. Tieto saatu Veholta ja autodatasta. Tarkistusruuvi on yli 1,5l. Mutta se määrä on väärä. "

sekä: "Jahas... Veho raski vastata s-postiin... Eli laatuluokitus 235.10 ja tilavuus 1,2 litraa, kuten edelläkin mainittu..."

Tuo 5mm vajaaksi tuli siitä kun kysyin dealeriltä määrää, mut sillä hetkellä hän ei muistanut sitä, nii hän neuvoi tuolleen ku se on oikein näissä 6-lovisissa manuaaleissa... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

mun vario on viis ovinen ja sinne menee muistaakseni 2.2L öljyä askiin :shock: :lol:
vai oliko sittenkin perän öljymäärätuo :roll: onneksi ne löytyy ohjekirjasta :lol:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Öljymäärä riippuu vaihteistotyypistä. 1.2 , 1.5 tai 1.8. Wissistä jos nämä joku uudestaan löytää pyydän laittaan tiedon tähän ketjuun. Omaan tosiaan laitoin RedLine MTL ja olen tyytyväinen.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kaveri tiesi kertoa että zf askeihin kuuluu laittaa tasoon saakka. .
Aivan sama montako tilavuus yksikköö sinne menee. .
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Otsikko on 6-vaihteinen manuaali. Lainaus toisesta topikista, joka on oikea vastaus.
Meissenkeri kirjoitti:Manuaalilaatikkoon tulee öljy jolla on hyväksyntä 235.10. Löytyy ainakin MB-pakkaukseen pakattuna litran purkeina asiantuntevasta tarvikekaupasta tai Veholta.

Manuaalilaatikoihin on takavuosina laitettu automaattilaatikkoöljyjä mutta se ei ole tarpeen kun öljyllä on tuo 235.10 hyväksyntä. Tällä toimii vaihteensiirto jouhevasti eikä esim. väykyssä tarvi tehdä ihmeellistä kikkailua öljymäärällä, vaan voi täyttää täyttöaukon reunaan asti.

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.10_en.html
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Luottaisko motonetin ja Febin lupauksiin vai pitääkö tilata germaaniasta tätä RAVENOL:ia MTF-2 . Löytyy 1L 4L ja 10L
http://www.ato24.de/ravenol-mtf-2-75w-80.html?___SID=U
Siinä ainakin on luokat oikein MB235.10 ja MB A 001 989 2603

Motonetin öljyssä taas lukee että FEBI:n mukaan...FEBI MT-VAIHTEISTOÖLJY KELTAINEN 75W (GL-4) 1L
59-0048


Harmittaa kun on tullut noita Pirkka-ja euroshopper merkit öljyihinkin. Ennen vanhaan oli vaan oikeita öljyfirmoja kuten Shell, Esso ja Mobil
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

:shock: eikös se Febi bilstein ole jotain ihan muuta kun pirkka tms..
vai pitäisikö mersukin laittaa tuohon halpamerkki-kastiin kun käyttää niitten tuotteita autoihinsa??
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

eero1989 kirjoitti::shock: eikös se Febi bilstein ole jotain ihan muuta kun pirkka tms..
vai pitäisikö mersukin laittaa tuohon halpamerkki-kastiin kun käyttää niitten tuotteita autoihinsa??
Mulla ainakin on vähän huonoja kokemuksia febi merkkisistä osista. mm uusi 37 euroa maksanu parkkitutka anturi kesti vain pari tuntia. Samoin Bilsteinin alkuperäis ilma pussit olis kuulemma huonompia kuin Arnottin (good year ) jenkkipussit... tiedä häntä sitten.

Autoalan business on nykyään pääosin tuolla aftersale puolella. Siksi kaikki koijarit siellä yrittää repiä tulosta. Osissa on mielettömät katteet.

Mutta onhan pirkka tuote joskus parempi kuin merkkituote. Muistelen että takavuosina pirkka patterit oli parempia kuin vastaavan hintainen Airam tai Varta.

Pitää vaan oppia löytämään se hyvä "pirkka-merkki". Orkkismerkeistä hyvistä mainittakoon hihnamerkkinä Gates ja jarrupaloissa Jurid.

"Made in EU" no name osa todennäköisesti Italialainen - oli kerran mulla passatissa jarrupalana. Huonosti liimattu kitkamateriaali putos yhtenä aamuna pois ja piti jonkun kerran pumpata enenkuin metalli vastasi levyyn ja alkoi vähän toppaamaan.

Borg&Beck:n kytkinlevy ravisti jo uutena passatissa, piti vaihtaa Sachs.
Borg&Beck paineasetelma tärryytti Caddyssä, piti sekin vaihtaa Sachiin.
Paininlevy huonommin tehty.
Sen jälkeen en ole B&B:tä asentanu vaikka halvempi aina onkin. Aina vaan olen varmistanu että saa Saschia. (Mopon moottorina se oli kyllä aika paska)


Foorumillahan voisi kerätä kokemuksia miten eri osavalmistajien osat on toimineet.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Kyllähän toi febin öljy on mulla pelannu nyt talven yli ihan hyvin... Kylmänä on vähän kankee saada kakkonen päälle mut alkaa mulla oleen kytkytinki lopussa... :lol:

Sellasen jutun kuulin tossa et TRW:n alustan osat on perseestä (ei oo kokemusta) ja vielä hassumman huhun kuulin et Moogin alustan osat on parempia kestoltaan entäku Lemföderit... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Varaosakauppias meinasi että lemföderin osille saa 3v/100tkm takuun. Kalliita ovat, mutta tullut huomattua että se halpa ei kestä vuottakaan.
Tähdellisen parantola
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

RoopeK kirjoitti:Kyllähän toi febin öljy on mulla pelannu nyt talven yli ihan hyvin... Kylmänä on vähän kankee saada kakkonen päälle mut alkaa mulla oleen kytkytinki lopussa... :lol:

Sellasen jutun kuulin tossa et TRW:n alustan osat on perseestä (ei oo kokemusta) ja vielä hassumman huhun kuulin et Moogin alustan osat on parempia kestoltaan entäku Lemföderit... :roll:
TRW on aivan hirmu iso firma. Niillä on tehtaita ainakin Italiassa, Saksassa ja Kiinassa. Voi olla että on suuriakin laatuvaihteluita.
Missä noita Moogin alustaosia on myytävänä? Voisi ottaa kokeeksi testiin. Jos vaihat kytkimen niin raportoippa kokemukset tänne. Onkos sulla se öljynmäärä se pienempi, olisko se ollu 1,2 litraa joka on oikea määrä 6-lovisen laatikolle? Mullakin on kylmänä hieman jäykkä 1 vaihe. En tiedä tuon oman laatikon öljynmäärä. Sen pitäis vaikuttaa juuri siihen kylmä kankeus ominaisuuteen.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moogin varret on niin mittatarkkoja että 203 ala- tai ylätukivarren vaihdon jälkeen saattaa auraus heittää kymmenen milliä :roll:
Kestävyydestä en tiedä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Tulihan se siinä mitä mä epäilinki... Kiitos dealeri... Eli ei tarvi ostaa, jos ei mitta passaa... :lol: Tuollahan nuita Moogeja motonetissä näyttää olevan... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

tapio89 kirjoitti:Varaosakauppias meinasi että lemföderin osille saa 3v/100tkm takuun. Kalliita ovat, mutta tullut huomattua että se halpa ei kestä vuottakaan.
Meillä asennellaan Kahan osia kyseisellä takuulla.
http://www.3vtakuu.fi/?page=takuuehdot
Takuu myös toimii, mitä muutamia kokemuksia takuutapauksista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

No kaha tuo mm. lemföderiä maahan, oisko sen kautta tuo takuu..? :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Te jotka olette testaillut eri öljyillä tai vaikka Mersun omalla, niin ootteko saanu toimimaan tuon 6-manuali kylmillä pakkaskeleillä nätisti? Mä vaihtelin viime talvena Toyotan laatikkoöljyt koneeseen, kun yks asentaja suositteli :D Aika kivasti vaihteisto kesällä toimiikin ja talvella kun vähän lämpiää niin alkaa pelittämään. Talvella kun lähdet -15 kelissä, niin on kyllä keppi kohmeessa,että saa kieli keskellä suuta hakee kakkosvaihteen. Jätin muistaakseni kylki propun alle öljyn tason.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä on ollut reilut 2 vuotta E220cdi 6-vaihteinen, ajettu jotain yli 600000.
Kaikki vaihteet toimivat oikein hienosti lämpötilasta riippumatta.
Vaihteistoöljyt vaihdoin kun auto tuli meille, laitoin öljyä jota laatikkoon auton valmistajan mukaan kuuluu laittaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Mulla kylmänä meinaa kakkonen pistää vähän hanttiin mut toimii muuten ok... Syytän tästä osittain kytkintä ja vaihevivustoa ku alkaa olla soppakauha... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RoopeK kirjoitti:Mulla kylmänä meinaa kakkonen pistää vähän hanttiin mut toimii muuten ok... Syytän tästä osittain kytkintä ja vaihevivustoa ku alkaa olla soppakauha... :wink:
Tarkista öljyn määrä yleensä 2 on se mikä on herkin oireilemaan jos sitä on
liikaa siihen päälle vielä hiukan kulumaa vivustossa niin menee tarkaksi
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Ollikkantti kirjoitti:Jätin muistaakseni kylki propun alle öljyn tason.
Paljonko alle? :roll:
Ehkä se kestää, ainakin vähän aikaa, mutta miksi ihmeessä jättää vajaaksi?
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Hyvin toimi 204:n manuaali kelillä kuin kelillä, orkkisöljyt kävin marmorilta, ja vaihdatin öljynvaihtopisteessä. Suostuivat jättämään pitkällisen keskustelun päätteeksi vajaaksi vaikka öljynvaihtaja oli kovasti sitä mieltä, että täyteen ne on aina tungettu monen vuosikymmenen kokemuksella. :lol:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kertokaa nyt joku jo että miksi vajaaksi??
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei vajaaksi, vaan oikea määrä. Oikea öljymäärä on 5-7 mm alle propun reiän alalaidan.
Ollikkantti
Viestit: 24
Liittynyt: 25.12.2016 9:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ollikkantti »

Se tarkistus/lisäysproppu laatikon kyljessä on vissiinki yli 1.5L. Eli laittaa sen määrän ainoastaan joka on oikea. Ei luota siihen että sitten sopivasti kun kyljestä valuu pihalle.
http://www.bba-reman.com/gb/content/mer ... nical_help tuossa linkissä sanotaan että laatikkoon jäisi 300ml öljyä, joka kuulostaa paljolta.. Eli pitäisi vähemmän lisätä vaihdossa kuin tyhjätäytössä, ota nyt tästä sit selvää :roll: ja tuossa sanotaan että 10mm täyttöaukon alle.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

WIS sanoo, että pinnan pitää olla 10 mm reiän alareunan alapuolella.

Tärkeämpi kysymys on, miksi tuo täyttöproppu ei voisi olla 10 mm alempana? :? Ei tarvisi kikkailla ja saisi täyttää vanhaan tyyliin. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa se oli jo 10 mm :shock: mistähän tuo 5-7 minulla on peräisin :?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:tä ja jappasua:
Itse itselleni vastaten (dealerin öljyn tason muisteluiden johdosta)...

Oisiko hoksittu, että alun perin on ollut ohje pistää "täyteen" mutta sen kans oisi ollut ongelmia, joten pinnan tasoa oisi laskettu pariin otteeseen? Pitäisi olla WIS:n otteita tuotannon alusta ja siitä parin vuoden päästä...

EDIT: Löyty dokumentti bt26.00-p-0001-01a. Täyttömäärää on pienennetty 0,3 litralla kakkosen kytkemisen helpottamiseksi:
716.60/62 1,5 l :arrow: 1,2 l
716.64/66 1,8 l :arrow: 1,5 l

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Milläs mutkarauta-systeemillä se sitten oikeen mitataan millilleen? :roll: onko se kylmällä askilla vai ?
Kyllä on joku kielimuuri/suomennos tyylinen juttu tuo 10mm vajaaks jättö öljynvaihdossa.. sen uskon että jossain nyrkkipajan-pikatarkistusoppaassa kerrotaan että jos on alle 10mm ei tarvis lisätä.. mutta vaihdossa tasoon saakka.. joskus muistaisin että joku oli kysytyt tätä juttua suoraan jostain ZF:ältä ja oli ollut muistaakseni kohtuu selkee ohje että tasoon saakka..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Roisto, hyvinkin saattaa olla että on muuttunut ja vielä alennettu öljytasoa myöhemmin :idea:

Nyrkkipajoilla laittavat usein propun tasoon saakka ja ongelmat alkaa, varmaan kyselleet sieltä "ZF:ltä"...
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

eero1989 kirjoitti:Milläs mutkarauta-systeemillä se sitten oikeen mitataan millilleen?
Esim. Klann KL-0231-31:
Kuva
Kuva

Tuo on kyllä Audin työkalujen alta katottuna. Jännä, ettei Mersulla oo tuohon dedikoitua työkalua numeroineen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”