w203 automaatti ongelma (sähkövika?)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
epatus
Viestit: 5
Liittynyt: 04.2.2015 21:42
Paikkakunta: pori

w203 automaatti ongelma (sähkövika?)

Viesti Kirjoittaja epatus »

Kyseessä on w203 2.1 cdi 5v automaatti.
Vaihteisto toimi vielä illalla hyvin, mutta aamulla kun piti lähteä töihin niin ei vaihtanut ykköseltä isommalle.
Voi antaa kaasua ihan huolellakin ja reagoi kyllä siihen mutta vaihde ei vaihdu isommalle.
P, R, N, D vaihtuvat just niinku pitääkin mutta D:llä kun koitan kepistä laittaa pykälää pienemmälle niin ajotietokoneen ruudulla ei D muutu, samoin veihdekepin vieressä oleva W/S nappi ei tee mitään.
Viittais ehkä johonkin sähkövikaan? onko kokemuksia moisesta.
Koittanu foorumeita selata jo pidemmänkin aikaa mut mitään vastaavaa ei ole löytyny.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

se on 2 vaihteella ja yleisin vika on johdinlevy
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: w203 automaatti ongelma (sähkövika?)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

epatus kirjoitti:Kyseessä on w203 2.1 cdi 5v automaatti.
Vaihteisto toimi vielä illalla hyvin, mutta aamulla kun piti lähteä töihin niin ei vaihtanut ykköseltä isommalle.
Voi antaa kaasua ihan huolellakin ja reagoi kyllä siihen mutta vaihde ei vaihdu isommalle.
P, R, N, D vaihtuvat just niinku pitääkin mutta D:llä kun koitan kepistä laittaa pykälää pienemmälle niin ajotietokoneen ruudulla ei D muutu, samoin veihdekepin vieressä oleva W/S nappi ei tee mitään.
Viittais ehkä johonkin sähkövikaan? onko kokemuksia moisesta.
Koittanu foorumeita selata jo pidemmänkin aikaa mut mitään vastaavaa ei ole löytyny.
Hakuan kannatta koittaa, vaihteisto vika tilassa
(sitä se on kuvailun mukaan)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinpä, vikatilassa. Testerillä näkisi mikä on syy, todennäköisesti (yleisimmin) em. johdinlevy ja siinä kiinteänä osana oleva kierrosnopeustunnistin 3.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tai sitten toinen lähes yhtä yleinen,
TCU:un väärä öljyn määrä ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Boksin öljymäärä on tosiaan usein liian ylämerkissä :mrgreen:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn mitä mm. tuo TCU:n tai boxin öljymääräkysymys tarkoittaa? Jotenkin kryptistä tekstiä täällä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sitä mitä siinä lukee
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tarkoittaa sitä että automaattilaatikon ulkopuoliseen elektroniikkaboksiin, jossa ohjainkortti sijaitsee, kulkeutuu vuotava liittimen kautta johtoja pitkin öljyä kapillaari-ilmiöstä johtuen. Likainen öljy elektroniikkakortilla sekoittaa ohjauslaitteen toimintaa ja pahimmassa tapauksessa rikkoo koko ohjainlaitteen.

Korjaustoimenpiteenä vaihdetaan automaattilaatikon liittimeen uusi 0-rengas ja liittimen runko. Lisäksi pitää puhdistaa elektroniikkakortti tai uusia se.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Kiitos.
epatus
Viestit: 5
Liittynyt: 04.2.2015 21:42
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja epatus »

öljyä ei ollut vuotanut johtoja pitkin ohjainboksiin, ja öljyn määräkin laatikossa on ihan oikea (öljyillä ajettu 30tkm).
en viitti alkaa purkamaan mitään ennen ku saadaan vikakoodit luettua, nyt odottelen lukijaa kun piti sellanen tilata ni saadaan vähän varmuutta mikä mättää.

kiitoksia vastauksista!
epatus
Viestit: 5
Liittynyt: 04.2.2015 21:42
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja epatus »

no nyt on koodit luettu ja anto tämmösen vikakoodilistan:

P2600 the voltage supply of circuit 87 has undervoltage.

P2602 the voltage supply of the valves is faulty.

P220A the speed comparison of Y3/6n2 or Y3/6n3 is implausible.

P2200 component Y3/6n2 (speed sensor 2) is faulty or the sensor supply has short circuit.

taitaa viitata siihen johdinlevyyn tai johdinlevyssä olevaan pyörimisnopeus anturiin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

epatus kirjoitti:no nyt on koodit luettu ja anto tämmösen vikakoodilistan:

P2600 the voltage supply of circuit 87 has undervoltage.

P2602 the voltage supply of the valves is faulty.

P220A the speed comparison of Y3/6n2 or Y3/6n3 is implausible.

P2200 component Y3/6n2 (speed sensor 2) is faulty or the sensor supply has short circuit.

taitaa viitata siihen johdinlevyyn tai johdinlevyssä olevaan pyörimisnopeus anturiin.
Ja nuoko on ne mitä jää kun nollaa ja lukee koodit uudelleen

jos niin ainakin johdot ja töpselinreikä/töpseli kannattaa tarkistella ennen
levyn vaihtoa,
ja muut *:rin antamata tarkistelu kohteet
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
epatus
Viestit: 5
Liittynyt: 04.2.2015 21:42
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja epatus »

nollasin vikakoodit ja sen jälkeen kesti noin 10km ja loota uudestaan vikatilaan.
Antoi vian: "P2200 component Y3/6n2 (speed sensor 2) is faulty or the sensor supply has short circuit. "
Koitin useemman kerran samaa mut ei kestänyt enää kuin 100m - 4km kun sama vika uusiutui.
välillä toimi kun käynnisti auton uudestaan ja välillä ei.
Muut vikakoodit jääny kokonaan pois.
Avatar
arska10
Viestit: 99
Liittynyt: 10.3.2011 19:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

tuossa kuva missä tuo härpäke sijaitsee ei välttä mättä johdinlevy vika.
https://www.google.fi/search?q=mercedes ... B845%3B587
Mitään näistä mersuista ymmärrä, mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan ;)
epatus
Viestit: 5
Liittynyt: 04.2.2015 21:42
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja epatus »

koitin googletella tota y3/6n2 sensoria, ilmeisesti ei pysty vaihtamaan erikseen.. tarkistan vielä uudestaan noi johtojen pistokkeet ettei oo öljy päässy väärään paikkaan ja jos ei niin pitää varmaan ottaa laatikko auki ja ruveta tutkimaan olisko mahd korjata ilman johdinlevyn vaihtoa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tunnistin on kuitenkin osa johdinlevyä eikä voi vaihtaa erikseen. Myös mekaaninen kuluminen (tai sen osan irtoaminen laatikosta joka tuolle anturille antaa signaalia) voi aiheuttaa vikakoodin, mutta toivotaan että vika on johdinlevyssä.
Joskus ongelman voi aiheuttaa pelkästään likaantunut tunnistin, se vaan ei korjaamolla ole järkevää kokeilla auttaisiko puhdistaminen - ellei auta niin sama purku ja kasaus uudestaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

epatus kirjoitti:koitin googletella tota y3/6n2 sensoria, ilmeisesti ei pysty vaihtamaan erikseen.. tarkistan vielä uudestaan noi johtojen pistokkeet ettei oo öljy päässy väärään paikkaan ja jos ei niin pitää varmaan ottaa laatikko auki ja ruveta tutkimaan olisko mahd korjata ilman johdinlevyn vaihtoa.
Tuossa jokunen kuva
viewtopic.php?t=24386&postdays=0&postorder=asc&start=0
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”