Idea laatikon öljynvaihtoon?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
sjk
Viestit: 34
Liittynyt: 03.12.2013 14:55
Paikkakunta: Helsinki

Idea laatikon öljynvaihtoon?

Viesti Kirjoittaja sjk »

Auto on S203 vm2007 viisivaihteinen automaatti.

Tehdään laatikon öljyntyhjennys näin:
1. Lasketaan pohjapropusta öljyt pois.
2. Otetaan öljypohja auki ja suodatin pois.

Tässä tulee nyt ideani:

Jos nyt painan paineilmaa öljysuodattimen liitäntäkanavaan niin eikö tällöin paineistu myös turbiinin sisätila ja turbiini tyhjentyy öljystä paineilman pakottamana.
Kysyn nyt asiaa tuntevilta miksei tämä ideani voisi toimia?

Terveisin Seppo
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Idea laatikon öljynvaihtoon?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sjk kirjoitti:Auto on S203 vm2007 viisivaihteinen automaatti.

Tehdään laatikon öljyntyhjennys näin:
1. Lasketaan pohjapropusta öljyt pois.
2. Otetaan öljypohja auki ja suodatin pois.

Tässä tulee nyt ideani:

Jos nyt painan paineilmaa öljysuodattimen liitäntäkanavaan niin eikö tällöin paineistu myös turbiinin sisätila ja turbiini tyhjentyy öljystä paineilman pakottamana.
Kysyn nyt asiaa tuntevilta miksei tämä ideani voisi toimia?

Terveisin Seppo
Ilma ei pääse perille ventiilit on semoisessa asenossa

miksi se pitäis tehdä noin
kun siihen on se helppo ja toimiva konsiti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyllä ne reteimmät Härski Hartikaiset on vetänyt letkuvirityksillä öljyt kannusta pumpulle ja täräyttänyt auton käyntiin ilman öljypohjaakin :shock:
Näissä automaagi hommissa kannattaa kuunnella CDI203:sta, mies tietää mistää puhuu. Eli kannattaa suosiolla tehdä homma perinteisesti juoksuttamalla niin ei tarvi kohta tehdä uutta topiccia 722.6:n epämääräisestä käytöksestä :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Idea laatikon öljynvaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

CDI203 kirjoitti:
sjk kirjoitti:Auto on S203 vm2007 viisivaihteinen automaatti.

Tehdään laatikon öljyntyhjennys näin:
1. Lasketaan pohjapropusta öljyt pois.
2. Otetaan öljypohja auki ja suodatin pois.

Tässä tulee nyt ideani:

Jos nyt painan paineilmaa öljysuodattimen liitäntäkanavaan niin eikö tällöin paineistu myös turbiinin sisätila ja turbiini tyhjentyy öljystä paineilman pakottamana.
Kysyn nyt asiaa tuntevilta miksei tämä ideani voisi toimia?

Terveisin Seppo
Ilma ei pääse perille ventiilit on semoisessa asenossa

miksi se pitäis tehdä noin
kun siihen on se helppo ja toimiva konsiti
Ja vaikka pääsisikin niin ei se turbiini noin tyhjene.
Turbiinin sisälle menevä akseli on keskellä turbiinia niin ei se ilma puhalla öljyjä pois sieltä keskikohdan alapuolelta.
Eli sinne jää ainakin puolet öljyistä.
sjk
Viestit: 34
Liittynyt: 03.12.2013 14:55
Paikkakunta: Helsinki

Laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja sjk »

Esittämälläni paineilmapuhalluksella tuli öljyä normaalivalutuksen jälkeen vielä 1.5 litraa, eli auttaa tuon verran.
Terveisin Seppo
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Nythän sun on helppo vaihtaa viestiketjun otsikkoa ja alata kyselemään miksi laatikko ei enää toimi. Porukka tietää mitä olet tehnyt.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Laatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sjk kirjoitti:Esittämälläni paineilmapuhalluksella tuli öljyä normaalivalutuksen jälkeen vielä 1.5 litraa, eli auttaa tuon verran.
Terveisin Seppo
Eli vielä jäi ~2.5L
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Epäonnistunut öljynvaihto; otettu turha riski laatikon hajoamisesta eikä siltikään saatu vaihdettua kaikkia öljyjä :(
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

On kyllä kummaa salatiedettä ja asioita pitää korkkiruuvilla kiskoa. Ihan samaa väsynyttä huulenheittoa oli siinä yhdessä topikissa jossa kyseltiin vaihteistoöljyn termostaatin perään.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ei se ole mitään salatiedettä että on paljon eri systeemiä missä ei kuulu (ei saa olla) olla vettä, ilmaa tai muuta paskaa mitä edellämainitut sisältää.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Ei kyse ole siitä vaan viestien kirjoituksista ja niissä esiintyvistä perustelujen puuttumisesta.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eikö tuo kuulu yleistietoon että paineilma sisältää vettä ja mitä muuta se sisältää, en jaksa ajatellakaan.
Jos haluaa leikkiä niin ostaa typpipullon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mou kirjoitti:On kyllä kummaa salatiedettä ja asioita pitää korkkiruuvilla kiskoa. Ihan samaa väsynyttä huulenheittoa oli siinä yhdessä topikissa jossa kyseltiin vaihteistoöljyn termostaatin perään.
Keneltä kaipaat perusteluja ja mihin asiaan, olisiko linkkiä väsyneeseen termostaattikeskusteluun ?
Omalta osaltani voin yrittää selventää kunhan hoksaisin mitä tässä on "korkkiruuvilla kiskottu" :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Työnnetään oma lusikka tähänkin soppaan.

Joskus ajattelin että alipaineella sais lootasta öljyt pois... No, sain muistaakseni 2.5 litraa tikun reijästä.... Eipä se hetkessä niin vaihdu jos vain kolmasosalla laimentaa.

Toisaalta nyt jäi enää kolmasosa vanhaa.

Sit se että ihan varma ei voi olla kukaan etteikö paine tai alipainen johonkin tökättynä teksi haittaa, joku tiiviste pettää, paskaa tunkeutuu väärään väliin, joku muoviosa posahtaa halki... yms.

Mutta jos nyt sellaista laitetta ideoitaisiin joka vaihtais nätisti huuhtelemalla. Siihenhän menee empiiristen havaintojen pohjalta jotain 11-14 litraa.

Ehdotuksia laitteesta?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

AK47 kirjoitti: Mutta jos nyt sellaista laitetta ideoitaisiin joka vaihtais nätisti huuhtelemalla. Siihenhän menee empiiristen havaintojen pohjalta jotain 11-14 litraa.

Ehdotuksia laitteesta?
Onhan niitä ihan kaupallisia, niistä kopioimaan?


http://sell.lulusoso.com/selling-leads/ ... th-CE.html

http://saabworld.net/attachments/f29/10 ... hine_3.jpg
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ihme kun ei ole tullut ehdotusta että vesiletkulla kovat paineet laatikkoon?

Hölmöläisten saduis kans hyviä ideoita?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MHe kirjoitti:
AK47 kirjoitti: Mutta jos nyt sellaista laitetta ideoitaisiin joka vaihtais nätisti huuhtelemalla. Siihenhän menee empiiristen havaintojen pohjalta jotain 11-14 litraa.

Ehdotuksia laitteesta?
Onhan niitä ihan kaupallisia, niistä kopioimaan?

http://sell.lulusoso.com/selling-leads/ ... th-CE.html

http://saabworld.net/attachments/f29/10 ... hine_3.jpg
Niinhän niitä on ja aiemmin oli täälläkin linkki johonkin videoon jossa huuhdeltiin lootaa varsin huolella pitkät valkoiset takit päällä ja puuvillahanskat kädessä tyylillä.

Sellainen varmasti ajaa asiansa. Itselle on vain hieman epäselvää mikä olisi paras kohta 5 vaihteisessa ottaa öljyä pois ja laittaa tilalle, onko se sama liitos vai eri paikka? Se nyt lienee selvää että pohjasta pois se 2.5-3 litraa minkä saa ja jos turbiinissa roppu niin sekin tyhjiin.

Tuo systeemi kun ei mielestäni ole pelkkä "putki" jossa huuhtelu olisi helppo homma. Se kun nyt taitaa olla putkisto jossa pari isompaa "säiliötä".

Siinä aiemmassa linkitetyssä videossa peräti huuhtelivat jollain aineella vai oliko erillinen huuhteluöljy/"pesuaine" (mahdollisesti kierrätettävä, jota en pidä hyvänä ideana) ja sitten vasta uutta öljyä tilalle.

Tota lootaöljyä kun nyt saa kympillä litra niin samapa se meneekö sitä 7, 10 vai 15 litraa. Se on 60tkm matkalle jyvitettynä sama kulu kun muutama reippaampi ohitus per ajokerta ja sitten se lootan hajoaminen on aina kalliimpaa kun vaihtaa 15l öljyä 60 välein 5L sijasta.

Mutta kivahan se ois olla laite joka homman hoitaisi ja mukava olisi katsella öljyn mahdollinen väri että nyt on täysin punaista kierrossa ( menevä ja palaava letku vierekkäin) yms. Viimeksi kun katseltiin palaava öljy harmaata saavin reunaa vasten, niin ei siitä oikein kunnolla nähnyt...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti:Ihme kun ei ole tullut ehdotusta että vesiletkulla kovat paineet laatikkoon?

Hölmöläisten saduis kans hyviä ideoita?
Tää hölmöläinen haluaisi tietää että mitä reittiä se öljy kiertää ja paljonko on missäkin kohtaa painetta ja tilavuusvirtaa moottorin käydessä?

Oletan että suotimen läpi pumppu imee öljypohjasta ja pumppaa venttiilipöytään ja turbiinille. Turbiinilta oletan menevän jäähdyttäjälle josta palaa öljypohjaan. Tuon lisäksi sitten menee pumpulta planeettavaihteille, laakereille ja kitkapinnoille kanavia pitkin ja loput roiskumalla, valuen takas öljypohjaan.

Eli kaikki öljy menee pumpun läpi?

Olisiko ihan älytöntä jos vaihtajassa olisi "öljypohja" jossa syöttö uudelle öljylle suotimen reikään ja vanhan keräys öljypohjan tilasta?

Paljonkohan sitä öljyä menee minnekkin suuntaan määrällisesti?

Edit: Siis oman öljypohjan tilalle vaihdon ajaksi vaihtajan "öljypohja" jossa uusi öljy syötettäisiin suotimen reijästä ja vanha valuisi "pohjan" kautta pois. Sit kun väri vaihtunut niin oma öljypohja takas suotimen kanssa ja 2.5l uutta öljyä lootaan....
Viimeksi muokannut AK47, 06.9.2015 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Näkeehän sen letkusta palaavan öljynvärin ihan silmällä katsoen, tai ainakin minä erotan sen värin :?: :idea:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

laineracing kirjoitti:Näkeehän sen letkusta palaavan öljynvärin ihan silmällä katsoen, tai ainakin minä erotan sen värin :?: :idea:
Näkeehän toki sen menevän ja tulevan värin. Paremmin näkee niiden erot jos ne on vierekkäin. Tietty jos tarkastelee vakiovalossa ilman valaisuolosuhteiden vaihtelua niin jonkinlaisen vertailuarvon näkee mollukka-mittarillakin.

Toisinaan vanha öljy on lähes samanväristä kuin uusikin.... Silloin väriasialla ei voi määritellä onko kaikki varmasti vaihtunut. Esim kun vaihdoin 20tkm ajetut öljyt uusiin "varmuuden vuoksi" niin väri oli aikalailla saman punaista. Joku näkee värieroja, pieniäkin ja joku ei edes suuria... Tosin ei toi laatikko kestänyt kun noin 80tkm eli sen 20+60 kun sen käytettynä tuntemattomalla kilometriluvulla ostin.

Jos tekee vaihdon aina koneellisesti samalla menetelmällä voi litramäärän perusteella saada varmuutta siihen että kaikki on vaihtunut.

Jokainenhan saa vaihtaa öljynsä niinkuin haluaa. Vaikka joka kerta eritavalla.
Viimeksi muokannut AK47, 06.9.2015 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vähän ennen kymmenen litran täyttymistä paluuletkusta muuttuu öljyn väri, eli silloin on kierto mennyt "läpi asti". Noin 11 litraa on tullut tavaksi käyttää öljynvaihdossa.
Silloin kun öljy on todella likaista, ruskeanmustaa, on syytä kierrättää vielä vähintäänkin muutama litra.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”