Ohjaustehostimen oikea öljymäärä
Ohjaustehostimen oikea öljymäärä
Jos edestä kuuluu hassuja ääniä käännettäessä, usein kehotetaan tarkistamaan ohjaustehostimen öljyn määrä ja mahdollisesti jopa vaihtamaan tehostimen suodatin. Mistään en kuitenkaan ole löytänyt tietoa, paljonko öljyä pitäisi olla.
Ennenkuin alan koneen päällä olevia muovikoristeita purkaa olisi mielenkiintoista tietää, missä öljyn pinnan pitää olla kun asiat ovat kunnossa. Tällä kertaa keskinopeassa moottoritien serpentiineissä äänen päästi R170-SLK.
Ennenkuin alan koneen päällä olevia muovikoristeita purkaa olisi mielenkiintoista tietää, missä öljyn pinnan pitää olla kun asiat ovat kunnossa. Tällä kertaa keskinopeassa moottoritien serpentiineissä äänen päästi R170-SLK.
-T


No voe tokkiisa! Nehä o ajatellunna kaekkee sielä sintelfinkenissä.dealer kirjoitti:Eikös tehostimen säiliön kannessa ole kiinni mittatikku ?
Ajattelin vain kun räjäytyskuvan mukaan korkissa ei semmoista näkynyt. No, eipä tässä kai sitten muuta kun muoveja poistelemaan ja korkkia avaamaan.
Näitä uuden vuosituhannen autoja jaksa... Ei ollut kakkosnelosessa koristemuoveja työn esteenä.

-T


Nonniin, olihan siellä se tikku kannessa kiinni valettuna. Ja koneen päällysmuovitkin lähtivät paljon helpommin kuin jostain muusta merkistä. Eli turhaa murehdin työn määrää. Alle 5 minuuttia ei kehtaa pahaksi savotatksi sanoa
Vähän taitaisi näköjää saada lisätä öljyä. Lienee KL:n tai Vehon heiniä tuo tehostinöljy?

Vähän taitaisi näköjää saada lisätä öljyä. Lienee KL:n tai Vehon heiniä tuo tehostinöljy?
-T


Juu tuota lueskelinkin jo hiukan. Yleensäottaen näissä öljyjutuissa olen tottunut luottamaan maalaisjärkeen. Ja nyt ihmettelenkin, että miksi ohjaustehostimen öljy aiheuttaa niin paljon suurempia tunteita kuin mikään muu?
Toiset sanovat että Mobil ATF D on hyvää tehostimeen. Toiset taas vannovat henkeen ja vereen, että MB 236.3 Lenkgetriebeöl 0009898803 on ainoa oikea. Mistä moinen?`Eli mikä katastrofi siitä voi käytännössä seurata, jos täytän korvikkeella? Riittävän liukas voiteluhan se tärkein juttu lienee.
Toiset sanovat että Mobil ATF D on hyvää tehostimeen. Toiset taas vannovat henkeen ja vereen, että MB 236.3 Lenkgetriebeöl 0009898803 on ainoa oikea. Mistä moinen?`Eli mikä katastrofi siitä voi käytännössä seurata, jos täytän korvikkeella? Riittävän liukas voiteluhan se tärkein juttu lienee.
-T


Minä en tiedä seuraako mitään katastrofia ellei laita valmistajan suosittelemaa öljyä johonkin - mutta ajattelen itse asiaa osittain työni kannalta.
Jos laitan huollossa jonkun Mersun ohjaustehostimeen mitä vaan sellaista öljyä jota valmistaja ei suosittele, saattaa käydä huonosti.
Laskussa näkyy mitä öljyä olen lisännyt, ja yleensä asiakkaalle kerrotaan laskutusvaiheessa pyytämättäkin mitä autolle on tehty:
"... ohjaustehostimeen piti vähän lisätä ..."
Entäpä jos käykin niin että ohjausvaihde alkaa vuotaa kohtapuoleen ?
Tai vaikka puolen vuoden päästä ? Tai tehostimen pumppu hajoaa ?
Asiakas muistaa että öljyä lisättiin, ja keskivertoihmiselle tulee mieleen tarkistaa oliko lisätty öljy oikeaa ainetta.
Hän huomaa / selvittää että eipä ollut ei - ja korjaamo onkin sitten niinsanotusti kuse*sa.
Voihan sitä yrittää selittää asiakkaalle että "joo, moottoriöljy käy ihan yhtä hyvin, ei se siitä johdu", mutta on turha kuvitellakaan että asiakas uskoo / myöntää näin olevan, eheeeeiii ei ei...
No, tuo
ei tähän liity, mutta kertokaa minulle
Miksi esim. ohjaustehostimeen pitäisi lisätä jotain muuta kuin valmistajan suosittelemaa öljyä, kun hinnassakaan ei ole monen euron eroa vaikka vaihtaisi kaikki öljyt tehostimeen ?

Jos laitan huollossa jonkun Mersun ohjaustehostimeen mitä vaan sellaista öljyä jota valmistaja ei suosittele, saattaa käydä huonosti.
Laskussa näkyy mitä öljyä olen lisännyt, ja yleensä asiakkaalle kerrotaan laskutusvaiheessa pyytämättäkin mitä autolle on tehty:
"... ohjaustehostimeen piti vähän lisätä ..."
Entäpä jos käykin niin että ohjausvaihde alkaa vuotaa kohtapuoleen ?

Tai vaikka puolen vuoden päästä ? Tai tehostimen pumppu hajoaa ?
Asiakas muistaa että öljyä lisättiin, ja keskivertoihmiselle tulee mieleen tarkistaa oliko lisätty öljy oikeaa ainetta.
Hän huomaa / selvittää että eipä ollut ei - ja korjaamo onkin sitten niinsanotusti kuse*sa.

Voihan sitä yrittää selittää asiakkaalle että "joo, moottoriöljy käy ihan yhtä hyvin, ei se siitä johdu", mutta on turha kuvitellakaan että asiakas uskoo / myöntää näin olevan, eheeeeiii ei ei...

No, tuo

Miksi esim. ohjaustehostimeen pitäisi lisätä jotain muuta kuin valmistajan suosittelemaa öljyä, kun hinnassakaan ei ole monen euron eroa vaikka vaihtaisi kaikki öljyt tehostimeen ?

wiimax.fi
Laiskuus. Tampereen KL ei ole jokapäiväisen ajoreittini varrella ja naapurissa olisi Osaset, josta melko varmasti löytyisi korviketta.dealer kirjoitti:...Miksi esim. ohjaustehostimeen pitäisi lisätä jotain muuta kuin valmistajan suosittelemaa öljyä, kun hinnassakaan ei ole monen euron eroa vaikka vaihtaisi kaikki öljyt tehostimeen...
Niin, ja tietysti se yleinen uteliaisuus, joka kaipaa tietoa siitä mitä se 236.3-etikettinen purkki oikeastaan sisältää. Sillä todennäköisesti siinä on jotain Fuchs Titan PSF:ää tai Mobil ATF:ää sisällä.
-T


Knoppina mainittakoon, että tähtimerkillä varustettu tehostinöljypurkki oli vaihtanut varaosanumeroaan. Nykyään se on A000989880316.dealer kirjoitti:Totta, eihän se varmasti mitään "mersun tekemää" ole se oma öljykään.
Jos ja kun Osaset-liikkeessä taulukko kertoo että tehostimeen voi laittaa sitä ja sitä öljyä jota heiltä löytyy, homma on kunnossa.
Ei öljyn tarvitse olla "originalpurkissa", en minä sitä tarkoittanut.
Ja toisena knoppina, että W140:n jälkeen on poistunut tehostimen suodatin. Tunsin itseni hiukan hölmöksi, kun en löytänyt filtteriä mistään. Mutta ei laitteessa kuulemma semmoista olla pitäisikään. (No, lastujen ja mäskin pois keräämisen tarpeellisuudesta voidaan näköjään olla montaa mieltä.)
-T


Nonniin, nyt on tehostajassa koko satsi uudenuutukaista purkista numero A000989880316. Osaset ja kumppanit olivat vähän uusavuttomalla päällä eivätkä muka pystyneet liuoksiensa vastaavuutta takaamaan. Kai nyt Mersunkin öljyt jostain cross reference tablesta löytyvät kun löytyy Harley-Davidssoninkin! No, 13 e Vehossa ei aiheuttanut suurta tuskaa vaikka, viitosen mielestäni käypää litrahintaa enemmän kustansikin.
Eli: Vetaisin ensin apteekin isoimmalla korvaruiskulla ja mehupillillä (täytynee patentoida
) vanhat öljyt pois niin hyvin kuin jaksoin. Sitten kaadoin 236.3:a tilalle. Lopuksi pyörittelin rattia laidasta toiseen ja säädin öljyn pinnan kohdalleen.
Vehossa sanoivat että litra riittänee täyttötarpeisiin. Ja höh, sanon minä. Ihmettelin vähän kun öljyä ei tullut säiliöstä ulos mitenkään ihan kauheita määriä. Mutta ajattelin, että säiliöhän oli vajaa... Joten plörötin öljyä oikein isän kädellä ja eikös SLK:n säiliön reuna tullut vastaan jo jossain reilussa puolessa litrassa. Siinä sitten pääsin puleeraamaan koneen ja alla olleen pahvin. Varovaisuus ei olisi ollut pahasta, mutta se on niin tätä kun kerrankin on helppo remontti kyseessä, niin silloin alkaa huolettomaksi ja sitten tulee näitä sivuseuraamuksia.
Mutta oli miten oli, niin koeajon perusteella nyt näyttäisi mutkien menevän taas ilman sivuääniä. Eikä auto koskaan varmaan muutenkaan huonoa tykkää, kun saa puhtaita voiteita sisuksiinsa!
Eli: Vetaisin ensin apteekin isoimmalla korvaruiskulla ja mehupillillä (täytynee patentoida

Vehossa sanoivat että litra riittänee täyttötarpeisiin. Ja höh, sanon minä. Ihmettelin vähän kun öljyä ei tullut säiliöstä ulos mitenkään ihan kauheita määriä. Mutta ajattelin, että säiliöhän oli vajaa... Joten plörötin öljyä oikein isän kädellä ja eikös SLK:n säiliön reuna tullut vastaan jo jossain reilussa puolessa litrassa. Siinä sitten pääsin puleeraamaan koneen ja alla olleen pahvin. Varovaisuus ei olisi ollut pahasta, mutta se on niin tätä kun kerrankin on helppo remontti kyseessä, niin silloin alkaa huolettomaksi ja sitten tulee näitä sivuseuraamuksia.

Mutta oli miten oli, niin koeajon perusteella nyt näyttäisi mutkien menevän taas ilman sivuääniä. Eikä auto koskaan varmaan muutenkaan huonoa tykkää, kun saa puhtaita voiteita sisuksiinsa!
-T

