Takana jousikupissa halkeama

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Takana jousikupissa halkeama

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Takana jousikupissa halkeama ja tähän ei kuulemma voi ostaa suoraan uutta osaa. Eli löytyiskö Oulun alueelta osaavaa hitsaria vai lyönkö tuon kemiallisella metallilla umpeen?

tuossa kuvaa:

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B09G4Tcsm9mEfr
MB W203 220cdi -02
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Älä nyt ainakaan kemiallisella metallilla tuollaista lahopaikkaa korjaa :D
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Hankala juttu. Ammattitaitoisia hitsareita löytynee lähes jokaiselta paikkakunnalta, mutta tuossa on lisäksi iso purkutyö. Useimmat korjaamot täällä sanoisivat "no tänks". Tattikselta löytyisi ehkä joku etninen korjaamo, joka ryhtyisi, jos ...
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Juu! Eka ja paras vaihtoehto ei oo alkaa tuota kemiallisella metallilla korjaan. Pitäis vaan löytää tekijä tuolle Oulusta. Tuohan ei oo vissiin ku jonkinlainen suoja tuossa lian vuoksi. Mitäänhän tuo ei pidä paikallaan eikä tue.

Auto Jerryn kautta en saanut yhtään korjaustarjousta :D
MB W203 220cdi -02
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Vissiin suoja, mutta korjauksen jälkeen ei saisi olla ollenkaan ruosteista rautaa. Sehän on peraate, oli ainakin minulla mobilistihommissa. Tiedä sitten mersun käyttökohteiden kohdalla.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Takana jousikupissa halkeama

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuira90500 kirjoitti:Takana jousikupissa halkeama ja tähän ei kuulemma voi ostaa suoraan uutta osaa. Eli löytyiskö Oulun alueelta osaavaa hitsaria vai lyönkö tuon kemiallisella metallilla umpeen?

tuossa kuvaa:

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B09G4Tcsm9mEfr
Lienee yritetty vitsiksi se ns kemiallinen metalli....

Kyseinen paska ei sovellu oikeastaan mihinkään. Silti joku luulee että se olisi lujuutensa puolesta jonkin metallin veroinen tai edes muoveja parempi.

Kyseinen paskahan on lujuudeltaan noin taululiituun verrattavaa.

Kestävämpi korjaus tulee lihapullasäilyketölkistä popniittaamalla tohon kuin että laittais 10 tuubia kemiallista metallia.

Tuommoinen tapaus jos korjataan lastentarhan konsteilla ja pettää liikenteessä ja törmää minuun ja henkiin jään niin piilopaikan etsimisessä kannattaa kysellä apua sellaiselta joka varmasti osaisi tuonkin korjata.

No, kun nyt on kysytty niin tosta otetaan ruosteista rautaa niin paljon pois ettei sitä enää siinä ole ja siihen kohtaan katsotaan korjauspala joka vähintään yhtä lujaa ja paksua materiaalia. Sauma hitsataan 100% eikä mitään pisteitä 10 cm välein. lopuksi ruostesuojataan niin ettei tarvi toiste siihen kajota.

Korjauspala joko ostetaan uutena (kysytään useammasta paikasta jos eka sanoo eioota) tai leikataan purkuautosta jossa kohta ehjä. Tai tehdään tai teetetään korvaava osa itse.

Tai sitten auto laitetaan purkuun tai ainakin pois tieliikenteestä. Johonkin se on raja vedettävä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

No AK47, eipäs nyt syyllistytä synkkyyteen kemiallisen metallin osalta. Kyllä siitä sentään johonkin on.

Meillä rouva täräytti vuosia sitten 5 hv peräprutkun potkurin kiveen ja yhdestä lavasta oli lähtenyt parin sentin pala pois. Potkuri irti koneesta ja vikaa tutkimaan. Huolellinen potkurin pesu ja kuivaus kuumailmapuhaltimella sekä paikkaus ko kemiallisella metallilla. Lopuksi hionta ja pariin kertaan maalia koko potkurin pintaan. Tuolloin tuumasin, että ostetaan seuraavaksi kesäksi uusi potkuri, koska eihän tuo korjaus voi kestää. Niin vain on korjaus kestänyt vuodesta toiseen!
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Uusi pelti on aina uusi pelti ja sehän tähän on minun tarkoitus tuohon laittaa. Tai siis maksaa jollekin työstä. Itse siis en ole mikään hitsari ja siksipä tässä nyt kartoitan asiaa. Tuosta oon siis poistanut lahon ja mielellään vaihdattaisin koko palan kerralla.
MB W203 220cdi -02
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Liikutko sen kanssa koskaan täällä eteläisemmässä Suomessa ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Oulun alueella tulee liikuttua tällä hetkellä.
MB W203 220cdi -02
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ltm kirjoitti:No AK47, eipäs nyt syyllistytä synkkyyteen kemiallisen metallin osalta. Kyllä siitä sentään johonkin on.

Meillä rouva täräytti vuosia sitten 5 hv peräprutkun potkurin kiveen ja yhdestä lavasta oli lähtenyt parin sentin pala pois. Potkuri irti koneesta ja vikaa tutkimaan. Huolellinen potkurin pesu ja kuivaus kuumailmapuhaltimella sekä paikkaus ko kemiallisella metallilla. Lopuksi hionta ja pariin kertaan maalia koko potkurin pintaan. Tuolloin tuumasin, että ostetaan seuraavaksi kesäksi uusi potkuri, koska eihän tuo korjaus voi kestää. Niin vain on korjaus kestänyt vuodesta toiseen!
No, älä koske siihen. Oli paha virhe kehua, se rapsahtaa itsestään juuri nyt. Kyllä se pakkeli käy jonkun pikku patsaan tekemiseen tai tosiaan pakkeliksi johonkin. Jos ei ole mitään muuta.

Tosin olen itse sitä käyttänyt kerran kun piti parempien mittalaitteiden puutteessa mitata autonosturin pronssiholkista kierre uuden tekemistä varten. Pistettiin mutterin sisälle tökötit ja kun oli kovettunut rapsautin irti ja sahasin halki niin sai hiottua terän oikeaan mittaan ja sit sorvattiin se holkki.

Mutta eipä se mitään kestä eikä tiivistä.

Hyvin harvinaisia poikkeuksiakin voi löytyä asiassa kuin asiassa. Kerran kaveri teki asetusta sorville ja otti pöydän nurkalta hylätyn pikkuisen mutkalle menneen itse käsin teroitetun poranterän pätkän jota lyhennetty molemmista päistä. Ja oli vissiin jotain markettilaatua tms. Teki asetuksen nopeasti jotta saa simuloitua kappaleajan.

Sillä terällä ajettiin yli 20000kpl kuparitappeja ja kaikki mitoissaan. Sit se otti sen pois kun se oli niin surkean näköinen ja muut terät ei ikinä yltänyt siihen määrään ilman että mitat alkoi vaellella ja joutui teroittamaan tai vaihtamaan terän.

No, kyllä tällä forumilla on läjäpäin tyyppejä jotka ton saa korjattua ja osa tekee sen varaosankin tarvittaessa. Motivointi vain on se haaste - aikaresurssit yleensä tiukilla tekijöiltä. Sit on niitä joilla on intoa ja aikaa mutta ei taitoa ne saa vaan tilanteen pahemmaksi.

Pikkupaja jossa tekijä jolla asenne kohillaan auttaisi tässä parhaiten.

Enpä itsekkään tosta hommasta riemusta kiljahtelisi. Toi jarruputki tms tossa taustalla on kanssa kivasti muurautunut. Oiskohan ruostesuojaus pettänyt tolla nurkalla vai eikö ole ikinä suolaa pesty pyöräkoteloista...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Kävin tuota tutkimassa ja tulin siihen tulokseen, että ei tuota voi hitsata vaan uusiksi kokonaan. Nyt pitää alkaa etsiin jostain tuo kuppi ja se keskiosa siihen. Jarruputken päällä ei oo ku paskaa. En tiedä miten hitossa toi puoli on päässyt tuohon kuntoon. Onneksi aloin jarrulevyjen vaihdon yhteydessä vähän kopisteleen ja tutkiin, että onko kaikki ok.
MB W203 220cdi -02
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ihan normaalia prefassu 203ssa, yhtä kovia mätänee mitä väyrysetkin :idea:
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

epk kirjoitti:ihan normaalia prefassu 203ssa, yhtä kovia mätänee mitä väyrysetkin :idea:
No mulla onkin epänormaali vm.03 :) On autoissa eroa, samoissa malleissakin. Esimerkiksi s202vm00, jonka siirsin eteenpäin käytännössä virheettömällä maalipinnalla 10 vuoden ikäisenä oli 3 vuoden päästä puskurista puskuriin rupinen. Takalokasuojat kaaret ovet, jotka tehdaskäsiteltiin 5 vuotta aikaisemmin, etulokasuojat jne täynnä rupia. Muovipuskuritkin olivat täynnä reikiä ja koloja :) Samanikäinen voi olla "valio" tai läpipaska, riippuu käyttäjästä ja käytöstä.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no juu mutta käytännössä ei ole. Voittaahan ihmiset lotossakin joka on suurinpiirtein sama onnistumis prosentti noiden ehjien autojen suhteen :D
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

epk kirjoitti:no juu mutta käytännössä ei ole. Voittaahan ihmiset lotossakin joka on suurinpiirtein sama onnistumis prosentti noiden ehjien autojen suhteen :D
Käyttännössä ne erot juuri ovatkin, ei teoriassa :lol: Jos auto on viisi vuotta pesemättä niin maalipinnan kuin lokakaarienkin osalta, puskureita käytetty kolana lumisateen jälkeen ja peräkärryn kanssa peruuttaminen pysynyt teoriana käyutännön yrityksistä huolimatta, niin erot käytännössä voivat olla isotkin.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mutta mites se käyttö vaikuttaa jos on 50tkm ajettu prefassu jolla ei siis tosissaa oo ajeltu ja silti pukkaa kuplaa jo maalipinnan alla . Sama väyrysessä :(
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

epk kirjoitti:mutta mites se käyttö vaikuttaa jos on 50tkm ajettu prefassu jolla ei siis tosissaa oo ajeltu ja silti pukkaa kuplaa jo maalipinnan alla . Sama väyrysessä :(
Jaa, se onkin elämää suurempi asia selvitettäväksi. Minulla on nyt 13 vuotta vanha preface, tosin ajettu vasta 100tkm, ei kuplan kuplaa. Mikä sitten olisi ero, jos olisin ajanut 5000 km kesälomareissuja, kuten aikaisemmin tein, ja kilometrejä olisi 50000 enemmän. Tuskin mikään. Tuolla S202:lla, joka oli muuten maalattu tehtaalla samalla vesimaalilla kuin preface, oli ajettu 160tkm jättäessäni sen ja maalipinta oli virheetön muutamaa etuiosan kiveniskemää lukuunottamatta.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sitten äkkiä lotto vetämään jos vetreäkään kumartaja ei löydä autosta alkavia hämäryyksiä :!: 8)

vai oliko niin että loppuvuodesta oleva 203 prefassu oli jo sinkityllä kopalla ?
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

epk kirjoitti:sitten äkkiä lotto vetämään jos vetreäkään kumartaja ei löydä autosta alkavia hämäryyksiä :!: 8)

vai oliko niin että loppuvuodesta oleva 203 prefassu oli jo sinkityllä kopalla ?
Ovatko tietyt 203 mallit sinkityllä kopalla? Olen kuullut väitteitä sinkityistä kopista eri automallien kohdalla jo 40 vuotta. Lienee kuitenkin useimmiten niin, että kori kastetaan johonkin sinkkiliemeen, jossa pinnalle tulee niin ohut galvaaninen suojakerros ettei se ole päällimmäinen syy ruosteettomuuteen. KIveniskemä rikkoo sen siinä kuin maalinkin. Muutama auto tehtiin alumiinista, kuten Porsche 928, joissakin Audeissa oli alumiiniosia. Alumiini ei ruostu, mutta autopeltien galvanointi on tavallisesti liitoittelua eikä käsittely suojaa ruosteelta. Kosteassa meri-ilmastossa ei kestä edes oikea galvanointi. Sinkitys kestää kohtuullisen hyvin.
Viimeksi muokannut sipi, 28.8.2016 19:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

taas tupla :evil:
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

epk kirjoitti:ihan normaalia prefassu 203ssa, yhtä kovia mätänee mitä väyrysetkin :idea:
Itse asiassa alunperin ei pitänyt edes ostaa tätä mallia vaan toinen mese. Tämä oli kuulemma vasta maalattu uudelleen ja ja ruostetta ei pahemmin oo. Tuokin kohta ei silloin näkynyt mitenkään. Toisella puolella ei mitään ongelmaa mitä nyt viimeksi äkkiä tarkistin. Itse kyllä tykkään tästä mallista ja jos vielä muutaman vuoden kestäis, niin se riittää mulle.
MB W203 220cdi -02
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Tuira90500 kirjoitti:
epk kirjoitti:ihan normaalia prefassu 203ssa, yhtä kovia mätänee mitä väyrysetkin :idea:
Itse asiassa alunperin ei pitänyt edes ostaa tätä mallia vaan toinen mese. Tämä oli kuulemma vasta maalattu uudelleen ja ja ruostetta ei pahemmin oo. Tuokin kohta ei silloin näkynyt mitenkään. Toisella puolella ei mitään ongelmaa mitä nyt viimeksi äkkiä tarkistin. Itse kyllä tykkään tästä mallista ja jos vielä muutaman vuoden kestäis, niin se riittää mulle.
Itse suhtaudun ostotilanteessa epäillen autoon, jossa ei ole alkuperäinen maali. Erilaiset hotrodit ovat asia erikseen, mutta käyttöauton maalaukselle on aina jokin syy, ruoste tai kolarointi. Kunnollinen maalaus on tänä päivänä niin kallis ettei sitä voi tehdä vanhalle autolle tai käyttöautolle vain myyntiä varten. Hinta karkaa. No jos vakuutusyhtiö maksaa niin mikäs siinä.
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Tässä oli kertoman mukaan tehty itselle autoa ja tämä kaveri oli itse auton maalannut. Oli laittanut toisen merkkisen auton ja tästä piti päästä eroon. Myyntiä varten tuon hintaista autoa ei kyllä ole järkevä maalata. En sitte tiedä onko totuus toinen, mutta haluan uskoa näin :D
MB W203 220cdi -02
Avatar
Tuira90500
Viestit: 22
Liittynyt: 20.8.2011 23:02

Viesti Kirjoittaja Tuira90500 »

Pari viikkoa sitten saatu remppa valmiiksi. Nyt on uus kuppi paikoillaan ja hieman joutu modaamaan, että sain halutun. Nyt on niittiä ja hitsiä kupissa sen verran, että pysyy. Huomattavasti mielekkäämpi korjata sellaista mihin pystyy ostaan suoraan osan ja heittään paikoilleen.
MB W203 220cdi -02
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 alusta”