Alustassa taitaa olla jotain vialla
Alustassa taitaa olla jotain vialla
Eli nyt on alkanut hivenen arveluttaa, että josko mersun alusta ei olekkaan täydessä tikissään. Nimittäin oikean eturenkaan ulkosyrjästä on kulunut noin puolet enemmän kulutuspinnasta pois kuin sisäsyrjästä, saati sitten jos vertaa muihin renkaisiin. Eli aivan kun pyörän kulmat olisivat metsässä.
Renkaat tuli uusittua keväällä, heti renkaiden vaihdon jälkeen autoon vaihdettiin ainakin oikea alapallo ja taisi sinne mennä muutakin hilkettä. No tämän huoltotoimenpiteen jälkeen laitteen ajettavuus kuitenkin parani niin paljon, että en välittänyt hivenen vinossa olevasta ratista. Ratti on siis vasemmalla silloin kun pyörät ovat suorassa, tai ainakin auto kulkee suoraan, kun ohjauspöyrän tähti on noin kello kymmenessä.
No jottei asia olisi aivan näin yksinkertainen, niin pitempi aikaisen silmämääräisen tarkastelun ja nyt myöhemmin jopa mittausten perusteella on tullut todettua myös se, että koko mersu on vinossa.
Auton oikea takakulma on pari senttiä vasenta alempana. Lieneekö takapäässäkin jotain häikkää, voineeko jousi olla poikki.
Joka tapauksessa täytenee ottaa huoltoon yhteyttä.
Renkaat tuli uusittua keväällä, heti renkaiden vaihdon jälkeen autoon vaihdettiin ainakin oikea alapallo ja taisi sinne mennä muutakin hilkettä. No tämän huoltotoimenpiteen jälkeen laitteen ajettavuus kuitenkin parani niin paljon, että en välittänyt hivenen vinossa olevasta ratista. Ratti on siis vasemmalla silloin kun pyörät ovat suorassa, tai ainakin auto kulkee suoraan, kun ohjauspöyrän tähti on noin kello kymmenessä.
No jottei asia olisi aivan näin yksinkertainen, niin pitempi aikaisen silmämääräisen tarkastelun ja nyt myöhemmin jopa mittausten perusteella on tullut todettua myös se, että koko mersu on vinossa.
Auton oikea takakulma on pari senttiä vasenta alempana. Lieneekö takapäässäkin jotain häikkää, voineeko jousi olla poikki.
Joka tapauksessa täytenee ottaa huoltoon yhteyttä.
BMW 318d -09
Minusta on aika erikoista, että sata-tuhatta ajetusta autosta katkeaisi takajousi (kun ei ole vetokoukkuakaan) mutta jos niitä "maailmalla" on mennyt, niin ehkä sekin saattaisi olla mahdollista. Ainakin järkeenkäypää, kun tuo perä on vähän vinossa. Yritin äsken tutkailla jousien mahdollista kuntoa, mutta ei sinne ilman renkaan irroittamista nää. Ja renkaita en enää viitsinyt lähteä irroittelemaan.
Mietin tässä, että voisiko mahd. katkenneella jousella olla mitä vaikutusta eturenkaan kulmiin, mutta minun järkeen ei oikein käynyt, että kun perä on oikealta alempana, niin oikean eturenkaan ulkoreuna kuluu sliksiksi. Ja toisaalta, ratti on vinossa.
Maanantaina taitaa vakio korijaamo saada taas mielenkiintoisen huolto-varauksen.
Mietin tässä, että voisiko mahd. katkenneella jousella olla mitä vaikutusta eturenkaan kulmiin, mutta minun järkeen ei oikein käynyt, että kun perä on oikealta alempana, niin oikean eturenkaan ulkoreuna kuluu sliksiksi. Ja toisaalta, ratti on vinossa.
Maanantaina taitaa vakio korijaamo saada taas mielenkiintoisen huolto-varauksen.
BMW 318d -09
Joo, vasen takajousi on poikki.
Eikös se virallisestikkin ole niin, että jouset täytyvät vaihtaa kummallekkin puolelle samaan aikaan. Ihan vaan näin takuu-asioita silmällä pitäen.
Nyt alkaa kyllä selvitä, miksi mersu huojuu mm. reippaammissa ohituksissa, samaten perä tuntui vasemmalle kaartuvissa kaarteissa aika kevyeltä.
Eikös se virallisestikkin ole niin, että jouset täytyvät vaihtaa kummallekkin puolelle samaan aikaan. Ihan vaan näin takuu-asioita silmällä pitäen.
Nyt alkaa kyllä selvitä, miksi mersu huojuu mm. reippaammissa ohituksissa, samaten perä tuntui vasemmalle kaartuvissa kaarteissa aika kevyeltä.
BMW 318d -09
Käytin autoni W203/03 B-huollossa 27.9.06. Huoltoa tilatessani reklamoin oikean eturenkaan ulkoreunan kulumisesta ja pyysin huollon yhteydessä tarkastamaan ohjauskulmat. Autollani olen ajanut 60000 km. Ohjauskulmat säädettiin. Mainittakoon, että edellisessä A- huollossa vaihdettiin kallistuksenvakaajan tangot (takuu), takatukivarren uloimmat nivelet (narina!) ei takuuseen. Ratin asento ei ohjauskulmien säädön johdosta muuttunut.
Tuota ymmärsinkö oikein, että ratti on vielä nytkin vinossa. Vai että ratti ei ole ollutkaan vinossa.ERIK kirjoitti:... Ratin asento ei ohjauskulmien säädön johdosta muuttunut.
Minulla tuo oli ainakin huomattavasti "suoremmassa" ennen alapallon vaihtoa. Eihän tuo sinällään mitään haittaa, mutta herättää vaan turhaa huomiota, mikäli kyydissä sattuu olemaan turhankin aktiivisesti havaintoja tekeviä matkustajia.
BMW 318d -09
Mulla on kanssa ratti vinossa, eli jos ajaa ratin mukaan suoraan menee, oikealle metsään. 2 kertaa suuntauksessa käytetty tosin sama liike ja ei tullut ratti suoraan. Eräältä Mersuihin erikoistuneelta yksityis korjaamolta kyselin asiasta. Meinasivat että ei ole osanneet suunnata, taka akselistoa olisi pitänyt säätää niin auto kulkisi suoraan.
Niin ja syö renkaita edestä ulkoreunasta, ja ei väljiä niveliä missään. Ongelman huomasin jo 53000km ajettuna, kun auton ostin. Kuulemma uusissakin Mersuissa ollut tätä ongelmaa. Jotku säätö pultit pitäisi ostaa etu päähän, jotta saisi säädettyä kohdilleen.
Niin ja syö renkaita edestä ulkoreunasta, ja ei väljiä niveliä missään. Ongelman huomasin jo 53000km ajettuna, kun auton ostin. Kuulemma uusissakin Mersuissa ollut tätä ongelmaa. Jotku säätö pultit pitäisi ostaa etu päähän, jotta saisi säädettyä kohdilleen.
S205 C220d AMG -15
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
No nyt on mersu hyvä ajaa. Ei se tuommoinen ole ollut vielä milloinkaan, ohjaus ei puolla käytännössä yhtään. Kulkee suoraan, ei keinu eikä heilu. Ohjaus-tuntokin on nyt erittäin hyvä. Eli 13:sta päivän remontti taisi sittenkin onnistua, vaikkakaan kaikki ei mennyt aivan nappiin. Aamulla kahdeksan aikaan autoa huoltoon viedessäni huollon tietojärjästelmästä oli kadonnut meikeläisen ajanvaraus. Tai ei se kadonnut ollut, se oli vaan siirtynyt kuukauden päähän. No kuitenkin huoltopäälikkö onnistui järjästämään autoni nelipyörä suuntaukseen sovittuna aikana. Erittäin hyvää toimintaa, ottaen huomioon että tuo ajanvaraussekoilu ei ollut heidän syytään.
Nyt ei kuulemma renkaatkaan kulu entiseen malliin, tässä kuva siitä nelipyöräsuuntauslapusta. Aurausta oli vaan kuusimilliä.
Nyt ei kuulemma renkaatkaan kulu entiseen malliin, tässä kuva siitä nelipyöräsuuntauslapusta. Aurausta oli vaan kuusimilliä.
BMW 318d -09