Pysäköinti jarru

Vastaa Viestiin
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Pysäköinti jarru

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Autooni on tainnut iskeä Mersuille hyvin tyypillenen ominaisuus, nimittäin "James Bond:n" rähinä kohtauksista matkitun käsijarru käännöksen tekeminen kahden sadan vauhdista ei taida enää onnistua. :(
Eli satuin tänään jyrkempään paikkaan pysäköidessäni kytkemään myös ns."käsijarrun" päälle, polkaisin polkimen suhteellisen syvälle, en kuitenkaan erityisen voimallisesti. No pois lähtiessäni hyppäsin normaalisti autoon, käynnistin koneen, kytkin "käsijarrun" pois päältä, pakitin hivenen taakse päin ja läksin liikkeelle. No sekunnin päästä Lenni-kallen jazzin katkaisi ikävältä tuntuva pipipipipipipipipipip ja monitoiminäytössä lukee "please, relase parking brake". No mitäs tässä vapautin käsijarrun jo liikkeelle lähtiessäni, ei muuta kun kuunnellaan piipitystä seuraavalle sivukadulle jonka varteen onnistuin pysäköimään.
Polkaisin käsijarrun uudelleen pohjaan, hivenen "pohjempaan" kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta jarrupoljin ei vieläkään halunnut nousta ylös. :shock: Yritin myös nostaa kengän kärjellä poljinta samaan aikaan kun pidin vapautuskahvaa ylhäällä, mutta tästä ei tuntunut olevan apua. :roll: Poljeskeltuani jokusen kerran käsijarrun pedaalia, tapahtui ihme, jarrupedaali nimittäin pomppasi ylös. 8) (Samalla tein periaate päätöksen, jotta pysäköin jatkossa pelkästään automaatin P-asennon varaan, ainakin Jyväskylän kokoisissa kaupungeissa. :oops: )
Päästyäni takaisin syrjäseudulle, kokeilin käsijarrun toimintaa tuossa kuivurin pihalla olevassa rinteessä. No käsijarru ei suoraan sanottuna pidä enää ollenkaan. Jos polkaisen käsijarrun pohjaan hivenen jyrkemmässä mäessä ilman vauhtia, niin auto jää kyllä paikoilleen. Mutta jos vauhtia on vähänkin (n.10 km/h) jatkaa auto rullaamistaan loputtomiin. Mutta nyt käsijarru kuitenkin vapautuu kunnolla. :roll:
Kannattaisikohan asialle tehdä jotain, käsijarruahan minä en tarvitse milloinkaan, edeltävästä käyttö kerrasta lienee se puolivuotta. :roll:
Mutta katsastuksessa taitaavat vaatia automaatti-autoltakin toimivan käsijarrun? Pahentuneeko tilanne koko-ajan vai korjautanko tuon seuraavassa huollossa, vai peräti päivää ennen viimeistä katsastuspäivää puolentoista vuoden päästä. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Pysäköinti jarru

Viesti Kirjoittaja eerola »

J.T.S kirjoitti:...katsastuksessa taitaavat vaatia automaatti-autoltakin toimivan käsijarrun...
Juu näin on.
J.T.S kirjoitti:...Pahentuneeko tilanne koko-ajan vai korjautanko tuon seuraavassa huollossa, vai peräti päivää ennen viimeistä katsastuspäivää puolentoista vuoden päästä.
Tuskinpa tuo tuosta pahenee, jos et käsijarrua käytä. Eiköhän vika liene aikalailla mekaanista sorttia. Itse odottaisin seuraavaan huoltoon tai muuhun telakkavisiittiin ja laittaisin sitten kuntoon.
-T

Kuva
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Ensimmäiseksi kannattaa koittaa säätää käsijarrua.
Muistaakseni jossain Ezkon jutussa on tekniikka selvitetty osin kuvinkin - äärimmäisen yksinkertainen homma.

Vasemmalla puolella ruuvia käännetään pultinreiästä ylö... eiku alas eiku .... :roll:
No käännetään jokatapauksessa :lol: .

Säätöä tarvitaan ylen harvoin eli yleensä vaijjereiden venyttyä tai hihnojen hieman kuluttua.

Muutama viikko sitten säädin omastani ja tänään katsastaja kun polkas kässärin pohjaan niin mersu loikkas kun kani pois teloilta.
- " OHO, näähän pitääkin" tuumas :oops: kaveri.

Sanoi kans että usein automaateissa kässärit on huonolla hapella kun niitä ei käytetä.
. . .
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mahtavaa, tuo säätö kylläkin kuulostaisi järkeenkäyvältä, poljin nimittäin painuu pohjaan. :roll: Täytynee etsiskellä jostakin säätö ohjeet.
Sillä vaan kiinnostaa tuo käsijarru, että mitä sieltä olisi saattanut hajota, mutta vielähän tässä on puolisen vuotta sitä "vaihto-tähti" takuuta jäljellä... Eikun "säätämään". :roll:
BMW 318d -09
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Tässä se Ezkon juttu ja kuvat.

Sitä jarrulevyähän ei tarvi irroittaa jos on vain säädöstä kyse.
Riittää kun irroittaa takarenkaan ja kunnioittaa Mersua kumartuen rapaan polvilleen taskulamppu hampaissa rippipuku päällä ja tihrustaa pultinreiästä ruuvin paikkaa.
Sitten ainakin kerran :mrgreen: vääntää niitä säätörullia väärinperin ennenkuin huomaa että se onkin jumissa :evil: ja sitten se levy pitääkin irroittaa.
. . .
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eipä tarvii itseasiassa ottaa kuin 1 pyörän pultti pois,
tarkka jäpä mahtuu siitäkin reijästä säätämään.
Vaikeaa, mutta ei mahdotonta
Pro HVM
kantsy
Viestit: 1
Liittynyt: 04.8.2006 10:22
Paikkakunta: Somero

Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasaaja.

Viesti Kirjoittaja kantsy »

Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasaaja. Löytyy keskellä olevan peltilevyn alta.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Itte olen oppinu käsijarrun käytön molemmissa automaateissa, oliskohan ollut Raulin puheista 'vaarin ottaneena,' että siellä vaihteistossa ei ole kauhean kovat mitotukset sille P-asennolle ja kun meilläkin kotona alapiha on viertävä niin se jää rasitukselle, joten auto parkkiin, keppi (N) asentoon ja jalkakäsijarru päälle, kun auto on liikahtanu ja jäänyt käsijarrun varaan, sitten (P) päälle ja ulos.
creep
Viestit: 17
Liittynyt: 22.9.2006 7:12
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja creep »

Tarvitseeko jarrulevyn irroittamiseen jonkinlaista ulosvetäjää vai pitäisikö irrota käsin? Eipä ainakaan maanantaina kumpikaan takajarrulevyistä antanut suurempaa toivoa irroittamisen suhteen. Koitin myös vähän koputella pulttireikien kohdalta ruosteen irroittamisen toivossa..

Tuntuu siltä että ongelmana on levyn liian kova kiintyminen rakkaaseen keskiöön, sillä en edes onnistunut levyjä pyörittämään pyörimissuuntiin.
(ja jarrulevyn lukitusruuvi oli irroitettu ;) )

Tarkoituksenani on puhdistaa seisontajarrun osat etteivät jäisi päälle kun polkimen vapauttaa. Ongelma ei ole vaijereissa.
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Raakaa voimaa peliin... 8) Elikkä naputtelet ja pyörittelet levyä takapuolelta. Suositeltavaa naputella jollain kumivasaran tyylisellä aseella. Itse olen kyllä ihan tavallisellakin vasaralla varovasti hakkaillut... :oops:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

creep kirjoitti:Tarvitseeko jarrulevyn irroittamiseen jonkinlaista ulosvetäjää vai pitäisikö irrota käsin? Eipä ainakaan maanantaina kumpikaan takajarrulevyistä antanut suurempaa toivoa irroittamisen suhteen. Koitin myös vähän koputella pulttireikien kohdalta ruosteen irroittamisen toivossa..

Tuntuu siltä että ongelmana on levyn liian kova kiintyminen rakkaaseen keskiöön, sillä en edes onnistunut levyjä pyörittämään pyörimissuuntiin.
(ja jarrulevyn lukitusruuvi oli irroitettu ;) )

Tarkoituksenani on puhdistaa seisontajarrun osat etteivät jäisi päälle kun polkimen vapauttaa. Ongelma ei ole vaijereissa.
Nii, onko käsijarrunkenkiä löysäilty? sieltä pultinreijästä....
Omatkin oli tiukassa, laitoin ulosvetäjän ja naputtelin hetken niin luovutti ne lopulta.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
creep
Viestit: 17
Liittynyt: 22.9.2006 7:12
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja creep »

mbsilver kirjoitti:Raakaa voimaa peliin... 8) Elikkä naputtelet ja pyörittelet levyä takapuolelta. Suositeltavaa naputella jollain kumivasaran tyylisellä aseella. Itse olen kyllä ihan tavallisellakin vasaralla varovasti hakkaillut... :oops:
Jeps, tuota naputtelua kokeilinkin kumivasaralla mutta ilmeisesti liian neitseellisesti :oops: ei kuitenkaan tavotteena kierouttaa jarrulevyjä ;)

Boss kirjoitti:Nii, onko käsijarrunkenkiä löysäilty? sieltä pultinreijästä....
Omatkin oli tiukassa, laitoin ulosvetäjän ja naputtelin hetken niin luovutti ne lopulta.
Mielestäni jarrukengät ei ollu kiinni ja mulla oli vaiereiden ylälinkku irti, eli periaatteessa löysää olis, täytyy tosin vielä totakin testata uudestaan :)

Joutuu lopuksi vielä toteamaan että älyttömän nopeita vastaajia löytyy tältä foorumilta :)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo,kumivasarat saa unohtaa 8) Siihen kiinnityspintaan vaan lekalla ja kyllä lähtee..tietty nyt jotain rajaa voiman ja lekan koossa, voihan se pyöränlaakerikin tykätä pahaa.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Re: Pysäköinti jarru

Viesti Kirjoittaja Harju »

J.T.S kirjoitti: Mutta jos vauhtia on vähänkin (n.10 km/h) jatkaa auto rullaamistaan loputtomiin. :
TÄTTÄTÄRÄÄ TÄTÄTÄÄÄÄ Onneksi olkoon ikiliikkujan keksimisen johdosta.

Aasiaan unohtakaa ne kumivasarat, jos ei kestä normi vasaralla piestä on liian heikko :arrow: pitää vaihtaa muutenkin :pappa: Pitää vain muistaa löysätä ne käsi... pysäköintijarrukengät enstä :idea: tai ei sekään pakollista ole jos uusii samalla kaikki hilut ja tilbehöörit :wink:

ot: Vaihoin joskus aikoinaan 3 vuotta vanhaan c-sarjalaiseen takajarrut. Testasin käs... pysäköintijarrua seisoin oviaukossa ja polkaisin jarrun päälle :shock: mikä sielä takapenkillä rämähti :eec: No ruostehan oli syöny aamiaiseksi takapenkin alta kä... pysäköintijarru systeemin kiinnitys kohdat :lol:
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Oliko se ruosteinen C-sarjalainen W202 vai W203 ?
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

hanse kirjoitti:Oliko se ruosteinen C-sarjalainen W202 vai W203 ?
w202 vm-93/4
JIs
Viestit: 40
Liittynyt: 01.4.2007 20:41

Re: Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasa

Viesti Kirjoittaja JIs »

kantsy kirjoitti:Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasaaja. Löytyy keskellä olevan peltilevyn alta.
Laittaisin euroni tämän vinkin puolelle, itse olin vastaavanlaisen jarrun häviämisen/polkimen lattiaan menon jälkeen ostamassa uutta toisen puolen jarruvaijeria ja ryömimässä auton alle. Tuttu työkseen MB:eitä korjaava sanoi 99% varmuudella vian löytyvän tuosta takapenkin alta ja näihän se sitten olikin.
zake
Viestit: 2
Liittynyt: 28.10.2010 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja zake »

Noniin, terveppä taas vanhaan, uuteen foorumiin uudelleen rekanneen zakenkin puolesta.
Tässä sattui olemaan toikki valmiina käs...eiku pysäköintijarrua varten.

Sattuipa katsastuksessa, että pysäköintijarru otti hiukan epätasaisesti ja katsastus-setä sitten runttaili poljinta usempaan otteeseen oikein kunnon voimalla ja saikin tulokseksi juuri ja juuri hyväksytyn arvon, jotta läpi meni.
No muutaman päivän kuluttua piti käyttää tuota pysäköintijarrua (niin käytän sitä todella harvoin) niin poljin olikin ihan vetelä ja meni suoraan pohjaan, ilman vastusta.
Korjaamolla aavisteltiin, että vaijeri/vaijerit olisi irronneet siellä takapenkin alla, kun jotkut linkut olisi jumittuneet?
Eli onko se takapenkin alla oleva vaijerien yhtymäkohta auton ulkopuolella, vai penkin alla, mutta sisäpuolella?
Ja mitä muuta kannattaa ilman muuta hankkia kässäriremppaan niitten kenkien lisäksi? (jousia, linkkuja, kenties vaijereita)
Tarkoitus olis tehdä remppa teeseitse hengessä, mutta kokeneen kaverin avustuksella. Remppapaikka vaan on aika pitkällä, joten puuttuvien osien takia saattaa ärräpäitä lentää, muttei turhaa viitsisi ihan kaikkea hankkia uusiksikaan. No ehkä kannattaa kuitenkin pariin reissuun varautua ja tutkia ensin, mitä muuta tarvitaan, eihän tolla nyt niin kiire ole, kun se leimakin tuli.
Avatar
Jampuusi
Viestit: 53
Liittynyt: 19.12.2006 9:37

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

zake kirjoitti: Ja mitä muuta kannattaa ilman muuta hankkia kässäriremppaan niitten kenkien lisäksi? (jousia, linkkuja, kenties vaijereita)
tuli.
Ne linkut kannattaa kyllä hommata valmiiksi. Eivät maksa paljo ja vikakin on usein niissä.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

zake kirjoitti:Eli onko se takapenkin alla oleva vaijerien yhtymäkohta auton ulkopuolella, vai penkin alla, mutta sisäpuolella?
Ulkopuolella, eli altakin pääsee jotenkuten käsiksi, mutta taitaa siellä ainakin kardaani häiritä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takapenkin alla on luukku josta voi säätää.
zake
Viestit: 2
Liittynyt: 28.10.2010 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja zake »

Joo kiitosta.
Kaikki hommat onnistui auton alapuolelta, kun auto nosturilla.

Hommasin uudet jarrukengät ja nippeli ja jousisarjat ja ne linkut ja hyvä tuli.
Täytyy koittaa muistaa nyt käytellä pysäköinijarrua säännöllisemmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 jarrut”