Akku tyhjenee

kylakonst
Viestit: 4
Liittynyt: 23.10.2010 18:50

Viesti Kirjoittaja kylakonst »

Moro.

Nostetaan tätä aihetta uudelleen pinnalle.
Samainen ongelma itselläni. Pihtivirtamittarilla on todettu noin 1A kulutus.
Uuden akun vaihdoin juuri koska vanha oli jo muutaman kerran syväpurkautunut ja ei enää jaksanut edes vuorokautta pitää autoa käynnistyskuntoisena.
Mittaukset auton sammuksissa ollessa
Miinus kaapeli akusta runkoon 1-1,2A
Pluskaapeli start ja laturi? 0,15A
Pluskaapeli haaroittimelle 1A

Lisäksi huomasin, että kun tämä kyseinen virrankulutus vika on päällä niin "AFTER START" lukema ei nollaannu. Auto on tietokoneen mukaan koko ajan herätevirroissa? Käynnissäoloaika juoksee muutamia minuutteja yön aikana.

Vuosi sitten samainen vika oli ja akkua purki. Vika korjaantui itsestään. Nyt vika ollut vajaa 4kk eikä poistu. Korjaamossa nosteltiin käsiä.

Missä vika????
Auto: C200CDI,Vm 2004
JJS16 kirjoitti:W203 Purkaa akkua n.0.9 amp kokoajan. Sulakkeita irrottamalla havaittu, että purkaa koetaulun sulakkeen kautta. Koetaulusta irrotettu radiosta lähtien kaikki ja lopen 0.8 amp kuluttaja löytyi nimittäin mittaristo.

Onko muille tullut vastaavaa eteen? Onko vika todellakin mittaristossa, vai pitääkö jokin laite mittaristoa hereillä väylän kautta?

EDIT: Vika ei ollut mittaristossa. Kokeiltu toisella ja sama oire. Eli oletettavasti jokin järjestelmä pitää mittaristoa "hereillä" ja ei vaivu lepotilaan pitkänkään tauon jälkeen. Kytkentäkaaviota tutkailtua can väylä on yhteyksessä monitoimiohjausmooduuliin ja ohjauspylväsmoduuliin. Ohjauspylväsmoduulia en toistaiseksi ole löytänyt ja monitoimiohjausmoodi ilmeisesti sulakerasian yhteydessä?

Ois hyvä jos jollain ois vihjeitä mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia mittailla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Penkin selkänojan kallistussäätökö se oli joka näissä voi jäädä kuluttamaan virtaa vioituttuaan ... sulake on takakontissa...
kylakonst
Viestit: 4
Liittynyt: 23.10.2010 18:50

Viesti Kirjoittaja kylakonst »

dealer kirjoitti:Penkin selkänojan kallistussäätökö se oli joka näissä voi jäädä kuluttamaan virtaa vioituttuaan ... sulake on takakontissa...
Kiitos vinkistä. Ajoin kuukauden päivät virtajohto penkistä irroitettuna. Ei apua.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos sinulla on omassa käytössä pihtivirtamittari, niin sillähän tuon ongelman paikallistaminen parhaiten sujuisi...
kylakonst
Viestit: 4
Liittynyt: 23.10.2010 18:50

Viesti Kirjoittaja kylakonst »

dealer kirjoitti:Jos sinulla on omassa käytössä pihtivirtamittari, niin sillähän tuon ongelman paikallistaminen parhaiten sujuisi...
Tällä juuri hankkimallani mittarilla olen päässyt mittailemaan akun lähdöstä kulutusta.
Sulakkeiden irroittaminen ei selkeästi tuo esille mikä kyseisen noin 1A kulutuksen aiheuttaa.

Minkä verran toimivan auton laturi tuottaa virtaa?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

kylakonst kirjoitti: Tällä juuri hankkimallani mittarilla olen päässyt mittailemaan akun lähdöstä kulutusta.
Sulakkeiden irroittaminen ei selkeästi tuo esille mikä kyseisen noin 1A kulutuksen aiheuttaa.

Minkä verran toimivan auton laturi tuottaa virtaa?
Mikäs on estänyt mittaamasta muista kaapeleista, johdoista joiden takana yksittäisiä ohjainlaitteita jne? Sulakkeiden nyppiminen on ihan hyvä ratkaisu jos ei ole pihtimittaria käytössä. Kannattaa välttää kun mittari on käytössä.

Olisi eduksi jos mittaisit sen oman laturisi vuotovirran ja sitten kysyisit onko OK. Ehjä laturi purkaa niin vähän että tuskin uudella mittarillasi pystyt sitä mittaamaan (mittarin mallin mainitseminen auttaisi). Koko auton pitäisi mennä luokkaa 20 - 80 mA:lla.
kylakonst
Viestit: 4
Liittynyt: 23.10.2010 18:50

Viesti Kirjoittaja kylakonst »

tähtikuljettaja kirjoitti:
kylakonst kirjoitti: Tällä juuri hankkimallani mittarilla olen päässyt mittailemaan akun lähdöstä kulutusta.
Sulakkeiden irroittaminen ei selkeästi tuo esille mikä kyseisen noin 1A kulutuksen aiheuttaa.

Minkä verran toimivan auton laturi tuottaa virtaa?
Mikäs on estänyt mittaamasta muista kaapeleista, johdoista joiden takana yksittäisiä ohjainlaitteita jne? Sulakkeiden nyppiminen on ihan hyvä ratkaisu jos ei ole pihtimittaria käytössä. Kannattaa välttää kun mittari on käytössä.

Olisi eduksi jos mittaisit sen oman laturisi vuotovirran ja sitten kysyisit onko OK. Ehjä laturi purkaa niin vähän että tuskin uudella mittarillasi pystyt sitä mittaamaan (mittarin mallin mainitseminen auttaisi). Koko auton pitäisi mennä luokkaa 20 - 80 mA:lla.
Aiemmassa viestissä mainitsin nämä:
Mittaukset auton sammuksissa ollessa
Akku miinus kaapeli akusta runkoon 1-1,2A
Akku pluskaapeli haaroittimelle, josta jako autoon 1A
Akku pluskaapeli start ja laturi? 0,15A
Lisätään:
Auton käynnissä ollessa laturista tulee noin 30-33A

Mittari on halpis mutta antaa hienosti suuntaa
https://www.tme.eu/fi/details/ut210e/pi ... met/uni-t/

Akun viereiset kaapelit on pystynyt mittaamaan ilman rakenteiden purkuja. Seuraavaksi kaiketi tutkittava saako ohjaamon ja takakontin sulakepesät irti että mittarin saa mahdutettua johtimen ympärille. Pidän sulakkeet kiinni seuraavassa mittaus operaatiossa. Kiitos huomautuksesta.

Onko käsitystä mistä auton tietokone saa tietonsa pitää "AFTER START" laskuri käynnissä? Nollaus ei tapahdu.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

En tunne automallia mutta kannattaisikohan tarkistaa N10/1kP rele?

Se after start kulutuslukema siis ei nollaannu yön ylikään? Viittaisi kyllä jonkinlaiseen CL15 piirin ongelmaan.

Uskoisin että mittarisi tarkkuus riittää mukavasti tuon ampeeriluokan virrankulutuksen selvittämiseen kunhan pääset mittaamaan oikeita johtoja.

En huomannut että olisit maininnut latausjännitettä? Mitäs kuormaa oli tuolla 33 A latausvirralla? Kai se enemmänkin antaa jos lisäät kuormaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”