Kuuluisiko W123 300TD:ssä olla viscotuuletin?

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Kuuluisiko W123 300TD:ssä olla viscotuuletin?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tereve,
Ajelin W123 300 TD:llä ja siinä oli tuulettimena kiinteä muovilapainen malli, joka pyörii siis kierrosten mukaan. Omassa vastaavassa sedanissa on kuitenkin visco-eli onko farmareissa erilainen tuuletin kuin sedaneissa vai oliko se vain jonkun oma räpellys. Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Minulla on ainakin ollut kaikissa 123:ssa kiinteä flekti. Tosin kyseessä on ollut om615 ja om616 koneet, 200D, 240D ja 240TD.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Visko sen kuuluu olla.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mulla on ollu molemmissa 300D:issä ainaki kiinteä rupelli ja lämpöjä on aina piisannu... Samoin nuissa nelipyttysissä on ollu kiinteä...
Eikös muuten viskotuulettimesta tule aikaa päälle kiinteä? Urvaniin tosin jouduin omakätisesti tekemään viskosta kiinteän parilla ruuvilla...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En ole kuullut, että viscosta tulisi kiinteä aikaa myöden. Kyllä se tarraa kiinni vain tarvittaessa eli ei oikeastaan koskaan ainakaan W123 dieselin tapauksessa.
No nyt selvisi ilmeisesti se, että Farmari W123:sissa on ollut kiinteitä tuulettimia-itse en olisi uskonut. Miksi sedanissa sitten ei ole? Logiikkaa en ymmärrä-joku voi kertoa. Onko muovilapaisissa muuten lapa pienempi kuin viscollisissa malleissa?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Farmari 300D:ssä kuuluu olla visco niinkuin sedanissakin.Pienemmillä moottoreilla varustetuissa autoissa on kiinteät flektit.Bensa koneellisista en tiedä miten niissä on flekti asiat järjestetty.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Kyllä se visco taitaa iän myötä lakata tarraamasta kokonaan. Ainakin minulle kävi näin yhden 190 2.0 bensan kanssa. Mitä tä keittikö? eheijjj.... :roll:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Visko ei mene jumiin hajotessaan vaan lakkaa tarraamasta.
Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Niinno ... paremminkin termostaatti pitää huolen käyntilämmön oikeellisuudesta.
Jatkuva puhallus toki ottaa turhaan tehoa ja sitäkautta kuluttaa polttoainetta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

kerosiini kirjoitti:Kyllä se visco taitaa iän myötä lakata tarraamasta kokonaan. Ainakin minulle kävi näin yhden 190 2.0 bensan kanssa. Mitä tä keittikö? eheijjj.... :roll:
Ainakin alkupään W201 190 E 2.0:ssa on magneettivisko, joka on ihan eri juttu kuin esim. W123:sissa dieseleissä oleva "mekaaninen visco". Ja niissä magneettiviscoissa on toimivinakin erittäin korkea kytkeytymislämpö (yli 110 C).
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:Visko ei mene jumiin hajotessaan vaan lakkaa tarraamasta.
Siis jolla kone ei nosta kunnolla lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta???? Minusta pitäisi olla visco.
Niinno ... paremminkin termostaatti pitää huolen käyntilämmön oikeellisuudesta.
Jatkuva puhallus toki ottaa turhaan tehoa ja sitäkautta kuluttaa polttoainetta.
Ja mitä tulee lämpeämiseen kiinteällä tuulettimella vs. viscolla/magneettiviscolla. Ainakin joku kertoi tällä foorumilla laittaneensa magneettiviscon kiinni kahdella ruuvilla (190-bensakoneeseen)-eli siitä tuli kiinteä tuuletin-seuraus lämpö pysyi ajossa alle 80 asteen. Eli kiinteä tuuletin piti lämmön liian alhaisena. Moottorin hukkalämpö ei ehdi lämmittää jäähdytysnestettä siinä vauhdissa kun kiinteä lapa avittaa jäähdytystä. Jos jäähdytys on liian tehokas eli kiinteä tuuletin avittaa jäähdytintä turhan aikaisin niin kyllä se moottori silti lämpenee varmasti hitaammin kierroksilla-eli ajettaessa kuin viscolla vaikka saavuttaisikin lopulta normaalin termostaatin määräämän lämmön. Siksi kai visco on keksitty. Homma korostuu kylmällä ilmalla entisestään. Kiinteä tuuletin ja etusäleikön suoja toimivat niinkuin päinvastoin.
Visco nopeuttaa moottorin lämpenemistä käyntilämpöön ja vähentää polttaineen kulutusta tätä kautta. Lisäksi polttoainetalous paranee viskolla kierroksilla kun siinä ei ole propellia pyörimässä (vastustamassa voimaa) turhaan vieden energiaa aivan turhaan.
Kiinteälapaisessa tuulettimessa ainakin W123:sen tapauksessa on kevyempi(muovinen) ja pinta-alaltaan pienempi propelli kuin viscollisessa, joka pienentää kiinteän tuulettimen lämmömnousua hidastavaa vaikutusta. Eli lopputulos- jos jäähdytys on liian tehokas niin termostaatti ei pysty "nostamaan" moottorin lämpöä termostaatin ohjearvoon esim. 87 asteeseen. Siihen tarvittaisiin lisälämmitin!
Ja niinhän noissa vähän hukkalämpöä tuottavissa dieseleissä nykyään onkin.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Viskaampa ihan ooteena että ainaki OM617:aan sopii Galantin flekti heittämällä, nimittäin mulla oli toisessa 300D:ssä semmonen...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Ajanut omalla autollani kuumalla kesäkelillä asuntovaunu perässä eikä ole nostanut koskaan lämpöjä eikä visko ole tarrannut kiinni.... luulisin että helteellä jos joutuu paljon seisoo liikennevaloissa vois senkin ihmeen nähdä että visko tarrais.... käytännössä turha koko ropeli...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

seppokotilainen kirjoitti:Ajanut omalla autollani kuumalla kesäkelillä asuntovaunu perässä eikä ole nostanut koskaan lämpöjä eikä visko ole tarrannut kiinni.... luulisin että helteellä jos joutuu paljon seisoo liikennevaloissa vois senkin ihmeen nähdä että visko tarrais.... käytännössä turha koko ropeli...
Vajaa pyttysissä kyllä näin varmaan on mutta veekasi ainakin keittää talvikelissäkin mikäli keulalla ei oo viskoa pyörimässä jos kaupungissa pitempään joutuu matelemaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

vesipumppu laiska tai syyläri paskainen jos tarvii talvikelissä viskoa olipahan moottori sitten mikä tahansa....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 lämmitys, ilmastointi”