Lämmityslaitteen rakenne

Vastaa Viestiin
arska
Viestit: 1
Liittynyt: 18.3.2006 21:41

Lämmityslaitteen rakenne

Viesti Kirjoittaja arska »

En ole kovin kauaan ollut 124:n omistajana, mutta häiritsee kun auto on niin kylmä. Moottori lämpiää ja ajossa myös pysyykin lämpimänä ihan kivasti, mutta lämmityslaitteesta tulee toiselta puolelta haaleaa ja toiselta puolen vois just sanoa olevan lämmintä mutta ei missään nimessä kuumaa. Nämä puhallin nopeudella 2. Kun säätää lämpötilan aivan kylmälle, niin molemmat puolet kyllä tottelevat ja kohta tulee sisään pelkkää pakkasta. Ja kun laittaa taas takaisin lämpimälle, vaikkapa +22 tai enemmän, sama toistuu kuin yllä kuvasin.
Siis, millainen on oikein 124:n lammityslaitejärjestelmä, en oikein ole mistään löytänyt mitään kuvausta mihin mikäkin letku menee tai mitä mikäkin vempain tekee, edes ostamani Alfamerin kirja ei kerro lämmityslaitteesta oikeastaa hölkäsen pöläystä...
Jos jonkinlaisen vaikka piirroksen näkisi, että ymmärtäisi tämän systeemin, helpottaisi kummasti.
Ja jos joku osaisi jo kuvauksen perusteella kertoa missä mättää kun ei lämmintä tule, ois toki kiva sekin.
Edit. Ai niin, autohan on 200D...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle arska. :D

Kuvailemasi vika haiskahtaa pahasti vialliselle kojelaudan säädinyksikölle, eli siis palikalle jossa säädinrullat ovat. Korjausta kannattaa kysyä radioliikkeestä, saatta onnistua jos vaikkapa transistori tai potentiometri on viallinen.

Täältä löytyy tarvittaessa uusi (käytetty) säädinpaneeli, ja erittäin edulliseen hintaan. :wink: Veho taitaa riistää useamman satasen. :(
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kaiva säätöpaneeli irti ja juota söötörullien potentiometrien juotokset uudelleen. Kun kerran säätöpaneelien säätö toimii kylmään suuntaan niin kuukusenmunat ei jumita vaan säätöpaneelien potikoista on juotokset murtuneet.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Noo ensimmäisenä kannattaa kuitenkin tehdä helppo ja nopea testi.Konepelti auki ja akun edestä lämmönsäätömötiköiltä liitin irti.Sellainen kaksi osainen metallihässäkkä :roll: Siitä siis liitin irti(akun puolella) ja eikun käynnistämään ja testaamaan.Jos nyt lämmintä tulee niin vika on nähtävästi juuri lämmönsäätöpaneelissa...

Jos ei tule vieläkään lämpöä niin sitten vika munissa tai kennossa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7250
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaverin 124nen oli myös tässä alkutalvesta pirun kylmä... Ei sillä tarjennut ajella yli 10asteen pakkasessa. :shock:
Loppujen lopuksi kun vikaa haeskeltiin se paikantui lämppärin kennoon.. ( alko vuotaa ihan omia aikojaan) Noh se meni vaihtoon.. Minun purku farkusta ehjä kenno tilalle ja autossa tarkenee nyt tosi hyvin yli 30asteen pakkasillakin. ( kuljettiin sillä enontekiöllä töissä, enimmillään oli -38c pakkasta)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sama homma minulla,eli vika on kennossa.Johdon irrotus eikä närhenmunien poistokaan tuonut lämmintä sisälle...Tai oikeastaan tuossa mun 200D:ssä vielä tarkenee,mutta kuskille lykkää aina himpun verrran kylmenpää.Yli 30 asteen pakkasilla alkaa sitten tulla kuskille jo kylmäkin...

Vielä kun joskus jaksaisi alkaa vaihtamaan.No kesä tulee ja vika unohtuu :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”