Säätönupikat...

Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Säätönupikat...

Viesti Kirjoittaja Vane »

Mites on, onko olemassa jotain max. erotusta jonka lämmön säätönupikoihin saapi väänäät eli toinen kylmä(sinisellä) ja toinen kuumalla(punaisella)?? Kaverini (voortilla asentajana) meinasi ettei saisi olla kuin "rinnakkaisilla" lämmöillä eli jos toinen punaisella niin toinen korkeintaa valkoisella alueella....

Toivottavasti selvitin asian riittävän suomeksi...
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Terve,

Muistelin lukeneeni ohjekirjasta aiheesta. Löytyykö sitä? Jotain rajoituksia sinne oli laitettu.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vasen ei saa olla pois päältä, jos jompikumpi on päällä. :D
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Malm kirjoitti:Terve,

Muistelin lukeneeni ohjekirjasta aiheesta. Löytyykö sitä? Jotain rajoituksia sinne oli laitettu.

-risto
Pitää viikonloppuna oikein perehtyä kirjaan kun se on på svenska...
Kuva

200T W124 -86
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ja kannattaa neuvoa vaimolle/muulle vieressä istujalle että niitä rullia ei tartte repiä ja lyödä vaan kevyellä otteella säädetän se lämpötila kohdalleen,kestää lämmönsäätöpaneli ehjänä...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

HVM kirjoitti:Vasen ei saa olla pois päältä, jos jompikumpi on päällä. :D
Onkos tuolle joku oikein selityskin jotta miksei saa? Kun ainakin näissä Mersuissa on ne vesihanat rinnakkain, ja toimivatten ihan itsenäisesti. Onko taas uuden sähkölelun kautta edistys mennyt takapakkia? :?:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:
HVM kirjoitti:Vasen ei saa olla pois päältä, jos jompikumpi on päällä. :D
Onkos tuolle joku oikein selityskin jotta miksei saa? Kun ainakin näissä Mersuissa on ne vesihanat rinnakkain, ja toimivatten ihan itsenäisesti. Onko taas uuden sähkölelun kautta edistys mennyt takapakkia? :?:
Närhenkullien virta kulkee muistaakseni sen vasemman säätörullan kautta, pelittäminen loppuu jos se on täysin kiinni. Tai ainakin sen säätöpaneelin virta. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuski voi halutessaan säätää puhalluksen täysin kylmälle raplaamatta molempia rullia. :roll:

Vai meinaatteko tosissanne ettei tuota ominaisuutta saa käyttää ? :shock:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Kuski voi halutessaan säätää puhalluksen täysin kylmälle raplaamatta molempia rullia. :roll:

Vai meinaatteko tosissanne ettei tuota ominaisuutta saa käyttää ? :shock:
Juuei. :no: Onko kellä sitä ohjekirjoo? :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mulla ainaki on ohjekirja. 8)
Palijollako ostat ? :lol:
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Mulla ainaki on ohjekirja. 8)
Palijollako ostat ? :lol:
Huomenna klo:12.00 Kyyjärven Esson takana, 2 oz-hanskat ja metrin halot. :idea:

:lol:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

dealer kirjoitti:Kuski voi halutessaan säätää puhalluksen täysin kylmälle raplaamatta molempia rullia. :roll:

Vai meinaatteko tosissanne ettei tuota ominaisuutta saa käyttää ? :shock:
Minusta tuo toimii myös toisinpäin, eli kuski voi laittaa myös täysin kuumalle omasta rullastaan... M***uforumilla väitin kerran tuollaista, leimattiin melkein hulluksi :D En tiedä mutta omassani tekee noin.. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä toimii Wikke niinkinpäin, olet oikeassa.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mistä nämä legendajutut saavat alkunsa?! :whisper:
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Perehdyn kirjaan viikonloppuna....

Meillä ei kumpikaan tao noita kiekkoja vaan asiallisesti säätää.... :wink:

Homman nimi vaan on se että emäntä toivoisi saavansa lämpöisempää kuin itse tarvitsen...no tällä hetkellä puhallin taitaa syytää "alilämpöistä" kun ei se niin kovin lämpöiseltä tunnu vaikka säätimet max asennossa....

Toki kyllä tuo tähti lämpenee mutta ei lyö laudalta 240 Volvoa jolla viime kevät talvella ajelin. Mikään nyky-auto ei ole lämminnyt yhtä nopeaan. Eikä siinä edes lasit huurru vaikka miten yrität. Toista oli kuin suhasi aikoinaan astran(-96) romulla... :evil:
Kuva

200T W124 -86
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen takia ne säätörullat on molemmin puolin että kummallakin etupenkillä istuja saa mieleisensä lämpötilan - jos niitä ei saisi säätää eri lukemiin niin ei niitä olisi tehtykään kahta. :D
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Joko meikäläisen ruotti on todella ruosteessa tai sitten ei siinä ohjekirjassa todellakaan ole mitään siihen liittyen ole...kaiken näköistä puhetta on säätimien asennoista siis suunnan/lämmpötilan ja tehon yhdistelmistä.

Tähän liittyen huomasin taas pakkasilla että kun heittää neloselle niin hyvin äkkiä lämpimän tulo loppuu ja vaihtuu haalean kautta lähes kylmäksi. Ja kun palauttaa nopeuden kakoselle niin lämmpimämpää alkaa taas virrata. Muutoinkin tuntuu että lämmin ilma voisi olla lämpöisempää...onkohan tällä yhteyttä mahdollisesti tuohon tuulettimen huonoon kuntoon(kitinä).
Kuva

200T W124 -86
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Skannaus meni vinoon mutta ei jaksa suoristaakaan:
Kuva
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Tutulta näyttää...ja tuon jotensakin ymmärsin. Ainut että tuota "pätkissä" säätämistä en ymmärtänyt ruotsalaisesta.
Kuva

200T W124 -86
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vane kirjoitti:Tähän liittyen huomasin taas pakkasilla että kun heittää neloselle niin hyvin äkkiä lämpimän tulo loppuu ja vaihtuu haalean kautta lähes kylmäksi. Ja kun palauttaa nopeuden kakoselle niin lämmpimämpää alkaa taas virrata. Muutoinkin tuntuu että lämmin ilma voisi olla lämpöisempää...onkohan tällä yhteyttä mahdollisesti tuohon tuulettimen huonoon kuntoon(kitinä).
Ilmiö liittyy todennäköisesti siihen, että kennossa ei kierrä tarpeeksi lämmintä vettä nelosasennon puhallusnopeuteen verrattuna. Elikkä vesi kiertää niin hitaasti, että se ehtii jäähtyä nelosasennon ilmavirrassa. Syy voisi olla ne venttiilit, kiertovesipumpun huono tuotto tms. Toinen vaihtoehto on, että kenno olisi niin saastainen, ettei se ehtisi siirtää lämpöä vedestä ilmaan tarpeeksi ripsakasti. En tiedä sitten voiko moottorin lämmöntuotossa olla vikaa... Viisaammat neuvokoot.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lukikos tuolla tiileri jotain "ei saa olla...." :twisted: 8) Ainii, siulahan olikin se ohjekirja, en meinannu muistaakaan ensin näin just herättyä. :happy:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvä että tuli selvyys, eli tällä kertaa olin juuri oikeassa. 8)

Tuossa ohjekirjassa kerrotaan tosin asia mutkan kautta, siinähän kerrotaan että lämmintä ei voi saada toiselta puolelta jos toinen rulla on "MIN" asennossa.

> Kuski voi halutessaan säätää "omasta" pyörästään max lämmöt molemmille puolille - tai kylmää molemmilta puolilta. :D

Ostakkonää tämän ohjekirjan HVM ? :?
200D - 250D - 300D -300D 4MATIC
ja sivulla 18 kerrotaan lämmityslaitteesta, tästä on tosin jätetty nuo vaikeaselkoisimmat neuvot pois, sopisi sinullekin ?
:roll:
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Hyvä että tuli selvyys, eli tällä kertaa olin juuri oikeassa. 8)

Tuossa ohjekirjassa kerrotaan tosin asia mutkan kautta, siinähän kerrotaan että lämmintä ei voi saada toiselta puolelta jos toinen rulla on "MIN" asennossa.

> Kuski voi halutessaan säätää "omasta" pyörästään max lämmöt molemmille puolille - tai kylmää molemmilta puolilta. :D

Ostakkonää tämän ohjekirjan HVM ? :?
200D - 250D - 300D -300D 4MATIC
ja sivulla 18 kerrotaan lämmityslaitteesta, tästä on tosin jätetty nuo vaikeaselkoisimmat neuvot pois, sopisi sinullekin ?
:roll:
Ja sinne Esson taakse. :protest:

:D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässä alkuperänen ei - photoshop - sivu käyttöohjekirjasta:

Kuva
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mitä tässä nyt tehhään? :supersad:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tästä hommasta on juttua riittänyt. :wink:

Kerrataampa vielä yksi juttu. Niitä rullia ei oikeastaan tarvitse juuri koskaan säätää. Jos lämpötila on edes hiukan alle sen, mitä rullassa lukee, lämmittää lämmityslaite täydellä teholla. Auto siis lämpenee yhtä nopeasti pyöritteli niitä rullia tai ei. Jos päättää olla pyörittelemättä niitä rullia, niin paneeli kestää huomattavasti pidempään.

Omassani säädin lämpötilan 22 asteeseen syksyllä. Vielä ei ole tarvinnut rullia käännellä kuin kerran. Parhaimmillaan on auton ulkolämpömittari näyttänyt -29.5 ja silti ei sisällä ole takkia tarvinnut, vaikka säätörullat olivat 22 asteessa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Perttu K kirjoitti:--- Niitä rullia ei oikeastaan tarvitse juuri koskaan säätää. Jos lämpötila on edes hiukan alle sen, mitä rullassa lukee, lämmittää lämmityslaite täydellä teholla. Auto siis lämpenee yhtä nopeasti pyöritteli niitä rullia tai ei. ---
Kyllä. Tämä tuntuu olevan joillekin täysin ymmärryksen yli menevä asia. Aina saa olla sanomassa. :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Perttu K kirjoitti: Omassani säädin lämpötilan 22 asteeseen syksyllä. Vielä ei ole tarvinnut rullia käännellä kuin kerran. Parhaimmillaan on auton ulkolämpömittari näyttänyt -29.5 ja silti ei sisällä ole takkia tarvinnut, vaikka säätörullat olivat 22 asteessa.
Niin tein minäkin syksyllä vaan ei riitä....pitää tarkastaa joka tapauksessa tuo lämppärintuulettimenmoottori vaihtaa niin samalla tarkastaa mikä mättää kennostossa kun lämmintä ei riitä vaikka säätimet asennossa 26/max
Kuva

200T W124 -86
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vane, kenno lienee tukossa.
Osta vaikkapa LiquiMolyn puhdistusainetta ja tee ohjeitten mukaan.
wiimax.fi
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

dealer kirjoitti:Vane, kenno lienee tukossa.
Osta vaikkapa LiquiMolyn puhdistusainetta ja tee ohjeitten mukaan.
Kiitos tipistä...pitää ensi tilassa testata ainetta kun löytyy liike joka sitä myy....

edit Nyt löytyi liike...lähes kulmantakaa....

Mahtaakonhan tuo Forté Cooling system flush miten tehokas?? Ajannee saman asian kuin Liqui...
Kuva

200T W124 -86
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”