Webasto/eber bensansyöttö

touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pistä ny se pumppu kiinni ja koita käyntiin ja pysyykö käynnissä :roll:
vesihän tarttee olla kumminki lämmittimessä että ei pala puhki :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hyvä tietää tuokin, ei samantien saa hajalle :)

Tyhymähkö kysymys nyt kiertovesipumppuihin liittyen, pitääkö asennuksen jälkeen niitä olla autossa siis kaksin kappalein? Mä kun muistelen silloin ku purin romusta eberin, niin sieltä kaks identtistä pumppua löyty, sama mersun kiertovesipumppu mutta eberissä lähdöt eri kulmassa.

Joo, kaiken järjen mukaan niitä se kaks pitää olla, mutta kun niistä noin 500 kuvasta jota purkuvaiheessa tuli otettua, en löytänyt mistään kuvaa missä pumppujen sijainti toisiinsa nähden olisi merkittynä... :oops:

Käytännössä oletan että pumppu tulee suunnilleen samaan letkuun missä nykyinenkin, mutta siirtää vettä vaan just päinvastaseen suuntaan. Eli siihen ylävesiletkut ohuempaan haaraan.

Jos kuvia joltain löytyy noiden letkujen/pumppujen asemoinnista, otan kiitollisena vastaan.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kait täällä jollakin on kuvia siitä, mutta kaks pumppuahan niitä on koska siinä webastossa on jo kiinni yks pumppu ja autossa omansa lämmitys laitetta varten :wink:
minkäs tautta se webaston vesi tarttis laittaa kiertää autossa vastakarvaan, sillonhan sitä ei voi käyttää ajjaassa päällä ollenkaan :idea:
nuin se pittää toimia :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=nqXZiFFsTZU
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nää ny edelleen on näitä ennakkoon kysymyksiä jota äkkiseltään tulee mieleen, ihan loppuunasti en vielä webastoa tutkinu läpi, muistelin vaan että toista vuotta takaperin se eeberi jäi laittamatta mm. edellämainitusta syystä, ku ei löytyny kunnon kuvia.

Ajossa tuskin tarvii, toistaseksi tarjennu kaikilla keleillä, ja ainaki aluksi jätän sisäkierron kytkemättä. Meillä ei toiselle autolle lämmitysmahdollisuutta eikä mese mahdu talliin, tärkeintä saada moottoria sen verran lämpöseksi et saa käyntiin. Yllättävää toki, viime talvena 3pv 30 asteen pakkasessa, ei lähtenyt.. :)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita ny siitä huolimatta se vesikierto samaan suuntaan mikä autossakin on :wink:
sullakos niitä secin osia olis kun en oikein muista :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei mulla mitään niin eksoottista löydy :D

Nyt ku aikani tuota pyörittelin ja löysin eberin palikoitakin samaan syssyyn, niin siitä koneenpäästä haarasta lähtee siis ilmeisesti se ohuempi webaston päällä olevaan liittimeen ja alapuolen pumpusta letku menee siihen mihin siitä haarasta olis alunperin pitäny mennä, eli auton oman pumpun perään? Oikeastaan siis, pitääkö auton oman kiertovesipumpun pyöriä samalla, vai pyörittääkö tuo vettä läpi?

Eipähän vielä ehtiny toimintaa kokeilla, jos heti aamusta joutais. Joo, nytpähän tuli mieleen mikä osa eberistä on hukan teillä, ei sen ihmeempi kuin se metalliaski jossa kait jonku näkönen piirilevy majailee.. :?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sv22 kirjoitti:Ei mulla mitään niin eksoottista löydy :D

Nyt ku aikani tuota pyörittelin ja löysin eberin palikoitakin samaan syssyyn, niin siitä koneenpäästä haarasta lähtee siis ilmeisesti se ohuempi webaston päällä olevaan liittimeen ja alapuolen pumpusta letku menee siihen mihin siitä haarasta olis alunperin pitäny mennä, eli auton oman pumpun perään? Oikeastaan siis, pitääkö auton oman kiertovesipumpun pyöriä samalla, vai pyörittääkö tuo vettä läpi?

Eipähän vielä ehtiny toimintaa kokeilla, jos heti aamusta joutais. Joo, nytpähän tuli mieleen mikä osa eberistä on hukan teillä, ei sen ihmeempi kuin se metalliaski jossa kait jonku näkönen piirilevy majailee.. :?
jaa niinku rele :happy:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Se control unit. Eipä se taida ilman sitä oikein pöhistä
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eipä pöhise ei :klapi:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joh, tässä hätäpäissäni kokeilin kylmästi huitasta johdot akkuun kiinni ja kokeilla mites käy. Noh, vesipumppu surisee joo, mutta liitin B ei tunnu antavan virtaa ulospäin, eli bensapumppu mykkä. Seuraavaksi pitänee kokeilla raapia tuota boksia auki ja kattoo miltä se näyttää.

Ihan nyt varmuudeksi, maajohtojen kanssa jo niin kävi (niitä oliki neljä kappaletta...), Mutta pitäiskö jonnekin muuallekin tulla virtaa ku siihen yhteen paksuun johtoon joka sulakeboksin kautta kulkee?

Kun nyt en ihan tolkkua tuosta kytkentäkaaviosta saa, (tästä sivu17/702)

Tuossa kun ei tuon tyyppi 1522 kellon kaaviota ole ja sen vastakappaleesta lähtee ylimääräinen sininen johto, jonka sijainnista ei tietoa. Siitä samasta B liittimestä näyttäis toinen johto menevän lämpösulakkeelle.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

naksahtaako se pumppu yhtään kertaa, mutta ootikko niin kauan että hehku ottaa sellasen pariminuuttia ennen kun polttoaine pumpuu alakaa naputtelee , vesipumppu pyörii kyllä :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuossa ihan irtonaisena tallin lattialla kokeilin pömpeliä, ei sen kummemmin tullu kokeiltua, tyhjänä ku pyörittää pumppua niin en viittiny antaa kauaa pyöriä.. Sen nyt kokeilin ettei siitä B liittimestä tuu virtaa, mutta pitäiskö sen antaa ottaa tupakin verran? :)

Kestääkö tuo kiertovesipumppu tyhjänä pyörimistä vai pitäiskö vetää kraanasta letku?

EDIT

Tossa kahenki tupakin ajan annoin mööpelin pyöriä, kiertovesipumppu kyllä pelaa mutta bensapumppuun ei tuu mitään eloa..
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuleekos hekulle virta ja koitappas ihan akulla toimiiko se polttoaine pumppu, pumppu naksahtaa aina kun kytket siihen virran mutta jos virta jatkuvasti kytkettynä pumppu ei ala naksuttelee :wink:
katto se video tarkkaan minkä laitoin, noin se kuuluu toimia ja kiertovesipumppua ei saa kuiviltaan pyörittää
, pumpun tiiviste poksi tuhoutuu :shock:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joo, tuossa aiemmassa tarkotin nimenomaan sitä että kokeilin suoraan akusta bensapumppua, teki just silleen et naksahti ja naksui ku näpytteli virtaa.

Pitää vielä se tarkistaa se, hehkutulppako on siis kyseessä, pitäiskö siihen tulla jatkuva virta kun painaa napista tulille?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no sillähän se polttoaine sytytetään ÄÄÄÄÄHHHHHH :banni:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hehkutulpan johtoon tulee 0,03V... Mun sähköymmärryksellä tuskin mitään ymmärrän, mutta luulisin että on aivan liian vähän.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Taas ku ehti hieman räpeltää, niin tulipa huomattua että D-pinnin 6 liitin oli tyhjä.. Saas nähä onko vaikutusta kun siihen saa johdon uusittua.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No joo, johdotukset nyt katottu kuntoon. Edelleen pyörittelee kivasti, mutta b-pumppu ei inahdakkaan.

Olettaisin että se lämmittää ensin vähä itteensä ennenku päästää bentsiiniä sisään, jos sen pitää siis ensin antaa tovin olla ennenku tapahtuu mitään. Tästä siis herää ajatus että joko hehkutulppa tahi lämpöanturi vois olla veellään? Mitenkäs noita sais testailtua ja millasia vastusarvoja ehjien pitäis näyttää?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”