Ilmastoinnin korjaus --> saako tätä systeemiä KUNTOON?

Vastaa Viestiin
MiMar
Viestit: 41
Liittynyt: 31.10.2007 10:14
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastoinnin korjaus --> saako tätä systeemiä KUNTOON?

Viesti Kirjoittaja MiMar »

Aloitan korjaamisen tällä tietävällä koneella.

Pitäis korjata w124 300 24v coupen ilmastointi...

Ilmastoinnin letkut on tietääkseni olleet irti, joten ei siellä ainakaan mitään litkua ole. Millä tavalla kannattais aloittaa tää korjaaminen, ettei tarvitsisi tehdä turhaa työtä (esim. täyttämällä turhaan järjestelmää jne...)

Onko tyypillistä, että itse kompura on kaput?

Vaikuttaako ilmastointijärjestelmän iäkkyys millä tavoin? (eri aineet, kuin "nykyautoissa")

Kiitän vastuksista, tuskin se tällä pelkällä näppäimien painelulla korjautuu :shock: ...
Viimeksi muokannut MiMar, 28.7.2014 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noin -92 alkaen r134a mersuissa, vanhemmissa r12. Tarrasta / liittimistä näkee kumpi jos rajatapaus.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin korjauksen aloitusmietteet

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MiMar kirjoitti:Aloitan korjaamisen tällä tietävällä koneella.

Pitäis korjata w124 300 24v coupen ilmastointi...

Ilmastoinnin letkut on tietääkseni olleet irti, joten ei siellä ainakaan mitään litkua ole. Millä tavalla kannattais aloittaa tää korjaaminen, ettei tarvitsisi tehdä turhaa työtä (esim. täyttämällä turhaan järjestelmää jne...)

Onko tyypillistä, että itse kompura on kaput?

Vaikuttaako ilmastointijärjestelmän iäkkyys millä tavoin? (eri aineet, kuin "nykyautoissa")

Kiitän vastuksista, tuskin se tällä pelkällä näppäimien painelulla korjautuu :shock: ...
Samantyylistä olen kysellyt ja kootut vastaukset on tämänsuuntaisia.

Jos letkut ollut irti niin koko järjestelmä pitäisi putsata ja katsella onko hapettumaa ja (jopa ruostetta jossain). Liitokset siis auki kaikki ja huuhdella osat sisältä. Uuvet tiivisteet joka paikkaan ja jos on ollut R12 niin vaihtaa vielä letkutkin R134 sopiviksi. Kompura luultavasti ei pidä jos seisonut. Se uusiksi tai stefat ainakin. Liittimet R134 sopiviksi tai sitä ei saa täytettyä normaalisti/normipaikoissa. Uus kuivain. Typpitäyttö ja imaista tyhjiöön ja testata vuotaako. Sitten vasta kokeillaan kylmäaineella joten ei ne aineet mene hukkaan.

Siihen en ole saanut vastausta millä huuhdella se R12 aineella ja öljyillänsä ollut kenno ja letkut ja kompura. Kai se on präkliineriä työnnettävä läpi osa kerrallaan ja typpeä perään paineella läpi... Sit kasaus ja typet sisään. Kylmälaiteukoilta oon kyselly. Ei ne oo ollu autolaitteista oikein innostuneita...
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Typellä putsataan ja tyhjiöimällä imetään paskat pois. Vuorokausi tyhjiöintiä ei ole liian pitkä, 15min on järjetöntä. Kuivain vaihtoon ja perusoletus että kompura paskana.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti:Typellä putsataan ja tyhjiöimällä imetään paskat pois. Vuorokausi tyhjiöintiä ei ole liian pitkä, 15min on järjetöntä. Kuivain vaihtoon ja perusoletus että kompura paskana.
Tulleekos typellä pois se r12 vanha aukiolleessa putkistossa ja höyrystimessä ja lauhduttimessa oleva öljy pois?

Vedetäänkö typpi/tyhjiö sykliä montakin kertaa? Vai meinasitko että sitä tehhään vuorokausi?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Yleensä laitetaan korvaavaa ainetta joka sopii aiempaan aineeseen ja tyhjiöintiä kannattais tehdä niin pitkään yhtäjaksoisesti kun perse kestää... tuskin se vanha systeemi niin tiivis on että ikinä saavuttaa 270mbar.
MiMar
Viestit: 41
Liittynyt: 31.10.2007 10:14
Paikkakunta: Helsinki

Liittimet

Viesti Kirjoittaja MiMar »

Millaiset liittimet on R12 -mallissa, ja missä ne sijaitsevat?
Millaiset liittimet on R134:ssa?

Nämä ilmeisesti saa vaihdettua päikseen?


En löydä kuin yhdestä ilmastoinnin letkusta liittimen..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinä ne on kuskin puolella, toinen umpion takana ja toinen vähän ylempänä.

http://www.aa1car.com/library/ac_service_fittings.gif
oulaistenliikenne.fi
MiMar
Viestit: 41
Liittynyt: 31.10.2007 10:14
Paikkakunta: Helsinki

vaikeassa paikassa...

Viesti Kirjoittaja MiMar »

SIellähän se toinenkiin liitin näyttää tosiaan olevan. Ne on sellaiset kierrettävät korkit eli onko niin, että järjestelmä on R12?

Pitääkö rasvata köysi ja tehdä hyvä solmu, vai saako tähän vanhaan järjestelmään missään/millään mitään eloa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”