Ilmastointilaitteen omituisuuksia

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Ilmastointilaitteen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tulipa ostettua :roll: E300TD -93.

Autossa on alkuperäisvarusteena ilmastointi, se kahdella rullalla säädettävä ja keskellä napit.
Ilmastointi toimii, mutta alkaa toimia vasta muutaman minuutin kuluttua auton käynnistämisestä. Usean kerran sama juttu ja äsken kokeilin pihalla paikallaan käydessä; sama homma. Eikä lähtenyt kompura päälle vaikka oikosulki painekytkimen johdot, sitten taas omia aikojaan kytkeytyi.
Eihän tuo käyttöä mahdottomasti haittaa, mutta mielenkiintoinen vika ja kiinnostaisi selvittää mistä johtuu.

Joskus aiemmin on tehty sellainen korjaus että akun takana olevalta ilmastoinnin boksilta on vedetty uudet johdot kompuralle (3 johtoa)

Virtapiirikaavioita ? Tietoa, ehdotuksia ?
oulaistenliikenne.fi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Näyttääkö pihtiamppeeri mittari samaa että virta tulee kompuralle vasta vasta muutaman minuutin kuluttua?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Enhän minä ole tuota ehtinyt mittailemaan enempää kuin kerroin kokeilleeni, eli en tiedä. Meinaatko että magneettikytkimessä tms. voisi olla häiriötä joka aiheuttaisi viiveen ?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kunhan vain ajattelin että tuokin vois testata.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Enhän minä ole tuota ehtinyt mittailemaan enempää kuin kerroin kokeilleeni, eli en tiedä. Meinaatko että magneettikytkimessä tms. voisi olla häiriötä joka aiheuttaisi viiveen ?
Ääni magneettikytkimelle. Nuita saa ebaysta irrallaankin n 50€ Siskon aakkosesta meni magn kytkin mutta halusi vaihtaa koko kompuran 169 ei saanut pakko- ohjattua kytkintä testerillä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

169 taitaa ollakin muuttuvatilavuuksinen kompura eli ei ole mitään mg kytkimiä. Ei ainakaan siinä ollut jonka vaihdoin, oli vaan leikannut kiinni ja repinyt koko hihnapyörän rikki.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sakari kirjoitti:169 taitaa ollakin muuttuvatilavuuksinen kompura eli ei ole mitään mg kytkimiä. Ei ainakaan siinä ollut jonka vaihdoin, oli vaan leikannut kiinni ja repinyt koko hihnapyörän rikki.
Saattaapi ollakkin siinä syy 😊

Tossa 124 on varmasti se magn kytkin...

Nytpä muistankin. Sehän oli 202 mihin sai niitä kytkimiä ja ja ostin kuitenkin koko kompuran. On se muisti vaan huono.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

EIkäs tuossa vaikuta tuo jälkihehkutus..

Ottaa paljon sähikäistä, joten menee päälle vasta sen loputtua?

Tämäkin vain mutua..
® Mesen linttaklubi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Ilmastointilaitteen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

dealer kirjoitti:
Virtapiirikaavioita ? Tietoa, ehdotuksia ?
Ei tietoa eikä ehdotuksia mutta sedan mallin kaavioista voisi jotain päätellä?

Kuva

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitokset kaaviosta.

Melkein joutuu kallistumaan potoxin mainitsemaan jälkihehkun vaikutukseen tai muuhun vastaavaan :shock: niin merkilliseltä kuin kuulostaakin.
Kyllä tuo liittyy noihin uudelleen vedettyihin johtoihin lähes varmasti ja sitäkautta joku viive tullut, ilmastointi nimittäin toimii muuten just kuten pitää kaikin puolin.
Aikaakin tuli pari kertaa otettua, ei odotusta ole minuutteja vaan joitain kymmeniä sekunteja.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jälkihehku saattoi olla 180 sekuntia eli kolmisen minuuttia.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Eikai niin kauaa? Omassani olu jtn 30-40 sekuntia yleensä?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Eikös tuo jälkihehku liity (ulko eli) moottorinlämpötilaan?

Kylmänä (jälki) hehkuttaa pidempään ja lämpinä ei juuri ollenkaan..


Riippuen tietty, löytyykö sitä anturia termarikotelon yläpuolelta..



E. Saiskos noista kuvista tarkempia eli isompia kuvia?
® Mesen linttaklubi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kyllä mulla ainakin toimii ilmastointi heti koneen käynnistyttyä. Ja autohan on E300 TDT -94. En usko, että olisi jälkihehkutuksesta kiinni...
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

potox kirjoitti:Eikös tuo jälkihehku liity (ulko eli) moottorinlämpötilaan?

Kylmänä (jälki) hehkuttaa pidempään ja lämpinä ei juuri ollenkaan..


Riippuen tietty, löytyykö sitä anturia termarikotelon yläpuolelta..



E. Saiskos noista kuvista tarkempia eli isompia kuvia?

Eikunjoo, uudemmissa tais vaikuttaa mutta ekoissa 124 ei vaikuttanut ei ollu anturaa sille vielä, vuosimallista en tiedä koska muuttui.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

pekkovee kirjoitti:Jälkihehku saattoi olla 180 sekuntia eli kolmisen minuuttia.
Tää muistikuva oli -94 606 koneisesta 124 sta

Vaan saatan muistaa väärinkin
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”