S124 230TE vajaat lämmöt

Vastaa Viestiin
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

S124 230TE vajaat lämmöt

Viesti Kirjoittaja reverend »

Automaatti 230TE:n moottorilämmöt ei siis sa(a)vuta 87 astetta, ei paikallaan eikä liikkeessä. Lämpömittari napottaa tarkasti 80 asteessa. Vaihdoin termarin, paikallaan ollut termari oli 87 ja tilalle tuli BEHRin 87 asteisen. Muut M102 koneiset lämpenevät iloisesti. Mikä mättää?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittarista ja mistälie riippuen yleensä 124:ssa 80-90 välillä normaalilämpö mittarista lukien.
Eikö tule lämmintä sisälle ?
oulaistenliikenne.fi
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Ei tule lämpöä kuten muissa ja nyt on vielä iso koppi lämmitettävänä. Kesällä paikallaan ollessa nosti viisarin verran yli 80. Epätyypillistä M102 koneelle ainakin.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Otinpa metsämersusta termarin, se lämpeni aikoinaan hyvin, tuli vedet aina pihalle. Puolisen tuntia tyhjäkäyntiä ja noin 100 astetta. 100km ajossa napotti neula taas 80 päällä. Automaattiko imee lämmöt koneesta vai onko tässä ex-katillisessa joku laihapoltto-ohjelma?
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Allekirjoittaneella aikalailla sama käytös, manuaalina tosin. Eli talvella mittari ei koskaa nouse maantiellä yli 80 asteen. Lämpöä tulee ihan riittävästi, mutta saattaa huomata, että pidemmässä ylämäessä puskee kuumempaa eli oletettavasti lämpö ainakin nousee rasituksessa. Ja tyhjäkäynnillä ottaa sata astetta aika helposti. Vaihdoin kanssa vuosia sitten termarin, eikä muutosta, joten olen antanut asian olla. Ruiskun aivot ovat toiminnassa. Kulutus kiltisti ajamalla 8 litran pintaan, koskaan ei mene yli kymppiä edes talvella seka-ajossa. Eli en tiedä onko tuo enemmän mittarin vika kuin mitään muuta. Joskus historiassa jäähdytysnesteen sekaan päässyt öljyä, eli lämmönsiirtimen pinnassa voisi olla ylimääräinen kerros eristettä. Farkun koppi on vain niin iso lämmitettävä, varsinkin jos sisälle pääsee kosteutta. Saksantuonti eli vakiona ei ole ollut lämmityksen kiertovesipumppua, jonka lisäsin. Tosin en ole katsonut kuinka hengissä kyseinen pumppu on. Lämppärin puhallin lopetti tänä syksynä viimein toimintansa ja sen vauhdolla ilmamäärä kasvoi ja täten myös enemmän lämpöä kabiiniin.

//R
204.201
EX 124.083
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Niin, minullahan nuo muut mersut on manuaaleja ja sedaneita, kaikki M102 koneella. Pitäisi sen lämmetä, mittari näyttää oikein. Tunteehan tuon kädellä suuttimesta, että hailakka on. Eri termareita on nyt kokeiltu, sähköinen kiertoversipumppu toimii ja puhallin on uusi. Vaivalloisesti iäkkäällä termarilla 100 astetta tyhjäkäynnillä.

Polttoaine tuolle ei kyllä maistu, liekö "kylmyys" siitä seurausta. Olkoot nyt minun osalta, ei kelpaa keväällä leimalle joten huilikoot tulevan kesän telakalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”