Lämmityslaiteen puhaltimenmoottorin suoja

Vastaa Viestiin
Avatar
Vuke
Tolokun Güntheri
Viestit: 1064
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: Viiinatehtaan varjossa

Lämmityslaiteen puhaltimenmoottorin suoja

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Olisikohan kellään kuvia 124 300 TDT -88 ilmastoinnilla ja ilman, lavetin lämmityslaitteen puhaltimen moottorin suojamuovi koteloista??

Olis meinaan ihan kiva nähdä minkälainen on ns. alkuperäinen kotelo.

Omassa oli jokin outo viritys joka piti tuhota atomeiksi jotta sai moottorin vaihdettua ja kasta "polta heti sormet liimalla" ja ilmastointiteipillä.
* Club Meucow® *
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Tästähän on peistä taitettu jokunenkin kerta. Toiset sanovat, että ilmastoinnilla varustettu puhallin täytyy vaihtaa sisäkautta, toiset sanovat että vain automaatti-ilmastoinnilla varustettu ja kolmannet toteavat että vain jälkikäteen asennettu ilmastointi purkaantuu sisäkautta. Itseä tilanne on kiinnostanut koska puhaltimesta kuuluu kitinää vaihtelevasti. Todentotta joku näistä versioista ei hajoa ulkokautta, mutta mikä se niistä on? Normaalin puhaltimen purkuohjeita taitaa löytyä meidän Mekastakin ihan kuvilla ja ainakin tuolla toisella foorumilla muistaakseni joku kertoi, miten tuo 'väkisin vaihtaminen' ulkokautta onnistui 'leikkaa ja liimaa' -menetelmällä.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Minun auto on 260E -89 ja lämppärin moottori irtoaa vain sisä kautta, mutta itse kaivoin sen esiin moottoritilasta. Vähän joutui säveltämään, mutta on sekin parempi kuin ottaa sisäkautta pois. Nykyään moottorin saa pois 5 minuutissa. Koitan työtää kuvia tähän jälkikäteen.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Marde2 kirjoitti:Tästähän on peistä plaa plaa plaa...
1) Ilmastoimattoman moottori vaihtuu ulkokautta.
Vaihdettu viime vuosina korjaamolla kymmeniin 124:iin sieltä eikä yllätyksiä ole ollut.

2) Automaatti-ilmastoinnilla varustetun moottori vaihtuu myös ulkokautta; muistan noin vuoden sisään kolme autoa joihin olen itse vaihtanut.

3) "Tavallisesta" ilmastoinnista en tiedä. Siis siitä jossa on kaksi säätöpyörää lämmölle kutan ilmastoimattomassakin.
Edit: Tuossa alla mjo kertoo että manuaali-ilmastoitu on juuri se johon moottori on tarkoitettu vaihdettavaksi sisäkautta.

Tulipa tämäkin nyt selväksi. :D

Toinen edit: :toilet:
Viimeksi muokannut dealer, 28.10.2006 19:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Autoni on manuaali-ilmastoinnilla ja siinä on lämppärin moottori umpikopassa joka on kiinni kennopaketissa ja tulee pois sisäkautta, mutta kun sen umpikotelon sahaa sopivasti auki niin ruuvit saa konehuoneen puolelta irti ja moottorin kaarevat suojamuovit pitää repäistä poikki jotta moottorin saa irti ja sen jälkeen ne liitetään kiinni esim. alumiinipellillä niin kuin minä tein.
Kuva
Eli kun repäisee muovit poikki niin pääsee irroittamaan alaruuvit alaosan muovikiinnityksistä ja saa koko lämmitysmoottoritilan auki. Asentaessani takaisin en laittanut alimmaisia ruuveja kiinni koska en katsonut sitä tarpeelliseksi.
URL]
Tässä paketti uudelleen teipattuna kasaan, Teippasin 3M:n teipilla
Kuva
Kuva
Tämän parempia kuvia ei minulla ole.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:
Edit: Tuossa alla mjo kertoo että manuaali-ilmastoitu on juuri se johon moottori on tarkoitettu vaihdettavaksi sisäkautta.

Tulipa tämäkin nyt selväksi. :D[/quote]

Toivottavasti. :wink:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eipäs muuten tullutkaan selväksi :wink: Kaikissa malleissa puhaltimen voi vaihtaa ulkokautta,oli sitten ilman ilmastointia tai manu/autoilmastoinnilla.Ainoa poikkeus on jälkiasennusilmastointi,eli luultavammin silloin laitteena Diavia,orkkishan on Behr.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Laitteena diavia.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

- Kaikkiin 124 - korisiin Mersuihin voi vaihtaa lämmityslaitteen moottorin helposti ulkokautta, riippumatta siitä onko autossa automaattinen tai manuaalinen ilmastointi tai ei ilmastointia ollenkaan.

- Poikkeus tästä on jälkiasennettu Diavia - ilmastointi johon moottorin vaihtaminen edellyttää kojelaudan purkamista tai puhaltimen kotelon särkemistä.

Kelepaako ? :ei_tajuu:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:- Kaikkiin 124 - korisiin Mersuihin voi vaihtaa lämmityslaitteen moottorin helposti ulkokautta, riippumatta siitä onko autossa automaattinen tai manuaalinen ilmastointi tai ei ilmastointia ollenkaan.

- Poikkeus tästä on jälkiasennettu Diavia - ilmastointi johon moottorin vaihtaminen edellyttää kojelaudan purkamista tai puhaltimen kotelon särkemistä.

Kelepaako ? :ei_tajuu:
Tämmöinen käsitys minullakin asiasta on. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Itse olen pohtinut, olisiko lämppärin kenno mahdollista vaihtaa ulkokautta. Eli ensin puhaltimen moottori pois tieltä ja sitten siinä rintapellissä (?) on kiinni luukku muutamalla ruuvilla. Pääseekö lie sen kautta kiinni kennoon :roll:

Olis kai kuitenkin monta kertaa nopeampi tuota kautta kuin purkamalla kojelautaa ;)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se mitä itse tutkiskelin moottorinvaihdon yhteydessä niin sitä kennoa ei saa irti moottoritilan puolelta, siis tälläiseen tulokseen minä tulin.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”