Ilmastoinnin kylmäaineiden täyttömäärä? (uutta kennoa)

Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Ilmastoinnin kylmäaineiden täyttömäärä? (uutta kennoa)

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Huomenna pitäis viedä C:n ilmastointi täytettäväksi. Paljonko sitä ainetta menee järjestelmään? Käskivät katsoa sen valmiiksi :? Onko jossain esim. tarra josta sen näkee?

-Ville
Viimeksi muokannut ahonen v, 21.7.2007 14:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Asentaja näkee sen siitä pöntöstään, jolla mehua annostelee. Yleensä sellainen kilo piisaa, ellei se nyt ihan rutikuiva ole. Vai piisanneeko jopa kuivaankin se kilo?

Kilosta ne on minua veloitelleet = 50€. Siihen sitten mahdolliset sivukulut... :roll:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Missä muuten se kuivain sijaitsee? olen ihan turisti näiden ilmastointi asioiden kanssa :oops:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Yleensä konehuoneessa määrä kerrotaan. 124:sessa lukkopellissä, väykyssä boksien suojamuovin päällä ja ceessä...?? no jossain. veikkaisin 800g-1000g.

No ei sillä ilmastointimiehellä kai sitten ole niitä taulukoita, ainakin kun äskettäin käväsin niin määrät,tai oikeastaan koodit luettiin ihan vihkosesta..vaikka kone olikin ihan uusi.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

AM kirjoitti:Yleensä konehuoneessa määrä kerrotaan. 124:sessa lukkopellissä, väykyssä boksien suojamuovin päällä ja ceessä...?? no jossain. veikkaisin 800g-1000g.

No ei sillä ilmastointimiehellä kai sitten ole niitä taulukoita, ainakin kun äskettäin käväsin niin määrät,tai oikeastaan koodit luettiin ihan vihkosesta..vaikka kone olikin ihan uusi.
Sanoivat ettei välttämättä löydy kirjoista määriä, ja siksi pyysivät tarkistamaan asian.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

850 g
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

cdi kirjoitti:850 g
Kiitos ja kumarrus
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29093
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa-a, jos eivät itse saa selville edes täyttömäärää niin miten lie öljylaadun kanssa. :?

Konehuoneesta löytyy tarra, siinä on tarvittavat tiedot.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Kävin sitten oikein autokorjaamossa huollattamassa ilmastoinnin, alkoi kyrsiä tuo em. liike. Eilen oli jonoa ja tänään kone rikki. Ainetta oli järjestelmässä enää 150g, eli ei ihme ettei toiminut. Vuotoa ei kone löytänyt joten toivotaan että tuo pari vuotta toimisi.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kokeilinpa sitten tänään ilmastointia minäkin, ja kas yllättävää, eipä talven jälkeen syttynytkään. :lol: No eikun puhelu seppään. :idea:

Aineiden koodeja en opi koskaan muistamaan, mutta puhuttiinko väissä vanhemmissa nyt R134:stä? :roll: Tuskin, mutta samapa tuo.

Vanhempiin järjestelmiin saa kuulemma nykyään jotain tiivisteainetta, jonka pitäisi edesauttaa freoinille suunniteltujen järjestelmien tiiviyttä. Ne kun nämä "ympäristö-mehut" eivät tahdo kestää niissä sisällä. :?

Raportoin asiasta lisää kun järjestelmä on täytetty. :idea:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

HVM kirjoitti: Aineiden koodeja en opi koskaan muistamaan, mutta puhuttiinko väissä vanhemmissa nyt R134:stä? :roll: Tuskin, mutta samapa tuo.
R134a on se uudempi freoniton ja ympäristöystävällinen versio :roll: R12 on se vanha aine ja sitähän ei enää saa, ainakaan virallisesti. Tuota uudempaa ei vanhaan systeemiin voi laittaakaan, tai voi muttei se siellä pysy. Letkut tiivisteet sun muut pitäis vaihtaa ja kai jonkunlaista putsausta tehdä kun öljytkään eivät ole yhteensopivia..No korvaavia aineitahan sitten on esim. IC49 jonka pitäisi kohtuu hyvin siellä vanhassa järjestelmässä pysyäkin.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

ahonen v kirjoitti:Kävin sitten oikein autokorjaamossa huollattamassa ilmastoinnin, alkoi kyrsiä tuo em. liike. Eilen oli jonoa ja tänään kone rikki. Ainetta oli järjestelmässä enää 150g, eli ei ihme ettei toiminut. Vuotoa ei kone löytänyt joten toivotaan että tuo pari vuotta toimisi.
Missä käytit? Pitäs täytättää omasta ilmastointi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29093
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään W202, W210, PT Cruiser, 406HDi ... hellepäivä ? :D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

netistä muuten löytyy mitä erilaisimmista paikoista tuota R12:a...
Esim. http://www.r22.org/prod_list.php?maingr ... group=R-12
:shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa että ameriikassa ne vaan surutta tuota käyttää :lol: Melko kallista,vai kuvittelenko..
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

ahonen v kirjoitti: Vuotoa ei kone löytänyt joten toivotaan että tuo pari vuotta toimisi.
Olipa lyhyt pari vuotta. Ilmastointi ei enää toimi, aineet lähti karkuun.
Jos täytön yhteydessä ei vuotoa löytynyt, onko vuoto sitten kompurassa, jos kerran vuoto alkoi ilmeisesti sen jälkeen kun ilmastointi meni päälle.
Voiko kompuraa huoltaa vaiko uusi tilalle. Pitää vielä soitella kylmälaitemiehelle ja kysyä kuinka tuon vuodon voi paikallistaa.
P*rkele tätä mersuilua :cry:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

ahonen v kirjoitti:Pitää vielä soitella kylmälaitemiehelle ja kysyä kuinka tuon vuodon voi paikallistaa.
P*rkele tätä mersuilua :cry:
No eikö sinne laitettu väriainetta täytön yhteydessä? :shock: Otan osaa. :?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

HVM kirjoitti:
ahonen v kirjoitti:Pitää vielä soitella kylmälaitemiehelle ja kysyä kuinka tuon vuodon voi paikallistaa.
P*rkele tätä mersuilua :cry:
No eikö sinne laitettu väriainetta täytön yhteydessä? :shock: Otan osaa. :?
Emminä tiiä. Menen keskiviikkona säädättämään pyöränkulmat niin kyselen sitten :x
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Missä käytit ja paljon maksoi? Vois kävästä siellä volovon kanssa pistämässä rahaa palamaan... :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

ahonen v kirjoitti: Ainetta oli järjestelmässä enää 150g
Menee vähän ohi aiheen mutta päätin munata itteni ja kysyä että miten tuo jäljellä oleva kylmäaine muka mitataan? Punnitaanko auto tarkuusvaakalla ennen ja jälkeen täytön vai käytetäänkö samaa konstia jolla saa mitattua että paljonko painaa tupakassa oleva savu? :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minä vähän kuvittelisin että se tyhjennetään ennen täyttöä, jotta saadaan oikea määrä lasivillaa sisään... Vanha asbesti pitää toki ottaa talteen, ilmeisesti sitten vesivaa'an kautta. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Sivonen kirjoitti:Missä käytit ja paljon maksoi? Vois kävästä siellä volovon kanssa pistämässä rahaa palamaan... :roll:
Huoltoneliö, 100€
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Autoa käyty taas näyttämässä pajalla ja vuotoa etsitty infrapunavalon ja keltaisten lasien kanssa. Vuoto löytyi puhaltimien takana olevan kennon vasemmasta alakulmasta, eli lienee siis kyseessä "lauhdutin" vai ? Tuon pystyy kai ihan kotikonstein vaihtamaan. Vinkkejä hommaan kaipaillaan.

Tämmöstä osaa löytyis kl:stä:
19781 ilmastointilaitteen lauhdutin hinta: 235€

ja jos vaihtais vielä kuivaimen hintaan 37€
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

cdi kirjoitti:210 koko paska. :shock:

viewtopic.php?t=3628&highlight=ilmastointi

Mistäkö ostit? kysessä siis se iso kenno siinä keulalla?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Salodanger
Viestit: 147
Liittynyt: 01.11.2006 16:37
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Salodanger »

Itellä oli sama homma ja kustannus kaikkineen 609€, sisältäen vian etsinnän, lauhduttimen, kuivaimen ja uudet mömmöt masiinaan. (kulkine oli siis pari kertaa pajalla) On kuuleman mukaan joku ~3-4h homma, tai näin ainakin setä korjaaja väitti. Sanoipa myös, että vanhan lauhduttimen pois ottaminen on huomattavasti helpompaa kuin uuden takaisin laitto, tiedä sitten. Ite kun oon noissa hommissa hiukan :nocando: Ja Tampereen autokylmä oli paikka missä laitatin.

edit: KL:ään kun lauhdutinta kyselin, niin netissä oli hinta tuo 236€, mutta kun soitin niin hinta oli luokkaa 270€. Netissä vai myyjällä vanha hinta?
Avatar
Tömö
premium-pinnoittaja
Viestit: 328
Liittynyt: 16.12.2006 0:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tömö »

Minun kaksnollakakkosessa vuoti niinkin pieni asia kuin venttiili josta kone täytetään...muuten ei vuotoa löytynyt, mutta kun kaveri koeponnisti oikein "huolella" niin alkoi se venttiili pihisemään. Ainetta meni 850g! Mikäli oikein muistan aineen arvo n.130€/kg!!! Huollon suoritti Helsingin Heikinlaaksossa sijaitseva El-Car Oy www.el-car.fi VOIN SUOSITELLA!!!
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kakkosneloseen vaihdoin itse, samalla laitoin uudet kaksi o-rengasta niihin lähtöihin. Helppo ja nopsa homma siihen, tuossa voi olla ahtaampaa. Kuivainta ei sitten kannata laittaa kuin vasta silloin kun järjestelmä täytetään, menee muuten pilalle jos normaali ilman kanssa kauan tekemisissä...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Ei ole helppoa tämä ilmastoinnin korjuu. Sain uuden kennon jka ajattelin sen tänään vaihdella. No lukkopelti irti, välijäähdytin ja ahtoputket irti, syyläri löysälle ja tuulitunneli irti. Vanha kenno pois ja vertaamaan:

Kuva

No, erilaisethan ne. Tuo uusi on varmaan vaparista, koska käy muuten paikalleen, mutta letku lähdöt tulee coolerin toisenpään letkulähdön kohdalle.
Tuossa vanhassa kennossa on saatu tilaa tuomalla toinen letku yläkautta.

Toisaalta jos jättäis ilmastoiniin pois käytöstä ja laittais tuonne isomman coolerin :shock:

Kuva

P*rkele!
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
melsu
Tolokun mies
Viestit: 345
Liittynyt: 25.10.2006 18:14
Paikkakunta: nyssslottt

Viesti Kirjoittaja melsu »

huutelemppa vähän välliin .savonlinna/eteläsavon auto,-94 202 ilmastoinnin huolto:120e kuivain 150e kylmäaine 50e/kg.en huollattanu.asentajan kommentti:niin kauan ko kylmää tullee nii säästä rahas.ja niihä mie teen :roll: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”