Lämmityslaitteenpuhallin toimii, ei toimi, toimii

Vastaa Viestiin
MBCDI200SJK
Viestit: 2
Liittynyt: 06.1.2012 16:32

Lämmityslaitteenpuhallin toimii, ei toimi, toimii

Viesti Kirjoittaja MBCDI200SJK »

Lämmityslaitteen puhallin takkuillu syksystä lähtien, nyt enemmän.

Kun auton käynnistää aamulla niin puhallin lähtee hyvin päälle, mutta kun seuraavan kerran starttaa, oli sitten ajanut pitemmän matkan tai lyhyttä ajoa, niin ei lähde enään päälle. Monesti kun on ajanut hetken aikaa niiin yhtäkkiä lähtee päälle. Mutta aina kun on ollut yön "levolla" niin aamun startti onnistuu.

Asiallista apua kaivataan, Kiitos!

Auto MB C 200 CDI -99, ei ilmastointia.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tervetuloa meselle. :D

Tuolla toisessa topikissa Terho painiskeli juuri samaisen ongelman kimpussa, autokin oli C-koppanen ja vuosimalli taisi olla hyvinkin lähellä omaasi. Tuossa on sivulla neljä juttua siitä puhallinongelmasta, jospa sieltä saisi jotain apuja.

Terhon tapauksessa kyse näytti olleen puhaltimen etuvastuksesta, kannattaa varmaan vilkaista koko topikki läpi.

viewtopic.php?t=37232&postdays=0&postorder=asc&start=90
Kein siknatuur
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Lämmityslaitteenpuhallin toimii, ei toimi, toimii

Viesti Kirjoittaja jolle »

MBCDI200SJK kirjoitti:Lämmityslaitteen puhallin takkuillu syksystä lähtien, nyt enemmän.

Kun auton käynnistää aamulla niin puhallin lähtee hyvin päälle, mutta kun seuraavan kerran starttaa, oli sitten ajanut pitemmän matkan tai lyhyttä ajoa, niin ei lähde enään päälle. Monesti kun on ajanut hetken aikaa niiin yhtäkkiä lähtee päälle. Mutta aina kun on ollut yön "levolla" niin aamun startti onnistuu.

Asiallista apua kaivataan, Kiitos!

Auto MB C 200 CDI -99, ei ilmastointia.
olisko hiilet lopussa puhaltimelta tai sitten kontaktivikaa säätönupissa tai johdoissa. Vaikuttaako säätönupin rutkuttaminen puhaltimen toimintaan?
Entä puhaltimen napauttaminen?
Avatar
Koponen
Viestit: 75
Liittynyt: 21.10.2010 14:36
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Koponen »

Itselläni oli kanssa aikoinaan samaa vikaa. Välillä toimi, välillä ei.

Onneksi ongelma oli niin yksinkertainen kun hapettuneet liittimet puhaltimen päässä.
Avatar
migaaa
Viestit: 37
Liittynyt: 19.6.2006 14:11
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja migaaa »

Samanlaista vikaa löytyy täältäkin, pitkän aikaa toimi hyvin mutta tänään kun lämmitti autoa n. puol tuntia ja kun uudelleen käynisti tunnin päästä niin puhallin ei lähtenyt käyntiin.

Kuinka helppoa on päästä käsiksi tähän puhaltimeen ja tarkastaa missä mahdollinen vika voisi olla?
C180, -99
190E, -87
Avatar
saapismi
Viestit: 410
Liittynyt: 10.12.2012 21:38

Viesti Kirjoittaja saapismi »

meillä oli s202 vm97 samaa ongelmaa. puhaltimen moottori irti keittiönpöydälle ja täyvellinen puhistus ja buunaus ja sen jälkeen toimi niinku pitikin :D ja olikin muuten lämminauto!!
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

migaaa kirjoitti:Kuinka helppoa on päästä käsiksi tähän puhaltimeen ja tarkastaa missä mahdollinen vika voisi olla?
Sieltähän se löytyy matkustajan jalkatilan yläpuolelta, paneeli jalkatilan "katosta" pois niin tulee näkösälle. Tai siis näkösälle kun makaa jalkatilassa takaraivo siinä missä matkustajan kantapäät normaalisti on...
Minulla oli kanssa vikaa johtojen kontakteissa, liittimet irti ja CRC:tä, kiinni ja pelasi taas pari vuotta.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
naftale_n
Viestit: 74
Liittynyt: 09.8.2006 17:36
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Nostellaan vanhaa topiccia

Broidin c200 vm94? manuaali-ilmastoinnilla puhallin aloitti ensin hävittelemällä joitain nopeusalueita pois ja välillä sammuen kokonaan. Kuoppatärskyssä saattaa herätä joksikin aikaa oli nopeus mikä tahansa. Ja saattaa toimia vaikka kokonaisen ajosuoritteenkin ongelmitta, yleensä kuitenkin on hiiren hiljaa. Kesällä toimi ilmastoinnin kanssa hyvin silloin kun halusi pyöriä.

Aluksi luettu kaikki foorumeilta, eilen sitten purkastiin paikat ja kovat oli odotukset että mennään pelkällä etuvastuksen vaihdolla mutta.

Mutta kun sitä etuvastusta nyt ei vaan mistään löytynyt!? Vai onko se upotettu siihen boschin moottorirunkoon? Kuvat etuvastuksista mitä sitten netistä löytyi niin sellaista ei näkynyt missään.

Muutenkin kaikki näytti alkuperäiseltä, suodatinta kyllä vaihdeltu että ei pitäisi olla pelleviritys. Puhaltimme tulee vain kaksi johtoa, punainen ja ruskea. 15cm piuhaa ja koteloliitinkikkare josta jatkuu auton johtosarjaan, en muista värejä.

Mitattuna ilman kuormaa volttimittarilla heräte-asennossa +12v, puhallin kiinni ja puf virrat kaikkoaa. Myös auton omasta johtosarjasta, sulaketta ei polta. Akkulaturilla kokeiltaessa puhallin kirmaa tosi hyvin ja äänettömästi. Hiilissä puolet jäljellä. Vai olisiko jo vaihdon paikka?.?.?

Auton omaa sarjaa seurattiin hanskalokeron purun jälkeen kojetaulun alle ja jatkavat suoraan matkaa kuskin puolelle, sulakkeille vai säätöpaneelille? Ja kun tämä nyt näyttää minun päähän siltä että jos kerran 12v tulee piuhasta niin mikäs jännite (joo käy järkeen jos olisi tuo etuvastus ja ohjausjännite) ohjaa pyörimisnopeutta? Toinen piuhoista kuitenkin maa tai sitten hangannut itsensä maihin?
Kiitoksia jos joku jaksoi lorua lukea, mahottomasti potaskaa. Mut kivempi näin kun että puhallin ei toimi :) terveisin juha

Edittiä: Eilen purettu lämmönsäätöpaneeli, yksi piuha polttanu itsensä poikki :shock:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

W202 -99 lopetti tänään lämppärin puhaltimen pyörittämisen. Ei aikaisempia oireita vaan tänä aamuna ei puhallin pyörinyt enää ollenkaan. Etuvastusta epäilen, mutta mistä sellaisen saisi noudettua? KL:n sivuilta en löytänyt pelkkää vastusta vai enko osaa vain etsiä?

Edit. Motonetin sivuilta 99,99€ o.O, onko suomihinta oikeasti tuo? Jos on niin menee ebay odotteluksi parin kympin hintaan.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

juu-zo kirjoitti:W202 -99 lopetti tänään lämppärin puhaltimen pyörittämisen. Ei aikaisempia oireita vaan tänä aamuna ei puhallin pyörinyt enää ollenkaan. Etuvastusta epäilen, mutta mistä sellaisen saisi noudettua? KL:n sivuilta en löytänyt pelkkää vastusta vai enko osaa vain etsiä?

Edit. Motonetin sivuilta 99,99€ o.O, onko suomihinta oikeasti tuo? Jos on niin menee ebay odotteluksi parin kympin hintaan.
Jos ei toimi missään asennossa puhallus niin taitaa olla motista hiilet loppu :roll:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Selvä homma, täytyy ottaa auki ja mittailla vastus sekä tutkailla hiilet. Saako muuten hiilet vaihdettua tuohon mottiin vai tarviiko koko puhallin uusia?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Ennen uuden puhatimen ostoa, kokeilepa napauttaa napakasti nyrkillä kojelautaan jonnekin hanskalokeron ja panelin välimaastoon. Jos herää henkiin, ei vika ole puhaltimessa vaan säätöpanelissa ja sen kontakteissa... t. nimim. toimii-ei toimi-muks-toimii
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Vanja-eno kirjoitti:Ennen uuden puhatimen ostoa, kokeilepa napauttaa napakasti nyrkillä kojelautaan jonnekin hanskalokeron ja panelin välimaastoon. Jos herää henkiin, ei vika ole puhaltimessa vaan säätöpanelissa ja sen kontakteissa... t. nimim. toimii-ei toimi-muks-toimii
Sama testi toimii myös loppuun kuluneissa hiilissä - joitakin kertoja kunnes nyrkkiin alkaa sattua kovenevat ja tihenevät lyönnit :D

Jos hiilet on loppu on monesti kollektorikin loppu -> uusi moottori tai puhallin.

Jos joku tarvii puhallinta 202 koriin niin mulla on hellan koekäytetty puhallin joutilaana.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Töistä kotiin lähtiessä apparin jalkatilaan napauttaessa puhallin lähti päälle. Vähän aikaa ajoa ja puhallin seis. Kerran matkalla mitään tekemättä päälle, sitten taas seis. Ruuhkassa paikallaan seistessä puhallin taas itsestään päälle ja samalla kuului jonkun läpän/venttiilin aukeamisääni. Täytyy ottaa säätöpaneeli kolvaukseen ensin ja sitten puhaltimen kimppuun.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Vika paikallistettu lämmönsäätöpaneeliin. Kun puhallin sammuu lopettaa myös ec ja rest nappi toimintansa. Katsotaan virkoaako kolvauksella.
Veke1
Viestit: 1
Liittynyt: 02.9.2016 14:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Veke1 »

Voisko mullakin olla vaan kosketushäiriö piuhoissa, vai menee etuvastus vaihtoon? Aamulla pelitti ihan normaalisti nopeus, mutta vartin ajon jälkeen hidasti vauhtia, muttei sammunut. Päivällä lähtiessä pyöri nelosella hiljaa, mutta hetken päästä nosti itekseen kierroksia vähäksi aikaa, kunnes taas hidasti. Sitten taas hetken paikallaan käydessä koskematta mihinkään nosti kierrokset normaaliian viideksi sekunniksi, kunnes taas hidasti vauhtia. Ei siis sammu, mutta hakee nopeuksia. Eilen pyöri normaalia hitaammin, mutta nopeuden vaitsin toimi, vaikka ei täysillä lähtenytkään pyörimään. Auto on 2000 mallin farkku manuaali-ilmastoinnilla. Kaikki muut pelaa lämppärissä ja ilmastoinnissa, vain pyörimisnopeus temppuilee.
jakek
Viestit: 20
Liittynyt: 09.10.2014 20:58

etuvastus

Viesti Kirjoittaja jakek »

Terve! Äkkinäinen kysymys tietäjille noista etuvastuksista eli onko automaattiilmatoidun etuvastuksessa jotain eroa tuohon perusilmastoituun? Kun jostain muistaisin lukeneeni että on mutta mitään järkevää vastausta en nyt tähän hätään mistään löydä.

http://www.ebay.com/itm/HEATER-BLOWER-R ... iK&vxp=mtr
Eli käykö esim toi?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auton tiedoilla kun hankkii osan niin tulee kerrasta oikea. Automaatti-ilmastoidussa on erilainen, ja linkin osasta en osaa sanoa sopiiko.
oulaistenliikenne.fi
jakek
Viestit: 20
Liittynyt: 09.10.2014 20:58

Viesti Kirjoittaja jakek »

Jännä homma ku kattoo vaikka alvadilta ni niiden osissa lukee että ilman automaatti-ilmastointia mutta kun kattoo numeroita ni on sama ku autossa nyt kiinni oleva A 202 820 73 10. Voihan se tietty olla että tohon on jo joskus kys palikka vaihdettu mut täsmää vaan tua valmistus päivämääräki sopivasti auton valmistus ajankohtaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”