Kompurasta ääntelyä

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Kompurasta ääntelyä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tais ruveta kompuran kytkin tms pitämään hankaavaa ääntä.

Mikähän siellä ääntelee+

Oire tuli ihan kerralla startatessa n. 0 kelissä. Ääni lähtee pois kun kääntelee ilmastointia päälle ja pois. Tosin lämmetessään näyttäisi ääni häipyvän myös.

S202 220D 722.602 kyseessä manuaalirullilla oleva kylmästöinti.

Voiko kylmäaineen vähyys jotenkin vaikuttaa kompuran kytkimen ääntelyyn? En keksi miten se voisi. Nimittäin kylmäaine varmasti vähissä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ilmastoinnin kompuran ei kuuluisi lähteä alle 4 asteen lämpötilassa edes päälle, jossei ole jotain pakkoohjausviritelmiä tehty kompuran tuhoksi :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jolle kirjoitti:Ilmastoinnin kompuran ei kuuluisi lähteä alle 4 asteen lämpötilassa edes päälle, jossei ole jotain pakkoohjausviritelmiä tehty kompuran tuhoksi :lol:
Kyllä se tuolla lämpimässä autotallissa lähti päälle iha rullat siniselle pyöräyytämällä ja puhaltimen päälle kääntämisellä niinkuin kuuluukin.

Voi olla että kompuran kytkin on saanut kurasuolapaskaa imaistua jostain rakosesta itseensä ja ruosteessa=osat turvonnut rautaoksiidimöykyiksi ja se hinkkais. Mulla ei ole tossa alustamuoveja ollut paikallaan vähään aikaan niin voi siellä olla tuollaista suolakurapaskakuormitusta tämmöisille mekanismeille.

Voihan se tietty tulla vaikka ohjaustehostimen pumpustakin. Muuta siinäsuunnalla ei oikein oo. Äänteleekö luukas ennen hajoomistaan tolleen?

Mutta ainoa millä sen äänen saa pois on toi ilmastoinnin päälle kääntäminen ja tietty lämpimäksi ajaminen.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ilmastoinnin kompura aiheuttaa melkoisen rasituksen moniurahihnalle että jos jossain kiristäjässä / pumpussa on jotain vikaa niin kuormituksen alla ne saattaa kuulua paremmin mitä normaalisti :roll:
Tarkista että kompuran vapaakytkin on kunnolla kiinni, siinä on yksi pultti joka joskus aukeaa :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jolle kirjoitti:Ilmastoinnin kompura aiheuttaa melkoisen rasituksen moniurahihnalle että jos jossain kiristäjässä / pumpussa on jotain vikaa niin kuormituksen alla ne saattaa kuulua paremmin mitä normaalisti :roll:
Tarkista että kompuran vapaakytkin on kunnolla kiinni, siinä on yksi pultti joka joskus aukeaa :lol:
Tossa on tuore vesipumppu, kiristäjä, hihna ja vapaarulla.

Pitää kurkistella sitä kylmästöinnin kompuraa ainakin ruuvien osalta.

Ääni kuulosti kyllä ihan kun ois isompikin hankaus jossain menossa... Nyt ollu hiljaisempi...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu kyllä se kompurasta tulee ja se nyt tavallaan Hiihtää hitaasti mukana se etuosa vaikka ilmastointi ei oo päällä.

Jotain punertavaa pölyö hihnassa ja pyörissä siinä ja lähistöllä.

Saakos sinne uutena osaa jotta ei koko hemmetin kompuraa tarvi vaihella?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Stefaa mistään?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, nyt on vanha kompura tyhjennetty maailman vaarallisimmasta kaasusta.

Kompurassa oli magneettikytkin laakerin osalta paskana ja se jumitti. Kompura pyörii kyllä.

Varakompura ei pitänytkään tyhjiötestistä saati typpitäytöstä. Vuotaa hihnapyörän kupeesta eli akselin stefa kovettunut tms.

Vanhassakin saattoi vuotaa koska kesällä puhalteli heikosti viileää ja nyt sai talteen 515g kylmäainetta nimellisen 850g sijaan.

Mitenkäs porukat on näihin stefaa vaihdellut? Saako mistään? Ja millaisella työkalulla se lähtee siististi pois?

Onkos varaosanumeroa saatavilla niin voisi itse googlata.

s202.182 -98 kyseessä. Kompura taisi olla denson tekele.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Vaihda kuivain kans. Kyl tuo 500g olis vielä kylmää pitäny tehdä jos imulinja on jäätävän kylmä eli jos saat toimimaan niin mittaat lämpötilat ennen ja jälkeen kompuran ja laitat muistiin niin auttaa tulevis ongelman ratkaisuis. Kuivaimen molemmin puolin lämpötila oltava sama.

Purkaa vanhan ja ottaa siitä oppia... en kyl ymmärrä miksi vanhan kompuran tilalle vanha eikä uusi... nuo avokompurat on karmeinta mitä kylmätekniikas on.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Noissa denson kompuroissa on yleensä akseliin kulunut ura siihen stefan kohtaan josta sitten vuotaa kylmäaineet ulos.
Samoja kompuroita löytyy esim. c250 koneisista ja ainakin jokatoisessa enempi ajetussa ei ilmastointi toimi, että ole tarkkana ettei hommaa lisää rikkinäisiä kompuroita. :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti:Vaihda kuivain kans. Kyl tuo 500g olis vielä kylmää pitäny tehdä jos imulinja on jäätävän kylmä eli jos saat toimimaan niin mittaat lämpötilat ennen ja jälkeen kompuran ja laitat muistiin niin auttaa tulevis ongelman ratkaisuis. Kuivaimen molemmin puolin lämpötila oltava sama.

Purkaa vanhan ja ottaa siitä oppia... en kyl ymmärrä miksi vanhan kompuran tilalle vanha eikä uusi... nuo avokompurat on karmeinta mitä kylmätekniikas on.
Piti se viileenä muttei normaalin kylmänä kuten täydellä ainemäärällä tekee.

No jos sanoisi sen niin että auton arvo vaikka 800-1000 ja uus kompura 400 ja siitä ylöspäin niin siksi ei juuri uusi halpis innosta ja parempi kalliimpi vielä vähempi. Mutta kesään asti pitäis tolla työmatkat hinkata jotta se ois ittensä elättäny.

Ilman kompuraa näyttää ikkunat huurtuvan jostain syystä huomattavan selvästi aina alkumatkasta.

Kun itsellä on tuo korjaaminen joku pakkomielle ja siitä ei muille liene vaaraakaan niin miksipä ei. Joskus saatu jotain itse toimimaankin.

Elikkä jos se stefa jostain tohon löytyy niin kokeillaan sen vaihdolla.

Onko suomessa kompuroiden osia myyviä/huoltavia liikkeitä?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Jolle kertoi jo paskimman syyn mikä nois avokompuris mättää, verrattuna hermeettisiin tai puolihermeettisiin. Voi kai sitä tekohengittää vaihtamalla stefan mutta joutuu varmaan käyttää googlea jos haluaa saada tarkkoja neuvoja. Nuo R134a kans käytettävät öljyt tais olla esteripohjaisia eikä harmainta aavistusta mistä stefa mikä sitä sietää.

Nuo kompuraöljyt jotka liukenee kylmäaineen kans on vieny ihmisiä työkyvyttömyys eläkkeelle.

Mulla printteris ei ole kylmästöintiä eli suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Otin vielä viskonkin pois että riittää kesäkuumalla ihanan lämmintä ilmaa lämppäristä. Varpaat paleltuu jo nollakelis.

http://www.youtube.com/watch?v=Ok9gkb3JAjY

Niin ja ihan yleiseti ottaen, kaveri ihmetteli kun sen satasen lämpöpumppu vetää jäähän parilla plus asteella niin pyysin sitä katsomaan ilmatieteenlaitoksen sivuilta paikkakuntakohtaisen kosteusprosentin ja kuinka lähellä on kastepiste... Mollier taulukot...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu, googlasin niin löytyy maailmalta stefaa (SH-986HNBR) tuollaiseen denso 7sbu16c kompuraan.


Sen verran google paljasti että eräs AC huolto jenkeissä ei suositellut pag öljyä suoraan tiivisteisiin vaan vanhaa mineraalipohjaista siihen tiivisteen kohdalle eli mitä oli r12 öljy. Kai tiivisteellekkin myrkkyä nuo pag öljyt enempi kuin vanhan mallin öljy.

No, samapa tuo. Ei nuo tuosta voi pilalle mennä.

Voi toki ensimmäisenä kokeilla ihan sitä että vaihtaa vanhaan muutoin toimineeseen kompuraan sen vuotavan kompuran magneettikytkimen ja katsoo jsko pelaisi.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, eipä ole ameriikistä tullut vastausta osiaen saatavuuteen.

Uus seelanti on taas hieman kallis, stefa n 20eur+ ja kulut kolmekymppii.

Totatota, mikäs ton stefan materiaali on kompuroissa? Onko PAG öljy ja kylmäaine miten paha tolle stefalle? vai riittääkö että pitää kurapaskan pois akselilta?

Stefan tyypit olisi SH-986HNBR tai SK-783HNBR, löytyisiköhän tältä mantereelta kuiteskin sopivia?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”