Edulliset penkinlämmittimet W203:een.
Edulliset penkinlämmittimet W203:een.
Alkuperäiset lämmittimet ovat kalliita jälkiasentaa.
Voit ostaa pari tarvike-lämmitinvastusta ja tehdä niistä toimivan penkinlämmittimen etupenkeille.
Asennus:
- Ota virta-avain pois virtalukosta.
- Irrota penkit, neljä Torx-ruuvia ja muovinpalan alla oleva turvavyön kiinnitysruuvi. Muutama johtopistoke penkkien alta.
- Vie penkit verhoomoon joka laittaa vastukset paikalleen. Työ maksaa noin 100 euroa / pari, vastukset toisen mokoman.
Tee odotellessasi sähkökytkennät.
Tarvitset kaksi viisinapaista relettä, sulakerasian, kaksi katkaisinta, johtoa ja apikoliittimiä.
- Irrota vaihdekepin ja liukukantisen kotelon ympärillä oleva peitelevy. Lähtee kun nostat lujasti etureunasta ja vedät lopuksi eteenpäin.
- Irrota siitä vaihdekepin "nahka" jotta voit poistaa levyn kokonaan.
Tähän levyyn poraat reiät katkaisimille, itse olen laittanut pyöreät pienen keinuvipukatkaisimet joissa merkkivalo, tarvitsee pyöreän noin 20 mm reiän.
Levyn alta löydät tupakansytyttimen johdot.
Ruskea on maa ja mustakeltainen virta.
Lisäksi tarvitset päävirran akulta, johtoon sulake akun lähelle.
Johdon voi tuoda konetilasta samasta läpiviennistä kuin sisälämmittimen johdon, ellei sitä ole niin poraa läpivientireikä akun taakse.
Releet voi piilottaa vaihdekepin juureen sen etupuolelle.
Kytke vaikkapa näin:
- Akulta päävirta releen napaan 30.
- Releen 87:lta penkinlämmittimen vastukselle (siis virta)
- Penkinlämmittimen toinen johto (siis maa) penkin etureunan alla olevaan pieneen poikkipalkkiin itseporautuvalla ruuvilla.
- Toinen releen 87 katkaisimen merkkivalon virraksi.
- Katkaisimen merkkivalon maan saat tupakansytyttimen ruskeasta johdosta.
- Releen 86 tupakansytyttimen mustakeltaiseen johtoon.
- Releen 85 katkaisimen ensimmäiseen napaan.
- Katkaisimen toinen napa tupakansytyttimen ruskeaan johtoon.
Näin kytkien lämmittimet toimivat vain virran ollessa päällä / auton käynnissä.
Kytkentä on kirjoitettu tuohon pikapikaa, oikaiskaa rohkeasti jos jotain meni pieleen.
Sovellat ohjeitani omalla vastuullasi.
Varmista matkapuhelimen varaustilan ja kenttien riittävyys sekä tarkista palokunnan puhelinnumero ennenkuin kokeilet lämmittimiä.
Kysyttävää ?
Voit ostaa pari tarvike-lämmitinvastusta ja tehdä niistä toimivan penkinlämmittimen etupenkeille.
Asennus:
- Ota virta-avain pois virtalukosta.
- Irrota penkit, neljä Torx-ruuvia ja muovinpalan alla oleva turvavyön kiinnitysruuvi. Muutama johtopistoke penkkien alta.
- Vie penkit verhoomoon joka laittaa vastukset paikalleen. Työ maksaa noin 100 euroa / pari, vastukset toisen mokoman.
Tee odotellessasi sähkökytkennät.
Tarvitset kaksi viisinapaista relettä, sulakerasian, kaksi katkaisinta, johtoa ja apikoliittimiä.
- Irrota vaihdekepin ja liukukantisen kotelon ympärillä oleva peitelevy. Lähtee kun nostat lujasti etureunasta ja vedät lopuksi eteenpäin.
- Irrota siitä vaihdekepin "nahka" jotta voit poistaa levyn kokonaan.
Tähän levyyn poraat reiät katkaisimille, itse olen laittanut pyöreät pienen keinuvipukatkaisimet joissa merkkivalo, tarvitsee pyöreän noin 20 mm reiän.
Levyn alta löydät tupakansytyttimen johdot.
Ruskea on maa ja mustakeltainen virta.
Lisäksi tarvitset päävirran akulta, johtoon sulake akun lähelle.
Johdon voi tuoda konetilasta samasta läpiviennistä kuin sisälämmittimen johdon, ellei sitä ole niin poraa läpivientireikä akun taakse.
Releet voi piilottaa vaihdekepin juureen sen etupuolelle.
Kytke vaikkapa näin:
- Akulta päävirta releen napaan 30.
- Releen 87:lta penkinlämmittimen vastukselle (siis virta)
- Penkinlämmittimen toinen johto (siis maa) penkin etureunan alla olevaan pieneen poikkipalkkiin itseporautuvalla ruuvilla.
- Toinen releen 87 katkaisimen merkkivalon virraksi.
- Katkaisimen merkkivalon maan saat tupakansytyttimen ruskeasta johdosta.
- Releen 86 tupakansytyttimen mustakeltaiseen johtoon.
- Releen 85 katkaisimen ensimmäiseen napaan.
- Katkaisimen toinen napa tupakansytyttimen ruskeaan johtoon.
Näin kytkien lämmittimet toimivat vain virran ollessa päällä / auton käynnissä.
Kytkentä on kirjoitettu tuohon pikapikaa, oikaiskaa rohkeasti jos jotain meni pieleen.
Sovellat ohjeitani omalla vastuullasi.
Varmista matkapuhelimen varaustilan ja kenttien riittävyys sekä tarkista palokunnan puhelinnumero ennenkuin kokeilet lämmittimiä.
Kysyttävää ?
Ostin Motonetista Siivosen maahantuoman irtolämmittimen. Kokemuksia:dealer kirjoitti: Tietysti saatavana on myös lämmittimiä jotka on tarkoitettu laitettavaksi penkin päälle sellaisenaan mutta sellaiset eivät ole mitenkään hyvän näköisiä.
-Kiinnityskuminauhat poikki heti asennusvaiheessa.
-Ei kestäny enää paikoillaan, eikä taivu kunnolla penkin muotojen mukaiseksi. Sopiva ainoastaan 70-luvun Ladaan tai 1-sarjan pystylyhtyyn jossa ei ole niskatukia.
-Tehoton.
-RUMA
Lärpäke on nyt jossain pihamaalla hangen alla, talvehtimisensa se aloitti tammikuun vesisateessa.
jaa penkin lämmitin ongelma täälläkin. kuskinpenkin istuinosan lämmitys ei toimi. hetki kikkailua lampun ja peilin kanssa paljastaa että penkin pehmusteiden sisälle menevä piuha on syystä tai toisesta katkastu ja laitettu nipparilla penkin alle.
mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.
miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..?
mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.
miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..?
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 06.3.2007 9:30
Sinuna veisin osaavaan verhoomoon jos et sitten itse ole tekijäihmisiä.kuningas kirjoitti:jaa penkin lämmitin ongelma täälläkin. kuskinpenkin istuinosan lämmitys ei toimi. hetki kikkailua lampun ja peilin kanssa paljastaa että penkin pehmusteiden sisälle menevä piuha on syystä tai toisesta katkastu ja laitettu nipparilla penkin alle.
mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.
miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..?
Omassa autossani on vastaava ongelma ollut n. 3 kk eli kuskin penkin istuintyynyn lämmitys pimeänä. Istuimen kapeat "sivusuikaleet" ja selkänoja kyllä lämpiävät. Pajalla mittarilla katsoivat että sähköä tulee joten tuomio kuului: elementti rikki. Kituutan tämänkin vian kanssa syksyyn asti... Puntaroinnissa on, kannattaisiko kerralla hommata uusi tai vaihtoehtoisesti purkuosana siisti käytetty istuin (jossa siis toimiva lämmitys). Hyvin äkkiä kertyy kuluja kun verhoomossa aletaan purkamaan ja ompelemaan takaisin sitä verhousta. Tuossahan se lämmityselementti tulee pintaverhouksen mukana (näin minulle sanottiin). Ja mersun alkuperäinen verhoilukappale ei ole ihan ilmainen
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 06.3.2007 9:30
No niin: viime talvi oli kylmä ilman istuinlämmitystä. Tilasin sitten tänä syksynä sen mersun oman verhoilukappaleen (n. 250 eur) ja asennutin ihan merkkihuollossa (n. 150 eur) [tai oikeastaan 200 eur josta etusetelillä 50 eur veloituksesta pois]. Ja samaan hintaan tietysti tyhjennettiin STAR*:illa vikamuisti. Tuntuu että automaattivaihteistokin sen myötä alkoi pelata entistä paremmin...yhdyssanapoliisi kirjoitti:Sinuna veisin osaavaan verhoomoon jos et sitten itse ole tekijäihmisiä.kuningas kirjoitti:jaa penkin lämmitin ongelma täälläkin. kuskinpenkin istuinosan lämmitys ei toimi. hetki kikkailua lampun ja peilin kanssa paljastaa että penkin pehmusteiden sisälle menevä piuha on syystä tai toisesta katkastu ja laitettu nipparilla penkin alle.
mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.
miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..?
Omassa autossani on vastaava ongelma ollut n. 3 kk eli kuskin penkin istuintyynyn lämmitys pimeänä. Istuimen kapeat "sivusuikaleet" ja selkänoja kyllä lämpiävät. Pajalla mittarilla katsoivat että sähköä tulee joten tuomio kuului: elementti rikki. Kituutan tämänkin vian kanssa syksyyn asti... Puntaroinnissa on, kannattaisiko kerralla hommata uusi tai vaihtoehtoisesti purkuosana siisti käytetty istuin (jossa siis toimiva lämmitys). Hyvin äkkiä kertyy kuluja kun verhoomossa aletaan purkamaan ja ompelemaan takaisin sitä verhousta. Tuossahan se lämmityselementti tulee pintaverhouksen mukana (näin minulle sanottiin). Ja mersun alkuperäinen verhoilukappale ei ole ihan ilmainen
Eli yht. 400 eur paloi rahaa mutta kyllä nyt on luksusta kun istuinlämmitys pelittää taas kunnolla! Sit vielä taas jokavuotinen jäähdytysnesteen termostaatin uusiminen niin à vót, jopa tarkenee