Edulliset penkinlämmittimet W203:een.

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Edulliset penkinlämmittimet W203:een.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkuperäiset lämmittimet ovat kalliita jälkiasentaa.

Voit ostaa pari tarvike-lämmitinvastusta ja tehdä niistä toimivan penkinlämmittimen etupenkeille.

Asennus:
- Ota virta-avain pois virtalukosta.
- Irrota penkit, neljä Torx-ruuvia ja muovinpalan alla oleva turvavyön kiinnitysruuvi. Muutama johtopistoke penkkien alta.
- Vie penkit verhoomoon joka laittaa vastukset paikalleen. Työ maksaa noin 100 euroa / pari, vastukset toisen mokoman.

Tee odotellessasi sähkökytkennät.
Tarvitset kaksi viisinapaista relettä, sulakerasian, kaksi katkaisinta, johtoa ja apikoliittimiä.

- Irrota vaihdekepin ja liukukantisen kotelon ympärillä oleva peitelevy. Lähtee kun nostat lujasti etureunasta ja vedät lopuksi eteenpäin.
- Irrota siitä vaihdekepin "nahka" jotta voit poistaa levyn kokonaan.
Tähän levyyn poraat reiät katkaisimille, itse olen laittanut pyöreät pienen keinuvipukatkaisimet joissa merkkivalo, tarvitsee pyöreän noin 20 mm reiän.

Levyn alta löydät tupakansytyttimen johdot.
Ruskea on maa ja mustakeltainen virta.
Lisäksi tarvitset päävirran akulta, johtoon sulake akun lähelle.
Johdon voi tuoda konetilasta samasta läpiviennistä kuin sisälämmittimen johdon, ellei sitä ole niin poraa läpivientireikä akun taakse.
Releet voi piilottaa vaihdekepin juureen sen etupuolelle.

Kytke vaikkapa näin:

- Akulta päävirta releen napaan 30.

- Releen 87:lta penkinlämmittimen vastukselle (siis virta)
- Penkinlämmittimen toinen johto (siis maa) penkin etureunan alla olevaan pieneen poikkipalkkiin itseporautuvalla ruuvilla.

- Toinen releen 87 katkaisimen merkkivalon virraksi.
- Katkaisimen merkkivalon maan saat tupakansytyttimen ruskeasta johdosta.

- Releen 86 tupakansytyttimen mustakeltaiseen johtoon.

- Releen 85 katkaisimen ensimmäiseen napaan.
- Katkaisimen toinen napa tupakansytyttimen ruskeaan johtoon.

Näin :roll: kytkien lämmittimet toimivat vain virran ollessa päällä / auton käynnissä.
Kytkentä on kirjoitettu tuohon :roll: pikapikaa, oikaiskaa rohkeasti jos jotain meni pieleen.

Sovellat ohjeitani omalla vastuullasi. :roll:
Varmista matkapuhelimen varaustilan ja kenttien riittävyys sekä tarkista palokunnan puhelinnumero ennenkuin kokeilet lämmittimiä. :roll:

Kysyttävää ? :roll:
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Halvempi ja helpompi ohje astumatta Dealerin varpaille:

Osta Motonetista lämmitinvastuselementit. (Dealerin budjetti riittää.) Kiinnitä ne niissä olevilla tarroilla etupenkin istuinsuojien alle. Liitä katkaisin virtajohtoon ja johdon työnnät tupakansytyttimen pistokkeeseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tosiaan :idea: jos autossa on istuinsuojat, onnistuu näppärästi noin. :roll:

Tietysti saatavana on myös lämmittimiä jotka on tarkoitettu laitettavaksi penkin päälle sellaisenaan mutta sellaiset eivät ole mitenkään hyvän näköisiä. :(
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti: Tietysti saatavana on myös lämmittimiä jotka on tarkoitettu laitettavaksi penkin päälle sellaisenaan mutta sellaiset eivät ole mitenkään hyvän näköisiä. :(
Ostin Motonetista Siivosen maahantuoman irtolämmittimen. Kokemuksia:

-Kiinnityskuminauhat poikki heti asennusvaiheessa.

-Ei kestäny enää paikoillaan, eikä taivu kunnolla penkin muotojen mukaiseksi. Sopiva ainoastaan 70-luvun Ladaan tai 1-sarjan pystylyhtyyn jossa ei ole niskatukia.

-Tehoton.

-RUMA

Lärpäke on nyt jossain pihamaalla hangen alla, talvehtimisensa se aloitti tammikuun vesisateessa.

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mie suosittelisin sellaisen yksilön hankintaa, josta penkin lämmpärit löytyy. :idea: Kaikissa suomi-autoissahan nuo ovatkin olleet vakiona. :idea:
:D
BMW 318d -09
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Minen kyllä halua tuommosia pallinkiehuttimia mihinkään autoon - no, paitsi ehkä nahkapenkkien kans vois joutua joustaan :roll:

Muuten, jos kotterossa sattuu semmoiset olemaan niin katkaisijaan en koske vaan se pysyy ehdottomasti "OFF"-asennossa :shout:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
kuningas
Viestit: 168
Liittynyt: 30.3.2006 18:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuningas »

jaa penkin lämmitin ongelma täälläkin. kuskinpenkin istuinosan lämmitys ei toimi. hetki kikkailua lampun ja peilin kanssa paljastaa että penkin pehmusteiden sisälle menevä piuha on syystä tai toisesta katkastu ja laitettu nipparilla penkin alle.

mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.

miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..? :roll:
C 270 CDI A -02
Vito 1?? CDI A -07
www.tscustoms.fi
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

kuningas kirjoitti:jaa penkin lämmitin ongelma täälläkin. kuskinpenkin istuinosan lämmitys ei toimi. hetki kikkailua lampun ja peilin kanssa paljastaa että penkin pehmusteiden sisälle menevä piuha on syystä tai toisesta katkastu ja laitettu nipparilla penkin alle.

mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.

miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..? :roll:
Sinuna veisin osaavaan verhoomoon jos et sitten itse ole tekijäihmisiä.

Omassa autossani on vastaava ongelma ollut n. 3 kk eli kuskin penkin istuintyynyn lämmitys pimeänä. Istuimen kapeat "sivusuikaleet" ja selkänoja kyllä lämpiävät. Pajalla mittarilla katsoivat että sähköä tulee joten tuomio kuului: elementti rikki. Kituutan tämänkin vian kanssa syksyyn asti... Puntaroinnissa on, kannattaisiko kerralla hommata uusi tai vaihtoehtoisesti purkuosana siisti käytetty istuin (jossa siis toimiva lämmitys). Hyvin äkkiä kertyy kuluja kun verhoomossa aletaan purkamaan ja ompelemaan takaisin sitä verhousta. Tuossahan se lämmityselementti tulee pintaverhouksen mukana (näin minulle sanottiin). Ja mersun alkuperäinen verhoilukappale ei ole ihan ilmainen :?
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

yhdyssanapoliisi kirjoitti:
kuningas kirjoitti:jaa penkin lämmitin ongelma täälläkin. kuskinpenkin istuinosan lämmitys ei toimi. hetki kikkailua lampun ja peilin kanssa paljastaa että penkin pehmusteiden sisälle menevä piuha on syystä tai toisesta katkastu ja laitettu nipparilla penkin alle.

mutta tästä vois päätellä että lämmitinvastuksessa ilmeisesti jotain vikaa koska johto oli mielestäni katkaistu eikä vedetty poikki? tosin toista päätä ei penkissä näkyny. ja johto aika paksua että ennemmin tulee läskineen jostain irti ennen ku katkeaa.

miten verhoilu / pehmusteet kiinni penkissä vai kannataako purkaa ollenkaan..? :roll:
Sinuna veisin osaavaan verhoomoon jos et sitten itse ole tekijäihmisiä.

Omassa autossani on vastaava ongelma ollut n. 3 kk eli kuskin penkin istuintyynyn lämmitys pimeänä. Istuimen kapeat "sivusuikaleet" ja selkänoja kyllä lämpiävät. Pajalla mittarilla katsoivat että sähköä tulee joten tuomio kuului: elementti rikki. Kituutan tämänkin vian kanssa syksyyn asti... Puntaroinnissa on, kannattaisiko kerralla hommata uusi tai vaihtoehtoisesti purkuosana siisti käytetty istuin (jossa siis toimiva lämmitys). Hyvin äkkiä kertyy kuluja kun verhoomossa aletaan purkamaan ja ompelemaan takaisin sitä verhousta. Tuossahan se lämmityselementti tulee pintaverhouksen mukana (näin minulle sanottiin). Ja mersun alkuperäinen verhoilukappale ei ole ihan ilmainen :?
No niin: viime talvi oli kylmä ilman istuinlämmitystä. Tilasin sitten tänä syksynä sen mersun oman verhoilukappaleen (n. 250 eur) ja asennutin ihan merkkihuollossa (n. 150 eur) [tai oikeastaan 200 eur josta etusetelillä 50 eur veloituksesta pois]. Ja samaan hintaan tietysti tyhjennettiin STAR*:illa vikamuisti. Tuntuu että automaattivaihteistokin sen myötä alkoi pelata entistä paremmin...

Eli yht. 400 eur paloi rahaa mutta kyllä nyt on luksusta kun istuinlämmitys pelittää taas kunnolla! Sit vielä taas jokavuotinen jäähdytysnesteen termostaatin uusiminen niin à vót, jopa tarkenee :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 lämmitys, ilmastointi”