W208 Clk harkinnassa

Vastaa Viestiin
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

W208 Clk harkinnassa

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tervehdys!

Olen harkinnut kaksiovista coupe-mersua jo jonkin aikaa, ja nyt alkaisi olla aika valikoida sopivaa mallia. Toki muutkin korimallit ovat vaihtoehtoina, mutta tarkoituksena on hankkia yhden ihmisen tarpeisiin sopiva kärry, jossa on hyvä ajettavuus, riittävä suorituskyky, reilu peräkontti ja kohtuulliset käyttökulut.

Jatkuvasta likviditeettivajauksesta johtuen minun on tyydyttävä melkoisen vanhoihin autoihin, mikä tuo asiaan omat hankaluutensa. Olen ollut sellaisessa uskossa, että w208 clk-mallit olisivat kohtuullisen yksinkertaisia ja järkevin kustannuksin ylläpidettäviä autoja. Kilometrejä minulle tulee nykyään varsin vähän, n. 15 tuhatta vuodessa, joten polttoaineen kulutuksen suhteen ei välttämättä tarvitse käydä halkomaan hiuksia. Toki nykyisillä polttoaineen hinnoilla on ajateltava tätäkin asiaa. Uudempaa korimallia saisi toki 270 cdi koneella, mutta siinäkin lienee omat ongelmansa.

Tällä hetkellä mielenkiinto on kohdistunut erityisesti 230K ja 320 koneisiin. Kompressor-versio vaikuttaa kohtuulliselta kompromissilta tehon ja taloudellisuuden suhteen. Veekutosesta olen tosin kuullut tähän asti lähes pelkkää hyvää, eikä kulutuskaan ole ainakaan paperilla merkittävästi suurempi kuin pikkukoneessa. Totuus on varmaankin sitten toisenlainen, tosin ajotyylini on kyllä hyvin rauhallinen. Kaikilla autoillani olen tähän mennessä päässyt hyvinkin kohtuullisiin kulutuksiin. Esimerkiksi w124 300E manuaali vei maksimissaan vajaat 12 litraa sadalle, useimmiten n. 9,8 litraa sekalaisessa ajossa. Voisi kuvitella, ettei CLK320 ainakaan enempää kuluttaisi kuin tuo kivikautisella M103-koneella varustettu satalankku. Kuutoskoneessa kiinnostaisi hienostunut käynti ja ääni, sekä kohtuullisen luja rakenne. Toisessa vaakakupissa onkin sitten kaikilta osin suuremmat käyttökulut.

Tästä aiheesta on keskusteltu foorumilla jo aiemminkin, mutta olisi mukava kuulla tuoreita kokemuksia näistä clk-mersuista. Kannattaako yli kymmenvuotiaita mersuja enää ollenkaan katsella, vai onko syytä odotella säästöjen karttumista ja ottaa sitten kerralla uudempi auto?
Avatar
Mou
Viestit: 1698
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Hyvällä frendillä on ollu nyt neljä vuotta 430CLK ympärivuotisena ajoautona ilman mitään ongelmia. Ruostehan näitä vaivaa, kuten tuota kaverinikin autoa, mutta teknisesti auto ollut ihan käsittämättömän huoleton. Tästä innostuneena hain itselle kesäautoksi Saksasta tuon 55:sen.

Eräs tuttu innostui myös näistä kaks'ovisista luiskaperäisistä Mersuista ja sain hänet yli puhuttua pois noista pienistä kompura koneista idiootin varmaan M112 moottoriseen 240CLK:hon.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo kyllä se minimi on se kutoskone vaikka isoin kompura on samantyyppisellä suorituskyvyllä. Koska coupet on nimenomaan fiilistelyautoja, ja jotenki se neloskoneen pörinä ei vaan sovi korimalliin. Tietty mieluiten se V8 kuten Mou kertoo.

Vaan miksi et hommaisi sitä uudempaa korimallia CDI tekniikalla? tietty hinta on aivan eri, mutta polttoainekuluissa sitten säästyisi vähintään puolet ja tuo 270cdi on huomattavasti ripeämpi kuin kompurabensat tai kutosbensat. Oikeastaan vain V8 mallit pystyy suorituskyvyssä samaan mitä uudemman korimallin 270 ja/tai isommat dieselit. Mutta polttoainetta sitten kuluu triplamäärä.

Lisäksi 208:ssa ei takasivulasit aukea, eli se ei ole aito coupe ;) 209 aukee :lol: Minusta tämä on tärkein kriteeri coupea valittaessa. 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Mielestäni ehdottomasti CLK 230 Kompressor. Siinä on erittäin hyvä ja taloudellinen kone eikä häviä juuri tehoissakaan paljoa 320-mallille. Itselläni on vuoden 1999 mallinen auto. Mittarissa tällä hetkellä 73000 km. Siinä ei ole ollut pienintäkään moitteen sijaa tähän mennessä. Paras auto mikä minulla on tähän mennessä koskaan ollut. Kyllähän tietysti CLK 430 mallilla voi hifistellä, mutta kalliiksihan se tulee, mikäli kyseessä on vain auton normaali käyttö.
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Kiitokset vinkeistä! Tuollainen W209 270 CDI oli varmaankin hyvä valinta taloudellisuuden kannalta, mutta tällä hetkellä ylimääräisen varallisuuden puute rajaa aika paljon valikoimaa, kun ei viitsi hirveästi velkaakaan ottaa.

Nykyisessä japanilaisautossani ei periaatteessa ole muuta vikaa kuin vähemmän sujava manuaalivaihteisto, jonka kanssa eläminen automaattimersun jälkeen tuntuu aina samanlaiselta tervanjuonnilta. Toki monet muutkin ominaisuudetkin ovat vähän poikkeavia tähtikeulaan verrattuna, mutta niiden kanssa oppii elämään.

Tällä hetkellä olen vähän kahden vaiheilla, jatkanko ajelemista tuolla nykyisellä, varsin huolettomalla ja pienikuluisella japsilla ja säästän samalla seuraavaan "kunnon" mersuun, joka voisikin sitten olla jälleen w211 diesel (facelift) tai vastaava w204. Näihin vaaditaan jo sitten enemmän rahallista panostusta. Vaihtoehtona olisi sitten hankkia nyt jokin vanhempi (=halvempi) esim. CLK tai Väyrynen (!). Pelko hintavista remonteista ja jokakeväisistä ruosteista on suojellut toistaiseksi heräteostoilta :) .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”