Etu- vai takapää keulii/roikkuu?

Vastaa Viestiin
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

Etu- vai takapää keulii/roikkuu?

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

Eli W210 mersu -99 facelift avantgarde malli kyseessä.

Autossa on joko etupää keulinut tai takapää roikkunut niin pitkään kun minulla se on ollut. Tässä kuva:

https://imgur.com/a/nIocT8P

Autoon on vuonna 2019 kesällä vaihdettu etujouset, ja tämän vuoden alussa takajouset, ei ollut apua. Kaikki on motonetistä ostetut avantgarde jouset.

Peräpäätä tutkittiin Veholla joskus keväällä ja heidän mukaan siellä ei ole mitään ongelmaa. Enkä ole itse edes täysin varma että onko perä vaan liian alhaalla vai keula liian ylhäällä. Fiksumpi varmaan osaa silmämääräsesti sanoa.

Ja vielä jos joku osaisi veikata että mikä tämän aiheuttaa, olisin kiitollinen!
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Varmaan takapäässä on matalemmat jousikumit, paksumpaa kumia sinne niin näyttää tasapainosemmalta.

Tai jos tykkäät matalammasta lookista niin ohkasempaa kumia eteen.
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

simoks kirjoitti:Varmaan takapäässä on matalemmat jousikumit, paksumpaa kumia sinne niin näyttää tasapainosemmalta.

Tai jos tykkäät matalammasta lookista niin ohkasempaa kumia eteen.
Muistaakseni Veholla kun tuota peräpäätä katsottiin niin he totesivat että siellä on jo paksuimmat kumit. Etupään kumien koosta ei tosin ole tietoa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ongelma ei sinänsä kaipaa mitään tutkimista, koska se korjaantuu asentamalla oikeanlaiset jouset autoon.
Kuvien perusteella keula on varmasti liian korkealla Avantgardeksi, ja ehkä myös perä liian matalalla.

Etupäässä, jos on paksuimmat jousenmkumit nyt, saattaisi riittää ohuimpien asentaminen, mutta taitaisi silti jäädä perä alemmas eli ei olisi tasapainoisen näköinen.

Mikäli auto saa olla matala, ehkä hieman Avantgardea matalampi, voi etujousista leikellä pätkät pois niin että korkeus asettuu perään nähden sopivaksi.

Paras vaihtoehto on kuitenkin hankkia oikeanlaiset jouset.

Motonethän ei ymmärrä mersun jousista juuri mitään, siellä ei kannata kauppaa tehdä. Ensiksikin, mersun jouset valitaan moottorin ja varustetason mukaan vaihtuvan jousituksen korkeuden lisäksi myös autoon uutena ostettujen lisävarusteista laskettavien pisteiden perusteella, tästähän motonetit eivät ymmärrä yhtään mitään.
Lisäksi, nytkin kun luen heidän luetteloa, siellä on heti havaittavavissa mm. seuraavia ristiriitaisuuksia:
Takajousi MB-"E" W210 Avantgarde
Sopivuudet:
- Taakse Sedan "Avantgarde" jos ilman korkeudensäätöä
- Taakse Farmari "Avantgarde" jos ilman korkeudensäätöä
Ei ole olemassakaan farmari 210-korista jossa ei ole takana korkeudensäätöä.
Etujousi MB W202/S202 180-240 "Esprit/Sport"
Sopivuudet:
- E200CDi/E220CDi/E230/E240 ETEEN "Classic/Elegance"
Samaa jousta tarjotaan 202:een sekä 4- että 6-sylinteriselle moottorille, ja vielä 210-koriseen, ja siihenkin myös 6-sylinteriseen.
Jos sopivuuden "alapäästä" otetaan W202 180 ilman lisävarusteita ja asennetaan siihen jousi jolla W210 240 V6 varustellun auton keulan korkeus on sopiva kyllä 202 etupää on kaikkea muuta kuin oikeassa korkeudessa.
67-5491
Etujousi MB-"E" W210 Class/Ele
Sopivuudet:
- E200/E200D/E200K/E220D ETEEN "Classic/Elegance"


67-6164
Etujousi MB W202/S202 180-240 Esprit/SportEtujousi MB W202/S202 180-240 "Esprit/Sport"
Sopivuudet:
- E200CDi/E220CDi/E230/E240 ETEEN "Classic/Elegance
Edellä listasta kaksi eri jousta ja molemmissa sopivuuksissa sama auto, kun 210-korisen E200 ja E230 on aivan sama moottori kuutiotilavuutta lukuun ottamatta.

jne...jne...

Useimmiten kun olen asennellut mersuihin tarvikejousia jotka on tilattu merkistäymmärtämättömästä nettipuljusta tai ostettu asiakkaan toimesta varaosakaupasta olen joutunut "säätämään" korkeutta joko jousenkumeilla tai jousia leikkelemällä.
Se ei ole mikään ongelma vaikkapa 210 osalta kun jouset on niin helppo irrottaa ja asentaa taas. Toki kympin parin säästö verrattuna ensiyrittämällä sopiviin jousiin haihtuu savuna ilmaan kun asennuksen työmäärä lisääntyy.
Yleensä jousien löysyys/jäykkyys ei tule ongelmaksi, vaikka niitä leikkelisi. Sitten jos ensiyrittämällä keula jää 10 senttiä korkeammalle kuin kuuluisi ei kannata lähteä katkomislinjalle, ellei halua tosi jäykkää jousitusta.
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta Dealer! Niin se varmaan sitten on että on vääränlaiset jouset autossa!

Tässä vielä motonetin sivuilta että mitkä jouset ostin, niin tietää muut sitten vähän varoa tarpeen mukaan:
67-6163
Etujousi MB-W210/S210 6-syl "Avantgarde"
Sopivuudet:
- 6-syl ja 8-syl Eteen Avantgarde (ei 4-matic/AMG)
sekä
67-5505
Takajousi MB-"E" W210 Avantgarde
Sopivuudet:
- Taakse Sedan "Avantgarde" jos ilman korkeudensäätöä
- Taakse Farmari "Avantgarde" jos ilman korkeudensäätöä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Asia on juuri kuten dealer sanoi. Auton varustus vaikuttaa. Mm ilmastointi ja sen tyyppi. Kattoluukku. Man/aut. Moottorin koko=paino jne. Ihan pienetkin painoerot huomioidaan pisteytyksessä. Motonet jousia ja kumeja ostaessa pelaa lottoa.

Ihmettelen ettei v€ho maininnut mitään jousien suhteen jos tiesivät motonetin jousiksi. Alustan oikea korkeus mitataan mersuissa tukivarsien kulmina. Voi mitata itsekin parin kolmen kympin digikulmamittarilla. Vaatii hyvän suoran alustan. Näin näkee miten paljon ja kumpi pää on pielessä mihinkin suuntaan.

Ulkonäköä tärkeämpi asia on renkaiden kuluminen ja ajettavuus. Vaikka onhan se kiva että ulkonäkökin on ok.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Onko etujousilautaset vaihdettu jo ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

pekkovee kirjoitti:Onko etujousilautaset vaihdettu jo ...
Ei tietääkseni ole
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”