E290 TD tiputtaa öljyä oudosta tulpasta vesipumpun päälle

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

E290 TD tiputtaa öljyä oudosta tulpasta vesipumpun päälle

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

vm. 1998 E290TD on kastellut jo pitkään moottorin oikeaa puolta ylt'ympäriinsä. Eniten tavaraa valu vesipumpun ja laturin päälle ja tuuletin levittää roiskeet tehokkaasti aina turbolle asti.

Tänään otin turbon letkut tieltä pois ja putsailin rätillä ympäristön puhtaaksi. Tyhjäkäynnillä ei näkynyt vuotoa mistään, mutta kierroksia käyttämällä alkoi tippua öljyä vesipumpun päälle pieninä noroina.

Öljy tulee ulos oudon tulpan juuresta. Kannessa aivan ykkössylinterin pakosarjan edessä on kummallinen isolla lenkillä tai hylsyllä kierrettävä terästulppa, jossa on päässä pienempi pronssitulppa. Terästulppa on noin 30-40 mm pitkä ja ehkä noin 25 mm halkaisijaltaan. Se kohdistuu jakoketjun linjalle.

Vuoto tulee tulpan sylinterinkannen puoleisesta päästä, jossa näyttää olevan metalliprikka kannen ja tulpan välissä.

Mikä tämä tulppa on ja uskaltaako sen avata ja vaihtaa tiivisteen. Lähinnä hirvittää, että olisiko sen takana joku jakotejun kiristyssysteemi, joka päästää ketjun löysälle tai heittää jonkun jousen pihalle tms. Tulppa kun on tosiaan aivan jakoketjun linjassa. Ja pitääkö se pronssitulppa irrottaa ensin, vaiko vaan raavaasti suoraan se terästulppa pronssitulppineen.

Avusta etukäteen kiitellen :-)
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Se tulppa on jakoketjun kiristin, kyllähän sen tiivisteen voi sinne alle vaihtaa. Kannattaapi pyörittää se kiristin sillä isommalla avaimella auki, olikohan 27mm, sen pienemmän ku aukaset nii purkautuu koko kiristin. Liekköhän tuossa 290:ssä vielä perinteinen se kiristin vai onko räikkämallia, mikä on löysättävä ennen takaisin laittoa? Perinteisen mallisen voi pyöritellä takaisin kiinni ilman mitään muita operaatioita.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perinteinen malli on vielä 290ssä.

Saattaa vuoto loppua ihan kirimällä jos sattuu että on löystynyt.
Siellä on alumiini/kupariprikka tiivisteenä sylinterikantta vasten.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitos kaikille vastanneille. En ehtinyt koneen äärelle ennen tallilla käyntiä. Kokeilin sitä holkin isompaa avainkohtaa ja siihen kävi 32 mm avain. Kiristin ja se oli hämmästyttävän löysällä, kiristyi varmaan lähes 1/4 kierrosta kunnes pysähtyi. Pienempi oli täysin tiukka. Nyt ei enää muutaman kymmenen kilometrin lenkin aikana tiputellut siitä öljyä. Seurataan tilannetta ja palaan mikäli ongelma jatkuu. Sitten se tiiviste pitää vaihtaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”