Pakkasneste valuu öljypohjaan

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
juhmat
Viestit: 205
Liittynyt: 09.11.2006 10:21
Paikkakunta: KOTKA

Pakkasneste valuu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja juhmat »

Tällainen ongelma.

Väykky 97 malli E280 bensakone. Autossa on ollut nestehukkaa oikeastaan reilun kolmen vuoden ajan. Alkumetreillä vaihdettiin syyläri, mikä vähensi vuotoa, mutta ei lopettanut kokonaan. Vuoto on pikkuhiljaa lisääntynyt ja nyt nestettä on jouduttu lisäämään viikottain.
Asiaa on tutkittu useamman asentajan voimin, mutta mitään ulkoisia merkkejä ei ole näkynyt. Tutkita on tehty aina amuiden korjausten ohessa. eikä siihe ole sen enempää paneuduttu. Öljytikussa öljy on näyttänyt mustalta. Lämmöt on pysyneet tasaisena, eikä mielestäni mitenkään poikkeavaa höyrypilveä ole seurannut auton kitereillä.

Eilen irrotettiin öljypohja öljyanturin vaihdon takia. Kun pohjaa oltiin laittamassa takaisin asentaja huomasi, että jostain tihkuu jäähdytsnestettä öljypohjaan.
Ei varmaankaan tuollainen määrä nestettä ole kokonaan voinut valua öljyn sekaan. Matka olisi varmaan katkennut aikoja sitten. Eli jotain muutakin kautta sitä haihtuu, imeisesti sylinterin.
Olisiko kansipahvi ja jos niin millainen kustannus tuollaisen V6:n kansiremontti mahtaa olla. Ilmeisesti molemmat puolet kannattaa tehdä samalla.
Viimeksi muokannut juhmat, 22.11.2018 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Question is not about who is right but who is left.

MB W210 E280

ex MB 300D Automatic -91
Avatar
TimoV
Viestit: 266
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Oisko siinä kuitennii V6 ?

R6 on toinen vaihtoehto noilla mallimerkinnöillä tietty - tais vaihtua 97 V6:ksi.
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*

Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
Avatar
juhmat
Viestit: 205
Liittynyt: 09.11.2006 10:21
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja juhmat »

TimoV kirjoitti:Oisko siinä kuitennii V6 ?

R6 on toinen vaihtoehto noilla mallimerkinnöillä tietty - tais vaihtua 97 V6:ksi.
Joo, Siis V6.
Question is not about who is right but who is left.

MB W210 E280

ex MB 300D Automatic -91
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Taisipa löytyä kohtalotoveri, elikkäs minulla tuossa 320 V-6 koneessa oli just samat oireet ja lopuksi nestettä hävisi tosi reilusti. Vika oli jakopäänkopan kahdessa O-tiivisteessä joista toinen oli pettänyt totaalisesti.
Itsekkin epäilin kansipahvia, mutta kun otin irti oikeanpuolen kannen niin sieltäpä pilkistikin vesikanavasta jakopään kumitiivisteen pätkä.
Siitäpä remppa paisuikin mielenkiintoiseksi. Eli jakopäänkoppa pois ja sen alapäänruuvit on öljypohjan sisältä avattavista. Kun tuo minun kulkineeni on 4-matic niin eipä siitä ole niin helppo konetta nostaa pois.
Pikupohjan irroitukseen täytyi löysätä hammastangon kiinnityspultteja.
Nyt on kone kasassa, mutta painiskelen tuon käyntiongelman kanssa.
Jotain on pielessä koska kone ravistaa tyhjäkäynnillä ja star-diagnostiikka ilmoittaa sytytyskatkoja vasemmalle lohkolle eli sylintereille 4,5 ja 6.
Ajoitus jakopäässä on kohdillaan joten ei johdu siitä.
Avatar
juhmat
Viestit: 205
Liittynyt: 09.11.2006 10:21
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja juhmat »

Tuo voisi olla minullakin kyseessä, kun tyypilliset kannentiivisteen oireet (keittäminen ja lämpöjen heittely) puuttuvat. Jakopää sai vuosi sitten hieman siipeensä, kun rispaantunut apulaitehihna jumitttui dumpperiin.
Mihin sinulla neste valui. Palotilaan vai pelkästään öljypohjaan?
Question is not about who is right but who is left.

MB W210 E280

ex MB 300D Automatic -91
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Pelkästään öljypohjaan. Siitä jakopäänkopan ja sylinterilohkon välisestä vasemmanpuolen o-renkaasta joka oli pettänyt. Siellä välissä on kaksi poikkipinnaltaan neliönmuotoista o-rengasta. Toinen oikealle sylinteriryhmälle ja toinen vasemmalle. Ilmeisesti jäähdytysjärjestelmään muodostuu jossakintilanteessa alipaine joka imee tiivisteen vesikanavaan.
Avatar
juhmat
Viestit: 205
Liittynyt: 09.11.2006 10:21
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja juhmat »

Joo. Ei mullakaan ole merkkejä, että sylinteriin nestettä pääsisi. Toisaalta, ihmettelen, että noin suuri nestemäärä mahtuisi öljypohjaan :eec:
Question is not about who is right but who is left.

MB W210 E280

ex MB 300D Automatic -91
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Se neste haihtuu huohotuksen kautta kun öljyjen lämmöt kuitenkin pyörii reilusti yli nesteen haihtumispisteen.
Minullakaan ei mittatikusta huomannut mitään ennen kuin nesteet lopullisesti solahti öljynsekaan. Öljyn täyttökorkki oli vaan "kermavaahdossa"
Avatar
juhmat
Viestit: 205
Liittynyt: 09.11.2006 10:21
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja juhmat »

Toistaiseksi kunnossa. Kaikki mahdolliset vikascenaariot edellyttivät siksi hinnakkaita toimenpiteitä, että laiskuus ja nuukuus lopulta voittivat ja vika on korjattu Bar Leals paikkaus aineella.
Neste on pysynyt siellä, missä pitääkin, eikä ongelmia ole ilmennyt.
Question is not about who is right but who is left.

MB W210 E280

ex MB 300D Automatic -91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”