perä ja vetarimysteeri

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

perä ja vetarimysteeri

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Perä olis nyt vaihdettu. Takakansi nypättiin auki ja yllätys oli suuri kun ei mitään vikaa löytynyt :shock:


Kaikki näkyvät rattaat ihan ok, ei merkittäviä kulumia missään (käsittääkseni ei ole ennen vaihdettu, 560tkm rullattu..), kaikki periaattees liikkuu ja pyörii tasaisen nätisti. Laipoista pyöritellessä ei mitään, laakerit vaikuttaa suht ehyeltä, öljyn seassa ei mitään ylimääräistä jne jne. Mutta kun kardaanin pään laippaa alkaa pyörittää, vaatiin kohtuuttomasti voimaa. Ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä eikä pyöriminen ala mitenkään nytkähtäen vaan ihan pehmoisesti lähtee kun lähtee. Pyörittelyn jälkeen kun odottelee muutamia sekunteja niin ihan nätisti liikkuu mutta annas ku menee minuutti. Sitten taas jumissa ja sama toistuu. Jumittuu joka asentoon mihin pyöräyttää, meni se teoria pilalle et ristitappi väljä ja putois hampaisiin. Sisustoja ei tullut purettua mutta sen mitä rattaiden välistä näkyi, ei kärkien mustuuden lisäksi mitään muuta lovea/kulumaa pistänyt silmään siellä eturattaassa.

Kuva

Eli melko ehjältä kaikin puolin vaikuttaa, mutta vaan jumittaa. Niin ja kuskin puolen stefa korkannut, poskilaakeris ihan aavistus välystä, vetarin laippaa pyöritellessä ei siitä jumita. Niin joo, ja 2.65 iso perä.

Ja saman tapainen juttu vetarin kanssa kuskin puolella. Sisempi nivel jotenkin jäykkä ja jumitteleva, tietyissä asennoissa jumitti ihan sen verran huolella että joutui lähes väkivaltaan turvautumaan että muljahti takaisin. Kaverin kanssa joka vetareita ennenkin puuhannut avattiin, purettiin ja putsattiin. Sama juttu, missään ei kulumaa, siinä sisemmässä osassa uran pohjalla pieni jälki kuulasta, joka ihan normaalia taitaa olla. Mutta ei siis missään väärässä paikassa ollut jälkiä/kulumaa/hapettumaa/mitään epäilyttävää. Uudella vaseliinilla kasaan, vähän on parempi mutta ei kuitenkaan yhtä nätisti liiku kuin apparin puoleisen sisempi nivel. Harkitsen vahvasti vetarin vaihtoa kuitenkin.

Mutta mikä jestas vieköön voi noissa jumittaa kun ei löydy mitään mikä vähääkään vois selittää asiaa. Ja molemmat menneet tässä nyt muutaman kuukauden sisään, joka kulumiseen viittaisi mutta kun siitä ei näy merkkejä. Luulis ainakin vetarissa kulumisen tekevän väljyyttä, ei päinvastoin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”