W210 pari ongelmaa

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

W210 pari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

Hei. Minua on tässä jo jonkin aikaa pari ongelmaa vaivannut, joihin haluaisin saada selkoa että mistä voisi johtua. Itselläni tietämys autoista on käytännössä nolla, joten en osaa vikoja sen kummemmin tulkita.

Tekniikkana on siis E240 facelift, V6 bensa, 5-vaihteisella sähkölaatikolla (722.6?).

Eli ensimmäinen ongelma on minulla ollut auton ostosta asti, eli noin vuoden verran. Kickdown toimii todella oudosti.
Silloin tällöin kun polkaisee polkimen lattiaan, tuntuu ikäänkuin menisi noin ehkä sekunniksi-pariksi vapaalle. Eli siis nostaa kierrokset ~4000rpm ja moottori huutaa, "veto loppuu" ja itse meneminen tulee noin sekunnin-parin viiveellä.
Tämä on aika randomisti tapahtuva vaiva, ehkä noin 30% ajasta kun painaa polkimen pohjaan niin tekee näin. Ja nimenomaan vauhdissa. Paikaltaan lähtiessä en ole huomannut mitään kummempaa.

Mainittakoon vielä että automaattilaatikkoon on minun omistuksen aikana vaihdettu kahteen otteeseen öljyt, kerran suodattimen ja vuotava sähköpistoke on uusittu. Mekaanikon mukaan öljypohja oli "jopa yllättävän puhdas".


Toinen ongelma alkoi viime syksynä. Eli kun ajaa tasakaasua noin 55kmh vauhtia, kuuluu metallista ulinaa, joka loppuu kuin seinään kun mennään 60kmh kohdalle, ja hiljenee kuulumattomiin alle 50kmh vauhdissa. Kovimmillaan ääni tulee kylmällä koneella.
Vaihteiden pakkovaihto ei muuta ääntä, eikä myöskään kepin tökkäisy N-asentoon. Ääntä saa "jojoiltua" kun tuossa 55kmh paikkeilla höllää tai lisää kaasua. Jarruttaminenkaan ei ääntä muuta ellei sitten juuri jarruta pois tuolta alueelta. Tuntuu että ääni reagoi auton liikkeeseen eikä niinkään kierroksiin.
Ääni häviää yleensä kun on jonkin aikaa ajanut. Välillä (tosi harvoin) ääntä ei tule ollenkaan edes aamulla lähtiessä.

Ääni tuntuisi kuuluvan konehuoneesta apparin puolelta, "edestä oikealta". Mekaanikon sain takapenkille joskus kun tätä ääntä ihmettelin, ja hän sanoi että ääni ei tule takaata, vaan hänenkin mielestä ihan selvästi edestä. Hänen mukaansa ei kuulostanut vakavalta mutta kyllähän se vähän häiritsee.

Tässä videolla tuo ääni, video huono mutta ääni kuuluu hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=d_zMo_1 ... e=youtu.be

Etupyörän laakerit on säädetty ja kardaanin tukilaakeri on vuosi sitten vaihdettu, ja pari päivää sitten tarkastettu tämän äänen takia. Kuulemma vika ei ole siinä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: W210 pari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Onko TCU kastunut vuotavan pistokkeen takia ja tarkistettu ja kuivattu tarvittaessa? Vaikuttaa vaihdelaatikon toimintaan kyllä usein jos öljyä päässyt sinne.

Jos se tulee vain 55 kmh kieppeillä se ääni, niin vika on silloin laatikon kardaanin laipan ja takarenakiden kohdalla afalttiin rajoittuvan alueen sisällä melko varmasti tai etulaakereissa. Miten on se kardaanin laakeri tarkistettu? Sitä kun pitäisi pyörittää 55kmh vastaavalla nopeudella... Etulaakerihan nyt on mahdollista testata kun pyörittää sitä noin 7.5 kierrosta sekunnissa. Tosin laakeri ääntää erilailla kuormitettuna ja ilmassa...

Kerroppa sitten mistä vika löytyi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

Re: W210 pari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

AK47 kirjoitti:Onko TCU kastunut vuotavan pistokkeen takia ja tarkistettu ja kuivattu tarvittaessa? Vaikuttaa vaihdelaatikon toimintaan kyllä usein jos öljyä päässyt sinne.

Jos se tulee vain 55 kmh kieppeillä se ääni, niin vika on silloin laatikon kardaanin laipan ja takarenakiden kohdalla afalttiin rajoittuvan alueen sisällä melko varmasti tai etulaakereissa. Miten on se kardaanin laakeri tarkistettu? Sitä kun pitäisi pyörittää 55kmh vastaavalla nopeudella... Etulaakerihan nyt on mahdollista testata kun pyörittää sitä noin 7.5 kierrosta sekunnissa. Tosin laakeri ääntää erilailla kuormitettuna ja ilmassa...

Kerroppa sitten mistä vika löytyi.
Moi.

Tosiaan auto oli tällä viikolla huollossa, jossa pyysin itseasiassa tarkastamaan juuri tuon TCU:n öljyn varalta, sekä sen kardaanin tukilaakerin. Ei kuulemma ollut öljyä boxissa. Kardaanin tukilaakerin tarkastusmetodista en sen enempää tiedä. Täytynee varmaan pyytää jotain toista vielä tarkastamaan..

Etupyöränlaakerit oli katsurin mielestä löysät/väljät (mitenkä se kuuluukaan sanoa) ja kehotti säätämään ne. Säädätin siis nämäkin tällä viikolla.

Tarkennan vielä vähän tuota ääniasiaa.

Eli tuo taajuuden voimistuminen tapahtuu siinä 50-55kmh alueella. Sitä ennen sekä sen jälkeen tuntuisi kuuluvan semmoista samantyylistä ulvontaa, mutta tasaisena, "sirityksenä". Tämä on siis tosi hiljaista verrattuna tuohon voimistumisalueeseen. Tätä ääntä ei kuule ellei oikeasti ala kuuntelemaan aivan kaikkia pieniäkin ääniä mitä tulee.


Hankalaksi menee.. voin koittaa vielä ottaa vähän paremman pätkän tuosta äänestä.
dislokaatio
Viestit: 27
Liittynyt: 27.5.2019 23:16

Viesti Kirjoittaja dislokaatio »

Moro.

Eli kävin tänään vähän ajelemassa ja ottamassa parempia videopätkiä, jos niistä saisi vielä jotain enemmän irti.

Eli tässä on noin kilometrin verran ajettu ja ensimmäiset ajot päivälle, kone kylmä: https://www.youtube.com/watch?v=FJJnmoI ... e=youtu.be

Tässä huomaa hyvin kuinka reippaan puolen tunnin sekalaisen ajon jälkeen ääni on lakannut. Paitsi taustalla oleva sirisevä ääni edelleen jatkaa pitämistään. En tiedä liittyykö se tähän samaan vaivaan vai ei: https://www.youtube.com/watch?v=h996XZ5 ... e=youtu.be

Ja tässä vielä kickdown ongelmasta josta mainitsin: https://www.youtube.com/watch?v=kDXq-sd ... e=youtu.be
Tässä huomaa hyvin kuinka kone ottaa kierrokset eka korkealle ja ikäänkuin jää miettimään, ja vasta sitten lähtee vääntämään. Välillä myös lähtee ihan normaalisti kun polkaisee lapun lattiaan. Tuntuu että ajonopeudella olisi jotain väliä että kuinka helposti lähtee käyttäytymään videon tavalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”