S210 tärinät, taitaa olla selvä

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Elikkä ilmeisesti 270 perä on ihan omanlaisensa, "helvetin iso perä", takana kiinnityspultit epäsymmetriset. 110mm vetarin laippa ja kardaanin laipassa reikienväli 100mm.

Onko 320 samanlainen vai pitääkö ettiä nimenomaan 270cdi:stä oleva?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaikkei tänne suoranaisesti kuulu, niin sanoivat purkaamolla ettei näitä isoja periä oikein saa rikki normi käytössä. Löytyi mahdollinen syykin särkymiselle, autossa on väärä kardaani! :shock: 270 pitäisi olla se tasapainotusmötikällä varustettu, eipähän löydy kuin nuo kiinnityslimput. Prkl!
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Jos laittaisit valmistenumeron näkyville, niin voitaisiin yrittää katsoa EPC:stä että mikä perä ja kardaani siihen kuuluu.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

KL stä kävin just hakemassa uudet etulevyt, veellään nekin oli. Saattaa mennä takuuseen, 13tkm ajetut. Silmämääräisesti ei ollut heittoa ja reunat oli suorat, kulutuspinnassa 1-2mm heitot. Ilman mittakelloa mielenkiintoinen projekti, mutta tälleen tuli tehtyä:
Kuva
Näkyi heitto selvästi vaikka menetelmä vähän omanlainen.

Samalla koneelta kardaania katotiin, tähän ei kuulu se erillinen ruuvikiinnitteinen värinänvaimennin vaan nimenomaan kiinteästi vulkanoitu. Hain perän Rajalammilta, pihassa olevien mersujen määrästä päätellen tietää mistä puhuu, sanoi et lyhyen ajan sisällä useamman 270 purkanut ja kaikissa ollut semmoinen kardaani. Epäili et sen puute olis ravistanut perän hajalle.

WBD2102161b172287 valmistenumero

Ja joo, oli levyistä useasti puhetta, mutta ei tullut aiemmin mieleen millä tuon mitannut, reunat tosiaan täysin suorat (yhtä kummallisella tavalla mitattu), ei silmin siis yhtään heittoa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tjaa, jatketaas vähän tätä aihetta, juuri mitään muutosta ei ole tapahtunut vaikka osia on vaihdettu taas ihan riittävästi, mm. perä, vetarit, perän kumit. Kardaani se seuraavaksi kunhan talous antaa myöten, ~200€ tuossa Jyväskylässä ristikonvaihto + tasapainotus.

Mutta tässä nyt viimepäivinä jännäksi on mennyt, jotenkin hyvin epäselvä oireilu (tämä siis työmatkaväli JKL-Keuruu):

Auto käyntiin, eipä paikoillaan erityisemmin mitään täristele (moottorin kumit vihdoin ehjät :) ), matka pihasta 4-tielle lievää vapinaa, tuntuu lähinnä et renkaat löysällä/takakelkka irti. Rantaväylällä vapina jatkuu, keuruuntielle kun pääsee ja pääsee hetken ajelemaan samalla vaihteella noin 80-90 vauhtia alkaa helpottaa. Petäjäveden ympyrään hidastellaan, pudotetaan vaihde pienemmälle -> taas vapisee. Tovin (ehkä n. kilsan verran) taas samalla vaihteella ajellessa alkaa tasaantumaan.

Kertaalleen muita miettiessäni ajelin pidemmän pätkän 4 vaihteella juuri tuota vauhtia, vaihtaessa 6 tuli tärinät mutta taas tasaantui. Eikä ollut siinä kohdin vaikutusta vaikka pudotti heti takaisin 4 tai 5 vaihteen. Sen vielä ymmärtäisin että joku lämmetessään tekee sen että vakaantuu, laakeri tai jotain, mutta tuo nyt ihmetyttää.

Kardaanihan se vahvin epäily on, mutta ei vaan mene perille miten se tuollaisen tempun tekisi, luulis että joko täristää tietyssä vauhdissa tai sitten ei. Vaikuttaa siltä että joku menisi oikealle paikalleen kun hetken pääsee pyörimään, mutta mikä osa tuon voisi aiheuttaa. Jos nyt sitten ristikko tärähtää aina vaihtaessa ja hakee hetken omaa paikkaansa, mutta tuntuis taaempaa tulevan. Ei sillä muuten mutta mikäli kardaanin tasapainottelu ei auta niin sittenpä ollaan taas kovin ihmeissään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuli tänään nypättyä TAKAPÄÄSTÄ kardaanista värinänvaimennin lukuisten kehotusten jälkeen pois. Ei äkkiseltään juuri vaikutusta, aavistuksen tärinä mielestäni lisääntyi 60-80 väliliilä, yli 80 ei oikeastaan mitään muutosta.

Mutta se uusi asia, työpariksi vaihtui autojen kanssa harrasteleva, oli mukavampi syynätä läpi paikkoja. Siinä kun perä oli ilmassa kokeiltiin nostella rautakangella renkaita. Kuskinpuolella iskarin kumin yläpäässä välystä, pyörien roikkuessa siis ei kumi ole koria vasten. Mutta ei äännä mitenkään.

Apparin puolella iskarin kumi ok, iskari tuntuu käsin väännellen jämäkältä, mutta nostaessa tulee selkeä kolahdus. Ahtaassa paikassa työvuoron loppumetreillä ei tarkemmin paikannettu mikä kolahtaa.

Itselle tulee mieleen iskarin alapallo tai takavakaajan korikumi. Mikä olis se todennäköisin vaihtoehto? Rouvan volvohan kesällä kolisi niin maan pirusti ja täristi ihan miten sattuu, täysin ajokelvoton siis, syynä oli etuvakaajan korikumit.

Toisekseen, millä nimellä ne mahtais olla, KL:n listalta löytyy "Takasillan kannatinhela keskimmäinen 2 kpl/auto", olisko se semmoinen? Ja onko samanlainen kuin edessä et tarvii koiranluut vaihtaa samassa, veikkaan et se on tuo "Takavakaajan niveltanko"?

Niin joo, tänään lähti saksaan tilaus etualatukivarsista, jos se etupään vaellus helpottais.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

mul ois aika hyvät etualatukivarret sulle, edukkaasti

takaa kolahdukseen: iskarinalapää kai kolahtaa enempi ulosjoustossa, eli vois hyvinkin olla vakaajasta ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

No joskus olen tämänkin varmaan lukenut läpi. Silti kysyn: onko tätä vapisevaa vaakkua käynyt kokeilemassa oikeasti mersuista ymmärtävä/ mersujen kanssa päivittäin työskentelevä asentaja :whistle:

Enhän minäkään näistä mitään ymmärrä (monimerkkiasentaja) mutta aika monta "arvausta" olen 201/124 ja 202/210 koristen alustan kolinoista, jumputuksista yms. asiakkaan epämääräisistä vikakuvauksista koeajolla saanut selville. Ja sitten nosturilla todettu jopa "perstuntuma" oikeaksi. :ope:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuo missä yleensä olen käyttänyt pitäisi olla kyllä ihan mersuihin erikoistunut, ja käytin myös paikallisella jo eläköityneellä gurulla joka lähinnä ohjauksen seilaamista moitti. Sillä reissulla tosin hydrauli putki repes -> ohjaustehostimen/peränsäädön nesteet pihalle, kolisi ihan huolella. Viimeksi kun tuossa suosimassani huollossa käytin, asentaja toki myönsi että kyllähän takana joku kolisee mutta ei mitää selkeetä löytänyt.

Taisin jossain aiemmin epäillä itsekin että apparin puolelta takaa oireilee, sieltä vaan ei välyksiä ole löytyny. Voivat varmaan tutkia tarkemmin sitten etualatukivarsia vaihtaessa, mutta nyt ensimmäistä kertaa noin selkeästi kolisee. En toki aiemmin kangen kanssa tuollalailla kokeillutkaan, mutta ainakin jo koliseva nurkka on tarkentunut, vähän kaventaa vaihtoehtoja.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jostain syystä iphone on hidastunut foorumi käytössä, teksti siis siitä syystä välillä on mitä on.. :oops:

Täytyy myöntää että tavallaan olen iloinen tuosta takapyörän kolahtamisesta, turhan paljon kuullut että takapään kolina ajon aikana ihan mielikuvituksen tuotetta. Kummalliseksi asian tekee se että oire vaihtelee, riippuuko ulkolämpötilasta, kuun asennosta vai mistä..

Viimeaikaiset esimerkit:
Kävin siellä puuppolassa, tiemmä 30-40vuotta lähes yksin omaan mersuja rassannut, moni varmaan tietää kenestä kyse. Koeajolla sanoi että ohjauksessa on jotain erikoista, periaatteessa menee suoraan mutta välillä lähtee luvattomille teille. Eipähän sillä reissulla takaa paljoakaan kolissut. Koeajo toki tapahtui kuivalla 4-tiellä. Silloin hydraulinesteet karkas tosiaan revenneestä putkesta. Se korjattiin ja paluumatka arvatenkin oli melkoinen ilman nesteitä. Kotona nesteytys ja ilmaus, perä siis ilmassa puoltuntia. Koeajolenkillä tärisi ihan h*****isti, seuraavana päivänä liikenteeseen lähtiessä kulki kumman tasaisesti, vaikka lumipyry ja alusta/vanteet ihan täynny loskaa.

Takalimppua vaihtaessa (kuvakin toisaalla) sama juttu, kotiin ajellessa täristi enemmän, seuraavana päivänä oli selvästi tasaisempi.

Värinänvaimentimen irrotuksessa tapahtui sama ilmiö, eilen kotimatkalla paikoitellen, lähinnä alle 80km/h, täristi pahemmin. Aamulla kun ajelin töihin niin taas tasaisempi, pieni kolina ja tärinä mutta selkeä ero edelliseen iltaan.

En tosiaan yhtään ihmettele miksi tulee sitä kommenttia että tärinä johtuu kuskista, tuntuuhan tuo nyt järjettömältä että vaiva helpottaa itsekseen pihassa makuuttamalla :shock: Meneekö joku sijoiltaan perää nostaessa ja vähitellen paino päällä sitten hakee takaisin omaan paikkaansa. Mutta ei tämä ole ainoa väyrynen jota olen ajanut, joten en normaalina tuota pidä. Miksei tuo nyt jossain muussa autossa laskettaisi ihan ominaisuudeksi, mutta kun tuo on ollut aiemmin parempikin.

Tänään olis tarkoitus tutkia tuota alustaa tarkemmin, ajoin auton heti aamusta halliin sulamaan ja huuhtelin alustasta enimmät ravat pois, päivän mittaan tarkoitus syynätä tarkemmin kolahduksen syy.

Pekkoveelle, kiitos tarjouksesta mutta ehdin jo saksasta laittaa tilaukseen, 123€ postikuluineen uudet tukivarret, suht edulliset suomen hintoihin verrattuna. Vielä kun löytäis takapäähän tukivarsisarjan, ei vaan tuo saksan kieli suju.

Vakaajaa tosiaan itse epäilen, melko pienellä nostoliikkeellä kolahtaa. Luulis että iskarin alapallo tuntuis edes vähän väljältä jos olisi niin loppu että noin vähästä pitää ääntä. Muistelee millainen kuskin puoleinen oli, pyörillään ollessakin sai käsin iskaria liikuteltua.

Ja onhan tämäkin topikki paisunut käsittämättömiin mittoihin, jos ajattelee että kyseessä on 13v vanhan auton takapään tärinä. Ei ole mitään mystistä uutta tekniikkaa. Mutta neljä eri paikkaa kattonut läpi, puolet mersuihin erikoistuneita, vikaa on löytynyt ja niitä korjailtu, osa turhaan, osa hieman parantanut oiretta mutta ei ole korjaantunut. Osa vioista todettu virhellisiksi (kardaanissa ei ole vikaa, kytkimessä ei ole vikaa, vanhan perän ainoa "vika" oli vuotava kuskin puolen laipan stefa).
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei näitä kaikkia viestejä millään jaksanut luke, joten ehdottelen nyt jotain sellaista, mitä saattaa jo olla topickin sisällä korjattuna.
Jos tärinä on riippumaton vaihteesta ja onko vetoa vai ei, niin kardaanihan silloin täytyy ensin tarkistaa. Toki aivan ensin renkaat/vanteet tarkastaen, mutta käsittääkseni nuo on jo testailtu. Ja kaiken maailman pulttien kartiot/pallot on aivan turhaa sivuhöpinää viestien joukossa, sillä kun pultit on kiinni, niin silloin vanne on paikallaan ja keskittyy eli ei tärise.

Kardaania ei paikoillaan tutkita juuri mitenkään. Koko paketti irti ja kaikkien osien testaus: ristikko, boorituksen mahdollinen väljyys, keskitysholkit ja keskilaakeri/kumi siinä samalla. Ja kardaanissa tulee olla kaikki siihen kuuluvat osat. Jos siellä kuuluisi olla värinänvaimennin edessä, niin silloin sellainen pitää hankkia oikeanlainen. Seuraavaksi koko pötkylä dynaamiseen tasapainoitukseen ja takaisin alle siten, että etu- ja takapätkä ovat tasapainoituksessa olleessa linjassa keskenään.
Jos boorituskohta on väljä ja kiristämällä ei saa kireäksi, niin silloin taitaa olla parempi etsiä ehjä käytetty akseli ja siitä alkaa rakentamaan.
En ole nähnyt kyseisen auton kardaania, mutta yllä oleva ohjeistus perustuu siihen, että noissa väykyissä olisi perustaltaan samanlainen kardaani kuin vanhemmissa mersuissa eli kaksi pätkää ja niiden välissä ristinivel ja osien välissä kiinnitys boorituksella ja keskimutterilla.
Mikään ei ole niin harmillista kuin tärisevä auto. Tärinä vaihtelee lämpötilan mukaan, kun kumiosat antavat eri tavoin periksi.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että tuliko jossain viestissäsi kertomasi vinkuna sen jälkeen, kun keskilaakeri oli vaihdettu? Vääränlainen laakeri tekee ihme ulinoita voimansiirtoon. Ihme homma, jos perä olisi ollut rikki. Niin se peräkin tuli siis vaihdettua? Koititko itse, että kuinka perä pyörii käsin pyöritettäessä perän laipan päästä? Jos perä todella takertelee, niin silloin pitäisi kuulua aika murinaa ja tärinää se ei millään tavoin aiheuta.
Paljonko autolla on ajettu?
Summa summarum. Jos kardaania ei ole tarkistettu, niin se kannattaa huoltaa ja tarkistuttaa-se ei ole kuitenkaan hukkaan mennyttä rahaa pitemmän päälle. Kaikki eivät muuten osaa kardaanin kunnostusta/tasapainoitusta, vaikka kyseistä aplvelua tarjoavat. Komet Oy Espoon Juvanmalmilla ainakin kokemusteni perusteella osaa kyseisen työn.
Toivottavasti vika löytyisi.
-kardaani-
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Meillä, en nyt muista kummassa Väyrysessä mutta kuitenkin oli satunnaista tärinää joka loppui kun ajaessa käytti seisontajarrua päällä pitäen vapautinta luonnollisesti päällä ettei jarru jää päälle jolloin tärinä loppui. Eli seisontajarrujen huolto lopetti tuon vaivan.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Huoh, olispa taito kirjoittaa tiivistetysti asia.. :? Tiedän ettei näin pitkiä valituskertomuksia oikein jakseta lukea, olin jo ajatellut että seuraava kirjoitus tulee siinä kohdin kun vika on korjattu, mutta tosiaan tuo kangella vääntely toi selkeän löydöksen.

Kardaani alunperin sinne Puupposen juttusille johti, 570tkm mittarissa joten soittelin Rajalammelle et myiskös vähän ajetun manuaali 270 kardaanin, koska tuossa viitteitä ettei ehkä alkuperäinen. Sanoi ettei kovin mieleellään suostu myymään jos en käy ensin Puupposen juttusilla, koska ei pitänyt kardaaniongelmana. Tosiaan eläköitynyt, mutta sain audienssin seuraavalle päivälle. Toisin kuin korjaamoissa, käytiin kunnon koeajolenkki, noin 20km ja totesi ettei tunne tai kuule minkäänlaista kardaaniin viittaavaa oiretta. Hallissa katseltiin alustaa läpi eikä kardaanissa tuntunut mitään sellaista joka voisi oireen aiheuttaa. En vielä tosin ole kardaania täysin poissulkenut listalta, mutta kardaanin luulisi olevan sellainen että joko on tai ei ole, eikä tapahdu ajoittaisia ihmeparantumisia. Sen asentohan ei taida muuttua mihinkään vaikka autoa kuinka nostelee.

Perä tosiaan vaihdettiin korjaamoreissun jäljiltä, josta tuossa aiemmin kirjoitettu. Otin vanhan perän mukaan, Puupponen sitä aikansa pyöritteli ja tuomiona oli ettei stefojen lisäksi mitään vikaa. Eli täältä saa todella edullisesti perän. Kyllähän sitä moni ihmettelikin kun noiden perien pitäis olla melko hajoamattomia. Eikä löytynyt mitään moottorista, kytkimestä, painelaakerista, vauhtipyörästä tai muustakaan vastaavasta olevaa ongelmaa. Käynti oli kauniin tasaista, ei tuntunut eikä kuulunut em. osiin viittaavia ongelmia.

Vinkuna tuli toki kannatinlaakerinvaihdon jälkeen mutta sen verran myöhemmin etten pitäisi sitä siitä johtuvana, ja mielestäni kuuluu selvästi taaempaa. Se tosin välillä on ollut poissa, nollan pintaan kun lämpö laski kuulosti pahentuneen mutta nyt taas ollut poissa. Ehdinkin jo kysellä pyöränlaakereiden vaihtoa, mutta välyksiä ei tunnu eikä ole nyt ääntänyt.

Seisontajarrut, samoin kuin muutkin jarrut uusittu melko täysin, taitaa kilvet ja seisontajarrujen säätörullat olla ainoat vanhat osat. Itsekin jarruja epäilin, ja etulevythän oli kierot. Samoilla tienoilla takajarrutkin kävin uudestaan läpi, seisontajarrujen asennuksen varmistaakseni.

Renkaat/vanteet: kesällä sain huomattavan parannuksen kun vanteiksi vaihtui SLK:n orkkisvanteet uusilla kumeilla, tarvikevanteet oli kierot. Silloin kun vielä oli mahdollista, vaihtelin nasta ja kesä renkaita, eikä kesärenkaat juuri parantanut asiaa. Edessä talvipyörissä oli ihan p**kat kumit koska kahdessa kumissa viimetalvena kudosvaurio ja alle lyötiin jotkut käytetyt joissa oli pintaa koska silloin ei ollut varaa koko sarjaa uusia. Nyt alla on nyt hakka8, vanteissa ei tasapainotuksessa ollut heittoa, alla pyöritellen ei seilaa niinkuin ne kierot vanteet. Ja tosiaan, renkaiden vaihdolla ei juuri vaikutusta, pitoa vaan selvästi paremmin.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Itse tilanteessasi tarkastaisin sen kardaanin irrallisena, kun sitä ei siis ole tehty. Helojen väljyttä ei varmasti pysty toteamaan irroittamatta ja boorituksen väljyyskin on siis poissuljettu? En tiedä, missä vika on mutta eikö tuossa jo ala olla tutkittu kaikki muu. Totesiko Puupponen minkäänlaista värinää missään vai oliko se tiessään koeajolla?
Täysin kierossa olevat jarruevyt ei aiheuta minkäänlaista tärinää kuin jarrutettaessa ainakaan muissa mersuissa, joita olen ajanut. Mäntähän palautuu takaisin painamisen jälkeen, jolloin tärinää ei voi olla kuin jarrutettaessa. Ja mitkään puslatkaan mitään tärinöitä aiheuta-millä ihmeellä ne alkaisi sadan jälkeen värisemään? Minulle ei ainakaan ole sattunut tuollaista vastaan, mutta väyrysiä en ole ajanutkaan, mutta ihan sama rakennehan siinä on pääosin.
Itse noita kannattaa alkaa miettimään-osia vaihdetaan aivan turhaan, kuten tuo perä-oikein hyvä esimerkki, millä ihmeellä perä aiheuttaa tärinää 80km/h nopeuksissa-en ainakaan itse ymmärrä. Olen ajanut täysin laakerit sököllä W124 perällä ja muuta oiretta ei ollut kuin järisyttävä ääni. Ja noita ääniä ja niiden tulolähteitä on melkein mahdoton paikallistaa, kun kardaani ohjaa ääniä suuntaan ja toiseen. Keskilaakerin ääni on juurikin tyypillistä kun ilmat kylmenevät-lämpimällä on ääneti ja muuten ääntää.
Vielä yksi asia-onko kardaanissasi kohdistusmerkkejä etu- ja takapäässä, kuten vanhemmissa mersuissa. Voisiko olla asetettu väärään asentoon aiempien keskilaakerien yms. remonttien yhteydessä-siitä sen epätasapainon helpoiten alulle saa.
Tämä vain omaa pohdintaani ja tosiaan ainakin tarkastuksen arvoista.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kardaani on seuraava vaihtoehto, kunhan montun päälle pääsen niin tarkistelen löytyykö kohdistusmerkki etupäästä, takapäässä toki on. kannatinlaakerin vaihdossa merkkasin itse ja on samassa asennossa, ei silloin vaan sattunut silmiin että etupäässä nystyrää olisi. Puupponen totesi että pieni välys boorissa, mutta ei aiheuta toistaiseksi toimenpiteitä. Tietääkseni on sen verran mersuja ajellut ja korjaillut että kardaaniongelman tunnistaisi. Tuossa ei siis sitä lankusta tuttua mutteria ole, siksi booriongelmia ilmeisesti jonkin verran ollut.

Omasta mielestä tärinä oli, mutta siitä ei sanonut mitään. Tuota kun on tolkuton paikallistaa itse ajaessa, 124 ei tuollaista ongelmaa koskaan ollut, vertaan tuota ajotärinää siis melko pitkälle siihen. On mahdollista, miksei jopa todennäköistä että tärinä tulee väljistä etuheloista, mutta takana kun on jatkuva kolina niin sitä itse mieltää että niillä syy-yhteys vaikkei välttämättä ole.

Tuossa tunti takaperin tuli jonkinnäköinen ilmesti tilausvahvistus Aktualisierte Informationen zu Ihrem Kauf) sieltä saksanpäästä, atp-autoteile firma. Käsitin että tänään on tukivarret lähtenyt.

Eipä tarvinnut auton alla kovin kauaa tuusata että kolinan syy löyty. Näki itseasiassa kun kurkkasi: vakaajan tukitangon yläpään kumi ihan paloina. Näyttäis KL:llä maksavan 15€, maanantaina ostoksille. Samaan syssyyn, onko vaihdossa erikoisia? Eteen vaihto juttuja on molemmilla foorumeilla pilvin pimein mutta taakse ei ole mitään mainintaa. Joko eivät koskaan hajoa tai sitten hävyttömän helppo vaihtaa..

Jos takakoiranluiden ja etualatukivarsien vaihdolla ei helpota, se kardaani on seuraava tarkastelun kohde. Tuo on tarkoitus pitää perheessä pitkään, joten vaikka osia on tullut vaihdeltua ilman että ongelma on ratkennut, se tuskin hukkaan on mennyt.

Jossain topikissa sanottiin että väykyssä takatukivarret olis hyvä vaihtaa noin 200tkm välein että pysyy kuosissaan. Pitäähän se varmaan paikkansa ettei ajo-ominaisuudet pysy jos vaihtelee rikkinäiset tukivarret kun olettaen muutkaan ei ole silloin parhaassa iskussa. Muistelen jossain ebayssä nähneeni kohtuuhintaisen paketin jossa oli kaikki takapään tukivarret pultteineen, linkkiä tällaiseen tai edes saksankielisiä avainsanoja kaivattaisiin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Käytännössä tälläinen setti, johan alkais selkeytyä. Tuollaisen kun löytäis joltain luotettavalta toimittajalta
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Voishan tästä jatkaa pitkällä kirosanalistalla, mutta tuskin muutamaan vuoteen varaa autoa vaihtaa niin eipä nuo osien uusimiset oo hukkaan mennyt, jos nyt positiivisesti koettaa ajatella.. :roll:

Loppui tärinä persiissä, takapää kolahtaa ainoastaan vauhdikkaasti hidastetöyssyissä ym. Vielä ratissa värinää ja ohjaus välillä vaeltaa, mutta suurin osa murheista katos tuon yhden ainoan 10,90€ maksaneen osan ansiosta :evil: Ei sillä etten itse ole huomannut, en niin paljoa alustoja ole syynäillyt että osaan arvioida välyksiä. Jos ei siis ihan silppuna joku pusla, mutta niin kauan kun tätä nyt on arvottu niin eipä kukaan ole tuota koiranluuta huomannut

Ei siis vielä täydellinen, mutta niin selkeä parannus aiempaan ettei tosikaan. Eilen motonetistä sen ainoan hyllyssä olevan kävin hakemassa, työvuoron alku sen verran rauhallinen et työparin avustuksella kolmessa vartissa oli vaihdettu. Kotimatkalla oli niinkuin eri autoon olisi noussut :D

Vielä ne etualatukivarret menee vaihtoon palloineen, mutta jos sitten sais jo olla. Jos sitten hetkeen ei mitään murheita tulisi, onhan tämän kanssa jo taisteltu.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sitkasta on ollut alkutaival, toivotaan helepompia jatkokilometrejä :)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No niin, kuten joku saattanu huomata, aiheesta on lisääkin topikkeja luotu, aina tuntuu vika paikallistuvat eri suuntaan, ja aina jotain pientä tuntuu olevan. Mutta joskos nyt.. :twisted:

Taustalle taas sen verran, 124 vastaavat oireet selittys etuiskarin yläpäiden kumeilla. Kesällä iskarit vaihdettu, mutta tuli mieleen et olisko liian löysälle kiritty tai jotain. Eilenpä sitten pikkusen kiristelin, kevyesti meni kireemmälle. Kotio ajellessa oli mennyt pahemmaksi, joten ajatukset nyt iskareihin kääntyi.

Tänään iskari irti, näky oli tämmöinen:



Kuva

näköjään vähän turhan kireelle vedetty. Mietin ettei ny tuo oireilu voi millään johtua tuosta, ei sitten kuinkaan päin kun pullistuma ei ota koriin, mutta ku ei muutakaan syytä tiedossa niin näillä mentiin..

Ajattelin samalla kuitenkin vilkaista tukivarret edestä läpi, siitä huolimatta että ko. vaivan vuoksi todella monta kertaa (samalla myös itseni köyhäksi maksaneena) korjaamoilla käyttänyt. Oirekuvaus on ollut aina sama: Pienestä vauhdista lähtien ravistelee rattii ja persiiseen, ajoittain puoltaa, 60-80 pahin ravistelu. Eli oletus että kaikki syynätty melko tarkkaan läpi.

No, lopulta löytö oli tämmöinen:

Kuva

Kuva

Raidetangon pää ihan silppuna, täynnä kurap*skaa!!! :evil: :evil: Apparin puolelta en jaksanut rengasta irrotella, sormikopelolla todettu sama vika, kumi ihan silppua. Eipä suoranaisesti ole tullut mieleen noita tarkemmin syynätä, vaihdettu 11.7.13, 556tkm mittarissa, eli puol vuotta ja 22tkm ajettu. Ja jos ny miettii miten kauan tätä vaivaa ihmetellyt niin ei nuo ole nyt ihan parin päivän sisään hajonneet! :x

Nyt ku muistelen, niin taitavat olla ainoat ei-KL:ltä ostetut osat. Olis ehkä pitänyt aikaisemmin älytä et jos motonetistä ostettu takakoiranluu hajoaa alle 100km, niin olishan nuo pitäny ymmärtää syynätä aiemmin. :oops:

Eli maanantaine motonetille reklamoimaan, KL:stä uudet tilalle ja jahka aika antaa myöten niin vaihtoon. Onneksi suuntausfirmaan ei ole kuin vajaa km, ei tarvi ratin vinouden kanssa kauaa tapella. Jos samalla löis etutukivarsiin säätöpultit (Oli mukana kun vaihdatin alatukivarret, totes et vanhat ei-säädettävät lähti mukavasti ehjinä irti, kokos niillä takaisin..)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No joo, nyt alkais enimmäkseen olla tämäkin vaiva hoidettuna. Kardaanista vaihtui ristinivel, laakeri, molempiin päihin keskitysholkit ja etulimppu ihan tiskiltä. Tämä ei yksin korjannut tilannetta, apparin puolelle vaihtui hieman aiemmin ylätukivarsi (viimeinen alkuperäinen osa edessä :shock: ) ja pari päivää kardaanin vaihdon jälkeen tuli apparin laakeri kirittyä järkeväksi, oli melko väljälle jäänyt. Ei vielä tämäkään kaikkea korjannut, eilen kontin alle ja linjasin vielä kertaalleen voimansiirron, tais laatikko siirtyä takapäästä 5mm.

Tänään lähinnä kylällä ajelua mutta nyt alkaa olla hyvin lähellä sitä mitä kuuluukin. Vielä on jäänyt joku outous peräpäähän, tuntuu väljältä ajoon lähtiessä, perä ihan hakee ajolinjaa mutta tasoittuu ajon myötä. Vaikea sanoa loppuuko moottorin päästessä 80 asteeseen vai ihan kilometripohjalta. Toinen on pieni nypytys pienessä vauhdissa tasa kaasulla ja kevyesti kiihdyttäessä, kunnolla polkaistessa ei esiinny. Ainakin yks imupuolen läppä vuotaa ja tämä muutenkin moottorin päähän tuntuisi liittyvän.

Reilu vuosi, etupäässä kaikki uutta ja muutenkin uusittu osaa pitkin autoa, savotta on vihdoin ohi :D :D Saa keskittyä välillä muuhunkin puuhasteluun, jos nyt ruosteita alkais rapsutella
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”