Eturenkaiden outo kuluminen EDIT: nyt takarenkaiden

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Eturenkaiden outo kuluminen EDIT: nyt takarenkaiden

Viesti Kirjoittaja Wike »

Tuossa auton alla muita juttuja häärätessäni huomasin että varsinkin toinen eturengas oli kulunut sisäkulmasta kankaille vaikka on muuten suht hyvässä kunnossa! En ollut tuota huomannut koska auto on aika matala. Minusta näyttäisi aivan kuin se olisi ottanut johonkin kiinni mutta en kyllä löydä mistään mitään mihin se voisi raapia... Renkaat ovat muistaakseni 225/45-18 ja auto tosiaan matala. Mitään ideoita miten tuolleen kulmasta olisivat kuluneet noin rajusti? Taisi samalla selvitä syy miksi tuo etukulma jumputti eli varmaan runko alkanut renkaassa pettää.

Alla kuva renkaasta.

Kuva


Toisessakin eturenkaassa selkeä kulunut ura siinä sisäkulmassa muttei noin pahasti ollut kulunut.
Viimeksi muokannut Wike, 20.10.2016 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onkos auto käynnyt koska viimeksi kulmientarkastuksessa?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Haritusta saattaa olla aika lailla...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Arviolta asteen verran. Ehkä puolitoista. :lol:

Kuluminen lisäksi kiihtyy. Kuluneella osalla pintaa on lyhyempi kehämitta, eli eri kehänopeus kuin muualla pinnassa, kun kierrosnopeus on kuitenkin sama. Kulunut osa siis "laahaa perässä" pienemmällä kehänopeudellaan. Kulutuspinnan mentyä runkokumi häviää kun suolikaasu aavikolle.

Asteen pielessä oleva camber ei välttämättä vaikuta kulumiseen, mutta sama virhe auraus-/haritusarvossa tekee juuri kuvankaltaisen tuhon. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Joo... Mulla kun meni vitosta alapallot romuksi ja kulmat pieleen, oli tuho saman näkönen. Sen kyllä ajossakin huomasi.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Sehän tässä on että aina sama juttu kun on rouvan autosta kyse niin ei itte huomaa miten se auton käyttäytyminen muuttuu jne... No pitää tutkailla nivelet läpi ja käyttää suuntauksessa. Vihkosesta kun katsoin niin ei muistaakseni ole montaa kymppiä viime suuntauksesta.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Ainiin sellanen oire kuulemma on että kun peruuttaessa jarruttaa niin kuuluu siitä etukulmasta narinaa mikä nyt kuluttanut ton renkaan noin.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

No tänään auto on ollut tuulilasinvaihdossa ja pyysin että tsekkaavat kaikki nivelet kun saavat sen siellä nostimelle. Mitään muuta ei löytynyt kuin että joka sisempi raidetangon pää tai hammastanko vaihtokunnossa. Pitänee viikonloppuna avat suojakumi ja kattoa mitä on syönyt...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Onko muuten kuin yleistä että hammastanko noissa paskana? Jonkun topicin löysin missä sellasta olisi ainakin epäilty... Mietin vaan että jos toi mun on niin kannattaako etsiä käytetty vaiko suoraan hommata uusi?
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hammastanko ei usein hajoa väyrysestä. Uusien hinnat vaihtelee kovasti, kannattaa kartoittaa huolella mitä on tarjolla...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Taitaa olla ainoa syy hajoamiseen jos kumi/t rikki ja stefat ruosteessa jolloin nesteet tulee pihalle. Jos välystä hammastangossa, voinee sitä varoen koittaa kiriä, pääpaino sanalla varoen. Käytännös piirretään ohuella tussilla viiva kiristimen ja rungon yli, sopiva määrä on suunnilleen se et aiemmin syntyneiden viivojen reunat kohikkain, eli semmonen 1mm liike. Ja sekin mielellään siten et joku pyörittelee rattia eestaas samalla, tihkaista ei sais yhtään.

Edit: sen verran käytetyistä, mikäli normi kahdella putkella oleva ilman sähköä, tilalle sopii sähköpistokkeellinenkin, ei käytännön eroa toiminnassa.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Toivotaan että vika olisi noissa sisemmissä raidetangonpäissä. Epäily hammastankoa koskien liittyy siihen että ohjaus on tuossa ollut hieman outo ja hitaassa parkkipaikka-ajossa varsinkin vasemmalle kääntäessä ja nopeasti takaisin kääntäessä on ajoittain outoa jäykkyyttä ja joskus selkeä klappaava kohta. Luulen että tuo on saanut joskus jonkun tällin joka voisi selittää ongelmat...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Voi olla nivelistä johtuva, mutta vaikka harvinaista niin voihan ne sisältä särkyä esim hampaat kulua epätasaseen tai jossain rattaassa vika. Keulan ku nostaa ilmaan ja pyörittelee siinä rattia, kertoo jotain. Jos siinä suht ok käyttäytyy voi olla hydr.putkissa tukosta. Maata vasten taas ei kannata ilman käynnis oloa pitää, siitä tiemmä ottaa itteensä herkästi.

Purkuosina saanee suht edullisesti, vrt. Uus/kunnostettu, eikä ne tosiaan tyypillisesti hajoa et todnäk ihan ehjää saa kunhan ne stefat päistä kattoo. Toinen mikä sit syytä kattoa, niitä muovikauluksia ainaki 2 eri tyyppiä, niissä se rattiakseliin menevä muovilirpake eri asennossa. Ei kannata tehä samaa virhettä ku ite tein, huomasin sen vasta kun uus hammastanko paikoillaan, olihan veemäinen saada vaihdettua ja pidettyä kohdistus paikoillaa. Viisaammat kertonee tarkemmin mut eipä se taida saada boorinkaan vertaa heittää keskikohasta, menee tehostus veelleen jos vinossa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Raidetangon päitä minäkin epäilisin.

Tarkista myös etu alatukivarren etummaiset puslat. Ne on hydraulitäytteiset ja jos vaikka toisesta on nesteet karannut niin vaikka kaikki olis muuten kohdallaan niin säädetty auraus pääsee muuttumaan haritukseksi nopeuden kasvaessa.

Aurauksen lisääminen aseteikon yläpäähän helpottaa tilannetta mutta usein vika on niissä etummaisissa puslissa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jolle kirjoitti:Raidetangon päitä minäkin epäilisin.

Tarkista myös etu alatukivarren etummaiset puslat. Ne on hydraulitäytteiset ja jos vaikka toisesta on nesteet karannut niin vaikka kaikki olis muuten kohdallaan niin säädetty auraus pääsee muuttumaan haritukseksi nopeuden kasvaessa.

Aurauksen lisääminen aseteikon yläpäähän helpottaa tilannetta mutta usein vika on niissä etummaisissa puslissa.
Käy äkkiseltään järkeen, haritus alkaa kasvaa puslan myötenantaessa, villari alkaa jarruuttaa ja kampeaa tukivarsia lisää, jolloin mennään enemmän haritukselle. :idea: Sama se mihin staattisessa tilassa säädetäänkin rikkinäisellä alustalla. :?

Vaan miten tuossa nyt raidetanko asettuu geometrisesti akselilinjaan? Entä miten tukivarsien puslat sijoittuu? Ei saa päähän. Hahmotus helpottuisi entisestään kun sais kokonaiskuvan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Näkeekö niistä hydraulipuslista miten helposti jos ovat huonot. Koko alusta siis syynättiin yhdessä korjaamossa tuulilasinvaihdon yhteydessä eikä vissiin sen suurempaa löytynyt kun toisella puolella tosiaan se sisempi raidetangonpää tai sitten hammastangossa jotain. Se on siis kuskinpuolen raidetanko joka heiluu ihan hervottomana. Hantinpuolella missä tuo kuvan rengas oli näyttää kaikki olevan ok, tosin joku siellä narisee esim jarruttaessa ja hidasteita ylittäessä.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Eilen vaihdoin kuskinpuolen raidetangon. Sisempi nivel oli turhan löysäksi kulunut ja tanko oli vääntynyt! Ulompi pää vielä vaihtamatta ja vaihdan vaikka nyt menikin leimasta tänään läpi kun on niin pikkuhomma ja turhan löysältä se myös käteen tuntui. Ensiviikolla sitten suuntaus niin katellaan alkaisiko asettumaan.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

tanko oli vääntynyt
And we have a winner. :D :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Tää vääntynyt tanko oli vastakkaisella puolella tota kuluneempaa rengasta mutta eipähän sillä ole merkitystä.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onko ollut ratti suorassa :?:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Ohan se ollut joo.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Jaahas ja nyt ongelma siirtyi taakse :lol: Uudet takakumit on jo tilauksessa kun tiesin että vanhat ovat huonot mutta äsken ruova tuli kotiin heppatallilta meuhkaamaan että oli kurkannut takarenkaita ja komensi heti katsomaan.

Tältähän siellä sitten näytti
Kuva

Takana toki nyt tasonsäädön pallojen kalvot olleet rikki (uudet jo hommattu) mutta se tuskin tohon on syyllinen. Osaako kukaan heittämällä sanoa että mikä nivel takana voisi olla syyllinen? Kulmathan säädätin raidetangon vaihdon jälkeen silloin vuosi sitten.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sen verran väykistä oppinu et tehtiinkö suuntaus varmasti oikeilla arvoilla, farkussa ja sedanissa ne poikkeaa toisista. Tähän mennes vasta yks paikka tienny sen :roll: Muut tukivarret suht helppo väännellä ja kokeilla paitti ylempi takaetutukivarsi, sen välyksen huomas vasta kun laitto avaimen pitkittäisen etutukivarren pulttiin ja alkoi sitä tempoa ylöspäin.
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Jaa, pitäänee kysästä että osasivatko kattoa oikeet arvot.

Huomenna vaihdan noi pallot niin pitää samalla väännellä noi nivelet läpi. Ei ole vielä toi väykyn takaripustus tullut tutuksi niin siksi kysyin että onko jotain tyypillistä noissa mitä kattoa.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”