290td farkun (96) hydraulisen tasonsäädön letkut räjähtelee

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

290td farkun (96) hydraulisen tasonsäädön letkut räjähtelee

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Eli.

Olimmat lähdössä pilkille porukalla (5hlöä) ja ennen rantaa tietokone herjasi hydrauliikkanesteen vähyyttä. Noh auton pysäytettyäni kuskin etulokarin juureen lampea vuotaa... Kottero pajalle, sisäloksu irti ja sieltäpä löytyikin räjähtänyt putki. uudet putket paikkaansa ja kosla tulille. seuraavaksi räjähti pumpulta lähtevä kumiletku....

tarkistin uudet asennetut putket ja neste niissä liikkuu... noh uusin tuon pumpulta lähtevän putken ja kosla käyntiin. Jonka jälkeen antautui kuskin kaaressa oleva letku... Eli onko pumpussa säädin joka jollain perusteella säätää painetta? vai tilaanko normi-iskarit ja jouset?? alkaa loppua ideat? Kokemuksia?

Kaivelin ja kaivelin mutta en löytänyt vastaavaa... :twisted:
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Oliko voinut lähtevä ja palaava putki mennä jossain välissä ristiin? Tosin painevaroki voi lyyvä jumiin jos öljy käy vähissä taikka jotain likaa tuketta eksyä pieniin rööreihin
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Pega kirjoitti:Oliko voinut lähtevä ja palaava putki mennä jossain välissä ristiin? Tosin painevaroki voi lyyvä jumiin jos öljy käy vähissä taikka jotain likaa tuketta eksyä pieniin rööreihin
Ei ole voinut mennä kun ollaan vaan yhdensuunnan putkia uusittu... missä tuo painevaro on?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

varmaksi en sano mutta pumpun yhteydestä etsisin sitä varoa, sokea tulppa tms. minkä alta löytyy jousi kuormitteinen venttiili
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Pega kirjoitti:varmaksi en sano mutta pumpun yhteydestä etsisin sitä varoa, sokea tulppa tms. minkä alta löytyy jousi kuormitteinen venttiili
Onko kenelläkään tarkentaa tai löytyykö jostain k.o pumpun halkaisukuva?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hmm. Normaalitilanteessa pitäisi nesteen virrata takapään venttiilille ja sieltä takaisin hyvin kohtuullisella paineella. Eihän ongelmaa ole sitten siellä takapään tasonsäätöventtiilillä? Jos se on jumissa, niin voisi tulla paineongelmaa tuottopuolelle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Roisto kirjoitti:Hmm. Normaalitilanteessa pitäisi nesteen virrata takapään venttiilille ja sieltä takaisin hyvin kohtuullisella paineella. Eihän ongelmaa ole sitten siellä takapään tasonsäätöventtiilillä? Jos se on jumissa, niin voisi tulla paineongelmaa tuottopuolelle.

t.
Risto
Tarkennatko missä kohtaa moinen venttili sijaitsee?? Ja onko joku seppä vaihtanut alle tasonsäädön sijaan vakkarijouset ja iskarit ja jos on mistä niitä saa? (Siis minkä mallin käy jne?)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se on auton alla, jossain takarenkaiden välissä. Löytyy, kun etsii kallistuksenvakaajan ja siitä lähtevän välitangon. Tangon toisessa päässä on venttiili. Siihen tulee neljä putkea.

Ylipaineventtiili on ainakin siellä tasonsäätöventtiilillä. Pitäisi aueta noin 120–150 baarissa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Roisto kirjoitti:Se on auton alla, jossain takarenkaiden välissä. Löytyy, kun etsii kallistuksenvakaajan ja siitä lähtevän välitangon. Tangon toisessa päässä on venttiili. Siihen tulee neljä putkea.

Ylipaineventtiili on ainakin siellä tasonsäätöventtiilillä. Pitäisi aueta noin 120–150 baarissa.

t.
Risto
Pitääkös tuo järjestelmä jotenkin ilmata kun vaihtaa letkuja?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eipä pitäisi väykyssä tarvita.

EDIT: Eihän se paluupuoli ahdista? Putki läjässä tai jotain? Silloinhan se ylipaineventtiili ei kunnolla toimi. Pitäisi tulla käynnissä ollessaan ainakin pari desiä minuutissa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Roisto kirjoitti:Eipä pitäisi väykyssä tarvita.

EDIT: Eihän se paluupuoli ahdista? Putki läjässä tai jotain? Silloinhan se ylipaineventtiili ei kunnolla toimi. Pitäisi tulla käynnissä ollessaan ainakin pari desiä minuutissa.

t.
Risto
Tarkistin kuskin puolella kulkevat putket ja kaikki ok. missä tuo paluuutki kulkee? kun ei ole monttua käytössä niin aiheuttaa hiukan hankaluuksia tuo tutkiminen.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Paine- ja paluuputki kulkee molemmat kuskinpuolella vierekkäin naftaputkien vieressä.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Marco kirjoitti:Paine- ja paluuputki kulkee molemmat kuskinpuolella vierekkäin naftaputkien vieressä.
Mystinen on kyllä tämä vika. Olikos tuolla peräpäässä jokin ilmausruuvi? että näkisi tuleeko tavraa sinne asti niin voisi yhden pätkän jo laskea ongelmavapaaksi...
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Mulla on semmonen mielikuva, että siinä tasonsäädön venttiilissä olisi ilmausruuvi.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Näyttäs siinä ilmausruuvi olevan.
Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Marco kirjoitti:Näyttäs siinä ilmausruuvi olevan.
Kuva
Hyvä... eli nyt tietää millaista värkkiä ruveta pohjasta ettimään. ja k.o värkkiäkö saa varaosasana?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Onhan siellä. Tuo on periaatteessa paineenpoistoruuvi. Sen kun avaa, niin iskareiden paine pääsee pois ja perä tippuu. Tuo kautta voipi mitata ne paineet. Täyttöasennossa pitäisi nousta sinne 120+ baariin ja tyhjennysasennossa sinne pitäisi jäädä noin 30 baarin peruspaine.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Roisto kirjoitti:Joo. Onhan siellä. Tuo on periaatteessa paineenpoistoruuvi. Sen kun avaa, niin iskareiden paine pääsee pois ja perä tippuu. Tuo kautta voipi mitata ne paineet. Täyttöasennossa pitäisi nousta sinne 120+ baariin ja tyhjennysasennossa sinne pitäisi jäädä noin 30 baarin peruspaine.

t.
Risto
Eli voisi olettaa että jos se on kokoajan täyttöasennossa järjestelmän heikoin lenkki (tässä tapauksessa letkut) antautuu
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

laapottij kirjoitti:Eli voisi olettaa että jos se on kokoajan täyttöasennossa järjestelmän heikoin lenkki (tässä tapauksessa letkut) antautuu
Periaatteessa joo mutta silloin sulla oisi perä todennäköisesti aika ylhäällä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Ootko muuten kokeillut irrottaa tasonsäädön oljysäiliön korkin ja laittaa käymään? Sieltä pitäs tulla tavaraa jos ei ole tukkeessa. Laita joku astia alle, jos aiot kokeilla ettei oo konehuone hydrauliöljyssä...
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Marco kirjoitti:Ootko muuten kokeillut irrottaa tasonsäädön oljysäiliön korkin ja laittaa käymään? Sieltä pitäs tulla tavaraa jos ei ole tukkeessa. Laita joku astia alle, jos aiot kokeilla ettei oo konehuone hydrauliöljyssä...
En ole kokeillu... ja perän korkeus ei ole muuttunut mihinkään siitä kun ekan kerran putki poksahti. Eli siis ulkoa päin ei edes tietäisi aiheesta.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Tasonsäädön venttiili on repsikan puolella takakelkan sisällä pohjassa kiini. Jos enemmän kun paineen poistoruuvista katsot tuleeko paine perille asti niin kannattaa irroittaa vetari sisänivelestä ja kääntää sivuun, on hitokseen ahasta auton alla maaten vaihtaa putket sille venttiilille.

Itse siis jouduin sinne takapäähän uusiin putket ja ne meni eka ristiin eikä sillon paineen rajoitus pelannut, mitään ei särkenyt mutta äänestä kuuli ett nyt ottaa liika koville
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Pega kirjoitti:Tasonsäädön venttiili on repsikan puolella takakelkan sisällä pohjassa kiini. Jos enemmän kun paineen poistoruuvista katsot tuleeko paine perille asti niin kannattaa irroittaa vetari sisänivelestä ja kääntää sivuun, on hitokseen ahasta auton alla maaten vaihtaa putket sille venttiilille.

Itse siis jouduin sinne takapäähän uusiin putket ja ne meni eka ristiin eikä sillon paineen rajoitus pelannut, mitään ei särkenyt mutta äänestä kuuli ett nyt ottaa liika koville
Kiitos vinkistä. Pitää laahautua auton alle kun pahin omaverenpaine laskee. Onko muuten tietoa onko näihin laitettu perusjousia ja iskareita?
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

laapottij kirjoitti:Onko muuten tietoa onko näihin laitettu perusjousia ja iskareita?
Normi-iskareita näihin ei ole tehtykkään, mutta sepät on kyllä modaamalla tunkeneet muitakin iskareita taakse. Täälläkin jossain jotain juttua siitä on. Taisi olla S124 malliin, mutta sama periaate on Väykässäkin.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Marco kirjoitti:
laapottij kirjoitti:Onko muuten tietoa onko näihin laitettu perusjousia ja iskareita?
Normi-iskareita näihin ei ole tehtykkään, mutta sepät on kyllä modaamalla tunkeneet muitakin iskareita taakse. Täälläkin jossain jotain juttua siitä on. Taisi olla S124 malliin, mutta sama periaate on Väykässäkin.
Liekköhän tuosta systeemistä kellään räjäytyskuvaa. Kun oireet vihjaavat siihen että jokin tukossa ennen tasonsäätöä tai sen jälkeen? Voiko tasonsäätö olla hassusti täysin kiinni eli niin ettei pumpulta tulva tavara pääse yhtään minnekään ja lopputuloksena rikkinäisiä letkuja? Koska vaiva ilmaantui tilanteessa jossa autoon tuli pitkästä aikaa takapenkille hiukan painavampaa väkeä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tämmöistäkö olit vailla:

Kuva

Taitaa mennä se virallinen proseduuri niin, että painemittari kytketään tyhjennys- / ilmausruuvin paikalle ja katsotaan täyttöasennossa, mikä se maksimipaine on. Jos menee yli suositusten, niin säätöventtiili vaihtoon. Jos ei saavuteta kovin isoa painetta, niin sitten jossain on varmaan putki tukossa ennen venttiliä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laapottij
Viestit: 76
Liittynyt: 13.11.2007 14:20
Paikkakunta: Wolfborder

Viesti Kirjoittaja laapottij »

Roisto kirjoitti:Tämmöistäkö olit vailla:

Kuva

Taitaa mennä se virallinen proseduuri niin, että painemittari kytketään tyhjennys- / ilmausruuvin paikalle ja katsotaan täyttöasennossa, mikä se maksimipaine on. Jos menee yli suositusten, niin säätöventtiili vaihtoon. Jos ei saavuteta kovin isoa painetta, niin sitten jossain on varmaan putki tukossa ennen venttiliä.

t.
Risto
Kiitosta kuvasta. Tulostan ja raavin päätäni. Mistähän minä moisen painemittarin löytäisin? Varmaam aluksi riittää jos ilmausruuvista puskee nestettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”