Kaasupallojen toiminta tasonsäätö?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Zepeteus1975
Viestit: 19
Liittynyt: 23.7.2019 17:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Kaasupallojen toiminta tasonsäätö?

Viesti Kirjoittaja Zepeteus1975 »

Eli kyselen, miten tuo kaasupallo toimii? Siis onko siellä jotain kaasua, vai jousi, vai mitä?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kaasu kalvon vastapuolella....mitä pienempi kaasupaine, sitä jäykempi/pomppivampi kyyti, kun neste ei jousta.

Ts. jos alusta kuin kumipallon päällä pomppisi, on kaasu karanut palloista ja jouston vastassa on pelkkä jäykkä neste...
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Zepeteus1975
Viestit: 19
Liittynyt: 23.7.2019 17:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zepeteus1975 »

Mihin kaasu karkaa?
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kalvoon tulee ilmeisesti reikä tai repeämä josta kaasu pääsee nesteensekaan.
Zepeteus1975
Viestit: 19
Liittynyt: 23.7.2019 17:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zepeteus1975 »

Eikö se silloin alkais pompottaan kerrasta, muttaku yleensä nuo pikkuhiljaa kovettuu
Zepeteus1975
Viestit: 19
Liittynyt: 23.7.2019 17:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zepeteus1975 »

Tietääkö joku oikeasti, mitä tuon pallon sisällä on?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Zepeteus1975 kirjoitti:Tietääkö joku oikeasti, mitä tuon pallon sisällä on?
Kurkkaappa tänne. Siellä on halkileikkauskuva ja tieto siitä, millainen paine siellä pitäisi olla. Kaasun tyypistä ei ole mainintaa mutta itse pistäisin viitosen vetoa typen puolesta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Zepeteus1975 kirjoitti:Eikö se silloin alkais pompottaan kerrasta, muttaku yleensä nuo pikkuhiljaa kovettuu
Roistolla tuossa olikin jo hyvä infopaketti aiheesta ja ihan normaali juttuhan tuo on, että kaasu pikkuhiljaa ajan kanssa "haihtuu" kuten citroenin vastaavista kaasupalloista ym. hydrauliikan vaimentimista...mikään ei ole ikuista näissäkään. Ja vastaavaa haihtumista tapahtuu myös auton ilmastoinnin kylmäaineissa, että suotaa ajan kanssa jopa kumiputkista läpi.

edit. Niin ja asunnon vesikeskuslämmityksen kalvopaisuntasäiliöön olisi hyvä kurkata ajoittain, että paine on pysynyt, vaikka ei suoranaista vuotoa olisikkaan :idea:


Vai mitä tarkoitit tuolla myöhemmällä kysymyksellä tietääkö joku oikeasti mitä tuolla sisällä on....siis "kumi"kalvolla erotettu kaasu nesteestä ja neste joustaa kaasun puolelle kalvoa venyttäen. Kaasupallon periaatekuva alla, miten kaasu myötää pallon sisällä nesteen puristuksessa (kuva kylläkin citroenin yksinkertaisesta jousituksesta, mutta itse pallo toimii mersussa samoin)

Kuva
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Pikkuhiljaa hiipuu. Citikan kaasupalloja melko yleisesti täyttävät uudestaankin, kun niissä taitaa olla usein päässä pultti, joka voidaan korvata venttiilillä. Mersulla siellä on vain joku niitti. Tieten senkin uudelleentäyttö voisi onnistua mutta vaatisi tn. kierretöitä yms...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Zepeteus1975
Viestit: 19
Liittynyt: 23.7.2019 17:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zepeteus1975 »

Kiitoksia asiallisista kommenteista, nyt minäkin tiedän!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”