Väyrynen akku

Vastaa Viestiin
jambe
Viestit: 220
Liittynyt: 30.11.2010 14:26

Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja jambe »

Mikä on kun akku on uudesta lataantunut huonosti?
Exide 12/77 47600 premium, mb E200 cdi 2001?
jambe
Viestit: 220
Liittynyt: 30.11.2010 14:26

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja jambe »

jambe kirjoitti: 14.1.2021 14:28 Mikä on kun akku on uudesta lataantunut huonosti?
Exide 12/77 47600 premium, mb E200 cdi 2001?
Akku on kolme vuotta nuori ja ei ole lataantunut koskaan täyteen ja pakkasella hyytyy nopeasti. Nyt pakkasilla pitää ladata joka aamu. Onko autossa vika vai akussa. Akun myyjä mittasi lataustehot vuosi sitten ja totesi, että ok ja totesi, että lyhyillä matkoilla ei lataannu. Kuinka selvitän mikä mättää? takuu oli kaksi vuotta, mutta eikö akun kuulu toimia vähintäänkin viisi vuotta tai enemmän?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jambe kirjoitti: 04.2.2021 14:06
jambe kirjoitti: 14.1.2021 14:28 Mikä on kun akku on uudesta lataantunut huonosti?
Exide 12/77 47600 premium, mb E200 cdi 2001?
Akku on kolme vuotta nuori ja ei ole lataantunut koskaan täyteen ja pakkasella hyytyy nopeasti. Nyt pakkasilla pitää ladata joka aamu. Onko autossa vika vai akussa. Akun myyjä mittasi lataustehot vuosi sitten ja totesi, että ok ja totesi, että lyhyillä matkoilla ei lataannu. Kuinka selvitän mikä mättää? takuu oli kaksi vuotta, mutta eikö akun kuulu toimia vähintäänkin viisi vuotta tai enemmän?
Mitaa akun navoista auto käynnissä yleis mittarilla mitä se lataa,
kuinka pitkästä km/käynti aika pätkä ajosta on kyse
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Latauksen ja akun kunnon mittaaminen, ja pitäisi olla jotain selvillä. Ellei ole, sitten tutkimaan purkaako jokin autossa akkua.
Miksi lie ostettu pikkuakku, kun olisi isompikin sopinut ? No, ei se tätä ongelmaa kyllä aiheuta.
oulaistenliikenne.fi
jambe
Viestit: 220
Liittynyt: 30.11.2010 14:26

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja jambe »

dealer kirjoitti: 04.2.2021 18:36 Latauksen ja akun kunnon mittaaminen, ja pitäisi olla jotain selvillä. Ellei ole, sitten tutkimaan purkaako jokin autossa akkua.
Miksi lie ostettu pikkuakku, kun olisi isompikin sopinut ? No, ei se tätä ongelmaa kyllä aiheuta.
13,8 näytti mittari akkuliikkeessä. Diagnoosi oli, että laturin hiilet vaihtoon. Onko se millainen homma? Onnistuuko se teeseitse mieheltä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tuo "13,8 näytti mittari" tarkoittaa latausjännitettä, niin sen perusteella laturi on kunnossa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mitä se käytännössä tarkoittaa että pakkasilla hyytyy? Ei jaksa käynnistyä vai startin pyöritys on vaivalloista ja sisävalot vilkkuu starttauksen aikana moottorin tahtien mukaan? Myös akun napajännite kiinnostaisi aamulla ennen starttausta tai lataamisia. Tällä voisi vähän sulkea pois kuolevan startin mahdollisuutta tai jos kaapeloinnissa on hapettumaa.

Kuten Dealeri totesi niin 13,8v tyhjäkäynti-jännite on ok. Se ei siitä muutu hiilisäädin-säädin pakettia vaihtamalla.

Toimiiko auto muuten normaalisti? Kaikki toimilaitteet toimii ja sammuu ja väylät menee uneen kun auton sammuttaa?

Vähän kevyttä off-topickkia loppuun... Mikäköhän tämäkin monasti kuultu myytti on että akku ei lataannu lyhyilä matkoilla. Ymmärrän kyllä että startatessa akusta syödään energiaa, mutta kauanko auton pitää käydä että se energia on ladattu akkuun takaisin..? Ei kai se matkan pituudesta ole kiinni. Akku latautuu kokoajan kun laturi pyörii. Nää on niitä samoja höpö'höpö-juttuja että auto ei lämpene tyhjäkäynnillä.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja MHe »

Mou kirjoitti: 05.2.2021 17:59
Vähän kevyttä off-topickkia loppuun... Mikäköhän tämäkin monasti kuultu myytti on että akku ei lataannu lyhyilä matkoilla. Ymmärrän kyllä että startatessa akusta syödään energiaa, mutta kauanko auton pitää käydä että se energia on ladattu akkuun takaisin..? Ei kai se matkan pituudesta ole kiinni. Akku latautuu kokoajan kun laturi pyörii. Nää on niitä samoja höpö'höpö-juttuja että auto ei lämpene tyhjäkäynnillä.
Varmaan sitä tarkoitettu että pakkasella se ottaa vastaan huonommin virtaa, niin silloin ei enää ehdi saamaan startissa/ajossa hukattua määrää takaisin kun kaks kilsaa kauppaan/työpaikalle ja takas ajetaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jambe
Viestit: 220
Liittynyt: 30.11.2010 14:26

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja jambe »

dealer kirjoitti: 05.2.2021 17:28 Jos tuo "13,8 näytti mittari" tarkoittaa latausjännitettä, niin sen perusteella laturi on kunnossa.
Mikä siis mättää? Mitkä ovat vaihtoehdot? Onko akku viallinen ja kuinka sen voi tarkastaa? Vai onko vielä joku sähköhärpäke olemassa joka ei pelitä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akun voi tarkastaa akkutesterillä. Akkumyyjäkö testasi latauksen eikä akkua ja tuolla perusteella totesi että hiilet vaihtoon ? Ymmärsikö yleensäkään mistään mitään, vai oliko myyjä se sama jolta akku on ostettu ja tuollaisella typeryydellä yritti takuuasiasta livetä ?
Latausjännite on tosiaan OK, jos akkukin on kunnossa niin sitten auto purkaa akkua jonnekin silloin kun ei ajeta.
Miksikähän lie myyty noin pieni akku, kun kuitenkin paikka olisi isommallekin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Vaneo W414
Viestit: 32
Liittynyt: 12.2.2012 13:20
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Väyrynen akku

Viesti Kirjoittaja Vaneo W414 »

Akkujen elinikä on NYKYÄÄN erittäin lyhyt, jos siis akkusi on jo nyt ~3 vuotta vanha, niin sanoisin sen olevan jo vaihtokunnossa! Olisi silloin uutena kannattanut reklamoida kun akkusi oli uusi / huomasit ko. ongelman, nyt ei auta muuta kuin löydä euroja tiskiin. Jos haluat vielä varmuuden niin mittaa akun ominaishappomittarilla kaikkien kennojen arvot, pitäisivät olla lineaariset, jos eivät ole niin esim. yksi kenno on säkö, jolloin vie koko akun kapasiteetin volkkarin tasolle :oops:

Toinen mahdollisuus on juuri tuo, että jokin laite kuluttaa sitä siellä liikaa, jolloin virtaa ei enää ole tarpeeksi!
Pihalla nykyään:
W202 CDI 200 vm. -99 (115 tkm)
W211 CDI 270 vm. -04 (~300 tkm)
S212 CDI 200 vm. -12 (~300 tkm)
Pihalla oli joskus:
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk) myin äkkiä pois!
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”