W208 - Lämpömittarin pikselivian korjaamista

Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W208 - Lämpömittarin pikselivian korjaamista

Viesti Kirjoittaja eerola »

Vuosimallia 2001 olevassa W208-korin CLK:ssamme on alkanut lämpömittarin segmentit välillä reistailla. Olen ymmärtänyt, että nämä pikselihäiriöt ovat aikalailla tyyppivika W202-, W208- ja W210-korimalleissa.

Tutkimuksieni perusteella olen ymmärtänyt, että mittariston sisällä kulkevat lattakaapelit irtoavat/ alkavat potea kosketushäiriötä näytön päässä olevassa liitoksessa. Tästä näytön pikselien osittaista ja/ tai kokonaan sammumista. Korjaaminen on paperilla esitettynä hyvin yksinkertainen operaatio...

...joten muutaman kuukauden epäröinnin jälkeen: Pakkohan sitä oli alkaa katsoa.

Ongelma ja ratkaisu on käsittääkseni kokolailla sama kuin BMW:ssä: Click. Ja jos BMW:n mittariston katselu ei tyydytä tiedonjanoa, mm. Ralf Mercedes-Benz Forumilta löytyy melko ansiokas tee-se-itse ohje Mersun mittariston korjaamiseksi hakusanalla "Pixelfehler". MBClub UK:sta löytyy myös tarinaa hakusanoilla "Display segment failures on Clock & Temp Display".

Valitettavasti mikään edellä mainituista tarinoista ei ole tyhjentävä esitys, joten startti kysyi partiohenkeä. Partiohenkeä asia kysyi, koska rahakukkaroni sanoi, että mittaristoklusterin avaamisen suhteen ei kannata olla turhan itsevarma. Tämä linkkaa siihen, että hankin taannoin uuden mittaristomoduulin 203-korin C-Mersuun (click) ja se ei ollut sanan kireimmässä merkityksessä täysin ilmainen. 208:n mittaristomoduuli näyttää saman hintaluokan apparaatilta...

Siispä, kun olin syönyt partiohenkipillerini, menin ja nyppäsin pöydälle ja avasin sen.

Pois ottamisesta:

-Jos ohjauspyörä on säädettävää mallia, pois ottaminen on helppoa ja väljää.
-Jos ohjauspyörä ei ole säädettävää mallia, pois vetäminen on tarkkaa hommaa, mutta mittaristomoduuli mahtuu kyllä tulemaan pois irroittamatta rattia. Ensin ratin päälle ja sitten siitä keskikonsolin suuntaan alas.

Pöydällä:

-Mittariston edessä oleva "lasikupu" lähtee pois avaamalla reunoilla olevat klipsut.
-Mittariston takaosan muovikotelo on kiinni piirilevyssä reunoilla olevilla muovihakasilla. Nämä varovaisesti irroittelemalla saat mittariston "sydämen" eteesi pöydälle.

Lämpömittarin ja kellon lattakaapelit:

-Lattakaapelien kiinnitys piirilevyn päässä on helposti nähtävissä. Lattakaapeli on kumitiivisteisessä puristuksessa lämpömittarin "jalustan" muovin ja mittariston piirilevyn välissä. Valitettavasti tästä tuskin olemme kovin kiinnostuneita, sillä laitoin tuohon väliin napakamman tiivisteen eikä se korjannut lämpömittarin segmenttivikaa.
-Lattakaapelien kiinnitys näyttöjen päässä on piilossa ja niihin käsiksi pääseminen näyttääkin olevan oman sorttisensa operaatio, koska lähestyminen menee "ylhäältä alas"...

Nähtävästi ensin tulee irroittaa viisarit. Sitten nähtävästi saa nostetuksi pois mittariston taustalevyjä (siis niitä, joille asteikot on präntätty). Sitten nähtävästi saa siirretyksi pois lattakaapelin päällä olevaa muovia. Ja sitten pääsee kokeilemaan kontaktin parantamista.

Kuten täällä totean, minulla taisi homma sakata mittariston neulojen irroitamiseen: "Eihän noita tohdi enempää vääntää kun peljättää että jokin menee kaputt... ...ei uskalla..." Arvelen että tässä taitaa olla nyt sellainen kohta, jossa markan seppä pystyy helposti aikaansaamaan kokolailla keljun vahingon.
:roll:

Hieman turhauttavaa, kun ongelmakohta on tunnettu ja ainoastaan 2 millin päässä ja työ jää kesken. Mutta joskus taitaa olla paras heittää pyyhe kehään...

Jos jollakulla on hyvää rutiinia tämän korjaamisesta Tampere - Helsinki-akselin kulmilla, niin laittakaahan vaikka yv:tä. Voisin olla taipuvainen tällä kerralla ulkoistamaan tämän harrastukseen liittyvän operaation :lol:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Pitäisköhän vaan pitäytyä mopon virittelyssä...

Edut:

a) Sähkösysteemi on jopa minun ymmärrettävissä.
a) Talvisaikaan ei haittaa vaikka vekotin olisi rakennussarjana ympäri tallia.
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”