Webasto napista päälle ?

Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

siis tuo vaan kolvataan väliin
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Juuri näin ja oikeinpäin.. noissa diodeissa on tuo viiva lähempänä sitä päätä mistäpäin ei virta/jännite saa tulla takaspäin. Eli diodi päästää vaan toiseen suuntaan virtaa läpi. Eli viiva ns. webastoon päin pitäis kolvailla tuo.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no nii selvis seki pitääpä tilata repullinenku oli nuin halpoja koskaan tiiä vaik tarvis
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Onko liian yksinkertaista vetää Webastolle käynnistyssignaali vesipumpun sähköiltä? Siis seuraavaan tapaan:

-Vesipumpun +12V-navalta Webastolle (Rest-nappia painamallahan vesipumppu käynnistyy, näin siis käynnistyisi myös Webasto)
-Yllämainitun johdon väliin rele, joka katkaisee siitä virran kun auton käynnistää.

Tällä tavoin kaikki kytkennät voisi tehdä auton konepellin alla tarvitsematta arpoa johtoja kojelaudan sisältä.

Eli maalaisjärki sanoo, että tulla kytkennällä Webasto hörähtää tulille kun rest-nappia painaa ja sammuu, kun auto käynnistyy. Mitä sanoo käytännön kokemus?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kyllä näinkin voi tehdä. Ite näin ainakin w202 kohdalla helpommaksi tehdä sen tuolla kabiinin puolella. Paneelit lähti niin helposti irti. Pitäis oikeen mennä tutkimaan tuon w638 paneeleita miten saisi irti.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Kris kirjoitti:Kyllä näinkin voi tehdä. Ite näin ainakin w202 kohdalla helpommaksi tehdä sen tuolla kabiinin puolella. Paneelit lähti niin helposti irti. Pitäis oikeen mennä tutkimaan tuon w638 paneeleita miten saisi irti.
Paneeleita irroittelen ihan työksenikin välillä hifiä asennellessa :)

Ajattelin lähinnä sitä, ettei tarttis metsästellä sitä oikeaa johtoa ja kolvailla diodeita, ilmastointipaneelin irrotusraudatkin on työmaalla. Rele ja piuhaa taas löytyy nurkista valmiiksi.

Mitens siihen facelift-väyrysen Webaan pääsee kätevimmin käsiksi?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Noniin nyt tarvis sitten viisaampien apua. Kävin mittailees tuolta w638 viton johtoja ja löysin sieltä sen johdon mistä menee heräte virta webastolle. Probleema on että pitää olla virrat päällä, että lähtee herätejohdolla webasto päälle.

Eli virta päällä, +12v heräte johtoon, webasto lähtee päälle.
Virta pois, +12v heräte johtoon, webasto ei tee mitään.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

eihä vaa vitossa ole eeberi?
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kyllä taitaa olla. Eberin hehkun ainaki ostin sinne. Mutta tosiaan samalla lailla herätevirralla sai lämmittimen päälle kunhan vaan virrat oli päälle kytkettynä. Eli kytkeekö virtalukko vasta virrat eberille päälle? Jos näin niin tietääkö joku että onko siellä joku rele minkä virtalukko kytkee päälle? Eli jos siellä on rele niin sille sit pitäis kans vissiin laittaa ohjausvirta.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

tai sit heittää akusta suoran virran eberin virtaliitimeen. vähä niinku webastossa on et on jatkuva virta
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Joo pitää huomenna käydä nosturilla tutkailees vähä :) Jos krappis antaa myöden :) Nyt palju kuumana.... sinne ja kippis! :)
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

no nii tänää hilpeenä kaljaa huomenna kalpeena hiljaa..
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Nii joo noille diodien metsästäjille tiedoksi, että löyty ihan Motonetistakin noita diodeja. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1501

Hinta: 1,5€
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

nonii sinne siis mut mikkähä nois on watit
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Tossa on että 12v ja 3A, ja jos en nyt päin mettiä näin pikku hiprakassa muista sähköoppia niin tehon (W) saa laskettua voltti x amppeeri eli 12 x 3 = 36w Ja kun kyseessä on ohjausvirta niin ei hirveesti tehontarvetta ole.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Nyt pelittää Vitossa (w638) nappiwebastoviritelmä ja toimii vielä rest-napin kautta. Ei ollu ihan niin yksinkertainen ku w202 kytkentä. Vitossakin meni kyllä lämmittimelle jatkuva virta, mutta vaatii virtaa kahteen johtimeen ja lisäksi täytyy diodilla estää virran paluu toiseen suuntaan kun tekee tätä kytkentää.

Anyways kaiken kaikkiaa operaatioon tartti 2kpl diodeja, erkkaria, tinaa/kolvin, relesokkelin, releen (vaihtorele), olutta, vähä liittimiä ja aikaa.

Liian monimutkainen alkaa täs selittään kytkentää ilman kuvia, mutta tosiaan onnistuu tähänkin. Mutta ny siis pelkkää rest-nappia painaen lähtee puhallin, vesipumppu ja webasto päälle ja tämä viritelmä kytkeytyy heti pois kun avaimesta kääntää virrat päälle ja silloin auton oma automatiikka alkaa pelittää.
Viimeksi muokannut Kris, 08.2.2013 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

jahas oha tääl joku onnistunu restinki kanssa.. ite oon epäilly et siel ilmastointisäätimen takana on ylimääränen pinni josta ohjaus onnistus olenko hakoteillä:)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Vielä vaatii tutkimuksia. Johto mistä otin herätteen, nii siitä katkeaa virta välillä. Muuten systeemi toimii jo mut pitää ettiä uus heräte.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Ainaki tossa Vitossa rest-nappi antaa vaan sellasen pulssin, mikä naksauttaa jossain mittariston takana releen. Helpoin olisi laittaa tähän vaan aikarele, jolla voisi säätää kauanko webasto aina olisi päällä auton ollessa sammuksissa ja sehän se hieno systeemi olisikin, mutta en tykänny 70e hinnasta jonka paikallinen sähköliike antoi :D Pitää tutkia löytyskö netistä edukkaampaa säädettävää pulssilla toimivaa aikarelettä (12v)
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

jeps paaha infoo tänne
:)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=15609

tossa olis puolet halvempi aikarele jo, mutta postikulut päälle :D Koitan lähinnä siksi tehdä tämän niin halvalla ku mahdollista, koska muuten jos tätä ei saa tehtyä halvalla niin menee idea koko systeemistä. Nytkin toki siis saisi alle 5e tarvikeilla jo tehtyä webaston toimimaan erillisen napin kautta, muttaku haluan tuon restin kautta toimimaan kaikki :) Tuo aikarele on vaan hifistelyä, jottei webasto olisi liian kauaa päällä :D
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Kris kirjoitti: Tuo aikarele on vaan hifistelyä, jottei webasto olisi liian kauaa päällä :D
Saatan olla ymmärtänyt väärin, mutta eikös Webastossa ole sisäänrakennettuna about tunnin aikarele? Siis ajastimen olemassaolosta riippumatta. Ylilämmityssuoja siellä ainakin on tietääkseni.
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Juu mut ei tarvis mitää tuntia ollakkaa päällä. Sais kato säätää ite joku 20-25min max ajaksi. Siinä ajas kyllä lämpiää riittävästi kone ja ei sit niin söis akkua...
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

semmonen vahan aikanen webasto kello jota pyöritettän häh?
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Kris kirjoitti:Juu mut ei tarvis mitää tuntia ollakkaa päällä. Sais kato säätää ite joku 20-25min max ajaksi. Siinä ajas kyllä lämpiää riittävästi kone ja ei sit niin söis akkua...
Itse lähinnä ajattelin päälle unohtumista jos lähtö viivästyy. Miksi ihmeessä kävisit naksauttamassa sitä päälle yhtään enempää ennen lähtöä kuin on tarvis, jos tarkoitus on käyttää 25 minuuttia? Itse ainakin kävisin 25 minuuttia ennen oletettua lähtöaikaa ja sitten pois kun astuu autoon. Muutenhan se ehtii jäähtyä aikareleen laukeamisen jälkeen.

Eli aikareleen funktio jää tuossa kohtaa nyt hiukan epäselväksi, laittaisit Webaston pariksikymmeneksi minuutiksi pöhisemään ja lähtisit sitten kolmen vartin päästä? Miksi? :shock: :)
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Töissä en aina pääse lähtemään niinkuin olen suunnitellut. saattaa joskus lähtö venähtää 10-15min kun juuri ku oot lähtemässä niin tulee vielä joku asiakas kysymään jotain. Ja ei se enää kuitenkaa jäähdy niinpaljoa kuin mitä täysin kylmästä repisi käyntiin. Eli tuon aikarele on vaan vähä hifistelyä niinku sanoin :) Ja toinen syy on se toteuttamisen helppous, mutta tosiaan vaatii vähä lisää tutkimuksia, niin sit taas viisaampia ollaan, työnteko vaan pakkaa jarruttamaan tätä harrastustoimintaa :D

Edelleen noilla aiemmin mainituilla komponenteilla saa siis toimimaan, eli tuo aikarele on hifistelyä :D (saattaa seuraavan muutoksen jälkeen vaatia vielä yhden diodin, mutta anyways) Ja ihan jos tekee vaan nappiwebaston, niin siihen tarvii vaan kytkimen ja muutaman diodin ja n. 1m johtoa (tällöin vaatii erikseen rest napin painalluksen).
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Ok, tämä selvensi asian.

Tuo ehdotus wanhanmallisesta Webaston mekaanisesta kellokytkimestä on oikeastaan ihan hyvä. Toisaalta nykymenolla sen auton kyllä saattaisi pommiryhmä eristää ja evakuoida lähialueet, kun biilistä kuuluu tiktaktiktaktiktak... :lol:
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Hifistelystä puheenollen, mistähän kohtaa sieltä autosta saisi (muualta kuin väylästä) tiedon, että lukitus on päällä...

Eli parilla releellä tekisi IF/THEN-kytkennän, joka käynnistäisi Webaston jos ovet on lukossa ja lukitusnappia painetaan. Hey Presto! Kauko-ohjattu Webasto. :wink: :D
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
Kris
Viestit: 102
Liittynyt: 15.7.2007 23:26
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Nyt tuli takapakkia reilusti tän asian kanssa ja vaatii ns. tilanteen täydellisen uudelleen tutkinnan. Se virta mistä restin kautta otin sen ei katkeakaan, vaan nyt on jokin kummallisuus vielä tuossa webaston/eberin ohjauksessa. Se huopaa vaikka johdoissa jatkuva virta. ELi siis starttaa ja juuri kun saa "täyden tehon pääälle" alkaa jäähdytteleen... Auton käydessä toimii normaalisti ja sit kun virrat päällä ja antaa herätevirran tuohon kelta-vihr. johtoon niin starttaa ja toimii normaalisti, kunhan virrat vaan päällä....nyt ei hjymmmarra....kolvailin jo johtoihin jatkopiuhat ja liittimet valmiiksi päähä jotta on helpompi testata ja mittailla, kunhan seuraava vapaa koittaa.... selvinpäin en enää funtsi, pitää olla vapari jotta voi pikku hiprakassa tutkailla.. :D

Eli nyt mulla on rest-napin pää kunnossa varmuudella, kuskin penkin alla vaan täytyy tehdä lisätutkimuksia...
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

sulla on sama vika kris ku mulla jos ei tuu kuntoo nii sitä miettii sit jo unissaanki. lopulta se ratkasu sit löytyy..
tiiäkkö miekö rassasin tuota väykyn webaa kuntoon niin näin jo untaki siitä.
onneksi tuli kuntoon ja sain mielen rauhan :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”