Lasit huurtuu :(

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Lasit huurtuu :(

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omassa väyrysessä ilmeni pari viikkoa sitten ongelma; lasit huurtuu.

Autossa on automaatti-ilmastointi (siis diginäytöllä) ja ajonaikainen webasto.

Minkäänlaista oirettakaan ei ole aiemmin ollut, nyt kaikki OK kunnes 10-40 km ajon jälkeen yhtäkkiä alkaa tuulilasin ylänurkat ja etusivulasit lähes kauttaaltaan huurtua. Samalla, jos vartavasten nuuhkii tulevaa ilmaa, huomaa että se haiskahtaa "kostealle". Ei kuitenkaan pakkasnesteelle.
Ongelma jatkuu kunnes auto on jäähtynyt ja lähdetään taas ajoon; kaikki hyvin kunnes yhtäkkiä huurtuu.
Laseissa ei ole havaittavissa kosteutta tai likaa silloin kun ne eivät ole huurtuneet.

Autossa on lohkolämmittimen yhteydessä sisätilalämmitin joka on ollut irtaallaan lattialla ja ollut suunnattuna taaksepäin. Parina aamuna olin huomannut ettei auton lämmityslaitteen puhallin lähtenyt pyörimään kuin vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Käänsin mainittujen aamujen jälkeen sisätilapuhaltimen vänkärin jalkatilan etuosaa kohti, ja seuraavana aamuna oli pakkasta noin 30 astetta -> menin käynnistämään auton hetkeksi ennen ajoon lähtöä ja painoin napista sisäkierron päälle ajatellen että lämpeneepähän sisätilat nopeammin.

Huurtumisongelmat alkoivat muistaakseni juuri silloin, siis tuona aamuna työmatkalla.

- Raitisilmasuodattimet on vaihdettu syksyllä (hanskakotelon takana kaksi paperisuodatinta)
- Vilkaisin eilen aktiivihiilisuodattimet jalkatilassa; kuivat on. Niiden läpi kierrättäminen ei vaikuta mitään lasien huurruttua (kuten arvata saattaakin, mutta onpahan kokeiltu)
- Lämmityslaitteesta tulee kaksi vedenpoistoletkua kardaanitunnelin päällä oleviin aukkoihin. Niitä käytin alapäistään irti; kuivat.
- Auto oli 8 tuntia lämpimässä, ei vaikutusta
- Sisäkierto ei ole jäänyt päälle, tai ainakin puhallin ottaa ilmaa ulkoa ilmanotosta kuten kuuluu

Mitähän tuolle tekisi ? Aivan kuin jossain olisi "tasku" josta pääsee vettä kennolle tai jonnekin kanavaan, kun siellä jossain oleva jää sulaa lumeksi. Ideoita tähän liittyen ?

En löytänyt kerrassaan mistään ohjetta / kertomusta lämmityslaitteen kennon vaihtamiseksi, jos joutuu moisen homman tekemään. Kuka tietää miten ? Linkkiä ohjeisiin ?
WIS vilkaisin pikaisesti mutten löytänyt sieltäkään, joku löytänee, jos saisi dokkarin numeroa...

Auto on WDB2100261B046012 eli -99/00 320 cdi sedan
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Itse ongelmasta en osaa mitään sanoa mutta eikö se kennon vaihto tuosta etene: ar83.25-p-1100e?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jo vain, kiitoksia :idea: Jotenkin lienen seonnut hakusanoissa kun en tuota löytänyt.
Kennon vaihtaminen ei siis ole ratkaisu :evil: ainakaan ennen kesää, ei viitsi työpaikalle purkaa koko autoa levälleen kun ei kuitenkaan saisi kasaan yhtenä viikonloppuna.

Toivotaan että löytyisi joku muu syy ongelmaan kunhan tässä pääsee ajatuksen kanssa tutkimaan....
Avatar
Magge--
Viestit: 644
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Mulla oli samaa ongelmaa aikanaan. Ne paperisuodattimet oli muurautunu umpeen. En tiedä onko samat kyseessä sillä itse irroitin ne konehuoneen puolelta.
S212 E350 CDI 4matic -11
W906 318 CDI -08
W903 313 CDI -01
GrandCherokee 2.7crd -02
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ne varmaan samat on, jos ja kun auto oli väyrynen.
Pitää katsoa jos ne on kastuneet. Likaiset ne ei voi olla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Kyllä ne varmaan samat on, jos ja kun auto oli väyrynen.
Pitää katsoa jos ne on kastuneet. Likaiset ne ei voi olla.
:shock: Väykässäkö esisuotimet vaihdetaan "etukautta"? Takakautta hanskalokeron takaa ne oon vaihtanu ja äijän sitikassa ne vaihdetaan konehuoneen puolelta.... Vai onko tässä joku dementia iskenyt taas tai vitsi???
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei, mutta Magge-- on kertomansa mukaan vaihtanut etukautta :happy:
Avatar
Magge--
Viestit: 644
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Kuva

En tiiä oonko tehny mahollisimman hankalasti ja väärin mutta sieltä minä oon ne onkinu ... :oops:
S212 E350 CDI 4matic -11
W906 318 CDI -08
W903 313 CDI -01
GrandCherokee 2.7crd -02
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Nut rupes muakin tää mietityttää, ton rojektiauton lämppäriä muistellessa jotenki muistiukuva että kahet suotimet on ja apparin jalkotilasta molemmat esiin.


Mutta ainahn joku voi sepittää lisää suotimia, ja ehkä ainoa paikka lisätä on konehuoneen puolelle imukanava / kaukalo
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samat filtterit ne on, varmaan saa noin vaihdettua konepellin alta, ja eikä ole työlästä. Varsinainen luukku jonka kautta on tarkoitettu vaihdettavaksi on kuitenkin hanskakotelon takana; kotelo irti 4 ristipääruuvilla ja luukku näkyy.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”